Facebook to najpopularniejsza aplikacja social media w Polsce. Jako czynny użytkownik wiesz więc, że praktycznie co 4-5 post, jaki widzisz na swoim feedzie lub stories to tzw. content sponsorowany. Liczba reklam może przytłoczyć niejednego użytkownika i nie jest dziwne, że ludzie szukają rozwiązania tego problemu. Z tego artykułu dowiesz się, czy blokowanie reklam na Facebooku jest w ogóle możliwe oraz jak ograniczyć liczbę reklam, a także wpłynąć na ich tematykę.
Jak działają reklamy na Facebooku?
W pierwszej kolejności warto poznać specyfikę działania treści reklamowych w aplikacji Facebooka, jak również w samej przeglądarce – ich pochodzenie, miejsca, w których się wyświetlają, a także powody dla których akurat Tobie trafił się dany przekaz reklamowy.
Jak zwykle w takich przypadkach, jest to efekt działania kilku elementów:
- zaliczenia Ciebie do konkretnej grupy demograficznej pod względem wieku lub płci, a nawet statusu społecznego – tutaj decydują wszystkie informacje, jakie podałeś/aś na etapie rejestracji konta np. data urodzenia. Jeżeli z kolei ustawiłeś/aś status związku np. na zaręczony/wolny, to Facebook otrzymał od Ciebie kolejny sygnał, który sprawi, że dopasuje do Ciebie dany przekaz reklamowy,
- ukierunkowania reklam na wybraną grupę docelową przez reklamodawcę. Na przykład – firma A chce reklamować produkt B, w tym celu ustawia w swojej kampanii reklamowej grupę docelową, która mieści się w przedziale 18-50 lat i mieszka ona w Warszawie – jeżeli spełniasz oba warunki to istnieje szansa, że otrzymasz daną reklamę, o ile kwalifikujesz się do spełnienia celu reklamowego (o tym niżej),
- czynnika behawioralnego w postaci odwiedzanych stron internetowych oraz aktywności w obrębie samej aplikacji Facebooka – im więcej wchodzisz w interakcję z konkretnymi treściami, tym większa szansa, że zostaniesz przypisany/przypisana do konkretnego zainteresowania powiązanego z daną grupą docelową. Da to również efekt w postaci dodania Ciebie na tzw. liście remarketingowej.
Czy można sprawdzić dlaczego wyświetliła Ci się akurat taka reklama? Jak najbardziej tak. Wystarczy w tym celu kliknąć (lub dotknąć) 3 kropek w prawym górnym roku posta sponsorowanego i wybrać „Dlaczego widzę tę reklamę”.
W tym momencie ujrzysz 2 opcje:
- Wybór Reklamodawców – tu określono jaki rodzaj targetowania reklamy wybrał reklamodawca i do jakiej grupy zostałeś/aś „zakwalifikowana”. Może to być np. wiek, płeć, kraj, zainteresowania, lub wizyta na stronie reklamodawcy, czyli tzw. remarketing.
- Twoja aktywność – to nowość w obszarze informacji o reklamie w aplikacjach Mety (która zarządza Facebookiem). W tym miejscu otrzymasz zakres informacji dodatkowych, które wpłynęły na wyświetlenie reklamy, a więc powiązanie z Twoja aktywnością w sieci np. wizyta na stronach o danej tematyce.
Dlaczego Facebook wyświetla reklamy?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta – Facebook zarabia na reklamach i jest to jego główne źródło zysku. Z tego też względu rejestracja konta w serwisie jest bezpłatna bo walutą, jaką płacisz w serwisie, są Twoje dane – zarówno te wprowadzone na etapie rejestracji, jak i podczas korzystania z aplikacji np. wykonując konkretne aktywności.
Facebook wie o Tobie bardzo wiele (zwłaszcza, gdy konto ma już kilka lat) i warto się z tym faktem po prostu pogodzić.
