Jak wybrać najlepszą domenę dla sklepu internetowego? Zainspiruj się 

Jak wybrać najlepszą domenę dla sklepu internetowego? Zainspiruj się 

Rozważania dotyczące wyboru idealnej domeny dla sklepu internetowego z pewnością niejednemu przedsiębiorcy zaprzątają głowę, a decyzja o najlepszym adresie stanowi nie lada wyzwanie. W artykule przypomnimy, o czym warto pamiętać podczas wyboru domeny dla e-sklepu i omówimy dostępne opcje. 

Skład domeny 

Na początek rozbijmy sobie na części pierwsze składowe domeny. Adres internetowy możemy podzielić na dwa człony – nazwę i rozszerzenie, czyli to, co znajduje się po kropce. I o ile nazwa jest w pełni zależna od nas (z pewnymi ograniczeniami, ale o tym zaraz), tak rozszerzenia są ustalone odgórnie przez odpowiednie rejestry. A dostępnych opcji są setki. 

Na tym etapie warto wspomnieć o rodzajach dostępnych rozszerzeń. Wśród typów domen wyróżniamy: 

  • domeny globalne, czyli domeny spopularyzowane na całym świecie, np. .com czy .net 
  • domenę europejską, czyli popularny adres z rozszerzeniem .eu 
  • domeny narodowe, czyli skróty odpowiadające danemu krajowi, np. .pl, .de czy .it 
  • nowe domeny globalne, czyli nowoczesne końcówki, np. .coffee, .pizza czy .dance 

Która z nich jest najlepszym wyborem dla sklepu internetowego? Niestety, odpowiedź na to pytanie prawdopodobnie Cię nie usatysfakcjonuje, bo… to zależy. I to od wielu czynników – zaczynając od branży, poprzez dostępność adresów, a kończąc na Twoich osobistych preferencjach.  

Obawy nowych właścicieli sklepów 

Firmy, które stoją przed decyzją o wystartowaniu z własnym sklepem internetowym nierzadko mają pewne obiekcje przed rozpoczęciem działań. Jedną z nich jest kwestia pozycjonowania – wciąż panuje przekonanie, że niektóre domeny pozycjonują się lepiej, a inne gorzej. I o ile kiedyś taka obawa miała rację bytu, tak obecnie powinna być już tylko wspomnieniem. Od dobrych kilku lat nazwa domeny nie jest brana pod uwagę przez algorytm Google podczas ustanawiania jej pozycji w wyszukiwarce, więc bez obaw możesz rejestrować swój wymarzony adres nie przejmując się SEO.  

Jaką domenę wybrać dla sklepu? 

Przedsiębiorcy przy okazji wyboru domeny dla sklepu najczęściej stawiają na adresy kojarzące się bezpośrednio z ich działalnością – takie, które zawierają nazwę firmy lub głównego produktu/usługi. Nie jest to jednak reguła, więc nie musisz sztywno się jej trzymać. Jeśli masz inny, chwytliwy pomysł, to może być on świetną alternatywą dla tradycyjnego adresu.   

Z technicznego punktu widzenia, adres internetowy może liczyć od 1 do maksymalnie 63 znaków (w zależności od rozszerzenia). Lepiej jednak trzymać się tej dolnej granicy – z zasady nazwa domeny powinna być chwytliwa i prosta do podyktowania klientowi np. w rozmowie telefonicznej.  

W nazwie możesz zawrzeć również myślnik (ważne, by nie był on na początku i końcu domeny). Dozwolone są także polskie znaki diakrytyczne (ą, ć, ę etc.), jednak odradzamy tę opcję. Jako internauci przywykliśmy do posługiwania się adresami bez polskich znaków. Jeśli ich użyjesz, podawanie adresu odbiorcom będzie wymagać zaznaczenia każdego “ogonka” i “kreski”, przez co może być problematyczne.  

Specjalne końcówki domen dla sklepów 

Wybierając domenę dla sklepu internetowego warto przyjrzeć się nowym domenom globalnym. Do nich należą między innymi końcówki takie jak .store, .shop czy .market, które już na pierwszy rzut oka sugerują klientowi, czego może się spodziewać po wejściu na stronę. To ciekawe rozwiązanie, które pozwoli Ci wyróżnić się wśród konkurencji już na starcie. 

