Odpowiedź na pytanie “ile kosztuje strona internetowa” mogłaby brzmieć to zależy. Można na swoją witrynę poświęcić ogromny budżet, a można mieć własną stronę w wyjątkowo dobrej cenie. Na ostateczną cenę zbudowania strony składają się rozmaite czynniki, ale klient zwykle dostaje “widełki cenowe” i nie wie, co właściwie zwiera w sobie taka usługa i od czego ta końcowa suma zależy. A nikt nie chce wybierać się na nieznany ląd bez mapy czy GPS-u (w naszym przypadku – szacunkowych kosztów). Tym bardziej, gdy kierunkiem jest własny biznes online.
Z tego artykułu dowiesz się jakie są przybliżone koszty budowy stron internetowych w 2023 roku oraz dlaczego dany rodzaj strony jest droższy lub tańszy.
Jaka cena pojawia się najczęściej w zamówieniach na budowę strony WWW?
Jeżeli spojrzysz na różne oferty tworzenia stron w internecie, to najczęściej przedział cenowy od 1300 zł netto do 5000 zł netto. Taka stawka powinna się utrzymać w 2023 roku. Pamiętaj jednak, że mowa tutaj o standardowej, złożonej z kilku podstron witrynie dla małej lub średniej firmy.
Cena wykonania sklepu internetowego to już koszt powyżej 5500 zł netto, bo to o wiele bardziej rozbudowana formuła.

Od czego zależy cena strony internetowej? Co wpływa na wycenę?
Strona internetowa to w pewnym sensie dzieło. Na jego wykonanie składa się wiele elementów i nie wszystkie są łatwe do przewidzenia dla zlecającego.
Najbardziej oczywistym czynnikiem jest jej zakres.
Należy się liczyć z prostym założeniem: im bardziej skomplikowany projekt i większa ilość elementów do przygotowania, tym wyższa cena. Im bardziej “zasypana” zdjęciami, specyfikacjami, filmami i samą treścią będzie osoba wykonująca stronę, tym więcej pracy będzie przy niej miała.
Strona internetowa może mieć różne dodatkowe funkcjonalności. Na wycenę wpływa to, ile ich będzie i jak czasochłonne będą do wprowadzenia. Najdroższe są elementy, które wymagają personalizacji pod użytkownika.
Przykład: chcesz uruchomić sklep internetowy, w którym oprócz standardowych opcji typu „Dodaj do koszyka” pojawi się np. opcja licytacji przy wybranych produktach. Wszystkie tego typu niestandardowe funkcje zwiększają ostateczną cenę za stronę, ponieważ wymagają od programisty dodatkowych godzin na ich opracowanie i wdrożenie.
Kolejnym elementem wpływającym na wycenę jest typ strony WWW.
Co do zasady, projekty One Page (oparte na jednostronicowej strukturze) są tańsze od stron firmowych, które mają kilka podstron i kilkanaście zakładek. Programista jest w stanie szybciej wykonać projekt oparty o taki schemat, a to się przekłada na roboczogodziny.
Kiedy wybrać stronę typu One Page?
One Page jest popularnym formatem, stosowanym przy promocji np. wydarzeń (konferencji, targów) lub produktu lub usługi (jeśli profil działalności obraca się wokół jednego zagadnienia). Strona One Page ma wiele zalet, ale nie jest idealna dla każdego. Zapoznaj się z naszym poradnikiem na temat jednostronicowych serwisów, aby sprawdzić, czy to rozwiązanie dla Ciebie.
Ważnym elementem wyceny jest projekt graficzny.
Jeżeli na etapie konsultacji wybierzesz jeden z dostępnych szablonów, to możesz liczyć na niższą cenę usługi. Jeżeli chcesz żeby specjalista lub freelancer tworzący stronę zbudował nowy szablon tylko dla Ciebie, to będzie drożej.
Dlatego, że wtedy w proces stworzenia strony internetowej zaangażuje się również grafik, który zaprojektuje pełny layout zgodnie z zasadami UX/UI. Dopiero w następnym kroku programista zakoduje projekt, który w efekcie da funkcjonalną, estetyczną i zgodną z potrzebami użytkownik stronę WWW.