Czy można wyłączyć wyświetlanie reklam na Facebooku?
Jeszcze kilka lat temu blokowanie reklam na Facebooku było możliwe np. po instalacji Adblocka w przeglądarce. Obecnie usunięcie reklam z feeda jest bardzo trudne i bardzo często starając usunąć treści sponsorowane narażasz się na wyłączenie wyświetlania wszystkich postów na newsfeedzie. Co więcej, ten stan rzeczy może zależeć m.in. od wersji wtyczki lub zmian w samym Facebooku w przeglądarce.
W przypadku korzystania z aplikacji mobilnej (na iOS lub Androidzie) wyłączenie lub blokada reklam nie jest możliwa. Istnieje jednak sposób, aby bezpłatnie ograniczyć liczbę treści sponsorowanych i sprawić, że nie będą tak natrętne. Możesz też lepiej dopasować reklamy do siebie. Jak to zrobić – czytaj dalej.
W 2024 roku Meta wprowadziła również opcję, która usuwa reklamy z Facebooka. Jest to jednak płatna usługa, kosztująca 35 zł miesięcznie. Znajdziesz ją w ustawieniach konta, a konkretnie w Centrum Kont i Preferencjach Reklamowych. Znajdziesz je pod adresem: https://accountscenter.facebook.com/ad_preferences/no_ads
Czy reklamy w aplikacji Facebook mogą być niebezpieczne?
Facebook stara się, aby reklamodawca tworzył reklamy w oparciu o konkretne wytyczne np. w celu uniknięcia kontrowersyjnych treści lub wyświetlania reklam wątpliwych moralnie. Każda kampania reklamowa musi przejść proces weryfikacji, dokonywany najczęściej przez bota, sztuczną inteligencję, a na końcu przez człowieka. Niektóre aspekty, narzucone przez Facebooka są pod tym względem rygorystyczne.
Reklamodawcy nie mogą na przykład promować treści m.in.:
- wyświetlających fałszywy efekt działania produktu lub usługi. Jeżeli widziałeś/aś na stronach WWW banery z hasłem „Zarobił w ciągu 24 godzin 6000 Euro, a dzisiaj pławi się w luksusie. Zobacz jak to zrobił!” to wiedź, że na Facebooku taka reklama zostanie w 99,9% przypadków odrzucona.
- służących do łamania prawa lub nieetycznego zachowania w sieci np. wyłudzania danych, szpiegowania użytkowników lub tworzenia fałszywych dokumentów. Co ważne, dotyczy to także promowania legalnych produktów, ale komunikowanych za pomocą słów budzących podejrzenia. Dla przykładu, jeśli reklamujesz wideorejestrator samochodowy z hasłem „podglądaj nieuczciwych kierowców” to może to być uznane za niemoralne. Ale już tekst „zapewnij bezpieczeństwo na drodze swojej rodzinie” będzie dopuszczalne.
Brzmi to może banalnie, ale taka jest rzeczywistość reklamowa Facebooka. A takich obostrzeń jest zdecydowanie więcej. System reklamowy w aplikacjach Meta jest pod tym względem bardziej bezpieczny, niż ten w innych miejscach w sieci. Nie bez kozery marketingowcy często irytują się, gdy narzędzia weryfikacyjne odrzucają rzetelnie przygotowaną, uczciwą reklamę tylko dlatego, że użyto w treści posta zabronionego słowa.
Nie zmienia to jednak faktu, że wciąż na Facebooku można spotkać niebezpieczne reklamy, które jakimś cudem nie zostały zablokowane przez weryfikacyjne sito. Cóż, raz na 10 tysięcy przypadków może się zdarzyć, że wątpliwej jakości reklama zostanie zaakceptowana nawet na kilka(naście) godzin i w tym czasie wyrządzi szkody.
Przykładem takiej reklamy była promocja „darmowych gigabajtów” w nepalskiej sieci komórkowej. Atakujący przechwycił tym sposobem 615 tysięcy (!) loginów i haseł do kont na Facebooku.
