Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak sprzedawać warzywa i owoce przez internet?

Jak sprzedawać warzywa i owoce przez internet?

Jeśli prowadzisz własne gospodarstwo rolne i chcesz zacząć zarabiać na swoich plonach, rozważ sprzedaż przez internet. Nie tylko dotrzesz do szerszego grona klientów, ale też unikniesz pośredników i będziesz mógł ustalać ceny według własnego uznania. W tym artykule pokażemy ci, jak zacząć sprzedawać warzywa i owoce w sieci oraz jak robić to legalnie i bezpiecznie. Dowiesz się także, jak założyć sklep online bez pomocy informatyka. 

Czy rejestracja sprzedaży warzyw i owoców w Sanepidzie jest wymagana?

Chcąc sprzedawać warzywa i owoce na większą skalę, aniżeli tylko wśród znajomych, musisz dostosować się do obowiązujących przepisów.

Podmioty prowadzące sprzedaż bezpośrednią oraz podmioty prowadzące produkcję pierwotną dla takich produktów muszą złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Produkcja pierwotna w tym przypadku oznacza uprawę roślin w celu pozyskania tzw. produktów pierwotnych. Do produktów pierwotnych o pochodzeniu roślinnym zaliczamy zboża, owoce, warzywa, zioła i grzyby hodowlane

Jak zapewnić bezpieczeństwo warzyw i owoców w sklepie online?

To, co będziesz sprzedawać w sklepie internetowym, musi być dobrze zapakowane, a także przygotowane w odpowiednich warunkach. Upewnij się wiec, że spełniasz wszystkie wymagania związane z wprowadzeniem na rynek produktów opartych na warzywach i owocach.

Mówią o tym 3 podstawowe założenia, które warto poznać:

  • GMP (Dobra Praktyka Produkcyjna) – to zestaw procedur odnośnie przyjęcia surowców do produkcji, a także przechowywaniem i magazynowaniem. W skład GMP wchodzi m.in. porządek i czystość, odpowiednia temperatura magazynowania oraz utrzymywanie wilgotności zapewniającej najlepszą jakość produktów warzywno-owocowych.
  • GHP (Dobra Praktyka Higieniczna) – sprzedaż żywności musi być sprawna, szybka, ale też higieniczna. Oczywiście nikt nie każe tutaj dezynfekować warzyw zebranych prosto z pola, nie mniej mogą pojawić się okoliczności, które wymagają od personelu przestrzegania pewnych zasad. Mogą to być m.in. kwestie szkoleń, lokalizacji zakładu czy też przystosowania pomieszczeń do wykonywania konkretnych czynności. W założeniach GHP pojawiają się też wymagania odnośnie wyposażenia budynków firmowych.
  • HACCP (System Analizy Kontroli i Krytyczne Punkty Kontroli) – to system, który ma zapewnić bezpieczeństwo żywności przez identyfikację i oszacowanie skali zagrożeń z punktu widzenia wymagań zdrowotnych żywności oraz ryzyka wystąpienia zagrożeń podczas przebiegu wszystkich etapów produkcji i obrotu żywnością. Pomaga również określić metody eliminacji lub ograniczania zagrożeń oraz ustalić działania korygujące, które zapewnią bezpieczeństwa żywności. Można go wprowadzić po wdrożeniu GMP i GHP. Dzięki temu producent żywności ma szansę uchronić się przed ujemnymi skutkami dla zdrowia konsumenta. W ramach HACCP należy dokonywać regularnej kontroli wewnętrznej swojego produktu.
  • HACCP (System Zapewnienia Bezpieczeństwa Żywności) – to procedury, które pomagają znaleźć i rozwiązać problemy mogące zaszkodzić zdrowiu osób spożywających Twoje produkty. HACCP pomaga ci w uniknięciu kłopotów i zmniejsza ryzyko eskalacji problemów.

Jak pakować żywność prowadząc sklep w internecie?

