Przewodniki, poradniki, powieści, przepisy kulinarne. Takie i inne dzieła pisane publikuje się dziś w sieci. Jeśli chcesz wydać swoją książkę cyfrową, aby podzielić się wiedzą, twórczością i zarobić – skorzystaj z gotowych narzędzi. Dowiedz się, jak sprzedawać ebooki
Ojcowie założyciele. Kto umieścił książki w sieci?
Ebook to książka elektroniczna, którą można pobrać w wybranym formacie (pdf, mobi, epub) a potem wyświetlić na różnych urządzeniach, takich jak np. czytnik, tablet, telefon i komputer. Ebooki (a także audiobooki i inne treści cyfrowe) zajmują dziś ważne miejsce w naszym cyfrowym społeczeństwie. Lubimy czytać książki i poradniki elektroniczne, bo mamy do nich łatwy dostęp. W jednym urządzeniu zmieścimy setki tytułów, dzięki czemu nie musimy wszędzie dźwigać ciężkich książek – ani w daleką podróż na wakacje, ani w komunikacji miejskiej w drodze do pracy.
Chociaż ebook wydaje się dość nowym wynalazkiem to istnieje prawie tak samo długo, jak internet. Pierwsza książka elektroniczna – kopia Amerykańskiej Deklaracji Niepodległości – została stworzona i rozesłana do innych użytkowników sieci komputerowej przez Michaela Harta w 1971 roku. Zainicjował on tym trwający do dziś Projekt Gutenberg, czyli udostępnianie w internecie elektronicznych wersji papierowych książek, dla których wygasły prawa autorskie.
Dziś w formie ebooka możemy znaleźć nie tylko tradycyjne książki, ale również samodzielnie wydane publikacje specjalistów z różnych dziedzin i influencerów, np. książki kucharskie, plany żywienia, a także poradniki – do medytacji, marketingu, zarządzania domowym budżetem itd.
Debiutant, influencer i przedsiębiorca. Kto może sprzedawać ebooki?
W sumie każdy kto zechce i ma na ochotę podzielić się swoją twórczością lub wiedzą – wystarczy pomysł, plan treści i tzw. lekkie pióro. Z dzisiejszym dostępem do prostych narzędzi, jak Google Docs, Microsoft Word, Canva czy Power Point stworzenie własnej treści cyfrowej jest łatwe, tak samo jak jej późniejsze promowanie w sieci.
Ebooka może wydać zarówno trener personalny, jak i duchowy. Jeden podzieli się z odbiorcami swoimi sprawdzonymi technikami ćwiczeń z ciałem, a drugi wprowadzania umysłu w stan medytacji. Autorka bloga o Islandii może wydawać poradnik dla podróżników z listą najciekawszych miejsc do zwiedzania, noclegów czy restauracji. Ebook będzie też świetną formą dla pisarzy, którym zależy na publikacji swojej twórczości, np. poezji czy prozy.
Jak sprzedawać ebooki bez firmy? Książki elektroniczne można sprzedawać w ramach działalności nierejestrowanej. Należy jednak pamiętać o tym, aby w każdym miesiącu:
- monitorować swój przychód, który nie może przekroczyć 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę (od lipca 2024 roku limit przychodu z działalności nierejestrowanej wynosi 3225 zł, a od 2025 roku ma wzrosnąć do 3469,50 zł)
- prowadzić ewidencję wszystkich transakcji.
Zysk i satysfakcja twórcza. Po co właściwie tworzyć ebooka?
Proces tworzenia ebooka jest łatwy, narzędzia ogólnodostępne a koszty niewielkie – dotyczą głównie zakupu zdjęć i grafik do treści (mogą wzrosnąć, jeśli zdecydujesz się zaangażować redaktora lub grafika). Nawet jeśli nie wydasz ani złotówki na stworzenie swojej e-książki, to wciąż musisz poświęcić czas na jej napisanie. Czy warto?
Publikacja własnej książki w sieci to szansa, aby:
Zarobić na sprzedaży – udostępnienie ebooka na stronie, blogu czy w sklepie internetowym może zapewnić Ci dochód pasywny. Odwiedzjący Twoją witrynę będą mogli samodzielnie kupić książkę – tak długo, jak będzie dostępna na stronie.
Wypromować swoją markę, usługi, biznes czy twórczość – udostępnienie ebooka za darmo pozwoli Ci zaprezentować ofertę potencjalnym klientom. W przeciwieństwie do książek papierowychho, w ebookach możesz dodać aktywne linki, które przekierują czytelnika do Twojej strony internetowej, produktu czy usługi. Za pomocą darmowego ebooka możesz też udostępnić większe fragmenty treści, którymi zachęcisz do zakupu całej książki.
Zbudować bazę klientów – ebook może być też skutecznym narzędziem marketingowym, którym zainteresujesz potencjalnych klientów. Udostępnij go za darmo lub symboliczną opłatę w zamian za podanie adresu e-mailowego. Dzięki temu zbudujesz bazę klientów, do której skierujesz swoją ofertę.
„Sociale”, strona www czy e-sklep. Gdzie sprzedawać ebooki?
Najlepiej tam, gdzie znajdą Cię Twoi odbiorcy – na platformach społecznościowych (TikToku, Instagramie, Facebooku, YouTubie itd.), własnej stronie www, blogu czy sklepie internetowym.
