Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Pierwsza kampania tekstowa w Google Ads – jak zacząć?

Pierwsza kampania tekstowa w Google Ads – jak zacząć?

Wykorzystanie Google Ads w marketingu internetowym jest świetnym rozwiązaniem jeżeli zależy ci na precyzyjnym, dobrze ukierunkowanym przekazie, który dotrze do osób aktywnie poszukujących informacji o produkcie/usłudze, którą oferujesz. To dobra alternatywa dla pozycjonowania strony www. Z naszego poradnika dowiesz się, jak przygotować pierwszą kampanię tekstową.

Tworzenie kampanii Google Ads

Google Ads to ogólnodostępne narzędzie. Reklama utworzona za jego pomocą wyświetla się w wyszukiwarce Google, w serwisie YouTube lub w witrynach współpracujących z Google – w zależności od ustawień. By skorzystać z Ads wystarczy posiadanie konta w Google, w dowolnej usłudze. Na dobry początek można zacząć od korzystania z poczty Gmail. Aby stworzyć kampanię reklamową niezbędne jest zalogowanie się danymi do swojego konta na ads.google.com.

Aby utworzyć nową kampanię, musimy wybrać jeden z pięciu typów kampanii.

Google Ads - wybór typu kampanii

Zacznijmy od kampanii w sieci wyszukiwania, czyli takiej, w której reklamy wyświetlą się w wyszukiwarce nad wynikami organicznymi. W dalszym kroku konfigurator zachęci do wybrania celu kampanii:

  1. Sprzedaż – kampania nakierowana na zwiększanie sprzedaży lub konwersji online (dodanie produktu do koszyka, wejście na stronę danej kategorii itp.), pozwalająca nawiązać kontakt z klientami, którzy już odwiedzili naszą stronę, ale jeszcze nie podjęli decyzji zakupowej, na jakiej nam zależy.
  2. Potencjalni klienci – pozwala pozyskać zainteresowanie odbiorców; tutaj konwersją może być podanie danych w formularzu kontaktowym, subskrypcja newslettera itp.
  3. Ruch w witrynie – ściąganie ruchu na stronę i zwiększanie go. To dobra opcja, gdy zależy nam na promowaniu oferty, marki, budowaniu rozpoznawalności.

Wybór celu pozwoli konfiguratorowi zaproponować narzędzia, które pomogą w skutecznej realizacji założeń kampanii. Nie trzeba dobierać ich samodzielnie (ryzykując tym samym pomyłkę), bo konfigurator Ads od razu odrzuci te, które nie sprawdzą się w danym celu marketingowym.

Przy wyborze celu należy także wskazać sposób, w jaki chcemy osiągnąć cel – czy zależy nam na zwiększeniu sprzedaży poprzez wizyty użytkowników w witrynie, połączenia telefoniczne czy może poprzez pobranie odpowiedniej aplikacji? Na potrzeby poradnika wybierzmy jako cel Sprzedaż, a jako sposób osiągnięcia celu Wizyty w witrynie.

Dalej przechodzimy do ustawień kampanii – to ważny krok, pozwalający określić najważniejsze czynniki, które decydowały będą o tym, gdzie i do kogo kierowane będą reklamy. Przejdź konfigurator krok po kroku – każda z dostępnych opcji jest objaśniona. Możesz też wrócić do nich później, pozostawiając część pól pustych, jeśli nie wiesz, co wybrać lub czy dana opcja jest ci potrzebna na tym etapie. Z najważniejszych elementów warto omówić te, które pojawiają się na początku:

