Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Największe i najpopularniejsze platformy marketplace w Polsce 

Największe i najpopularniejsze platformy marketplace w Polsce 

Zakupy na stronach typu marketplace wybiera niemal 75% Polaków. Nie ma co się dziwić – znajdziesz na nich praktycznie wszystko, często w atrakcyjnych cenach. Sprawdź, jakie są największe i najpopularniejsze platformy handlowe w naszym kraju.

Miejskie targowiska i bazary od wieków gromadziły sprzedawców i kupujących, którzy przyjeżdżali na nie często z odległych miast i wsi. Kolorowe stragany, zamienione później na hale targowe, stały się miejscem rozkwitu handlu.

Dziś handel kwitnie w sieci – naturalnym jest więc, że powstały cyfrowe odpowiedniki miejskich targowisk, czyli tzw. marketplace. Pierwsze platformy tego typu pojawiły się w Polsce już na przełomie XX i XXI wieku. Klienci znajdą tam sprzedawców z całego kraju, oferujących wszelkiej maści produkty w przystępnych cenach. Sprzedawcy zyskują dostęp do milionów potencjalnych odbiorców i nowoczesnych narzędzi e-commerce ułatwiających sprzedaż w sieci.

W jakich marketplace’ach najchętniej kupują Polacy?

Lista najpopularniejszych platform marketplace w Polsce 

Allegro  

Allegro to marka, której nie trzeba nikomu przedstawiać – największa i najbardziej rozpoznawana platforma e-commerce w Polsce, którą wybiera 89% klientów marketplace’ów (Santander, 2023). Serwis zaczął swoja działalność pod koniec 1999 r., w czasach kiedy internet się dopiero rozkręcał, a strony ładowały po kilka lub kilkanaście minut.

Spokojnie można było wówczas zaparzyć kawę, wyjść z psem na spacer… albo podbijać swoją ofertę podczas licytacji. Polacy od razu pokochali aukcje na Allegro, którego pozycji do dziś nie udało się zachwiać żadnemu konkurentowi. A próbowało już wielu, w tym prawdziwi giganci e-commerce tacy jak eBay, Amazon, czy Shopee (ten ostatni dość szybko się poddał).

Allegro to najbardziej rozpoznawalna platforma handlowa w Polsce.
Zakupy na Allegro wybiera 89% klientów marketplace’ów (Santander, 2023).

Platforma Allegro pozwala na sprzedaż bez konieczności posiadania firmy, jednak jej nowoczesne funkcjonalności są ukierunkowane przede wszystkim na profesjonalną sprzedaż. W ramach płatnych pakietów znajdziesz m.in. prowadzenie sklepu na Allegro, promowanie ofert za pomocą reklamy Allegro Ads, a także połączysz sprzedaż z naszym sklepem internetowym.

Na Allegro jest zarejestrowanych ponad 21 mln użytkowników (Gemius, 2022). Dostęp do tak dużej grupy potencjalnych klientów motywuje sprzedawców do wystawiania tam swoich produktów. Trzeba jednak pamiętać, że konkurencja jest duża – na platformie działa ponad 135 tys. firm.

Allegro pobiera też prowizję od sprzedaży – jej wysokość zależy od wybranej kategorii produktu i wynosi od 3% do nawet 20%.

OLX

OLX to globalna marka, która działa w ponad 40 krajach, a w Polsce od kwietnia 2014 r. Portal funkcjonował wcześniej jako serwis ogłoszeń lokalnych pod nazwą Szerlok, a później tablica.pl. OLX to druga pod względem popularności platforma handlowa w Polsce, na której zakupy robi 41% użytkowników marketplace’ów (Sandander, 2023).

OLX wyrasta na coraz większą platformę e-commerce, dostosowaną już nie tylko do drobnej, ale i profesjonalnej sprzedaży. Sprzedawcy mogą korzystać z takich funkcjonalności, jak:

  • Przesyłki OLX – to bezpieczna sprzedaż z dostawą za pośrednictwem takich firm kurierskich, jak Orlen Paczka, Paczkomat Inpost, Poczta Polska. Paczki nadasz w panelu sprzedawcy,
  • Opcja „Zapłać, jeśli sprzedasz” – pozwala na darmowe wystawienie ogłoszenia. Prowizja jest pobierana tylko jeśli dokonamy transakcji, a jej wysokość zależy od ceny produktu i wybranej kategorii – wynosi od 2 do 10%,
  • Wygodne płatności – klienci korzystają z dostępnych opcji, oferujących m.in. szybkie przelewy online, a także mobilnie – BLIK,
  • OLX Ads – to opcja służąca promowaniu oferty w serwisie przez uruchomienie płatnej reklamy, z opcją wyboru grupy docelowej i śledzenia statystyk (wyświetlania i kliknięcia).

Jak sprzedawać na OLX? Z platformy skorzystasz zakładając konto firmowe lub prywatne. Serwis pozwala na dodawanie darmowych ogłoszeń w wybranych kategoriach. Liczba darmowych ogłoszeń jest limitowana (dla większości kategorii jest to 1 ogłoszenie) i odnawia się co 30 dni.

