Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

TikTok – jak na nim sprzedawać i zarabiać?

TikTok – jak na nim sprzedawać i zarabiać?

TikTok to aplikacja, która kojarzona jest wśród dorosłych jako platforma dla dzieci lub nastolatków. A to błąd! Od pandemii dynamicznie zmieniła się w niej demografia użytkowników – z TikToka korzystają miliony pełnoletnich internautów, którzy pod jego wpływem robią zakupy w sieci. Sama sprzedaż została wybrana jako jeden z kierunków rozwoju tej platformy. TikTok coraz mocniej akcentuje swoje przywiązanie do e-commerce i jeśli myślisz o skutecznej sprzedaży – warto, abyś zapoznał/a się z jego możliwościami.

Ten poradnik będzie dla Ciebie przydatny nawet jeśli jeszcze nie posiadasz własnego sklepu internetowego. Mając już dostęp do takiego narzędzia otwiera się przed Tobą ocean możliwości. Ale spokojnie! Na TikToku zarobisz także nawet jeśli jesteś początkującym użytkownikiem i sprzedawcą w e-commercerekla.

Co to jest TikTok?

W dużym skrócie, TikTok to mobilna aplikacja, która umożliwia swoim użytkownikom wysyłanie krótkich materiałów wideo o treści podobnej do teledysków muzycznych.

Jej autorem jest znana w Chinach firma ByteDance. Najczęściej publikowany rodzaj treści na TikToku to:

  • lip-sync (naśladowanie oryginalnego wykonawcy utworu poprzez udawane śpiewanie),
  • tutoriale (filmy instruktażowe – np. tipy do sprzątania, DIY, makijaż krok po kroku),
  • pokaz (prezentacja umiejętności fizycznych twórców, jak np. taniec, fitness, akrobacja, skakanie na skakance),
  • live streaming (relacje na żywo).

Kto korzysta z TikToka?

Na TikToku znajdziesz ponad miliard użytkowników. To wynik budzący duży podziw wśród specjalistów i ekspertów.

Według raportu Digital 2022 Poland, z aplikacji aktywnie korzysta w Polsce 34,1% osób w wieku 16-64 lata. Jeszcze kilka lat temu TikTok kojarzył się głównie z platformą dla nastolatków, a konkretnie z zabawnymi nagraniami popisów tanecznych i choreograficznych, do których powtarzania zachęcano rówieśników z całego świata. To się jednak już trochę zmieniło.

W aplikacji pojawia się coraz więcej różnorodnej, nawet eksperckiej wiedzy skondensowanej w formie krótkich klipów wideo. To z kolei powoduje, że do grona użytkowników TikToka dołącza więcej dorosłych, szukających szybkiego dostępu do wiedzy, poradników lub po prostu atrakcyjnej dla nich rozrywki.

W 2020 roku 90% osób korzystających z TikToka miało poniżej 18 lat. W bardzo krótkim czasie (częściowo za sprawą pandemii) drastycznie zmieniła się demografia platformy. Według raportu Open Mobi, już w 2021 roku 60% użytkowników polskiego TikToka to osoby w wieku 18-34 lata, a 34% stanowi młodzież w wieku 13-17 lat (w 2019 była to dominująca grupa na tej platformie). Co ważne, z aplikacji chętniej korzystają kobiety – stanowią one aż 63% użytkowników w polskiej społeczności.

Statystyka demograficzna użytkowników TikToka z podziałem na wiek.
Demografia użytkowników TikToka w USA w 2022 roku. Źródło: App Ape

Za sukces aplikacji TikTok odpowiadają jednak „zwykli ludzie” – twórcy krótkich filmów, które urzekającą autentycznością i humorem. To właśnie połączenie tych 2 cech spowodowało, że coraz więcej internautów wybiera TikToka jako kolejną platformę, w której chcą się angażować.

Właściciele jednak nie zadowalają się popularyzacją apki, tylko starają się coraz lepiej dopasować jej możliwości do nowych grup odbiorców. Wydłużyli oni m.in. czas udostępnianych nagrań – z początkowych 15 i 60 sekund na maksymalne 3 minuty (zmiana ta miała miejsce w połowie 2021 roku). W marcu 2022 roku ogłoszono z kolei, że maksymalny czas nagrań wyniesie aż 10 minut.

Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest prosta – TikTok chce być realną konkurencją dla Youtube, na którym starsi użytkownicy preferują dłuższe treści. To z kolei prowadzi do wspomnianego wcześniej rozwoju platformy w kierunku e-commerce.

Kto zarabia na TikToku?