Spośród nowych domen globalnych, poza końcówkami ściśle związanymi z e-sklepami, do dyspozycji są też takie, które oddają charakter działalności. Mówimy tu choćby o .toys dla sklepu z zabawkami, .moda dla modowego atelier czy .gifts dla sklepu z voucherami prezentowymi

Sklep w subdomenie 

Wiele biznesów postanawia także rozdzielić swoją działalność w sieci na domenę główną i subdomenę poświęconą sklepowi internetowemu. Wówczas pod adresem domeny (np. home.pl) umieszczają stronę wizytówkową, a w subdomenie (np. sklep.home.pl) znajduje się e-sklep. To dobra opcja dla tych, którzy poza standardową ofertą sklepową chcą także osobno zaprezentować swoją działalność.  

Czy wiesz, że… posiadając domenę w home.pl możesz tworzyć nieograniczoną liczbę subdomen?

Niestandardowe rozwiązania 

Jeśli zależy Ci na ciekawym adresie lub wybrana przez Ciebie nazwa połączona z popularnymi końcówkami .pl, .eu czy .com jest zajęta, warto sprawdzić domeny narodowe innych państw. Możesz z powodzeniem wykorzystać je tworząc kreatywną nazwę domeny, np. zamiast home.pl, który w połączeniu z narodową domeną Czarnogóry mógłby brzmieć ho.me.  

Wystarczy odrobina kreatywności, by stworzyć interesującą domenę. Zainspiruj się: 

  • twoj-pi.es – dla firmy z akcesoriami dla psów z wykorzystaniem domeny hiszpańskiej 
  • e-ubezpie.cz – dla agencji ubezpieczeniowej wariant z domeną czeską
  • pelniawitam.in – dla biznesu sprzedającego naturalne produkty z domeną indyjską 
  • zmiloscidoherb.at – dla herbaciarni domena austriacka 

Kiedy Twoja wymarzona domena okazuje się zajęta 

Rozmyślasz nad idealnym adresem, sprawdzasz wszystkie dostępne opcje i w końcu decydujesz się na ten jeden…nagle Twoim oczom ukazuje się komunikat, że domena jest niedostępna do rejestracji. Ktoś wpadł na ten sam pomysł na adres i Cię ubiegł. Co teraz?  

W wyszukiwarce domen pokażemy Ci propozycje podobnych adresów, które warte są rozważenia. Sprawdź je, być może któraś z nich będzie Ci odpowiadać.  

Jeśli jednak zależy Ci na tym konkretnym adresie, możesz sprawdzić, czy nie jest wystawiona na sprzedaż lub dzierżawę na giełdzie domen. Czasami właściciele domen nie chcą już z nich korzystać i wystawiają je na takich giełdach.  

W przypadku, gdy nie znajdziesz swojej wymarzonej domeny także na giełdzie, możesz sprawdzić w ogólnodostępnym rejestrze datę jej wygaśnięcia. Jeśli obecny właściciel nie przedłuży jej ważności, po usunięciu z rejestru wróci ona do obiegu, wtedy możesz podjąć próbę jej rejestracji.  

Sprawdź przed zakupem domeny 

Teoretycznie każda domena rejestrowana jest na takich samych zasadach u każdego z dostawców – mogłoby się zdawać, że jedyną różnicą jest wysokość opłaty. Zanim skusi Cię jednak niska cena, sprawdź, czy dany rejestrator oferuje dodatkowe rozwiązania dla domen takie jak DNSSEC czy Anycast (i jeśli tak, to czy nie dolicza sobie za to dodatkowej opłaty).

Mechanizm DNSSEC ochroni Twój adres przed podszyciami i próbami wyłudzenia danych. Internetowi sprzedawcy powinni zainteresować się tym rozwiązaniem – w końcu klienci podają na ich stronach swoje adresy czy dane kart płatniczych, więc odpowiednie zabezpieczenia to konieczność.  

Opcja Anycast przyspiesza natomiast działanie strony internetowej poprzez przekierowanie ruchu do najbliższego punktu, by skrócić czas odpowiedzi. Prędkość wczytywania witryny ma duży wpływ na konwersję, więc warto zadbać o to, by czas ładowania strony był jak najkrótszy – Anycast w tym pomoże.  

A w home.pl z obu tych mechanizmów (jak i wielu innych) możesz korzystać w standardzie, bez dodatkowych opłat i dla każdej domeny.