  1. Nazwa kampanii – to nazwa dla ciebie, ułatwiająca odnalezienie kampanii wśród innych prowadzonych działań. Najlepiej jest wybrać taką nazwę, by później bez problemu zorientować się, jaka to kampania.
  2. Sieci – możemy skupić się na sieci wyszukiwania, ale warto rozszerzyć zasięg kampanii także na sieć reklamową – wówczas nasza reklama tekstowa pojawi się także w serwisach partnerskich Google.
  3. Lokalizacje – ustal zasięg twojej kampanii: do użytkowników z jakiego obszaru chcesz trafić z przekazem? Do wszystkich użytkowników sieci (to opcja raczej dla ogromnych firm dysponujących dużym budżetem), do użytkowników z całej Polski czy do osób z konkretnej lokalizacji? Możesz określić także promień dla danej lokalizacji – np. 20 km wokół Warszawy, jeśli oferujesz usługi dla mieszkańców stolicy oraz podmiejskich osiedli.Google Ads - wybór zasięgu kampanii
  4. Języki – zależnie od lokalizacji oraz reklamowanej oferty, dopasuj język, w jakim przygotujesz kampanię. Automatycznie wybraną opcją powinien być język polski, dlatego warto zwrócić na to uwagę, jeśli kierujesz swoją reklamę do osób mówiących innym językiem lub do klienta zagranicznego.
  5. Budżet – podajemy kwotę, jaką chcemy wydać w ciągu jednego dnia. Budżet miesięczny zostanie po prostu pomnożony przez liczbę dni w danym miesiącu.
  6. Określanie stawek – koszty kampanii Ads określa się na podstawie kliknięć. Konfigurator poprosi cię o podanie maksymalnej stawki, jaką możesz ponieść za jedno kliknięcie.

W dalszej części konfiguratora wybiera się takie opcje, jak czas trwania kampanii, odbiorcy, do jakich chcemy dotrzeć (na podstawie ich zainteresowań lub tego, czy już odwiedzili twoją stronę), rozszerzenia linków, objaśnień i innych opcji wyświetlania się reklam – dowiesz się o nich więcej w dalszej części artykułu.

Ustawienia grupy reklam – słowa kluczowe

Kolejny etap konfiguracji dotyczy grupy reklam – kampania dzieli się na grupy, dla których wybieramy słowa kluczowe. W obrębie grupy przygotowujemy również reklamy powiązane z jednym, dwoma słowami kluczowymi i jedną usługą czy jednym produktem.

Słowa kluczowe mają ogromne znaczenie. Reklama Ads – zwłaszcza reklama tekstowa – opiera się właśnie na nich. Użytkownik poszukujący produktu/usługodawcy wpisuje w wyszukiwarkę konkretne hasło – jeśli jego zapytanie wiąże się z promowaną przez nas usługą czy produktem, to właśnie poprzez dobrane słowa kluczowe możemy zapewnić naszej reklamie wyświetlenie się w odpowiedzi na wprowadzone zapytanie.

Skąd można mieć pewność, czy słowa kluczowe, które wybraliśmy dla danej grupy reklam będą skuteczne? W konfiguratorze Ads dostępny jest planer słów kluczowych – to wygodne narzędzie, dzięki któremu sprawdzimy czy przygotowana przez nas lista fraz pokrywa się z hasłami, które rzeczywiście wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy. Ponadto planer podaje od razu sugerowane stawki za kliknięcie.

Google Ads: Narzędzia - Planowanie - Planer słów kluczowych

Aby przejść do planera słów kluczowych należy wybrać opcję na górnym pasku narzędzi: Narzędzia > Planowanie > Planer słów kluczowych

Planer słów kluczowych Google Ads

Planer słów kluczowych: przykładowe propozycje słów kluczowych dla hasła „siodełka rowerowe”


Na etapie konfigurowania grupy reklam mamy również dostęp do proponowanych słów kluczowych – wystarczy podać adres witryny lub słownie nazwać usługę czy produkt, które chcemy promować w naszej reklamie. W ten sposób otrzymamy listę propozycji fraz do wykorzystania.

Google Ads - propozycje słów kluczowych

Dalszym etapem będzie stworzenie reklam w obrębie grupy reklam. Warto skupić się na konkretnej frazie czy dwóch, które będą odpowiadać za promocję konkretnego produktu czy usługi. Uporządkowanie reklam w obrębie grupy reklam to łatwiejszy monitoring wyników i skuteczność prowadzonych działań.

Z czego składa się reklama tekstowa?

Wiedza na temat budowy reklam tekstowych jest niezwykle cenna – dzięki niej unikniemy podstawowych błędów, a także zapewnimy reklamie optymalne wyświetlanie.

