Globalna awaria aplikacji należących do Meta – a więc Facebooka, Instagrama, Whatsappa oraz Messengera – sprawiła, że miliardy użytkowników (a w Polsce ponad 20 milionów) zostało odciętych od platform, za pomocą który komunikują się z rodziną, znajomymi, a także prowadzą swój biznes. I choć przerwa w dostępie do usług trwała o wiele krócej niż słynna awaria z października 2021 roku (bo „zaledwie” godzinę) to jednak tysiące internautów poszukiwało odpowiedzi na pytanie, jak zalogować się na swoje konto. W tym artykule postaramy się podsumować nie tylko ostatnie wydarzenia, ale również postaramy się odpowiedzieć na pytanie jak przetrwać awarie Facebooka oraz innych aplikacji i czego nie robić.
Facebook wylogował użytkowników, czyli co wydarzyło się 5 marca?
Pierwsze informacje od osób, które miały problem z działaniem aplikacji, pojawiły się około godziny 16:00. Tak przynajmniej sygnalizuje wykres w popularnym serwisie DownDetector. Warto przy tym wiedzieć, że sama strona nie jest oficjalnym miejscem komunikacji firm o niedostępności usług – działa on wyłącznie w oparciu o proste zgłoszenia od użytkowników. Możliwe więc, że pierwsze oznaki czkawki w działaniu Facebooka pojawiły się nieco wcześniej.
Problem w działaniu aplikacji zaczął się pogłębiać z każdą minutą i po kwadransie takich zgłoszeń było już ponad 190 tysięcy. Równolegle zaczęły również pojawiać się zgłoszenia dla Instagrama, Messengera oraz WhatsAppa.
Biorąc pod uwagę fakt, iż Facebook oraz pozostałe platformy posiadają zdecydowanie największą popularność na polskim rynku – dyskusja o problemach w ich działaniu przeniosła się do miejsc, które aktualnie działały: portali informacyjnych oraz X’a (kiedyś Twitter) oraz TikToka (w postaci viralowych filmów).
Jak objawiała się awaria w działaniu całej Mety? W przypadku Facebooka użytkownicy zostali po prostu wylogowani, a próba dostania się na konto kończyła się niepowodzeniem w postaci komunikatu o błędnym haśle. Pozostałe aplikacje po prostu nie funkcjonowały.
Pewnego rodzaju paradoksem tej sytuacji jest fakt, że Andy Stone, będący dyrektorem komunikacji w Meta, użył do publikacji informacji o awarii….konkurencyjnej platformy, czyli X:
Liczba zgłoszeń o awarii na serwisie DownDetector zaczęła zmniejszać się w okolicach 16:54, a tuż po 17:30 ich liczba osiągnęła poziom 2-3 tysięcy. Co ważne, same problemy w dostępie do konta nie ustąpiły u pewnej grupy osób.
Kto został lub może być wciąż dotknięty awarią? Przede wszystkim użytkownicy, którzy mieli włączoną funkcję uwierzytelniania dwuskładnikowego poprzez wysyłkę wiadomości SMS. Wiadomości z kodem do logowania nie docierały na numery telefonów skonfigurowane na koncie, co nie jest zaskakujące – liczba użytkowników ponownie logujących się na konta musiała „zakorkować” proces wysyłki SMSów na całym świecie. Problem ten jednak powinien systematycznie maleć.
Facebook nie działa? Wykonaj 5 prostych czynności
To, że Facebook (lub inna aplikacja społecznościowa) Tobie nie działa, wcale nie oznacza że problem leży w Twoim telefonie lub koncie. I odwrotnie – może się zdarzyć, że aplikacja przestanie działać tylko Tobie, a inni będą w tym czasie swobodnie korzystać z platformy i komentować posty.
Aby nie wpadać w panikę za każdym razem, gdy ujrzysz błąd „Nie udało się załadować strony” lub „Hasło do konta jest nieprawidłowe”, wykonaj 5 czynności:
- Sprawdź status serwisu w serwisie DownDetector, prześledź również różne media w poszukiwaniu informacji, czy dane aplikacje mają poważny problem – na pewni będą o tym pisać
- Wyślij wiadomość SMS do rodziny lub znajomych z pytaniem o działanie, aby upewnić się, że problem jest szeroki i nie dotyczy tylko Ciebie – unikniesz w ten sposób wrażenia, że ktoś Ci się włamał na konto lub przechwycił hasło.