W czasach boomu na usługi internetowe masz dostęp do prostych narzędzi, z którymi nie tylko wydasz ebooka, ale również go sprzedasz. Dzięki czemu możesz udostępniać swoją e-książkę bezpośrednio w kanałach, w których tworzysz content (wideo, zdjęcia, treść pisaną). Najłatwiej zrobisz to na własnej stronie internetowej, sklepie lub blogu – dodasz produkt ze zdjęciem i opisem, czym zachęcisz do jego kupna.
Jeśli prowadzisz stronę lub blog, np. kulinarny, podróżniczy, pisarski, o rozwoju osobistym itp. – wykorzystaj go, aby skrócić użytkownikom ścieżkę zakupu. Będą mogli od razu zapoznać się z ofertą, a potem kliknąć w przycisk „Kup teraz”.
Jeśli nie masz jeszcze swojej strony www to publikacja ebooka jest idealnym momentem, aby to zmienić. Własna witryna to wizytówka online, dzięki której zyskujesz wiarygodność i budujesz markę. Zwlekanie nie ma dziś większego sensu, bo dzięki nowym rozwiązaniom możesz samodzielnie założyć atrakcyjną stronę lub sklep online.
Zakładając własny sklep internetowy oprócz ebooków możesz sprzedawać też inne produkty cyfrowe (np. kursy online, audiobooki) lub fizyczne (np. książki drukowane, gadżety).
Jak sprzedawać ebooki w social mediach? Wystarczy Ci link kierujący do strony ebooka, który umieścisz w swoim profilu lub wyślesz do klientów w wiadomości.
Udzielasz się tylko w social mediach? Zastanów się nad stroną internetową lub blogiem z własnym adresem www (domeną).
Elastyczność i oszczędność. Jak sprzedawać ebooki?
Najlepiej u siebie – na stronie lub w sklepie online, a social media wykorzystaj do promowania siebie i swojej działalności (w tym ebooka). Jeśli jednak to właśnie kanały społecznościowe są główną platformą, na której publikujesz, to przypnij w nich adres kierujący do Twojej witryny.
W każdym z tych miejsc możesz szybko, łatwo i tanio uruchomić wygodną sprzedaż ebooka z gotowym narzędziem sklepowym – Sellastik by home.pl. To elastyczne rozwiązanie, które dopasuje się do Twoich potrzeb. Umożliwia wygodną sprzedaż produktów cyfrowych i nie tylko.
Sprzedaż ebooków w Sellastiku działa tak, jak w sklepie internetowym. Klient dodaje produkt do koszyka, płaci (Blikiem, przelewem lub inną metodą płatności), następnie – po zrealizowaniu zamówienia – otrzymuje plik z książką na swoją skrzynkę mailową. W przypadku darmowych ebooków proces jest jeszcze prostszy. Klient od razu może pobrać plik na stronie z podziękowaniem za zamówienie, a także automatycznie otrzyma go na swój adres mailowy. Swój ebook możesz też zabezpieczyć – przez ograniczenie liczby pobrań lub czasu, w którym link będzie aktywny.
Szybki start i darmowe testowanie. Jak sprzedawać ebooki z Sellastikiem?
Załóż stronę ze sklepem internetowym – nawet w 30 minut
Za pomocą prostego kreatora Instant Site łatwo zbudujesz atrakcyjną stronę ze sklepem, korzystając z gotowego szablonu (w bazie Sellastika znajdziesz ponad 40 wzorów, stworzonych przez doświadczonych projektantów) i wygodnej edycji wyglądu – przesuwasz sekcje i elementy na ekranie metodą drag and drop (złap i upuść). Stronę ze sklepem łatwo dopasujesz też do swojej marki – zmieniając kolory, czcionkę i zdjęcia.
Kreator Instant Site jest nie tylko łatwy w obsłudze, ale też odporny na ewentualne pomyłki użytkownika. W skrócie – nic przypadkowo nie zepsujesz w trakcie edycji. Uwalnia to cały proces od niepotrzebnego stresu. To i jego cena, bo własny sklep uruchomisz nawet za 184,50 zł za pierwszy rok.
Dodaj sklep do własnej strony www lub bloga
To nie wszystko, co potrafi Sellastik! Jeśli masz już własną stronę lub bloga, to możesz uruchomić na niej sprzedaż ebooka, a także innych produktów i usług, które pojawią się w Twojej ofercie. Sklep Sellastik (w planie Connect i wzwyż) łatwo wepniesz do swojej witryny – wystarczy, że wkleisz do niej krótki kod skopiowany z panelu Sellastik.
To jak będzie wyglądała sprzedaż na Twojej stronie zależy tylko od Ciebie. Możesz dodać swojego ebooka wraz z krótkim, ale wciągającym opisem:
- na głównej stronie z przyciskiem „Kup teraz” lub „Pobierz za darmo” (jeśli planujesz w ten sposób promować swoje usługi lub budować bazę klientów)
- w osobnej zakładce „Oferta”, gdzie umieścisz opis, fragmenty książki, informacje o sobie, a później – recenzje czytelników
- w osobnej zakładce „Sklep”, gdzie możesz dodać również inne swoje produkty i usługi – aktualne lub te, które dopiero wprowadzisz do oferty
Przekonaj się na własnej skórze o tym, jak sprzedawać ebooki z Sellastikiem. Załóż sklep lub dodaj go do swojej strony/bloga i testuj za darmo przez 21 dni. W tym czasie możesz zacząć sprzedawać.