Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Domena dla bloga i strony firmowej. Jak chronić swoją nazwę?

Domena dla bloga i strony firmowej. Jak chronić swoją nazwę?

Przed wybraniem domeny warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Czy to będzie adres prywatnej strony (wizytówki, bloga) czy firmowej? Kto będzie właścicielem firmowej domeny? Czy jedno rozszerzenie wystarczy? Rejestracja atrakcyjnego adresu nie daje jeszcze pełnej ochrony dla nazwy. Co trzeba zrobić, aby wybrać dobrą nazwę i nie pozwolić na jej przechwycenie przez internetowych oszustów.

Nigdy nie rejestrowałeś żadnego adresu dla strony i nie wiesz, czym właściwie jest domena? Kliknij TUTAJ i po przeczytaniu wróć do tego wpisu.

Wybierając nazwę na domenę prywatną, najprościej będzie umieścić w niej imię lub nazwisko. To skuteczny sposób, ale pod warunkiem, że nie posiadamy pospolitego nazwiska. Warto także stosować kombinacje, stosujące podmianę znaku a na @ np. osoba z nazwiskiem Michałowski może zarejestrować domenę łowski.pl i korzystać z adresu email mich@łowski.pl

Sposobów na identyfikację jest wiele: w nazwie swojego fanpage’a na Facebooku możesz umieścić imię i nazwisko lub dodać je jako zdjęcie profilowe na Twitterze. Prowadząc stronę opartą o CMS np. WordPress możesz załączać swój podpis do każdego artykułu.

Przy wybieraniu adresu www dla strony firmowej tych wątpliwości zazwyczaj jest mniej. Najłatwiej wpisać w wyszukiwarkę domen nazwę swojej firmy i sprawdzić dostępne adresy. Jeśli interesujące rozszerzenie jest wolne, trzeba jak najszybciej zarejestrować domenę. Gdy nie ma takiej nazwy można spróbować kilku kombinacji:

  • nazwa firmy i typ działalności (np. foto, kuchnia, okna, auto).
  • nazwa firmy z myślnikiem.
  • akronim nazwy firmy np. zamiast Narodowy Bank Polski – NBP.
  • nazwa firmy w wolnym rozszerzeniu, lecz pewnie mniej popularnym niż .com czy .pl.
  • hasło przewodnie, motto firmy o ile jest krótkie i wykorzystywane w reklamach lub na etykietach produktów.

Nadużycia domenowe

Gdy firma staje się coraz bardziej znana, zwiększa się zagrożenie cybersqattingu. Co to jest? To rejestrowanie domen, które brzmią tak samo jak nazwa firmy z innym rozszerzeniem niż to, które ta firma już posiada i odsprzedawanie ich po zawyżonej cenie.

Jeśli dla swojej firmy masz wykupioną domenę .pl, a z rejestracją .eu czekasz, aż rozszerzysz działalność na kraje Europy – taka osoba może Cię wyprzedzić i zarejestrować adresy .com, .net czy .eu właśnie z Twoją nazwą.

Nie tylko duże firmy, ale także mniejszych przedsiębiorców dotyka zjawisko typosquattingu. To dzianie podobne do cybersquattingu. Tutaj rejestracja dotyczy nazwy bardzo podobnej do wybranej firmy np. jeśli Twoja firma nazywa się „Nowakowie”, ktoś zarejestruje nazwę „Nowaekowiee”.

Dlaczego z literówką? Wpisując szybką jakąś nazwę zdarza się, że naciśniemy nie ten klawisz co trzeba. Typosquatter na stronie z błędnym zapisem może umieścić treści, które przedstawią Twoją firmę w złym świetle.

Jak się przed tym ustrzec? Jeśli myślisz poważnie o rozwijaniu swego biznesu, osobistej marki od razu zarezerwuj najpopularniejsze domeny z nazwą swojej firmy. Zadbaj o dobre imię marki. Starty związane z cyber– czy typosquattingiem trudno odbudować.

Twoje dane w publicznej bazie. Jak tego uniknąć?

Jeśli rejestrujesz domenę globalną czyli .com, .net czy .biz, Twoje dane automatycznie są publikowane w ogólnodostępnej bazie WHOIS. W praktyce oznacza to, że każda osoba korzystająca z Internetu, w dowolnym momencie może sprawdzić Twoje imię i nazwisko, nazwę firmy, adres zamieszkania czy siedziby, numer telefonu oraz adres e-mail. Łatwo tego unikniesz, jeśli dla domeny dodasz opcję ochrona prywatności.