Przy prowadzeniu sprzedaży wysyłkowej, a nawet dostaw na zamówienie pod drzwi klienta, musisz uwzględnić procedurę pakowania żywności. Na opakowaniu powinny się znaleźć takie informacje, jak:

  • Nazwa produktu
  • Lista ze składnikami – dotyczy produktów, które w wyniku minimalnego przetworzenia mogą powodować alergię lub nietolerancję. Pamiętaj też, że alergeny mogą się znaleźć w danym produkcie przypadkowo.
  • Waga netto żywności
  • Data do spożycia
  • Rekomendowane warunki przechowywania

Projektując opakowanie (nawet jeśli jest to zwykły worek z ziemniakami, marchewką lub pomidorami) pamiętaj o naklejce lub etykiecie z kodem kreskowym.

Jak uruchomić sklep internetowy z ofertą warzyw i owoców?

Prowadzenie internetowego warzywniaka staje się dzisiaj coraz lepiej prosperującym biznesem. Powód? Polacy przekonują się nie tylko do robienia zakupów w internecie, ale także do eksplorowania i przeglądania ofert mniej popularnych (kiedyś) kategorii. Wg raportu Gemius “E-commerce w Polsce 2023aż 44% klientów sklepów internetowych zamawiało już żywność w sieci.

Wymagający pewnego zaufania produkt staje się więc coraz częściej pożądany, a przemawia za tym nie tyle wygoda, co przede wszystkim dostępność ekologicznej żywności lub sprawdzonego dostawcy.

Jeżeli więc chcesz przekształcić swoją działalność rolniczą w warzywno-owocowy sklep w internecie – masz ku temu świetną okazę. Bo dzisiaj uruchomienie sprzedaży online jest łatwiejsze niż kiedyś.

Od czego zacząć?

Zakładanie sklepu internetowego z warzywami i owocami

Twój pierwszy wybór będzie dotyczył rozwiązania, za pomocą którego uruchomisz sklep w internecie. Jest tu kilka opcji – od zamówienia własnego serwera, przez zlecenie budowy sklepu od podstaw, a na oprogramowaniu sklepu w formie abonamentu kończąc.

Dwie pierwsze opcje są ciekawe, gdy planujesz uruchomić sprzedaż za kilka miesięcy. Z kolei sklep w formie abonamentu będzie lepszym rozwiązaniem, gdy zależy Ci na czasie lub gdy nie chcesz inwestować w pomoc informatyka lub programisty.

Do tego poradnika wykorzystałem usługę Sellastik w home.pl – proste i intuicyjne rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców, którzy chcą błyskawicznie przejść z ofertą do internetu.

Sellastik posiada darmowy okres testowy 21 dni, z którego skorzystasz w tym miejscu.

Krok 1 – podstawowa konfiguracja i wygląd

Sklep musi działać i jakoś wyglądać. To pierwsze rzeczy, o które trzeba zadbać. W przypadku Sellastika możesz skorzystać z głównego ekranu w swoim panelu, który przeprowadzi Cię przez kluczowe opcje dla sprzedawcy.

Wybierając szablon sklepu pamiętaj o dostępie do edytora, dzięki któremu wprowadzisz własne modyfikacje. Możesz naturalnie zmieniać elementy, kolory, podstawiać zdjęcia, a także dodawać nowe sekcje. Daj się ponieść swojej kreatywności!

Krok 2 – dodaj metody dostawy i płatności

Jako lokalny dostawca warzyw i owoców dostarczasz prawdopodobnie zamówienia prosto pod drzwi, na targ lub do odbioru osobistego. Warto to zostawić, bo dla okolicznych mieszkańców będą to logiczne wybory.

Krok 3 – dodaj produkty i kategorie

Dodaj do sklepu Sellastik asortyment i kategorie. Pamiętaj, że w ramach każdego produktu możesz dodać w prosty sposób warianty. Sprzedając na przykład ziemniaki uwzględnisz większe opakowania.

Nie zapominaj również, aby każda karta produktu miała zdjęcie i jak najlepszy opis. Dzięki temu Twój sklep będzie lepiej widoczny w wyszukiwarce Google.

