Autorami wpisu są eksperci od pozycjonowania z firmy Performance Media. Artykuł jest pierwszym z cyklu wpisów na temat korzyści, jakie pozycjonowanie daje firmom o różnym profilu działalności. Kolejno zostaną przedstawione profity z pozycjonowania dla małych i średnich firm o zasięgu lokalnym, sklepów internetowych, portali informacyjnych oraz znanych marek.
Przed decyzją o skorzystaniu z usług pozycjonowania pojawia się pytanie – co z tego będę miał oprócz satysfakcji, że pojawiam się w wynikach wyszukiwania wyżej niż serwis internetowy konkurencji? Jakie realne korzyści przyniosą mi jako firmie działania SEO?
Szersze spojrzenie na efekty pozycjonowania
Pozycjonowanie często jest postrzegane jedynie jako pozyskiwanie linków do serwisu mające na celu osiągniecie wysokich pozycji na zadane zapytania. Taka zawężona definicja pozycjonowania prowadzi do nieświadomości o licznych korzyściach, jakie niesie za sobą korzystanie z kompleksowej opieki SEO (ang. Search Engine Optimization – optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) nad witryną internetową. Zapomina się również, że wiele działań SEO służy polepszeniu doświadczeń użytkowników i implementacji nowych rozwiązań dostarczanych przez Google. Są to poboczne, ale bardzo wymierne efekty pozycjonowania.
SEO można po krótce i bardzo ogólnie zdefiniować jako wykorzystywanie możliwości dostarczanych przez wyszukiwarki internetowe. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że w przypadku różnych podmiotów, które posiadają różne cele biznesowe, także korzyści wynikające z pozycjonowania strony internetowej mogą być odmienne. Korzyści z pozycjonowania zależą od specyfiki serwisu internetowego i charakteru działalności pozycjonowanej firmy.
Korzyści z pozycjonowania dla lokalnego small businessu
O ile dużo łatwiej jest wymienić korzyści płynące z pozycjonowania dla dużych serwisów internetowych, o tyle trudniej znaleźć te profity w przypadku podmiotów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), szczególnie tych niezwiązanych z branżą internetową i działających lokalnie.
Firmy działające lokalnie (np. restauracja, warsztat samochodowy) zwykle posiadają stronę internetową ograniczoną do internetowej wizytówki, na której najważniejszą informacją są dane kontaktowe.
W takim przypadku konwersja (podjęcie pożądanej akcji przez użytkownika) następuje w przypadku skontaktowania się potencjalnego klienta z firmą. W przypadku firm lokalnych często mają miejsce konwersje offline – na podstawie informacji znalezionych w wynikach wyszukiwania użytkownik może skontaktować się z firmą telefonicznie lub osobiście odwiedzić siedzibę firmy.
Z tego założenia powinna wynikać strategia działań SEO, która ma prowadzić do konwersji (kontaktu użytkownika z firmą) za pośrednictwem wyników wyszukiwania. Cele biznesowe muszą zostać uwzględnione już na pierwszym etapie doboru słów kluczowych, które powinny brać pod uwagę lokalny charakter działalności firmy (Rys. 1, 2). Odwiedzenie strony internetowej salonu fryzjerskiego w Poznaniu przez osobę szukającą fryzjera w Rzeszowie nie będzie prowadzić do realizacji tak zdefiniowanego celu.
Kanały docierania do potencjalnych klientów firmy lokalnej
W przypadku zdefiniowania celu jako nawiązanie kontaktu przez użytkownika z firmą do konwersji może dochodzić w inny sposób niż przez odwiedzenie strony firmowej z wyników wyszukiwania i odnalezienie danych kontaktowych.
W przypadku lokalnych zapytań dane kontaktowe mogą zostać wyświetlone bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.
W przypadku poszukiwania lokalnych firm użytkownicy dość często korzystają z usługi Mapy Google. Dzięki odpowiednim wpisom w Profilu Firmy tworzonym w ramach pozycjonowania lokalnego, firma może zostać odnaleziona podczas przeszukiwania map.
Wyszukiwanie miejsc w pobliżu aktualnej lokalizacji użytkownika jest szczególnie istotne w perspektywie dynamicznie rosnącej liczby wyszukiwań mobilnych „w ruchu”.
Dodatkowe efekty pozycjonowania firmy lokalnej
W ramach pozycjonowania firmy lokalnej podejmowany jest szereg działań, które poza pozycjonowaniem sensu stricto (wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania), przynoszą dodatkowe efekty w postaci:
- wzmacniania rozpoznawalności firmy dzięki dodatkowym wpisom w usłudze Profil Firmy
- obecności wpisu firmy w katalogach firm i portalach branżowych (dodatkowe kanały docierania do użytkowników)
- wyświetlania ocen użytkowników w wynikach wyszukiwania
- wyświetlania autora w wynikach wyszukiwania
- dostępności funkcji wyznaczania trasy dojazdu do firmy w mapach Google
Poza efektem w postaci wyższych pozycji, w wyniku optymalizacji strony internetowej oraz konfiguracji dodatkowych usług, wynik wyszukiwania może zostać wzbogacony o wiele elementów atrakcyjnych dla użytkowników wyszukiwarki.
Pozycjonując stronę internetową małej lub średniej firmy lokalnej, docierasz do potencjalnych klientów z obszaru Twojej działalności zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami. W kolejnym artykule opowiem o korzyściach, jakie niesie pozycjonowanie dla sklepów internetowych.
Najskuteczniejsze pozycjonowanie stron WWW w home.pl
Aby skorzystać z wyceny pozycjonowania stron www wejdź na: https://home.pl/reklama-internetowa/pozycjonowanie i zostaw swoje dane kontaktowe w formularzu. Zadzwonimy do Ciebie w ciągu 48 godzin.