Jakie reklamy na Facebooku są niebezpieczne?
Są to najczęściej treści, które dotyczą wrażliwych, emocjonalnych tematów bieżących, nawet o charakterze ogólnopolskim. Prowadzą one do stron, w których rozpoczyna się właściwy atak (reklama ma tylko zwabić ofiarę na serwis) np. poprzez instalację szkodliwego wirusa lub wyłudzenie informacji.
Niestety, użytkownicy – patrząc na powtarzalność procederu – stają się ofiarami sprytnych, socjotechnicznych ataków. Tu zawsze najsłabszym elementem łańcucha przyczynowo-skutkowego będzie człowiek.
Na jakie reklamy zwrócić szczególną uwagę?
- Wszelkie treści sponsorowane zachęcające do „aktualizacji aplikacji” z linkiem do pobrania rzekomo nowej wersji oprogramowania,
- Treści wykorzystujące logo znanych marek, ale wyświetlane pod dziwną nazwą strony na Facebooku,
- Wszelkie reklamy informujące o „próbie ataku na Twój profil”, które wymagają pilnej weryfikacji na zewnętrznej stronie,
- Posty sponsorowane, które wyglądają jak link do artykułu na znanym serwisie i które budzą emocje nagłówkiem nawołującym do szybkiego działania np. „Nowe zasady przyznawania 500+! Wypełnij formularz, aby nie stracić uprawnienia do świadczeń!”,
- Reklamy, w których wizerunek celebryty, sportowca lub aktora, którzy „szybko wzbogacili się” na danej inwestycji.
Jeśli prowadzisz fanpage, uważaj na reklamy, które informują o zawieszeniu strony. Prowadzą one najczęściej do witryn, które wyłudzają dane.
Jak chronić się przed szkodliwymi reklamami i dezinformacją?
Reklamy na Facebooku są w zdecydowanej większości bezpieczne. Problem pojawia się wtedy, gdy trafisz na podejrzany post sponsorowany, który nakłoni Cię np. do instalacji szkodliwego oprogramowania. Dowiesz się o tym najczęściej po fakcie, gdy np. Twoje urządzenie zacznie działać wolniej, a podczas przeglądania stron internetowych wyskakiwać Ci będą dziwne reklamy.
Najlepszym rozwiązaniem w tym przypadku jest skorzystanie z dowolnego antywirusa na PC lub Androida, który w czasie rzeczywistym sprawdzi, czy kliknięty przez Ciebie link jest szkodliwy, a następnie zablokuje jego działanie. W cenie dobrej kawy zapewnisz sobie co miesiąc większe bezpieczeństwo.
Poza tym – zachowaj czujność i nie ufaj wszystkiemu, co zobaczysz w internecie. Współczesna technologia, wsparta m.in. sztuczną inteligencją może wprowadzić Cię w błąd i skłonić do konkretnego działania.
Nie wierzysz? Słynne zdjęcie papieża Franciszka w kurtce Balenciagi to dzieło sztucznej inteligencji. Liczba zmanipulowanych użytkowników, które uznały, że jest to prawdziwa fotografia, szła w dziesiątki milionów. Zdjęcie to miało gigantyczne zasięgi. Wyobraź sobie jednak sytuację, gdy zasięgi robi nie zdjęcie z papieżem, a link do szkodliwej strony internetowej…
Hasło o weryfikacji danej informacji w kilku źródłach jest dzisiaj aktualne, jak nigdy przedtem. Jeżeli widzisz przykład podejrzanej treści lub reklamy z krzykliwym nagłówkiem to nie klikaj od razu, tylko uruchom przeglądarkę i sprawdź, czy dany temat jest rzeczywiście wiarygodny. Ataki socjotechniczne są diabloskuteczne, właśnie dlatego, że są idealnie wymierzone w grupę docelową.