Pamiętaj, że jakakolwiek personalizacja projektu jeśli chodzi o wygląd (mowa tutaj o układzie menu, przycisków czy tekstów) powoduje, że cena budowy strony internetowej idzie w górę.
Cena będzie również zależała od wykonawcy i jego doświadczenia.
Duża agencja, która może pochwalić licznymi projektami, w różnych branżach, będzie zazwyczaj droższa. Jej przewagą jest natomiast elastyczność i gotowość do realizacji niemal każdej potrzeby. Usługa freelancera będzie tańsza, ale trzeba się liczyć z dłuższym czasem realizacji lub odmową wykonania projektu, gdy okaże się zbyt skomplikowany
Chcesz wiedzieć, ile może kosztować projekt Twojej strony? Skorzystaj z bezpłatnej wyceny strony WWW.
Czy stronę internetową można mieć za darmo?
„Strona internetowa za darmo” brzmi to zachęcająco, ale kryje się w tym pułapka, która może wpłynąć na wizerunek Twojej firmy.
Wykonanie strony internetowej jest usługą, dlatego warto przeanalizować, co wchodzi w cały jej skład. Mylące jest bowiem stwierdzenie, że cała praca dotyczy tylko stworzenia strony. To także udzielanie gwarancji, konsultacje, zobowiązania do wprowadzanie poprawek i wiele innych aspektów, które są niezbędne, aby Twój biznes w sieci wyglądał profesjonalnie. Korzystając z usług „za darmo” nie możesz wyegzekwować od wykonawcy aktualizacji, poprawek w treści czy wprowadzania na stronie zmian. Nie wspominając o usunięciu potencjalnych błędów.
Darmowość oznacza również, że finalnie nie wiesz co dostaniesz. Co ważne (w czasach RODO wręcz fundamentalne), nie wiesz gdzie są utrzymywane dane (pliki).
Jak zrobić stronę internetową taniej?
Chcesz mieć stronę WWW taniej? Pomogą Ci w tym specjalne narzędzia, w których za pomocą gotowych szablonów oraz opcji zbudujesz prostą i estetyczną witrynę. Jednym z ich jest kreator stron WWW.
Jedyne koszty, jakie w tym przypadku poniesiesz to zakup narzędzia oraz Twój czas, jaki przeznaczysz na tworzenie. Jeżeli cenisz samodzielność, to koszt wykonania witryny znacząco się obniży. Jest to często stosowane rozwiązanie, które ma swoje niewątpliwe plusy. Ale, tak jak w przypadku formatu One Page, nie jest to rozwiązanie dla każdego użytkownika.
Typy stron internetowych i ceny
Widełki cenowe dla poszczególnych rodzajów stron są niekiedy szerokie, co powoduje, że z pozornie taniego rozwiązania musisz przejść na wyższy pułap cenowy. Jest to często efekt dodawania kolejnych elementów i funkcjonalności.
Ile w 2023 roku kosztują różne rodzaje stron internetowych?
- One Page – czyli jedna strona. To prosta witryna bez dodatkowych podstron. Poruszamy się po niej nawigując w dół. Cena wykonania waha się od 1300 zł netto do 2300 zł netto.
- Landing Page – tzw. „elpek”. To strona przeznaczona typowo do działań promocyjnych i marketingowych. Zazwyczaj wejście na nią jest wynikiem kliknięcia w jakiś link lub baner. Celem Landing Page jest najczęściej pozyskanie danych, kontaktu lub sprzedaż. Cena waha się między 1500 zł netto, a 2500 zł netto.
- Wizytówka internetowa – prosta, jednostronicowa witryna, raczej dla osoby fizycznej lub małej firmy. Zawiera podstawowe informacje o produktach, ofercie, firmie. Posiada formularz kontaktowy, odnośniki do social media i mapę Google. Cena stworzenia strony wizytówkowej waha się w zakresie od 2000 zł netto do 3500 zł netto.
