Obserwacja ważnych wydarzeń sportowych w telewizji „na żywo” świetnie wpływa na komunikację z klientami. Odpowiednia reakcja może przynieść długofalowe korzyści, co zauważa coraz więcej przedsiębiorców. Jak wykorzystać potęgę sportowego święta w kontekście zbliżających się Mistrzostw Europy we Francji?
Przede wszystkim – warto zaryzykować. Konkurencja podąży podobną ścieżką i wykorzysta do tego celu media społecznościowe. Jeżeli nie masz założonego konta na Twitterze lub Facebooku, nadrób zaległości. Wspomniane serwisy są idealnym narzędziem do ukazania oraz obserwacji emocji kibiców w kontekście wyników lub formy piłkarzy. To tutaj pojawią się najgorętsze dyskusje. A to przybliży Cię do pozyskania kolejnych klientów. O tym, że media społecznościowe budują całą atmosferę w cyfrowym marketingu na czas imprez piłkarskich mówią przykładowe liczby:
- w trakcie finałowego meczu Mistrzostw Świata w 2014 roku między Niemcami, a Brazylią użytkownicy wysłali aż 35 milionów tweetów z hashtagiem #BRAvsGER
- w trakcie mistrzostw (12-29 czerwca) zanotowano w mediach społecznościowych MILIARD interakcji na temat wydarzenia
Wejście w dyskusję o meczu jest tożsame z nawiązaniem kontaktu, a to najkrótsza droga do zbudowania swojej pozycji w sieci. Jak przełożyć to na realne zwiększenie zainteresowania Twoim produktem?
1. Bądź obserwatorem i uczestnikiem
Analizuj co się dzieje nie tylko na murawie, ale także przed i po meczu. Przeglądaj internet, badaj reakcję fanów i…wejdź do dyskusji! Korzystaj z hashtagów na Twitterze, dzięki którym ludzie komunikują się w trakcie bieżącego meczu. Nie będziesz musiał ich szukać zbyt długo – podczas transmisji pojawią się na pewno odpowiednie informacje, a logując się na konto otrzymasz od razu listę najpopularniejszych trendów. Rozważ także śledzenie oficjalnych profili FIFA, UEFA, a także redakcji sportowych. Im więcej źródeł pozyskasz – tym lepsza analiza i dobór komunikacji.
Zwracaj również uwagę na profile, które obserwują Twoi znajomi. Część z nich na pewno ulega chwilowym trendom tj. oficjalny profil piłki Brazuca, który zyskał w ciągu 2 tygodni aż 3 miliony followersów:
2. Reaguj szybko na wydarzenia i zaproś do dyskusji swoich klientów
Prowadzisz na fanpage dyskusje na temat meczu? Zadbaj o aktywność fanów, tak aby poczuli, że warto udzielać się na Twoim profilu. Sprzedajesz ubrania w sklepie internetowym? Poinformuj, że w przypadku zwycięstwa drużyny X obniżysz cenę koszulki marki Y o 10%. Bądź słowny – po zakończeniu spotkania aktywuj zniżkę np. poprzez kod rabatowy i zamieść go na fanpage. Co więcej – dzięki takim sytuacjom masz szansę na zwiększenie swojej bazy do wysyłki newslettera. Zaproś użytkowników do zapisów dodatkowym rabatem na start np. na akcesoria sportowe wybranych marek.
3. Pamiętaj o cechach danego serwisu, nie publikuj identycznych treści
Twitter jest inny niż Facebook, z kolei Facebook to zupełnie inne medium niż Instagram. Takie same treści publikowane w tych serwisach nie przysporzą Ci fanów. Nie musisz angażować się wszędzie (tutaj musisz po prostu zrobić rozeznanie, gdzie znajdują się Twoi klienci w kontekście branży). Pamiętaj, że w przypadku popularnego „ćwierkacza” należy zadbać o walor wizualny (krótki film, zdjęcie) oraz przynajmniej jeden hashtag – dzięki temu wpis będzie bardziej angażujący i w interakcję z nim wejdzie więcej użytkowników.
4. Nie bądź kontrowersyjny, bądź oryginalny
Mistrzostwa Europy to jedna z najważniejszych imprez sportowych na świecie, pełna momentów, które zapisują się na kartach historii. Wykorzystaj te chwile, aby zaistnieć w sieci. Nie sil się na kontrowersje, postaw na komunikację z charakterem i luzem. Nie musisz wspominać o specjalnych cenach, zastanów się bardziej nad pomysłem jak dotrzeć nie tylko do obecnych klientów i skierować ich na swoją stronę.
Przykład? Świetnym pomysłem wykazał się profil Cinnamon Toast Crunch, który świetnie zareagował na słynne zachowanie Luisa Suareza (ugryzł przeciwnika):
5. Czekaj cierpliwie na odpowiedni moment
Sprzedajesz swoje produkty głównie w Polsce? Poczekaj na mecz naszej reprezentacji. Prowadzisz biznes w Londynie? Sprawdź terminarz reprezentacji Anglii i zapisz w kalendarzu najważniejsze daty. To bardzo ważne, aby śledzić poczynania wybranych zespołów, którym kibicują Twoi klienci.
Zrób to jak producent płynu do higieny jamy ustnej, który do kibiców z Argentyny skierował w trakcie meczu z Belgią propozycję zwiększenia „siły głosu”.