Budowa reklam tekstowych Google Ads

Elementy wchodzące w jej skład to:

  • Nagłówek – a właściwie dwa nagłówki oddzielone kreską – to miejsce, w którym warto wyeksponować słowo kluczowe. Tutaj powinno znaleźć się coś w rodzaju hasła przewodniego naszej reklamy: krótki, treściwy slogan, który przyciągnie uwagę odbiorcy. Umożliwi to algorytmom Google powiązać reklamę treściowo z zapytaniem użytkownika. Oba nagłówki mieszczą po 30 znaków (ze spacjami).
  • Wyświetlany URL to niezupełnie dokładny adres, do którego kierujemy – ma on bardziej „estetyczny” charakter. Po nazwie domeny możemy podać dwie tzw. ścieżki. To części wyświetlanego URL widoczne po ukośnikach. Ścieżki mogą odwzorowywać nawigację ze strony docelowej, ale nie muszą nawiązywać prawdziwej ścieżki widocznej w rzeczywistym adresie (czasem link jest bardzo rozbudowany i długi, stąd taka opcja skrócenia go do przystępnej wizualnie formy). Jedna ścieżka liczy 15 znaków. Oczywiście właściwy link ukryty pod tym wyświetlanym to adres, do którego kieruje reklama.
  • Tekst reklamy to miejsce na krótki tekst opisujący reklamowany produkt lub usługę – liczy do 80 znaków ze spacjami. Powinien zawierać Call to Action, czyli tzw. wezwanie do działania – hasło, które pobudza odbiorcę do aktywności. W powyższym przykładzie to np. określenia „Utwórz konto już dziś” czy „Daj się znaleźć online”.

Ponadto reklama tekstowa może być uzupełniona o tzw. rozszerzenia – są to różne dodatkowe nagłówki i teksty, kierujące do podstron i ułatwiające użytkownikowi wybór interesującego go aspektu oferty czy konkretnej informacji, a także rozmaite opcje pozwalające na łatwiejsze nawiązanie kontaktu z reklamodawcą.

Przykładowe rodzaje rozszerzeń to:

  • Rozszerzenia lokalizacji – podają adres, odległość, wskazówki dojazdu, godziny otwarcia:

    Google Ads - rozszerzenia lokalizacji

  • Rozszerzenia połączeń – numer telefonu (także z możliwością wykonania połączenia – doskonała opcja dla użytkowników urządzeń mobilnych), godziny odbierania połączeń:

    Google Ads - rozszerzenia połączeń

  • Rozszerzenia objaśnień – dodatkowy tekst w formie krótkich haseł pod tekstem reklamy, zawierający ważne elementy dotyczące sposobu pracy firmy czy oferty:

    google Ads - rozszerzenia objaśnień

  • Rozszerzenia linków do podstron – pozwalają zamieścić pod głównym tekstem reklamy dodatkowe nagłówki z objaśnieniami, prowadzące do konkretnych podstron:

    Google Ads - rozszerzenia linków do podstron

  • Rozszerzenia informacji – dodatkowy tekst dla danych kategorii, np. kierunki studiów, usługi, style itd.:

    Google Ads - rozszerzenia informacji

Reklama tekstowa, choć na pierwszy rzut oka nie daje dużego pola do popisu (ze względu na bardzo małą ilość znaków do wykorzystania), pozwala zawrzeć całkiem sporo informacji. W obrębie grupy reklam stworzysz kilka reklam, powinny one różnić się od siebie, tak by móc później obserwować, czy te różnice wpływają na skuteczność danej reklamy. Dzięki takim zabiegom łatwiej zaplanujesz kolejne kampanie. Warto na przykład sprawdzić, czy użytkownicy chętniej klikają w reklamę jeśli zaoferujemy im w rozszerzeniach dostęp bezpośrednio do podstrony z ofertą bądź cennikiem, lub czy wolą kliknąć w nagłówek kierujący do strony głównej.

Po przygotowaniu reklamy konfigurator poprosi Cię o ostateczne potwierdzenie – aby zatwierdzić kampanię i uruchomić ją, musimy mieć na koncie środki przynajmniej w wysokości zadeklarowanego budżetu.

A co dalej? Potem pozostaje nam tylko obserwować czy reklamy odnoszą skutek – czy są wyświetlane, czy kliknięcia w reklamy przynoszą zyski. Na podstawie zaobserwowanych trendów możemy przecież modyfikować istniejącą kampanię oraz tworzyć nowe reklamy w przyszłości.

Chcesz wystartować od razu z reklamą, która pozytywnie wpłynie na renomę Twojej firmy? Skontaktuj się z nami na stronie https://home.pl/reklama-internetowa/ – nasi doświadczeni specjaliści przygotują dla Ciebie bezpłatną wycenę kampanii.