Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak tanio stworzyć stronę internetową? 3 pomysły na tańszy serwis WWW

Jak tanio stworzyć stronę internetową? 3 pomysły na tańszy serwis WWW

Strona internetowa jest narzędziem promocji dla firm. W oczach klienta buduje zaufanie do marki i jej rozpoznawalność. Ale jak ją stworzyć, aby nasz budżet nie został nadwyrężony? Czy profesjonalna i dostosowana do urządzeń mobilnych witryna musi kosztować dużo? Nic bardziej mylnego. Istnieje kilka sposobów na tanią stronę WWW, które opiszemy w poniższym artykule. 

Zrób to sam z kreatorem stron internetowych 

Najprostszym sposobem na tanią stronę w internecie jest po prostu stworzenie jej samodzielnie. Kreator stron internetowych jest prostym w obsłudze narzędziem, z którym będziesz mógł zrobić to wykonać łatwo i niedrogo.

Intuicyjność obsługi i szybka praca w narzędziu wynikają z dostępu do gotowych szablonów i modułów. Nie mając nawet podstawowej wiedzy w zakresie informatyki czy kodowania spersonalizujesz swoją stronę poprzez umieszczenie odpowiednich elementów metodą „przeciągnij i upuść”. W ten sposób umieścisz przyciski, pola tekstowe, zdjęcia i inne treści (np. filmy z Youtube).

Tania strona internetowa, stworzona w kreatorze WWW
Kreator stron WWW to jeden z przykładów, gdzie budowa strony może być tania i łatwa.

Ile kosztuje zbudowanie strony za pomocą kreatora? Biorąc pod uwagę samą cenę usługi należy przygotować się na kwotę od 90 (zazwyczaj dotyczy to opłaty na pierwszy rok abonamentowy) do 1000 złotych netto.

Jak wygląda sam proces wybory szablonu i dodawania treści w kreatorze? Obejrzyj nasz 2-minutowy materiał:

Strona zrobiona przez specjalistę też może być tania  

Wolisz zostawić projektowanie i budowę strony profesjonalistom? Musisz wiedzieć, że na cenę wpływ będzie mieć m. in.: 

  • złożoność projektu – sam typ witryny będzie definiował cenę minimalną,
  • obecność niestandardowych funkcjonalności – chcesz mieć dodatkowo opcje związane ze sklepem? Musisz przygotować się na dodatkowe opłaty,
  • ilość treści i zdjęć oraz innych multimediów – budowa galerii czy portfolio może zająć trochę czasu, a to wpływa na koszt,
  • czas realizacji – im dłużej, tym drożej.

Stworzenie sklepu internetowego czy portalu informacyjnego może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych. Nie musisz jednak tyle wydawać, jeśli potrzebujesz strony, która ma być prosta i pełnić rolę wizytówki.

Jej cena powinna zamknąć się w widełkach 1800-2200 zł netto. Podczas ustaleń ze specjalistą warto wskazać brzegowy budżet i swoje oczekiwania co do projektu. Pomoże to w osiągnięciu porozumienia cenowego.

Zazwyczaj w ofertach agencji i freelancerów najtańszym typem usługi jest One Page. Jest to jednostronicowa witryna oparta o kilka sekcji (np. zdjęcie główne, o mnie, oferta, kontakt). Jej koszty nie powinny przekraczać 1500 zł netto. Chcesz poznać więcej przykładów? Zapoznaj się z cenami stron w 2023 roku.

Zlecając projektowanie strony komuś z zewnątrz, poproś o portfolio z przykładami realizacji. Będziesz mógł zweryfikować wstępnie jakość usług, które dana osoba wykonała innym klientom. Zwróć uwagę przede wszystkim na to, czy podane przykłady szybko się wczytują, są dostosowane do urządzeń mobilnych oraz czy funkcjonalności na nich są aktywne (przyciski, formularze, mapa Google itd.).

Spróbuj swoich sił w CMS WordPress 

CMS WordPress jest popularnym i bezpłatnym narzędziem do stworzenia strony internetowej. Używają go zarówno profesjonaliści, jak i osoby z małym doświadczeniem w świecie webdevelopingu. Pamiętaj jednak, że do jego działania potrzebujesz usługi hostingu.

Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby zainstalować WordPressa na serwerze, możesz skorzystać z dostępnych narzędzi tj. autoinstalator (znajdziesz taki również na hostingu w home.pl). Ułatwi Ci to pracę już na początkowym etapie.

Jeśli myślisz o samodzielnym stworzeniu strony przy użyciu WordPressa, musisz wiedzieć, że liczba zaawansowanych funkcji, które posiada ten CMS czyni go zdecydowanie trudniejszym narzędziem od wcześniej wspomnianego kreatora stron internetowych.

Tanie budowanie stron internetowych na WordPress
WordPress i jego dodatki do tworzenia stron mogą obniżyć cenę projektu.

Brak doświadczenia w pracy z WordPressem z pewnością będzie dla niektórych użytkowników wyzwaniem. Dobrym rozwiązaniem dla niedoświadczonego twórcy może być zakup gotowego motywu komercyjnego. Są one stosunkowo tanie, bo ich zakres cenowy to 50–200 dolarów (USD). Serwisem, który prowadzi sprzedaż takich motywów do WordPressa jest np. Theme Forest.

Przy wyborze motywu w Theme Forest kieruj się nie tylko aspektem cenowym, ale również statystykami sprzedaży, jakie osiąga dany motyw. Jeśli jest to popularny dodatek, to jego twórca z pewnością będzie oferował wsparcie techniczne i dbał o aktualizacje.

Unikaj z kolei motywów, które są przecenione, ale mają małą liczbę pobrań – istnieje ryzyko, że będzie to motyw, który może nie być w ogóle rozwijany i poprawiany.

Naprawdę tania strona WWW – co wybrać?

Jeżeli decydującym dla Ciebie argumentem jest cena i nie zależy Ci na zaawansowanych narzędziach to Twój wybór powinien paść na kreator stron internetowych. Metoda ta jest nie tylko najlepsza, jeśli chcesz opublikować witrynę w sieci jak najszybciej, ale również tańsza niż zlecenie budowy specjaliście.

Pamiętaj również, że same koszty początkowe nie powinny wpływać na Twój zakup. Zwróć uwagę na to, czy będziesz mógł daną stronę aktualizować, zmieniać lub rozbudowywać po publikacji jej w internecie. W przypadku kreatora posiadasz stały dostęp do edytora treści. Gdy będziesz potrzebował cokolwiek zmodyfikować, po prostu to zrobisz.

W przypadku projektów wykonanych na zamówienie nierzadko będziesz musiał o wprowadzenie nawet drobnej zmiany poprosić webmastera. Może się z tym wiązać również dodatkowa opłata.

Kreator stron czy WordPress – porównanie

Wybór między kreatorem i WordPressem bywa trudny, ponieważ – przynajmniej na początku – ciężko oszacować, co jest nam tak naprawdę potrzebne. Liczymy na efekt w postaci stworzonej i działającej strony. I z tej perspektywy oba rozwiązania spełniają swoje zadanie. Aczkolwiek dla obu trzeba zastosować nieco inne podejście i oczekiwania.

Kreator to intuicyjne narzędzie, które ułatwia budowę funkcjonalnej strony dla małej firmy. Pamiętaj jednak, że nie jest to idealne narzędzie, jeżeli Twój biznes będzie rozwijał się i nagle pojawi się u Ciebie potrzeba posiadania zaawansowanego sklepu internetowego.

WordPress z kolei jest na początku bardziej złożonym oprogramowaniem (i bywa trudny w obsłudze), ale lepiej sobie radzi przy skalowaniu biznesu i wprowadzaniu nowych funkcji, w tym sklepu online.

Do Ciebie więc należy wybór, co wybrać w pierwszym kroku i jak zacząć przygodę z pierwszą, firmową stroną WWW. Dla ułatwienia przedstawiamy małe porównanie obu usług:

KREATOR STRON WWWWORDPRESS
Dla kogo?Dla początkujących użytkownikówDla średniozaawansowanych użytkowników i profesjonalistów
Potrzebuje hostingu?NieTak
Ile podstron?Do 500 (w najwyższym pakiecie)Bez limitów
Czy oferuje gotowe szablony?Tak, dopasowane do różnych branżTak, w wersji darmowej jak i płatnej
Czy umożliwia dodanie własnego adresu domeny?TakTak