- Strona firmowa – rozbudowana mniej lub bardziej (może mieć nawet 15 podstron) witryna, która przedstawia szczegółowo firmę i jej ofertę. Poza formularzem kontaktowym, odnośnikami do social mediów i map Google może posiadać np. galerię zdjęć czy video, katalog produktów. Może być cały czas aktualizowana i rozszerzana w zależności od potrzeb. Jeśli myślisz nad zleceniem takiej strony, musisz mieć na względzie budżet od 2500 zł netto do 5000 zł netto.
- Blog – może być elementem strony lub istnieć sam w sobie. Najważniejszym elementem, który musi się w nim znaleźć jest kategoryzowanie i tagowanie poszczególnych artykułów. Zapewnia to prostą nawigację dla użytkownika i odszukanie przydatnej treści. Wiele blogów posiada dodatkowe połączenie z kontami/profilami w social media, dzięki czemu nowe artykuły pojawiają się również w formie postów np. na Facebooku. Cena utworzenia bloga waha się od 1500 zł netto do 2500 zł netto.

- Sklep internetowy – to podstawowe rozwiązanie jeśli chcemy sprzedawać nasze produkty przez internet. Serwis powinien zawierać przejrzysty katalog produktów z podziałem na kategorie i podkategorie. Ważną funkcjonalnością jest synchronizacja i współpraca z e-płatnościami, tak aby klient mógł od razu zapłacić za zakupy. Koszt stworzenia małego sklepu internetowego waha się od 5000 zł netto do 10000 zł netto.
- Strona internetowa z katalogiem produktów – katalog w odróżnieniu od sklepu internetowego zazwyczaj nie posiada opcji zakupu i konfiguracji z elektronicznymi płatnościami. Ma za zadanie zapoznać klienta z ofertą firmy. Zamówienie odbywa się przez rozbudowany formularz kontaktowy. Cena strony internetowej z katalogiem produktu to wydatek od 3000 zł netto do 4500 zł netto.

- Portal internetowy – otwierasz serwis z lokalnymi wiadomościami? Musisz przygotować się na większy wydatek, aby dostosować stronę do współczesnych wymogów m.in. algorytmów pozycjonowania w Google. Koszty w tym przypadku mogą być naprawdę różne, ale najczęściej spotkasz wycenę na poziomie od 15000 zł netto do 35000 zł netto.
Co jest potrzebne do utrzymania strony internetowej?
Samo stworzenie strony to nie jedyny wydatek z nią związany. Gdzieś trzeba utrzymywać pliki oraz dane. Dlatego do działania witryny potrzebujesz jeszcze trzech podstawowych elementów:
- hostingu – przestrzeni na pliki strony oraz pocztę email,
- adresu internetowego (domeny) – klienci muszą przecież wiedzieć, co wpisać w Google żeby Cię znaleźć,
- certyfikatu SSL – symbolizuje go ikona kłódki, zabezpiecza połączenie użytkownika i dane, jakie są przesyłane na serwer.
Cena hostingu to koszt od 150 zł netto do 1000 złotych netto rocznie. Zależy od powierzchni dyskowej i parametrów wpływających na szybkość. Jeżeli chcesz prowadzić np. sklep internetowy, nie oszczędzaj na jakości usług oraz ich wydajności. Dla wielu branż szybkość działania stron ma kluczowe znaczenie.
Cena domen waha się od 80 zł netto do 150 zł netto za rok. Przy rejestracji możesz liczyć na niską, promocyjną kwotę. Domeny są rejestrowane (sprawdź, jak zarejestrować pierwszą domenę), a następnie odnawiane.
Cena komercyjnego certyfikatu SSL to około 150 zł netto za rok. Jest to dzisiaj standard zwłaszcza, gdy sprzedajesz przez internet.

Wskazane ceny dotyczą opłat rocznych. W pierwszym okresie abonamentowym są zazwyczaj promocyjne.
Pamiętaj, że hosting, domena i certyfikat SSL to usługi komplementarne. Ich połączenie daje najlepszy efekt. Dzięki hostingowi masz pewność, że strona działa. Domena gwarantuje dla niej unikalny adres w przeglądarce, a certyfikat SSL chroni dane przesyłane przez klientów w formularzach oraz usuwa ostrzeżenie z przeglądarek o „niezaufanej witrynie”. Wyłączenie którejkolwiek z usług sprawi, że Twój biznes po prostu nie zadziała, jak należy.