Jak ograniczyć reklamy na Facebooku?
Samych reklam na Facebooku nie da się wyłączyć, bo tak jak wspomniałem wyżej – serwis żyje z ich wyświetlania. Ale masz wpływ na to, jakie rodzaje reklam są Ci podsuwane w różnych umiejscowieniach – na Newsfeedzie, Stories, Messengerze, czy przeglądając materiały filmowe na Facebook Watch.
Jak to zmienić? Służą do tego 2 zakładki w ustawieniach profilu na Facebooku. Możesz wykonać poniższe działania w dowolnej kolejności, ale rekomenduję przejrzenie poniższych opcji krok po kroku.
Reklamy wyświetlane na podstawie danych z konta na Facebooku
Pierwsze miejsce to ustawienia Twojego profilu. Aby zmienić zakres danych przetwarzanych przez Facebooka, musisz przejść do ustawienia Kontrola Prywatności. Najlepiej zrobić to będąc zalogowanym na swoim koncie w przeglądarce (w aplikacji mobilnej będzie to mniej wygodne). Kliknij w swoje zdjęcie profilowe, a następnie w opcję Ustawienia i Prywatność oraz Kontrola Prywatności.
Jeśli masz problem z odnalzieniem tej opcji, skorzystaj z bezpośredniego linka – https://www.facebook.com/privacy/checkup/
Wybierz opcję „Twoje preferencje reklamowe na Facebooku”. Pojawi Ci się okno z listą informacji od Facebooka (Mety), jak zbierane są dane do wyświetlania reklam. Warto się z nimi zapoznać.
W kolejnym kroku otrzymasz wykaz danych osobistych, które zostały przez Ciebie określone na koncie i które mogą być wykorzystywane do wyświetlania optymalnych reklam. Są to najczęściej:
- status związku,
- pracodawca,
- nazwa stanowiska,
- wykształcenie.
W tym miejscu możesz zdecydować, czy ograniczasz Facebooki dostęp do tych danych. Nie jest to tożsame z wyłączeniem reklam, bo tych jak już wiesz – nie wyłączysz 🙂
Kliknij „Dalej” i zapoznaj się z następną planszą o informacjach społecznościowych. O co w tym chodzi? Dowiesz się tutaj, komu i kiedy wyświetlą się powiadomienia o Twojej aktywności w postach lub wydarzeniach. Jest to o tyle ważne, że część takiej aktywności możesz ukryć, ale nie wpłynie to na dostęp do tych danych dla Facebooka.
Gotowe! To pierwszy etap, który wpłynie na jakość dostarczanych reklam.
Reklamy wyświetlane na podstawie zainteresowań oraz interakcji w aplikacji
W drugim etapie zajmiemy się konfiguracją listy zainteresowań, na które „powołuje się” Facebook kierując do Ciebie treści sponsorowane.
Ważne – pierwsze spotkanie z listą będzie przytłaczające, albowiem zapewne nigdy nie zaglądałaś/zaglądałeś do tego miejsca w swojej aplikacji. Lista będzie dłuuuuga (ale nie martw się – każdy taką posiada), ponieważ jest zbieżna z Twoją dotychczasową aktywnością na stronach WWW oraz na Facebooku.
Ponownie wykorzystaj do tego przeglądarkę. Zaloguj się na swoje konto na Facebooku, kliknij w zdjęcie, a następnie Ustawienia i Prywatność oraz na końcu w Ustawienia.
W nowym oknie wybierz po lewej stronie opcję Reklamy. Jeżeli masz problem z odnalezieniem tej opcji, skorzystaj ponownie z bezpośredniego linku – https://accountscenter.facebook.com/ad_preferences/
Docelowo trafisz do nowej strony, na której ujrzysz poniższe opcje:
W tym miejscu znajdziesz kluczowe ustawienia dla wyświetlanych reklam, w tym listę reklamodawców, w których reklamy kliknięto lub wyświetlono od nich treści sponsorowane. Możesz zdecydować o ukryciu reklam dla wybranego reklamodawcy.