Rosnąca popularność TikToka nie została zignorowana przez polskie marki i producentów prowadzących aktywną sprzedaż w sieci. Aplikacja stała się nowym kanałem sprzedaży, w którym mogą promować swoją firmę (szczególnie jeśli posiadają własny sklep internetowy).

Potencjał sprzedażowy TikToka, jako pierwsi wykorzystywali twórcy DIY (rękodzielnicy), którzy udostępniali na swoich profilach content zarówno z gotowymi produktami, jak i procesem ich powstawania np. szybkie klipy z produkcji naturalnych świec, kubków ceramicznych, torebek, biżuterii.

Aplikacja TikTok - przykład profilu

Pokazywanie swojego biznesu od zaplecza to ruch, który angażuje klientów i przywiązuje ich do danej marki lub twórcy. To z kolei przekłada się na zamówienia i zarobki.Polacy coraz chętniej wybierają polskich producentów-rękodzielników, aczkolwiek rynek DIY dynamicznie rozwija się na całym świecie.

Kolejną grupą zarabiającą na TikToku są influencerzy, którzy zbudowali swoją markę i zyskali grono fanów – monetyzują oni swoją treść oraz zasięgi sprzedając gadżety i ubrania (np.kubki, koszulki) nawiązujące wyglądem do ich profilu. Popularni twórcy wraz z rozwojem platformy mogą liczyć na współpracę z dużymi markami np. przy promocji i sprzedaży kosmetyków, odzieży i innych produktów.

Czy TikTok jest dobrym miejscem dla firm?

Początkowo aplikacja wydawała się serwisem, gdzie dominować będzie treść od osób prywatnych. Ale kwestią czasu było pojawienie się na nim firm. To zresztą zawsze działa w ten sam sposób – gdy tylko liczba użytkowników dynamicznie rośnie, wówczas marki widzą daną aplikację jako potencjalnie atrakcyjne źródło klientów.

Profil Shopee na TikToku
Marka Shopee na TikTok.

TikTok rozwija się nie tylko organicznie, ale także pod kątem biznesowym i od dłuższego czasu przygotowywał swoją platformę dla branży e-commerce. W sierpniu 2021 roku firma ogłosiła, że prowadzi testy usługi TikTok Shopping dla marki Kylie Cosmetics, należącej do influencerki Kylie Jenner. Fani celebrytki z USA, Wielkiej Brytanii i Kanady mogli kupić jej kosmetyki prosto z aplikacji (klikając w oznaczone zdjęcie produktu).

Brzmi intrygująco, prawda?

Wszystko na to wskazuje, że niebawem do grona użytkowników usługi dołączą inni. Ale Ty możesz zacząć swój e-commerce na TikToku już dzisiaj. Od czego zacząć? Przede wszystkim od zakładania konta w aplikacji TikTok For Business. Dzięki niej poprowadzisz aktywną sprzedaż i skorzystasz z nowoczesnych narzędzi, które skierują klientów do Twojego sklepu online.

KylieCosmetics - konto na TikToku
Profil KylieCosmetics – marki należącej do influencerki Kylie Jenner.

Co więcej – posiadając firmę warto korzystać z biznesowej wersji aplikacji ze względu na większą liczbę narzędzi analitycznych. Poznasz w ten sposób lepiej (i szybciej) panujące trendy oraz popularność Twoich klipów.

Jakie możliwości sprzedażowe oferuje TikTok?

Wiemy już kto korzysta z aplikacji i jakie materiały najczęściej trafiają na platformę. Przyjrzymy się, z jakich funkcji skorzystają sprzedawcy, aby lepiej wypromować swój content i przede wszystkim produkty (lub usługi).

TikTok Ads czyli reklamy

TikTok ma bardzo duży potencjał związany z reklamą internetową, co od pewnego czasu wykorzystują właściciele sklepów. Obsługa kampanii TikTok Ads wygląda podobnie, jak na innych platformach społecznościowych (np. Facebook Ads) – mamy opcje określania grupy docelowej, konfiguracji reklamy (np. po kliknięciu w reklamę wyświetlisz użytkownikowi kilka zdjęć produktów do wyboru), dodania przycisku CTA (np. Kup teraz).

Reklama CCC w aplikacji TikTok.
Przykład reklamy na TikToku od marki CCC.

WAŻNE – nie musisz posiadać firmowego profilu, aby uruchomić reklamę na TikToku. Wystarczy założyć konto reklamowe. Więcej informacji znajdziesz tutaj – https://ads.tiktok.com/

Dlaczego warto uruchomić reklamę na TikToku?

Według platformy TikTok aż 48% jej użytkowników chociaż raz kupiło produkt, o którym pierwszy raz dowiedzieli się podczas korzystania z aplikacji, a 63% użytkowników lubi reklamy i je ogląda.