- Spróbuj zalogować się do konta na innym urządzeniu np. laptopie – w niektórych przypadkach problemem jest działanie samej aplikacji mobilnej, ale już korzystanie z Facebooka w przeglądarce będzie możliwe.
- Skorzystaj z alternatywnych social media – może Cię to dziwić, ale awaryjne użycie z X’a lub TikToka sprawi, że po prostu poczujesz się bardziej komfortowo, bo dyskusje na tych portalach o awarii Facebooka były dynamiczne, a ludzie nawzajem po prostu się uspokajali.
- Skorzystaj z alternatywnych metod kontaktu – chcesz pilnie do kogoś napisać, ale odcięło Cię od Messengera? Są inne formy kontaktu – może to być email, SMS, a nawet – jak sugeruje popularny portal Niebezpiecznik.pl – przelew na 1 grosz z wiadomością wpisaną w tytule przelewu 🙂
Reasumując, jeśli aplikacja nie działa na całym świecie (lub kontynencie, kraju etc.) to nic nie wskórasz. Dlatego warto wtedy poczekać cierpliwie na usunięcie awarii.
Jeżeli mimo powyższych kroków masz podejrzenie, że problem wynika z podejrzanej aktywności lub działania cyberprzestępców – sprawdź nasz poradnik o zabezpieczaniu konta na Facebooku.
Czego nie robić, gdy Facebook, Instagram lub Messenger przestają działać?
Skoro wiesz już co robić, gdy aplikacja Facebooka lub Instagrama przestaje działać, to warto też wiedzieć czego nie robić, gdy Meta ma dużą awarię. Sposób na to, aby dowiedzieć się o skali problemu, jest Ci zapewne już znany. A jeśli nie, nieśmiało wskażę punkt pierwszy, drugi i czwarty z listy powyżej.
Facebook ma awarię, a Ty chcesz dostać się do konta?
- Przede wszystkim nie szukaj usilnie kontaktu do wsparcia Facebooka. Wiemy doskonale, że chęć porozmawiania z osobą, która może nam pomóc w zalogowaniu na konto, jest bardzo dobrym zwyczajem (dlatego infolinia home.pl dla klientów jest czynna 24/7), aczkolwiek Facebook takiego wsparcia po prostu nie ma.
- Nie próbuj resetować hasła do konta. Jeżeli wiesz, że problem z działaniem jest znany dużej liczbie użytkowników, to wysyłanie opcji resetu na email nic nie da.
To jest właściwy moment, aby zmienić typ autoryzacji do Facebooka na aplikację zewnętrzną, generującą tymczasowe kody. Może to być Google Authenticator, Microsoft Authenticator lub inne rozwiązanie, bazujące na kodach TOTP (ang. Time-based One-Time Password). Oczywiście zrób to wtedy, gdy masz już dostęp do konta.
Brak dostępu do Facebooka lub Instagrama jest problematyczna, jeżeli to Twoje główne źródło dochodu. Niestety, poza cierpliwością w oczekiwaniu na usunięcie awarii, niewiele możesz zdziałać. Problemy w działaniu aplikacji – nawet trwające wiele godzin – były, są i będą.
Pamiętaj również, że nowoczesny przedsiębiorca stara się dywersyfikować biznes na kilka sposobów. Oprócz profili w social media, gdzie np. prowadzi transmisje live i streamy sprzedażowe, może założyć sklep internetowy pod unikalnym adresem lub po prostu zwykłą, firmową stronę na WordPressie z informacjami kontaktowymi i opisem oferty.
Dywersyfikacja sprawi, że niedostępność social media nie będzie dla Ciebie tak dużym problemem, ponieważ klienci mogą Cię znaleźć w Google i kupić produkt bezpośrednio na stronie. Takie przerwy w działaniu platform społecznościowych są doskonałą okazją, aby przygotować się na kolejną awarię.
Przeczytaj również o korzyściach prowadzenia firmy za pomocą strony internetowej oraz kont w social media.