Czy zdarza Ci się trafiać podczas przeglądania stron internetowych na komunikat „Niezabezpieczona” lub „To połączenie z witryną nie jest bezpieczne”? Tego typu informacja uruchamia się automatycznie w najnowszych przeglądarkach (np. Google Chrome) w momencie, gdy dana strona internetowa nie stosuje bezpiecznego, szyfrowanego połączenia.
Brak szyfrowania jest równoznaczny z tym, że pozostawione na stronie dane (np. login i hasło) mogą zostać przechwycone przez szkodliwe oprogramowanie lub hakera.
Pomyśl o loginie lub haśle, a nawet numerze konta bankowego i PINie do autoryzacji…. brzmi przerażająco?
Nikt nie chce, aby jego dane zostały przechwycone i w jakimś stopniu wykorzystane.
Czy certyfikat SSL chroni dane użytkownika podczas rejestracji lub logowania?
Nie bez powodu szyfrowane połączenia z użyciem protokołu HTTPS są dzisiaj standardem. Ikona kłódki, która pojawia się przy adresie strony internetowej symbolizuje wyższy poziom bezpieczeństwa. Jeżeli uruchamiasz dopiero swoją stronę WWW lub sklep online, lub już go posiadasz – zadbaj o to, działał on z protokołem https:// np. https://home.pl. Osiągniesz to inwestując w certyfikat SSL dla własnej domeny.
Czym jest SSL? To protokół używany do uruchamiania bezpiecznych połączeń internetowych, który został uznany jako standardowy typ szyfrowania komunikacji na stronach WWW. Aby działał w pełni na Twojej stronie, musisz zamówić certyfikat SSL dla domeny (adresu internetowego), pod którą wyświetlasz stronę internetową.
Konsumenci, którzy kupują produkty lub usługi przez internet są coraz bardziej świadomi bezpieczeństwa zakupów. Dlatego wybierają te serwisy, które oferują nie tylko bezpieczną formę zapłaty za produkt (np. poprzez e-płatności), ale również rejestracji w sklepie.
Czy wiesz, że w raporcie home.pl z 2021 roku pt. „Co według polskiego internauty powinna zawierać wiarygodna strona internetowa?” aż 79% respondentów wskazało na certyfikat SSL, jako element budujący zaufanie? Zapoznaj się z pełnym raportem TUTAJ.
Dzięki certyfikatowi SSL strona internetowa będzie działać na protokole HTTPS, a to z kolei spowoduje, że wszystkie dane (imię, nazwisko, adres itd.) podane w formularzach zostaną przesyłane przez szyfrowane połączenie.
W ten sposób minimalizujesz ryzyko przechwycenia tego typu informacji przez cyberprzestępców lub szkodliwe oprogramowanie, które działa na komputerze użytkownika (a na to wpływu nigdy nie masz).
Nie masz jeszcze certyfikatu na swojej stronie? Zamówisz go wygodnie klikając poniższy przycisk:
Czy certyfikat SSL działa na poczcie email?
Szyfrowanie połączenia ze stroną WWW to tylko jedna z zalet posiadania certyfikatu SSL dla domeny.
SSL jest używany także w protokołach do połączenia z pocztą email w aplikacjach typu Outlook, Thunderbird czy Gmail.
Konfiguracja takiego połączenia jest niemal taka sama, jak przy użyciu standardowych portów IMAP oraz SMTP. Jedyna różnica polega na wybraniu połączenia szyfrowanego przez SSL. Zapoznaj się z naszą dokumentacją na temat obsługi programów pocztowych z obsługą szyfrowanych połączeń.
Co daje użytkownikowi certyfikat SSL dla własnej domeny w poczcie elektronicznej? Jeżeli w programie pocztowym dodajesz nowe konto i wprowadzasz jako adres serwera własną domenę – skorzystasz z portów szyfrowanych, a to zwiększa przede wszystkim bezpieczeństwo. Nazwa użytkownika oraz hasło do skrzynki email (są one niezbędne do korzystania z aplikacji pocztowej) przesyłane są w formie zaszyfrowanej, uniemożliwiającej ich odczytanie.
Podobnie, jak w przypadku protokołu HTTPS na stronach internetowych – uniemożliwia to szkodliwym aplikacjom ingerencję w takie połączenie i przechwycenie kluczowych informacji. Warto o tym pamiętać, tym bardziej, że pozyskane hasło do skrzynki grozi nie tylko włamaniem do jej zawartości, ale również wysyłką spamu. To z kolei wpływa na reputację firmy.
Czy certyfikat SSL wpływa na pozycję strony w Google?
Pozycja strony w wyszukiwarce Google jest zależna od wielu czynników, zwłaszcza jakości samej treści. Nie mniej już kilka lat temu zakomunikowano, że strony internetowe bez certyfikatu SSL mogą ucierpieć pod kątem widoczności w sieci.
Google poinformowało o zmianie w rankingu stron WWW w kontekście certyfikatów SSL już 7 sierpnia 2014 roku. Od tamtego czasu zalecane jest, aby każda strona internetowa działała na szyfrowanym połączeniu z https://.
Inwestycja w certyfikat SSL ma więc wymiar nie tylko technologiczny i budujący zaufanie, ale także wpływa na aspekt postrzegania Twojego biznesu przez algorytmy wyszukiwarki. Brak SSL może szybko odbić się negatywnie na widoczności firmy w Google.
Brak ikony kłódki w przeglądarce Google Chrome – czy jest się czego bać?
Jeżeli kwestia wyszukiwarki i faworyzowania stron z certyfikatem SSL jeszcze Cię nie przekonała to musisz wiedzieć, że użytkownicy przeglądarki Google Chrome raczej niechętnie wrócą na Twoją stronę WWW, na której nie ma działającego SSLa. Dlaczego?
Aktualne wersje aplikacji zostały udoskonalone pod kątem informowania na temat niezabezpieczonej witryny. Zamiast znanej ikony kłódki wyświetlą informację o niezabezpieczonej witrynie:
W badaniu przeprowadzonym przez serwis Comodo aż 51% ankietowanych przyznało, że informacja o braku certyfikatu SSL zniechęciłaby ich do dalszego przeglądania witryny. Niemal 25% zrezygnowałoby z pozostawienia na stronie danych tj. email czy numer telefonu, a zaledwie 4% użytkowników nie odczuwałoby żadnego dyskomfortu.
Wniosek? Prowadząc e-sklep, serwis z rejestracją użytkowników lub forum dyskusyjne musisz zapewnić klientom pełne bezpieczeństwo. W innym przypadku, będą oni rezygnować z Twojej oferty na rzecz konkurencji.
Certyfikat SSL z nazwą firmy – jak to działa?
Certyfikaty SSL stają się również elementem, który wyróżnia strony internetowe. Widoczne jest to zwłaszcza w sklepach internetowych, które zainwestowały w certyfikat SSL typu OV i EV. Różnią się one od innych certyfikatów tym, że po kliknięciu w jego szczegóły wyświetlana jest nazwa przedsiębiorstwa.
Taki certyfikat SSL podkreśla pełną wiarygodność firmy, ponieważ jego wydanie zostało poprzedzone pełną weryfikacją podmiotu. Z tego udogodnienia korzystają dzisiaj zwłaszcza instytucje finansowe oraz e-sklepy. Warto również pamiętać, że w odróżnieniu od standardowych certyfikatów SSL z weryfikacją domeny, certyfikaty typu EV i OV posiadają o wiele wyższe gwarancje finansowe w przypadku złamania szyfru.