Skuteczność TikTok Ads dotyczy również polskich użytkowników. Badanie przeprowadzone przez Open Mobi (czerwiec 2021) wykazało, że 32% respondentów kupiło coś, dzięki reklamie na TikToku (kosmetyki, ubrania, produkty spożywcze, aplikacje, gry online i planszowe). To statystyka, która pobudza wyobraźnię sprzedawców.

Warto jednak dodać, że same reklamy są odbierane jako mniej inwazyjne w porównaniu z innymi platformami. Wynika to z faktu, iż większość sprzedawców i marek coraz lepiej czuje realia platformy i tworzy reklamy w stylu „tiktokowym”, a więc humorystycznym, chwytliwym i do łatwej konsumpcji. Jak to przekłada się na inne statystyki?

Dla przykładu, aż 81% polskich użytkowników TikToka przyznało, że ogląda reklamy z włączonym dźwiękiem. Taka liczba jest praktycznie nieosiągalna obecnie na Facebooku, gdzie trend jest wręcz odwrotny – reklamodawcy głowią się jak stworzyć świetny materiał, który zostanie dobrze odebrany w wersji z wyłączonym audio.

Połączenie TikToka ze sklepem na WordPress – integracja w WooCommerce

WordPress i TikTok to od maja 2022 roku ciekawe połączenie dla sprzedawców, którzy posiadają sklep internetowy oparty na wtyczce WooCommerce lub przymierzają się do jego założenia. Dodatek opracowany przez twórców TikToka umożliwia połączenie zasobów sklepu z opcjami do promocji w samej aplikacji. Wśród nich znajdziesz m.in.:

  • synchronizację katalogów produktów sklepu,
  • instalację (jednym kliknięciem) narzędzia do śledzenia efektywności kampanii (tzw. piksel TikTok)
  • konfigurację reklamy w taki sposób, aby była lepiej zoptymalizowana pod nowych odbiorców lub dotychczasowych klientów.

WooCommerce to w Polsce najczęściej wybierane oprogramowanie dla e-commerce (na równi z PrestaShop) – aktywnie korzysta z niego ponad 21 tysięcy sklepów internetowych. Zarabianie za pomocą nawet małego sklepu z własną domeną (adresem strony) to dla wielu sprzedawców kluczowy kanał do pozyskiwania sprzedaży.

Sprzedaż na żywo – live commerce

Sprzedawanie podczas transmisji w social media (live streaming) nie jest nowością, ale dopiero w ostatnich miesiącach trend ten stał się coraz mocniej zauważalny. Zwłaszcza, gdy mówimy o handlu odzieżą, akcesoriów czy dodatków w szeroko pojętej branży modowej lub beauty.

Według raportu Fundacji Kobiety e-Biznesu „The power of social & live commerce (czerwiec, 2021), co czwarty Polak (25%) dokonał zakupów podczas relacji live, w tym 10% robi w ten sposób zakupy często. Podobne wyniki znajdziemy w raporcie firmy Klarna „Modna Polska. Polak nowej generacji na zakupach” (czerwiec, 2022), która badała zachowania klientów z branży odzieżowej. Polska jest na drugim miejscu – po USA – w grupie 11 państw objętych badaniem, pod względem liczny osób kupujących na żywo w mediach społecznościowych (19%). W przypadku heavy shopperów (osób, które kupują min. raz w tygodniu lub codziennie) to aż 60%!

Popularność sprzedaży na żywo rośnie także na TikToku – twórcy aplikacji dostrzegają obecny trend i udoskonalają narzędzia do prowadzenia transmisji (np. wprowadzają więcej funkcji do moderowania sprzedaży i relacji z użytkownikami).

Jak sprzedawać podczas live commerce? Przede wszystkim zadbaj o to, aby użytkownicy wiedzieli, gdzie kierować się do zakupów. Twoim sprzymierzeńcem będzie przywołany wyżej link w BIO lub adres strony w wiadomości lub komentarzu. Za pomocą tych narzędzi skieruj uczestników do swojego e-sklepu.

Statystyki sprzedaży podczas transmisji na żywo w social media - Raport Klarna „Modna Polska. Polak nowej generacji na zakupach” (czerwiec, 2022)
Statystyki sprzedaży podczas transmisji na żywo w social media – Raport Klarna „Modna Polska. Polak nowej generacji na zakupach” (czerwiec, 2022)

Influencer Marketing na TikToku

Sercem TikToka są jego twórcy – „zwykli ludzie”, którzy potrafią relacjonować swoje codzienne życie z dużą dawką humoru oraz wykorzystują trendy, aby zdobyć nowych obserwujących (gdy ich liczba rośnie, pojawia się szansa na współpracę z markami). Dlaczego aplikacja tak bardzo angażuje treścią? Bo opiera się na autentycznych osobach, podobnych do nas.

