Szaty RWD sklep internetowy home.pl
E-biznes

Jak zmienić wygląd sklepu internetowego na lepszy? Poznaj możliwości szablonu RWD

Otwierając sklep internetowy myślimy przede wszystkich w kategoriach potencjalnego zysku. Własna platforma sprzedażowa to często główne źródło dochodu firmy. Musi więc działać niezawodnie, szybko i przede wszystkim – zachęcać użytkowników do złożenia zamówienia. Jak wspomnieliśmy wcześniej, cena nie zawsze czyni cuda, ponieważ firmy w Internecie oferują podobne produkty często w zbliżonych cenach. Co w tej sytuacji decyduje o zakupie w sklepie A, skoro sklep B oferuje dokładnie to samo?

Wszystko rozbija się o wygląd. Konsumenci wymagają, aby sklep internetowy był przejrzysty, łatwy w nawigacji oraz przyjazny w użytkowaniu. Klienci e-sklepów działają często intuicyjnie i porzucają stronę, gdy jest nieczytelna i brzydka. Jeżeli startujemy z działalnością online lub prowadzimy ją od kilku lat i szukamy sposobu na zwiększenie obrotów – warto zastanowić się nad wzbogaceniem lub odświeżeniem szaty graficznej sklepu.

Osobna szata mobilna to relikt przeszłości

Trendy w ostatnich latach jednoznacznie wskazują, iż klientów korzystających z urządzeń mobilnych przybywa. Mimo, że nie muszą dokonywać zakupów za pomocą smartfona, bardzo często przeglądają na nim karty produktów w poszukiwaniu interesujących informacji. Po zapoznaniu się z ofertą wracają do domu i dokonują zakupu na swoim laptopie. To właśnie dlatego administrator sklepu powinien zadbać, aby na każdym urządzeniu strona wyświetlała się poprawnie. Na początku mobilnej rewolucji stosowano dedykowane, mobilne szablony stron.

Trendy w ostatnich latach jednoznacznie wskazują, iż klientów korzystających z urządzeń mobilnych przybywa. Mimo, że nie muszą dokonywać zakupów za pomocą smartfona, bardzo często przeglądają na nim karty produktów w poszukiwaniu interesujących informacji.

Takie rozwiązanie, z jednej strony przyjazne dla smartfonów, na dłuższą metę nie było wygodne. Ani dla kupujących, ani dla administratora. Strony mobilne bardzo często żyły swoim życiem, różniąc się zawartością od tego, co użytkownik widział w wersji klasycznej witryny. Wymagało to dodatkowego nakładu pracy dla administratora, a sam wygląd strony pozostawiał wiele do życzenia. Od strony klienta budziło to również wątpliwości w kontekście wiarygodności oferty danego sklepu.

Czym jest RWD?

Odpowiedzią na ujednolicenie wyglądu treści na stronach w Internecie jest standard RWD. Te trzy tajemnicze litery kryją w sobie prawdziwą rewolucję na rynku sklepów internetowych. W telegraficznym skrócie RWD to taki sposób budowania strony, rozmieszczania treści i projektowania elementów, aby niezależnie od urządzenia użytkownika (smartfon, tablet, komputer) zawartość prezentowała się identycznie i była czytelna. Oczywiście, z uwagi na różne ograniczenia, mniej informacji zmieści się na ekranie smartfona, a więcej na 24-calowym monitorze. To właśnie zadanie dla RWD, aby zmniejszyć różnice i zwiększać czytelność oraz ergonomię użytkowania strony.

[…]z uwagi na różne ograniczenia, mniej informacji zmieści się na ekranie smartfona, a więcej na 24-calowym monitorze. To właśnie zadanie dla RWD, aby zmniejszyć różnice i zwiększać czytelność oraz ergonomię użytkowania strony.

RWD, oprócz skalowanych obrazów i opisów, to także jeden, bardzo charakterystyczny element na stronach – ikonka tzw. hamburgera (trzy poziome linie), odpowiadająca za nawigację na urządzeniach mobilnych. W ten sposób pod jednym prostym znaczkiem udało się ukryć wiele elementów (np. kategorii produktowych w sklepach) bez konieczności ich ciągłego prezentowania. W ten sposób właściciele smartfonów mają dostęp do przejrzystej strony, bez obawy o przeładowanie treścią.

Szata RWD sklep internetowy

Przykład szaty RWD w sklepie Click Shop.