Ważnym elementem jest jednak zakładka „Tematy reklam”. I tutaj zobaczysz, na jakiej podstawie otrzymujesz dane treści i do jakich zainteresowań zostałeś przypisany. Niestety, w tym oknie nie usuniesz wybranego przez siebie zainteresowania, ale możesz sprawić, aby reklamy oparte na danym temacie wyświetlały się rzadziej. Jak?
Kliknij w wybrany temat i zaznacz opcję „Wyświetlaj mniej”:
Lista jest na tyle długa, że ustawienie dla wszystkich reklam opcji „Wyświetl mniej” będzie czasochłonne, ale niestety nie ma innego rozwiązania – Facebook nie oferuje opcji hurtowego zaznaczania.
Innym miejscem, w którym ograniczysz liczbę reklam jest „Reklamy wyświetlane poza platformami Meta”. Zakładkę tą znajdziesz po kliknięciu w „Ustawienia reklam” pod powyższym linkiem. Warto jednak wiedzieć, że wyłączenie tej opcji nie wpłynie znacząco na Twoje samopoczucie, ponieważ coraz mniej aplikacji firm trzecich korzysta z systemu reklamowego Mety.
Jak całkowicie wyłączyć wyświetlanie reklam na Facebooku?
Od niedawna Facebook wprowadził opcję wyłączania wszystkich treści sponsorowanych po zakupie usługi „Produktów bez reklam”. Może to zrobić każdy mieszkaniec Europy. Aby tego dokonać, musisz przejść do menu Centrum Kont pod adresem https://accountscenter.facebook.com/, a następnie wybrać zakładkę „Preferencje reklamowe” i zdecydować się na zakup subskrypcji, usuwającej reklamy z aplikacji.
W Polsce usługa kosztuje 35 zł miesięcznie.
Facebook i reklamy – o czym warto pamiętać?
Reasumując, za pomocą wbudowanych w aplikację narzędzi możesz skonfigurować jakie reklamy, o jakiej tematyce i od jakiego reklamodawcy mogą Ci się wyświetlać częściej lub rzadziej. Warto to zrobić, chociaż lista „tematów” powiązanych z Twoim kontem będzie dla Ciebie z pewnością zaskakująca.
Masz również wpływ na liczbę reklam wyświetlonych w aplikacjach firm trzecich, z tym zastrzeżeniem, że nie oznacza to usunięcia wszystkich reklam, bo np. aplikacja może korzystać także z kodów reklamowych Google. Natomiast samo blokowanie reklam na Facebooku nie jest możliwe, o ile nie wykupisz płatnej subskrypcji, która treści sponsorowane usunie z Twojej aplikacji.
To, o czym warto pamiętać to kilka przydatnych, uniwersalnych zasad:
- Uważaj na podejrzane reklamy, które wywołują „tanie emocje” swoim krzykliwym nagłówkiem oraz obrazkiem,
- System reklamowy na Facebooku jest bezpieczny, ale nie oznacza to, że nie popełnia on błędów. Wciąż zdarzają się przypadki akceptacji reklam, które mogą prowadzic do fałszywych stron internetowych,
- Jeśli chcesz dodatkowo zabezpieczyć swoje urządzenia i telefony, to wybierz sprawdzonego antywirusa, który nawet w czasie rzeczywistym zablokuje dostęp do takiej strony lub linku do pobrania aplikacji,
- Pamiętaj, że nawet jeśli jesteś czujny i świadomy zagrożeń, to nie masz pewności, że ktoś z Twojej rodziny nie padnie ofiarą oszustwa na Facebooku,
- Zwracaj uwagę zwłaszcza na reklamy, które odwołują się do bieżących trendów lub gorących tematów społecznych, a także finansowych (dopłaty, świadczenia itp.).