Jeśli nie włączysz tej opcji, nie zdziw się, jeśli pewnego dnia otrzymasz mail od fikcyjnej firmy z prośbą o zapłatę za przedłużenie domeny. Oszuści przygotowują łudząco podobne maile do tych wysyłanych przez prawdziwe firmy. To nie wszystko! Publiczne dane są wykorzystywane do wysyłki spamu, wiadomości handlowych.

whois12

Ochrona prywatności działa dla domen zarówno zarejestrowanych na osoby fizyczne jak i firmy, działające na terenie Polski oraz za granicą kraju. Jakie domeny mogą być w ten sposób zabezpieczone?

Dla Twojego komfortu i bezpieczeństwa usługa ochrony prywatności danych osobowych, zostanie automatycznie dodana podczas składania zamówienia na rejestrację takich domen jak: .com, .net, .org, .info, .biz, .tv, .co, .name, .mobi, .me, .fm, .eu.com, . xxx, .bike, .city, .club, .company, .computer, .cool, .dance, .email, .events, .expert, .gallery, .gifts, .guru, .holiday, .house, .land, .link, .market, .marketing, .moda, .network, .ninja, .photos, .pizza, .pub, .sexy, .software, .solutions, .support, .systems, .technology, .tips, .today, .tools, .xyz, .zone.

Kliknij TUTAJ, aby dowiedzieć się więcej o zabezpieczaniu domen.

Odnawianie domen na czas

Jeśli prowadzisz firmę, masz wiele obowiązków. Telefony, maile, rozmowy z pracownikami, obowiązki. Łatwo zapomnieć o jakimś zadaniu, szczególnie jeśli robi się je raz w roku. Tak jest właśnie w przypadku odnawiania domen. Co się stanie, gdy zapomnisz opłacić domenę na kolejny rok?

Może zdarzyć się, że adres automatycznie wpadnie do puli nazw wolnych. Wszystko, co związane z tą domeną przestaje działać. Strona nie będzie widoczna w internecie – podobnie jak subdomeny, nie będziesz mógł zalogować się na pocztę e-mail w tej domenie i odebrać wiadomości.

Po dokonaniu odnowienia domeny poprzednie ustawienia techniczne domeny zostają przywrócone. „Czas propagacji domeny” i powinien zakończyć się maksymalnie po 30 godzinach.

cykl_zycia

Cykl życia dla domeny krajowej .pl

W zależności od domeny mamy szanse ją odnowić po dacie ważności (zobacz, szczegóły proces wygaśnięciu dla domen .com, .net, .org, .biz, .info, .eu-> klik).

Zarejestrować domenę na informatyka czy na firmę?

Przeważnie właściciel firmy zleca zakup domeny i hostingu swojemu informatykowi czy agencji interaktywnej, która przygotowuje stronę. Dobrze, gdy administrator wybierze ofertę, ponieważ ma doświadczenie i wie na jakie funkcje zwrócić uwagę. Jednak samym zakupem i rejestracją musi zająć się właściciel czy zarząd.

Administrator może odejść z firmy, agencja zakończyć zlecenie. Wraz z odejściem pracownika mogą odejść ważne dane i hasła dostępowe. Wbrew pozorom, przypadki utraty kontroli nad domeną zdarzają się dość często.

Gdy właściciel chce opłacać domenę w innej firmie, a podczas rejestracji domeny były podane dane pracownika lub agencji przygotowującej stronę, wtedy taki właściciel nie ma praw do domeny. Nie może wtedy też tej domeny połączyć z innym hostingiem. Gdy adres strony jest doskonale kojarzony z nazwą firmy, sprawa staje się bardzo poważna.

Nieuczciwy pracownik może sprzedać domenę, wystawić ją na giełdzie. Może zrobić z nią co chce, ponieważ w  świetle prawa jest jej właściciel. Przy rejestrowaniu domeny na firmę, pracownik nie ma do niej praw.

Wybierając domenę dla firmy lub swojego bloga pamiętaj:

  • zabezpiecz nazwę rejestrując dodatkowo adres z innym rozszerzeniem,
  • zaznacz w kalendarzu datę na  około tydzień przed kolejnym odnowieniem domeny – dzięki temu przelew na pewno dojdzie na czas i Twoja poczta czy strona www będzie cały czas widoczna.
  • rejestruj domenę na dane firmy a nie pracownika.
  • włącz ochronę prywatności, aby dane nie były publiczne w bazie WHOIS.
  • adres powinien być zgodny z przeznaczeniem strony. Dla bloga użyj bardziej osobistej nazwy, dla strony firmy nazwy, która będzie łatwa do zapamiętania, kojarząca się z firmą i którą chętnie umieścisz na wizytówkach.

button-domeny