Na TikToku poznasz:

  • sprzedawcę ze sklepu spożywczego, który opisuje przygody z klientami,
  • tatę lub mamę, którzy z dystansem opowiadają o swoich wyzwaniach przy wychowywaniu dzieci,
  • kosmetyczkę opisującą „dzień z życia” salonu,
  • Polkę mieszkająca za granicą i jej wrażenia o innej kulturze.
  • Innych użytkowników, którzy dzielą się swoją pasją.

Każdy (a dokładnie algorytm TikToka) znajdzie grupę, z którą poczuje się w jakiś sposób związany – twórcę, którego treść angażuje i jest dla niego autentyczna.

TikTokerzy, którzy zdobywają coraz więcej obserwatorów i poszerzają z dnia na dzień swoje zasięgi, stają się siłą rzeczy influencerami. Decydując się na współpracę z takim profilem dotrzesz ze swoim produktem do nowych klientów. Fan obserwujący wybrany profil chętnie kliknie w reklamę, na której widzi swojego idola.

Influencerzy tworzą najbardziej autentyczne reklamy na platformie. W pierwszym momencie trudno jest rozpoznać, że to materiał promowany, dlatego użytkownicy zatrzymują się na dłużej i oglądają treść do końca. A ta jest dość swobodna i humorystyczna, spójna contentem wybranego influencera.

Pamiętaj, że influencer marketing nie jest łatwym obszarem do promowania firmy – przed wyborem influencera do współpracy zwróć uwagę, czy Twój produkt pasuje do publikowanych przez niego treści, jak reagują na treść jego obserwatorzy i przede wszystkim – czy na jego profilu nie pojawiły się już produkty konkurencyjne.

Jak zacząć sprzedawać na TikToku – lista rzeczy do sprawdzenia

TikTok jest dynamicznie rozwijającą się platformą społecznościową i z tego też powodu warto na nim być pod kątem potencjalnej sprzedaży. Jeżeli planujesz wejść w ten świat i zdobyć klientów – zapoznaj się z poniższą listą elementów, która ułatwi Ci start. Dzięki niej będziesz dysponować absolutnym minimum, potrzebnym do skutecznej sprzedaży.

Co musi zrobić dobry sprzedawca na TikToku?

  1. Oprócz aplikacji i smartfonu wyposaż się w statyw. Może być nawet najtańszy (kosztują od kilku złotych i służą do nagrywania materiałów na stole lub podłodze), używany i kupiony w sieci. Stabilny obraz podczas live commerce to podstawa!
  2. Przed tworzeniem treści na profil nakręć kilka prostych filmików z przedniej kamery, w których opowiesz o swoim produkcie. Chodzi o to, abyś pozbył/a się początkowej tremy.
  3. Wyposaż się w narzędzie (miejsce), gdzie ludzie będą mogli w łatwy sposób kupić produkt. Posiadasz sklep internetowy? To bardzo dobrze – umieść jego adres w opisie BIO na profilu.
  4. Twórz content, badaj popularność hashtagów i zdobywaj obserwatorów. Nie sprzedawaj i nie prowadź transmisji live od pierwszego dnia, bo nikt tego nie dostrzeże. Daj sobie kilka tygodni na rozkręcenie profilu. Zbuduj swoją wiarygodność jako twórcy.
  5. Określ swoją grupę docelową – kto kupuje Twoje produkty, lub do kogo je kierujesz? Sprzedajesz ubrania dla klientek plus-size, a może akcesoria dla matek z dziećmi? Odszukaj treści na ten temat i sprawdź, jakie hashtagi są do nich dodawane. To dla Ciebie drogowskaz.
  6. Testuj długość nagrań – treść edukacyjna powinna być dłuższa niż treść rozrywkowa. Badaj w narzędziach analitycznych (w aplikacji) reakcje i zaangażowanie widzów.
  7. Nie wszystko musi posiadać plan i scenariusz. Postaw na autentyczność i historie z życia. Otrzymałeś/aś dostawę nowego produktu? Nakręć materiał jak idziesz do paczkomatu, wyjmujesz paczkę, zanosisz ją do domu i wyjmujesz z niej rzeczy. Ludzie pożądają takich prostych, ale rzeczywistych sytuacji w oku kamery.
  8. Każdą transmisję sprzedażową na żywo zaplanuj z kilkudniowym wyprzedzeniem i za pomocą krótkich materiałów. Daj czas swoim widzom i obserwatorom, aby zdążyli Cię zauważyć.