OLX to druga, najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce.
OLX pozwala na wygodne zakupy z aplikacji mobilnej.

Empik (EmpikPlace)

Sklepy Empik istnieją w Polsce od już ponad 70 lat – pierwszy salon został otwarty w 1948 r. w Warszawie, pod nazwą Klub Międzynarodowej Prasy i Książki. Obecnie w całym kraju działa prawie 300 salonów Empik.

EmpikPlace przyciąga sprzedawców unikalną bazą klientów.
Platforma empik.com powstała w 1998 roku.

Empik Marketplace przyciąga klientów znaną marką, bogatą ofertą produktów i darmową wysyłką (w ramach płatnego konta empik premium). A czym serwis przyciąga sprzedawców? Do zalet EmpikPlace zalicza się:

  • Dostęp do dużej, unikalnej bazy klientów.
  • Brak opłaty abonamentowej.
  • Łatwa integracja z różnymi aplikacjami do prowadzenia sklepów internetowych.

Empik to lider w sprzedaży produktów z kategorii multimedia w formie elektronicznej, jak np. aplikacje, e-booki – wybiera go aż 41% kupujących (Gemius, 2022).

Kto sprzedaje w EmpikPlace? W przeciwieństwie do Allegro i OLX mogą to być tylko przedsiębiorcy, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej towarów i usług, które stanowią uzupełnienie oferty własnej Empik.

Ceneo

Ceneo to największa porównywarka cenowa w Polce. Platforma powstała w 2005 r. i bardzo szybko zdobyła popularność wśród polskich internautów. Obecnie na Ceneo.pl kupuje 27% e-klientów (raport „Ścieżki zakupowe on-line w Polsce 2022”, Atena). Serwis udostępnia nowoczesne funkcjonalności – dzięki wygodnej wyszukiwarce użytkownik porówna oferty tego samego produktu, oszacuje cenę i koszt wysyłki, a to ułatwia i przyspiesza zakupy.

W ramach swojego marketplace platforma uruchomiła opcję „Ceneo KUP TERAZ”, która pozwala na sprzedaż produktów bezpośrednio z Ceneo. Publikacja ofert jest bezpłatna, platforma pobiera prowizje dopiero po zrealizowanej transakcji.

Jak funkcja „Ceneo KUP TERAZ” wspiera sprzedawców?

  • Platformę zintegrujesz z własnym sklepem internetowym, dzięki czemu przy użyciu „Ceneo KUP TERAZ” użytkownik kupuje produkt na Ceneo, ale towar pochodzi ze stanu magazynowego w Twoim sklepie internetowym,
  • Wprowadza automatyzację do obsługi zamówień, wystawiania ofert i aktualizację cen (nawet kilka razy dziennie),
  • Zbiera pozytywne opinie o Twoim sklepie – każda opinia wystawiona przez klienta po zakupach uzyskuje status Zaufanej Opinii.
Ceneo.pl to jedna z największych platform e-commerce w Polsce
Ceneo pozwala na zbieranie pozytywnych opinii o naszym sklepie ze statusem Zaufanej Opinii.

Czy warto sprzedawać na marketplace?

Tak! Po pierwsze przyciągają dużą liczbę kupujących – aż 72% Polaków robi na nich zakupy (Badanie Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce”, styczeń 2023 r.).

Po drugie, popularne platformy typu marketplace cieszą się zwykle dobrą reputacją i są znane wśród kupujących, co daje sprzedającemu wyższy poziom zaufania.

Pamiętaj jednak, że wybierając sprzedaż na marketplace wkładasz pracę w tworzenie platformy, której nie jesteś właścicielem. Musisz dostosować się do (często zmieniającego się) regulaminu i rosnących kosztów prowizji oraz dostawy. Jeżeli chcesz sprzedawać „u siebie” – załóż własny sklep internetowy.

Nowoczesne platformy sklepowe, jak np. sklep Shoper od home.pl, umożliwiają połączenie stanów magazynowych z największymi marketplace’ami, co sprawia, że będziesz wygodnie zarządzać sprzedażą z jednego panelu (zaplecza w sklepie internetowym).

W ten sposób Twoja oferta, dostępna na stronie sklepu będzie także widoczna w takich miejscach, jak Allegro, Empik, OLX, Ceneo, eBay, czy Amazon (po użyciu np. integracji Apilo).

Apilo - aplikacja do połączenia sklepu internetowego z marketplace w home.pl
Moduł Apilo do integracji sklepu internetowego z platformą marketplace.

Sprzedaż we własnym sklepie i wybranych kanałach to sposób na zabezpieczenie swojego biznesu w sieci, co może zmniejszyć w dłuższej perspektywie ryzyko utraty płynności. Przed wyborem platformy należy dokładnie przestudiować warunki sprzedaży i zasady danej platformy, a także być czujnym i szybko reagować na ewentualne problemy oraz zmieniające się warunki.