Dlaczego nowy sklep internetowy powinien posiadać szatę RWD?

Podstawową zaletą strony sklepu korzystającego z szaty RWD jest czytelność. Dzięki temu nie sprawia ona użytkownikom problemów w trakcie jej wyświetlania na urządzeniach mobilnych, na dodatek jest wciąż atrakcyjny ze względu na spójność wizualną. Z perspektywy administratora oznacza to, że potencjalni klienci będą chętnie przeglądać sklep internetowy na smartfonie, a także za pomocą np. laptopa, co zwiększa szansę na pozyskanie większej, do tego lojalnej grupy użytkowników.

RWD to również dodatkowe oszczędności finansowe oraz czasowe w zakresie konfiguracji wyglądu sklepu – zamiast dwóch osobnych szablonów, które właściciel musi zamówić u grafika lub opracować samodzielnie, posiada jeden w którym dokonuje ewentualnych modyfikacji. Co ważne, w przypadku platformy Sklepu Internetowego home.pl abonent otrzymuje poprzez panel dostęp zarówno do plików źródłowych szablonu, jak również do edycji plików CSS. Jeżeli nie posiada on dostatecznej wiedzy, może zakupić gotowy szablon i aktywować go w kilka minut. Wszystkie, płatne szaty graficzne w Sklepie Internetowym home.pl są wykonane w technologii RWD.

RWD to również dodatkowe oszczędności finansowe oraz czasowe w zakresie konfiguracji wyglądu sklepu – zamiast dwóch osobnych szablonów, które właściciel musi zamówić u grafika lub opracować samodzielnie, posiada jeden w którym dokonuje ewentualnych modyfikacji.

Posiadanie szaty RWD wpływa również korzystnie na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Na swoim blogu Google poinformowało o szeregu ułatwień, jakie niesie za sobą posiadanie szaty responsywnej tj. bardziej przejrzysta struktura serwisu, jeden adres URL, brak konieczności przekierowania na osobny adres z wersją mobilną. Dzięki temu robot Google jest w stanie precyzyjnie pobrać treść strony WWW i ją zindeksować.

Szata RWD sklep internetowy home.pl

Szata RWD w sklepie internetowym home.pl, przeskalowana do ekranu mobilnego.

Ile kosztuje sklep internetowy w wersji RWD?

Na koszt prowadzenia sklepu internetowego składa się szereg czynników tj. licencja na aplikację, serwer, domena itd. Jedną z takich pozycji jest również szata graficzna, która jest często tworzona na zamówienie. Jeżeli od początku myślimy o uruchomieniu sklepu internetowego w wersji RWD – takie rozwiązanie będzie zdecydowanie tańsze niż przygotowanie 2 osobnych szablonów, dla wersji głównej i mobilnej. Dzięki ujednoliconej szacie zmniejsza się również koszt zarządzania sklepem, gdyż zmiany w cenach, promocjach oraz samej treści przygotowywane są w obrębie tylko jednego serwisu.

Uruchamiając swój sklep internetowy w home.pl, otrzymujesz od razu możliwość wybrania bezpłatnego szablonu RWD z możliwością samodzielnej edycji. Dodatkowym atutem jest wbudowany sklep z gotowymi szablonami RWD, które są pogrupowane tematycznie (np. dla branży fotograficznej, zdrowej żywności, czy sprzętu sportowego) – w ten sposób szybko uruchomisz swój sklep i sprawisz, że będzie nowoczesny oraz przyjazny w użytkowaniu. Nie potrzebujesz do tego pomocy informatyka. Zakupiona szata jest dostępna od razu do aktywacji, nie musisz czekać kilku tygodni na odbiór gotowego projektu na zamówienie.

RWD rośnie w siłę!

Nie ulega wątpliwości, iż ruch na stronach WWW pochodzący ze smartfonów stanowi już ponad 50% całego ruchu w Internecie. Dlatego przy uruchamianiu własnego biznesu w sieci ważne jest, aby Internauci mogli przeglądać sklep internetowy w wygodny sposób, za pomocą dowolnego urządzenia podłączonego do sieci. Technologia RWD jest w tej kwestii złotym środkiem, łączącym niższe koszty utrzymania usługi z nowoczesnym, responsywnym wyglądem, dzięki któremu jesteśmy w stanie pozyskać klientów używających różnych urządzeń.