Jak szybko nowa strona internetowa powinna pojawić się w wynikach Google? Cóż, zapewne od razu! – tak myśli większość osób. W obecnych czasach jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że jedno kliknięcie wystarczy, by natychmiast zlecić przelew bankowy, kupić nowe buty czy założyć stronę internetową. Jednak na widoczność witryny w wyszukiwarce składa się więcej czynników. Dzięki temu artykułowi dowiesz się, kiedy strona staje się widoczna w Google i czy można przyspieszyć ten proces.
„Moja strona nie wyświetla się w Google!”
Wielu właścicieli stron internetowych – szczególnie przy zakupie nowej domeny – zgłasza się do swojego dostawcy usług hostingowych z pytaniem, dlaczego strona jest niewidoczna w Google. Skoro wyszukiwarka generuje miliony wyników w ciągu ułamka sekundy, to chyba po dwóch dniach powinna zindeksować jedną nową stronę, prawda?
Zanim na to odpowiemy, warto zacząć od wyjaśnienia, czym w ogóle jest indeksowanie stron. To proces analizy zawartości witryny przez boty – specjalne oprogramowania. Na podstawie zebranych danych algorytmy Google mogą dopasować wyniki wyszukiwania do zapytań, które wpisujemy do wyszukiwarki. Dzięki temu jeśli szukamy usług mechanika samochodowego w Legionowie, otrzymujemy oferty mechaników z tej okolicy, a nie oferty wymiany opon czy autodetailingu w Katowicach.
Jeśli strona jest zupełnie nowa, Google „nie wie” o jej istnieniu. Dowiaduje się o niej dopiero kiedy ją zaindeksuje, czyli trafią na nią boty. Zazwyczaj proces ten następuje dość szybko, jednak zdarza się, że po kilku dniach nasza strona nadal jest niewidoczna w wyszukiwarce. Wtedy można skorzystać z prostych narzędzi, aby przyspieszyć ten proces.
Jak zrobić internetową reklamę dla Twojej firmy?
Optymalizacja witryny – o co zadbać, aby Google widziało nas lepiej?
Zanim jednak strona zostanie zaindeksowana warto upewnić się, że jej zawartość jest zgodna ze standardami Google – zgodność ta zapewni jej atrakcyjne miejsce w wynikach wyszukiwania. Dopasowanie strony do wymogów Google to proces optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarki.
Polega on po prostu na zadbaniu o różne elementy strony i dostosowanie ich do polityki Google, tak by uniknąć w przyszłości kar od Google, np. zablokowaniem strony w wynikach wyszukiwania. Strona będzie wówczas praktycznie niewidoczna dla botów i użytkowników, do czasu naprawienia błędów.
O co należy zadbać wykonując optymalizację strony internetowej:
- Nazwa i tytuł strony spójne z jej zawartością – warto wybrać na domenę swojej witryny taką nazwę, która będzie czytelna dla użytkownika, a także będzie powiązana z tym, co oferujemy swoim odbiorcom na stronie internetowej.
- Dobrej jakości treść – treści zawarte na stronie, czyli teksty, grafiki czy filmy powinny tworzyć spójny przekaz i dostarczać użytkownikowi (oraz botom) przejrzyste informacje na temat profilu działalności danej firmy czy charakteru strony. Treść na stronie powinna także być oryginalna, czyli nie skopiowana z innych stron. Warto również opisać obrazki, dodając im atrybut alt.
- Linkowanie wewnętrzne – jeśli strona jest rozbudowana i zawiera podstrony, należy zadbać o przejrzystą strukturę i hierarchię podziału treści oraz o ich wzajemne powiązania. To także istotny element ułatwiający proces indeksacji strony, kiedy wprowadzamy jakieś zmiany w witrynie.
- Linkowanie zewnętrzne – dla standardów Google istotne jest także to, do jakich stron linkuje nasza witryna oraz z jakich źródeł pochodzą linki, które do niej kierują. Warto zadbać o to, aby wśród linków wychodzących i przychodzących nie było słabej jakości stron, pełnych spamu, forów internetowych itd.
Praktyka pokazuje, że nowe strony, które przed zgłoszeniem ich do indeksacji zostały poprawnie zoptymalizowane, od razu po zaindeksowaniu zyskały atrakcyjne miejsca w wyszukiwarce.
Jeśli twoja strona internetowa jest już poprawnie zoptymalizowana, można przejść do następnego kroku, jakim jest indeksacja witryny.
Jak dodać stronę do Google?
Najprostszym sposobem, aby sprawdzić, czy strona została już zaindeksowana, jest użycie komendy site: – po dwukropku należy bez spacji wpisać nazwę domeny, np. site:mojastrona.pl. Komendę wpisujemy w pole wyszukiwarki i zatwierdzamy wyszukiwanie.