Jakie dodatkowe usługi mogą być dostępne przy budowie strony WWW?
Przy tworzeniu strony internetowej, profesjonalna firma powinna wyróżniać się bogatą ofertą dodatkowych usług. Lista może być różna dla każdego wykonawcy (co wynika najczęściej z poziomu doświadczenia oraz wiedzy).
Poniższe zestawienie zawiera najczęściej pojawiające się elementy w cennikach z orientacyjną (uśrednioną) ceną:
- instalacja certyfikatu SSL – 150 zł netto,
- wykonanie kopii zapasowych– 360 zł netto,
- stworzenie dodatkowej podstrony – 360 zł netto,
- dodanie mapy Google – 150 zł netto,
- dodanie formularza kontaktowego – 250 zł netto,
- wdrożenie bloga do aktualnej strony – 360 zł netto,
- konfiguracja systemu e-płatności – 360 zł netto,
- dodanie produktów w e-sklepie (około 10 sztuk) – 360 zł netto,
- aktualizacja CMS np. WordPress lub Joomla – 250 zł netto,
- odzyskiwanie danych dostępowych do panelu zarządzania – 250 zł netto,
- naprawa błędów w działaniu np. komunikaty 404, 500 itp. – od 360 zł netto,
- usuwanie wirusów ze strony WWW – 550 zł netto.
O ile niektóre funkcje mogą być niezbędne do odpowiedniego działania każdego rodzaju witryny, o tyle niektóre mogą się sprawdzić przy pewnym typie stron.
Przykład: Twoja witryna ma być nastawiona na bezpośrednią sprzedaż więc docelowym projektem będzie mały sklep internetowy. Twórca powinien wskazać, jakie dodatkowe funkcje muszą się znaleźć na stronie (certyfikat SSL, e-płatności), a jakie mogą ulepszyć stronę i pomóc Ci osiągnąć cel biznesowy np. funkcje do proponowania innych produktów na etapie koszyka lub formularz do newslettera z promocjami.
Jak wybrać wykonawcę strony WWW?
Żeby dobrze wybrać wykonawcę własnej strony warto przejrzeć te, które już zrobił. Szczególnie ostatnie. Już na pierwszy rzut oka widzimy, czy wykonawca jest “na bieżąco” i stworzone przez niego witryny mają rozwiązania, które aktualnie są standardem. Bogate portfolio wykonanych usług to większa pewność, że twórca zrealizuje projekt zgodnie z oczekiwaniami, a także zaoferuje opiekę posprzedażową.
Jeżeli najważniejszym kryterium jest cena, a nasza strona nie będzie skomplikowana, wtedy może wygrać freelancer. Warto jednak pamiętać, że to najczęścije wiąże się z tym, że dostaniemy samą witrynę internetową – bez jakichkolwiek gwarancji czy usług dodatkowych. Alternatywą, która je daje jest kreator stron od sprawdzonej marki.
Podsumowanie:
Cena projektu strony WWW jest wypadkową kilku czynników. Są nimi m.in.:
- zakres materiałów (ilość treści, zdjęć, filmów),
- typ serwisu (One Page, standardowa strona, e-sklep),
- niestandardowe funkcjonalności (np. portal aukcyjny, panel klienta z indywidualnymi danymi po zalogowaniu),
Przed podpisaniem umowy na stworzenie strony przygotuj przynajmniej wstępną wizję, co chcesz na niej mieć. Pozwoli to webdeveloperowi na oszacowanie nie tylko kosztów, ale także zaproponowanie dodatkowych elementów, które wzbogacą serwis i pomogą Ci osiągnąć cel biznesowy.
Indywidualny projekt – jeżeli Twój pomysł wykracza poza standardowe schematy budowy stron firmowych, musisz liczyć się z wyższą ceną z powodu konieczności dołączenia do pracy np. grafika.
Chcesz pojawić się z własną stroną WWW w internecie, ale wolisz znać wcześniej wszystkie koszty? Poznasz je w trakcie niezobowiązującej rozmowy ze specjalistą z home.pl. Porozmawiamy o Twojej stronie i dowiesz się, ile może kosztować.