Każda, nawet najmniejsza awaria niesie za sobą ryzyko nieodwracalnej utraty danych na potrzeby bieżącej działalności. Jak się przed tym uchronić? Dowiedz się o znaczeniu backupu, zagrożeniach wynikających z nieutrzymywania kopii zapasowych, korzyściach wynikających z tworzenia backupu oraz narzędziach usprawniających procesy tworzenia kopii zapasowej przeczytasz w poniższym artykule.
Co to jest backup?
Backup to kopia zapasowa. Wykonuje się go w celu zabezpieczenia przed utratą zgromadzonych na komputerach danych, takich jak pliki, dokumenty, zdjęcia, notatki na przykład w wyniku awarii lub utracenia dostępu do komputera.
W przypadku braku kopii zapasowych przy równoczesnym skasowaniu plików lub utracie sprzętu najprawdopodobniej utracimy dane bezpowrotnie. Dzięki backupowi użytkownicy mogą zabezpieczyć się przed takim scenariuszem.
Backup lokalny czy w chmurze?
Backup danych firmowych można wykonywać lokalnie np. z użyciem nośników danych tj. pendrive (wersja mniej bezpieczna) lub wykorzystaniem wewnętrznej infrastruktury serwerowej (wersja bezpieczniejsza). Coraz większe znaczenie przy opracowywaniu polityki bezpieczeństwa w firmie pełnią zewnętrzne usługi chmurowe, dzięki którym koszty wykonywania kopii i ich przechowywania ulegają zmniejszeniu.
Odpowiedzialność utrzymywania dostępności do plików spoczywa wówczas na firmie świadczącej usługi chmurowe. Kopia danych w chmurze posiada również ważny argument z perspektywy biznesowej – chmura jest skalowalna, a jej pojemność elastyczna i dostosowywana do aktualnych potrzeb przedsiębiorstwa.
Stosunkowo niski próg wejścia w rozwiązania chmurowe, a także uproszczone procesy wdrożenia i tworzenia backupu – w porównaniu do rozwiązań lokalnych – przekonują coraz więcej firm, które nie chcą inwestować w kosztowną infrastrukturę oraz zespoły specjalistów.
Kto powinien zainwestować w backup?
Backupowe usługi chmurowe to bardzo dobre rozwiązanie dla startupów oraz małych i średnich firm. W przypadku wielkich przedsiębiorstw wydajność przesyłania danych może być niewystarczająca, na przykład ze względu na zbyt niską przepustowość danych, która jest niezwykle istotna w sytuacjach przenoszenia całych systemów czy rozbudowanych baz danych.
Mimo znacznie większego kosztu, w celu zachowania wysokiej efektywności procesów tworzenia kopii zapasowych, w przypadku takich operacji lepiej sprawdzi się utworzenie backupu w lokalnej infrastrukturze serwerowej.
Który rodzaj backupu jest lepszy? Zarówno tworzenie kopii zapasowej w chmurze, jak i w lokalnej przestrzeni serwerowej ma swoje zalety, przez co w głównej mierze wybór odpowiedniego narzędzia powinien wynikać z analizy możliwości, potrzeb oraz wymagań firmy.
Narzędzia tworzenia chmurowej kopii danych zapasowych – które wybrać?
Na rynku funkcjonuje wiele narzędzi, zarówno darmowych jak i komercyjnych, służących do backupowowania zróżnicowanych danych na serwery chmurowe. Wśród nich wyróżniają się narzędzia cieszące się największym zaufaniem klientów, dostarczane przez firmy specjalizujące się w wytwarzaniu efektywnych narzędzi informatycznych wspierających rozwój i bezpieczeństwo biznesu. Są to między innymi:
Acronis Cyber Protect (Acronis Backup)
Acronis Backup to wydajne narzędzie tworzenia kopii zapasowej danych z wszystkich urządzeń w firmie lub w domu. Wybierając Acronis Backup w home.pl, masz dopasujesz przestrzeni serwerowej do swoich potrzeb: od 100 GB do nawet 6 TB. Acronis to jednak nie tylko przestrzeń w chmurze – to także zestaw zabezpieczeń.
Z Acronis masz pewność, że w przypadku utraty danych w wyniku awarii lub utraty sprzętu, odzyskasz je z łatwością. Acronis Mobile Backup w home.pl udostępnia również możliwość zabezpieczenia kopii danych z urządzeń mobilnych takich jak smartfon czy telefon.
Dropbox Business
Dropbox to efektywne i bezpieczne narzędzie pozwalające na backup danych do 120 dni wstecz. Korzystając z Dropboxa, Twój zespół ma dostęp do plików i dokumentów z dowolnego urządzenia. Produkt oferuje również ogromną przestrzeń roboczą, od 3TB do nielimitowanej przestrzeni chmurowej.
Dropsuite Backup
Dropsuite Basic Backup jest to idealne narzędzie dla firm szukających sprawnego i efektywnego rozwiązania tworzenia i przechowywania kopii zapasowej danych z poczty elektronicznej. Dzięki Dropsuite Basic Backup w home.pl użytkownik wykona bezpieczny backup danych z poczty Microsoft Exchange, skrzynki Gmail znajdującej się w pakiecie G Suite czy standardowej poczty IMAP/POP3.
Dzięki wielu oferowanym wielkościom na kopię zapasową użytkownik może wybrać między pojemnościami 5GB, 25GB, 50GB, 150GB, 300GB lub 500GB dla nielimitowanej liczby skrzynek pocztowych lub nielimitowaną przestrzeń dla jednej skrzynki, dopasowując wersję do potrzeb swojego biznesu.
Microsoft OneDrive
Microsoft OneDrive dla Firm dzięki zaawansowanym funkcjom szyfrowania sprawdzi się doskonale tam, gdzie na pierwszym miejscu stawia się na bezpieczeństwo i spełnianie wymagań przechowywania danych RODO. Duża przestrzeń udostępniona użytkownikom, od 1TB do nielimitowanego dostępu do dysku chmurowego, pozwala dopasować narzędzie do potrzeb biznesu.
Jakie korzyści daje regularnie przeprowadzany backup?
Korzyści z tworzenia backupu w firmie jest bardzo wiele. Do najważniejszych należą bezpieczeństwo w sytuacjach kryzysowych, gdy na przykład utracimy dane w wyniku usunięcia dokumentów, zgubienia lub zniszczenie komputera. Do pozostałych zalet przywracania danych umieszczonych w chmurze należą:
- Bezpieczeństwo przechowywanych danych świadczonych przez dostawcę usługi,
- Gwarancja wysokiego dostępu do usługi (SLA na poziomie ponad 99%), bez obaw o brak możliwości uruchomienia backupu,
- Efektywne przechowywanie, przeszukiwanie oraz odzyskiwanie danych zapisanych w chmurze,
- Dostęp do danych z dowolnego urządzenia i miejsca na świecie.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o funkcjach oraz możliwościach narzędzi służących do bezpiecznego tworzenia kopii zapasowej danych, poznaj ofertę aplikacji do backupu w home.pl.