Jeśli wśród wyników nie ma naszej strony, możemy skorzystać z google’owskich narzędzi dla webmasterów, czyli z Google Search Console. Z narzędzia tego może korzystać każdy użytkownik konta Google.
Po wybraniu adresu GSC znajdziemy się w panelu użytkownika – jeśli nie weryfikowaliśmy jeszcze żadnej strony przez swoje konto, będzie on pusty. Jeśli mamy już zweryfikowane kilka stron, zobaczymy ich listę. Aby zaindeksować swoją stronę, trzeba dodać ją do panelu GSC – wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie panelu.
Po dodaniu naszej strony zostaniemy poproszeni o zweryfikowanie własności, wybierając jedną z dostępnych metod – weryfikacja ma na celu uniemożliwienie przypisania sobie nieswojej witryny.
Przedstawiamy, jak zweryfikować własność witryny – dostępnych jest kilka metod.
Metoda zalecana: skorzystaj z niej, jeśli masz dostęp do serwera (dostęp do FTP) – w tym przypadku należy pobrać plik HTML i wgrać go do głównego katalogu swojej domeny na serwerze.
Jeśli nie posiadasz dostępu do serwera lub twoja strona nie ma takiej opcji, skorzystaj z jednej z metod alternatywnych:
Stosunkowo najłatwiejszą metodą jest wstawienie tagu HTML – po kliknięciu w tę opcję otrzymasz kod, który należy wstawić w sekcji <head> twojej strony, korzystając z dostępu do zaawansowanej edycji witryny lub z odpowiedniego miejsca przygotowanego w CMS-ie, na którym działa twoja strona. Jeśli nie wiesz gdzie wstawić tag, sprawdź na jakim CMS-ie zbudowana jest twoja witryna i skorzystaj z plików pomocy lub wsparcia autora aplikacji. Dla wielu CMS-ów przygotowane są także dedykowane wtyczki, służące weryfikacji stron dla GSC.
Kiedy własność strony zostanie potwierdzona, możemy przejść do kolejnych kroków. Aby przejść do opcji indeksowania swojej witryny, wróć do głównego panelu GSC. Tam znajdź nowo dodaną stronę i kliknij w adres URL witryny. Zobaczysz panel zarządzania stroną. Po lewej znajduje się menu – rozwiń opcję „indeksowanie”.
Aby zaindeksować swoją witrynę, kliknij „pobierz jako Google”. Zobaczysz taki ekran:
Teraz wystarczy, że klikniesz „pobierz” lub „pobierz i zrenderuj” – obie opcje pozwolą zobaczyć ewentualne błędy w indeksacji (może skonsultować się ze swoim informatykiem, by wykluczyć poważne usterki w indeksowaniu witryny – czasem poszczególne elementy w budowie strony blokują możliwość indeksacji. Niekiedy to dobre zjawisko, niekiedy należy naprawić te części strony). Opcja „pobierz i zrenderuj” sprawia, że pod spodem zobaczysz, jak twoją stronę widzi bot Google – dzięki temu można dość szybko zweryfikować, czy wszystkie zasoby znajdujące się na stronie (grafiki, filmy, efekty) są widoczne dla botów.
GSC zapyta także, czy chcesz zaindeksować tylko podany adres – stronę główną – czy wszystkie adresy url.
Jeśli chcesz zaindeksować całą swoją witrynę, wraz ze wszystkimi jej podstronami i odnośnikami, wybierz drugą opcję.
Czy indeksację trzeba ponawiać?
Indeksacja zasobów internetu odbywa się praktycznie nieustannie, dlatego jeśli wprowadzimy jakieś zmiany na naszej witrynie – dodamy nowe teksty, zmienimy grafikę czy dodamy kategorie i produkty w sklepie – nie musimy wykonywać indeksacji od nowa albo dodawać do zaindeksowania zmienionych podstron. W ciągu kilku-kilkunastu godzin zmiany powinny być już widoczne w Google. Jeśli tak nie jest, a zależy nam na czasie, możemy skorzystać ze wspomnianej wyżej opcji „indeksuj tylko ten URL”, podając w okienku adres konkretnej podstrony – tak jak w przykładzie.
Na wyniki indeksacji nie trzeba czekać długo – jeśli korzystasz z panelu monitorującego pozycje swoich fraz w Google, prawdopodobnie już na drugi dzień zauważysz wyraźną poprawę swoich wyników. Jeśli nie masz takiej opcji, użyj komendy site: , aby sprawdzić, czy twoja witryna została już zaindeksowana.
–
Masz dodatkowe pytania związane z widocznością strony WWW w Google i chcesz poprawić swoją pozycję w wyszukiwarce?
Skontaktuj się z nami pod adresem https://home.pl/reklama-w-internecie – bezpłatnie wycenimy dla Ciebie wszystkie działania, związane z promocją Twojej firmy w Internecie.