Ustawienie SEO dla produktu w sklepie Sellastik
Ustawienia opisu w wyszukiwarce Google dla produktów w sklepie Sellastik

Krok 4 – ustaw dane adresowe oraz linki do social media

Czas na ostatnie szlify. Warto upewnić się, że w ustawieniach podano właściwe dane teleadresowe oraz czy na stronie podano linki do naszych profili w social media (jeśli jakieś prowadzimy). Znajdziesz je w edytorze pod modułem Kontakt.

Krok 5 – zadbaj o regulamin

Sklep internetowy sprzedający warzywa i owoce nie może się obyć bez odpowiedniego regulaminu. Chroni on bowiem obowiązki i odpowiedzialność sprzedawcy, a także prawa kupującego.

Tworzenie regulaminu jest wymagającym zajęciem, a kopiowanie niektórych zapisów może okazać się prostą drogą do konfliktów prawnych. Dlatego warto w tej materii skorzystać z usług specjalistów, którzy stworzą dla Ciebie indywidualny regulamin sprzedaży z aktualizacją.

Regulamin sprzedaży w sklepie Sellastik w home.pl
Konfiguracja regulaminów w sklepie Sellastik w home.pl

WSKAZÓWKA – pamiętaj, iż przed uruchomieniem sklepu warto sprawdzić wszystkie podstawowe ustawienia w Sellastik. Zajrzyj do naszej dokumentacji, aby nie przegapić żadnej, kluczowej dla sprzedawcy funkcji.

Jak promować internetowy warzywniak?

Aby Twój sklep internetowy sprzedawał, musisz go jakoś zaprezentować. Przede wszystkim zadbaj o to, aby był on dostępny pod chwytliwym i łatwym do zapamiętania adresem.

Pomoże Ci w tym rejestracja własnej domeny, na przykład z końcówką .pl lub .eu. Możliwości jest oczywiście więcej – firmy z branży spożywczej korzystają też z rozszerzeń .store, .fit oraz .menu.

Pamiętaj także, że polskie firmy chętniej rejestrują domeny polskie, ponieważ są już sprawdzone i rozpoznawalne na krajowym rynku.

Mając zarejestrowany adres internetowy możesz dodać go do własnego sklepu Sellastik (zobacz, jak to zrobić w naszej instrukcji). W ten sposób Twoja oferta będzie widoczna pod łatwiejszą do zapamiętania domeną. Jak to wykorzystać w promowaniu swojej oferty. Skorzystaj zwłaszcza z takich metod jak:

  1. Reklama lokalna w Google i na Facebooku – oferta w wyszukiwarce lub treść sponsorowana w social media to znane metody na promocję swojej firmy. Dzięki bogatym opcjom konfiguracji można reklamować się wśród użytkowników lokalnych, którzy wpisują w Google hasła typu “Ekologiczne warzywa Szczecin” lub po prostu korzystają z Facebooka i interesują się zdrową żywnością.
  2. Jarmarki i targi – na takich wydarzeniach przebywa dużo ludzi, którzy chcą spróbować lokalnych przysmaków. To doskonała okazja, aby pokazać się jako rolniczy biznes w internecie – na stoisku informuj o swoim sklepie w sieci, dodawaj do sprzedawanych produktów proste ulotki z adresem domeny, a także twórz na bieżąco treść pod Facebooka i Instagrama dodając link do sklepu.
  3. Współpraca z mikroinfluencerami – warto sprawdzić, czy w Twojej okolicy żyje influencer, który uwielbia mówić o zdrowej żywności. Nie musi to być znana w całej Polsce osobistość (taka współpraca będzie zbyt droga), ale użytkownicy z 5-10 tysiącami obserwatorów i publikujący masę treści o zdrowej diecie mogą być ciekawą metodą na promocję firmy.
  4. Informacje w grupach na Facebooku – być może żyjesz w miejscowości, gdzie działa jakaś większa społeczność zrzeszająca się przez Facebooka. Warto do niej zajrzeć i pokazać swoją ofertę publikując post z linkiem do sklepu internetowego.