Reklama internetowa to nie tylko irytujące banery w mediach społecznościowych. Jak reklamować swoją firmę lub sprzedawane produkty, nie odstraszając przy tym potencjalnych klientów? Wyjaśniamy w tym artykule.
Czego oczekujesz od reklamy w internecie?
Wbrew pozorom nie zawsze jedynym i najważniejszym pożądanym skutkiem reklamy jest zwiększenie zysków firmy. Dlatego ważne jest, by częściej mówić o „efektach” reklamy, niż o „zyskach”.
W przypadku reklamy w internecie popularnym słowem jest „konwersja”, czyli określone działanie, jakie podjął odbiorca w odpowiedzi na naszą reklamę.
Konwersją (efektem reklamy) może być np:
- wzrost sprzedaży w sklepie internetowym,
- poprawa widoczności witryny w sieci,
- pozyskanie kontaktów do newslettera,
- zachęcenie do przejścia na konkretną stronę w witrynie.
Są także efekty nieco mniej mierzalne (takie, które nie przekładają się na konkretne liczby):
- wzrost rozpoznawalności marki,
- zwiększenie zasięgu oferty,
- budowanie relacji z klientami.
Reklama internetowa zachęca klientów do podjęcia różnych działań i zwiększa nasze możliwości na rynku nie tylko w kontekście sprzedaży.
Wiedząc to, zupełnie inaczej spojrzysz na reklamę w sieci. Co więcej, lepiej wykorzystasz jej potencjał. Początkowo możesz samodzielnie zadbać o dobry wizerunek firmy czy poprawę sprzedaży lub wzrost zainteresowania ofertą. Wykorzystasz to tego celu konkretne narzędzia reklamy internetowej.
Wiele opcji wiąże się z niewielkimi kosztami. Jeśli potrzebna jest szeroko zakrojona kampania, w takim przypadku większy budżet oraz fachowy zespół pozwolą przeprowadzić ją lepiej, bez ryzyka strat czy medialnej porażki.
Strona internetowa jako podstawa budowania wizerunku
Reklama w internecie nie zawsze musi przypominać krótki film czy jaskrawą grafikę z chwytliwym hasłem. Tak naprawdę reklama (także ta internetowa) rozpoczyna się już na etapie tworzenia wizerunku, budowania rozpoznawalności naszej marki. Na tej płaszczyźnie bardzo wiele zależy od Ciebie. Warto zadbać o to, aby firma lub produkt miały swoją stronę internetową, która będzie:
- atrakcyjna wizualnie – większość odbiorców kieruje się pierwszym wrażeniem: stary szablon, niedobrane czcionki, bure lub zbyt jaskrawe kolory, słabej jakości zdjęcia… Takie drobiazgi mogą zaważyć na tym, czy pierwszy kontakt klienta z twoją ofertą zakończy się po kilku sekundach, czy przyniesie konkretne korzyści.
- łatwa w nawigacji – jeśli użytkownik po trafieniu na twoją stronę widzi przejrzystą strukturę i szybko może znaleźć niezbędne informacje, chętniej skorzysta z twojej oferty.
Bardzo ważne jest, by określić, do kogo kierujesz treści na stronie. Inaczej zaprojektujesz stronę dedykowaną grafikom czy webdeveloperom, inaczej witrynę skierowaną do osób niezwiązanych z technologicznymi nowinkami.
Dobór technik, a nawet języka, powinien być uzależniony od tego, kto jest twoim odbiorcą. Strona powinna być przystępna, a dystrybucja treści cechować się dobrymi proporcjami. Z jednej strony podajesz odbiorcy najistotniejsze informacje, z drugiej zachęcasz go, by po szczegóły sięgał głębiej, np. na kolejnej podstronie. Pamiętaj jednak, że ściana tekstu nie robi dobrego wrażenia – użytkownicy chętniej sięgają po zróżnicowane, urozmaicone, żywe teksty.
Pokaż firmę w różnych mediach – nie tylko na swojej stronie
A co poza stroną internetową? Jak budować swój wizerunek tak, by dotrzeć do osób, które nie słyszały o twojej firmie? Odkryj sferę public relations!
Wraz z pojawieniem się internetu, PR mocno się zmienił. Dlatego, w przypadku działań online, mówi się wręcz o e-PR. Dbając o dobry wizerunek swojej firmy możesz współpracować z mediami lub innymi opiniotwórczymi środowiskami z internecie. Będą to m.in. blogi, fora, profile w social mediach. Możesz osobiście tworzyć materiały informacyjne na temat twojej działalności i wykorzystywać je na dwa sposoby:
- Publikacja materiałów na temat twojej firmy poprzez nawiązanie kontaktów z redakcjami branżowych serwisów internetowych lub blogów.
- Zamieszczanie na swojej stronie materiałów do pobrania, np. zawierających informacje o działalności czy materiały graficzne: logo, logotypy, księgę znaku itp.
Pierwszy sposób pozwoli wzbudzić zainteresowanie wśród tych, którzy interesują się daną branżą i regularnie czytają treści w popularnych serwisach. W specjalistycznych artykułach mogą wówczas znaleźć wzmiankę o twojej działalności.
Drugi sposób to z kolei szansa na dostarczenie dobrej jakości informacji osobom, które szukają wiadomości na temat twojej firmy czy usług. W mediach popularne jest powoływanie się na opinię eksperta. Przygotowując tego rodzaju materiały i zamieszczając je na stronie internetowej, umożliwiasz redakcjom portali czy gazet pozyskanie profesjonalnych informacji z pierwszej ręki.
Komunikacja z klientami to też reklama
Obecność w sieci jest kluczowa, by w obecnych czasach móc prowadzić skuteczną kampanię reklamową. Jeśli posiadasz już stronę internetową, zastanów się, czy twoi odbiorcy korzystają z social mediów (jeśli tak, to z jakich). Zależnie od specyfiki oferty możesz szukać kontaktu z potencjalnymi klientami na Facebooku, Twitterze, Instagramie, ale także w innych mediach społecznościowych.
Pamiętaj, aby przekaz był spójny z wizerunkiem twojej firmy – rubaszne żarty czy memy niezwiązane z działalnością mogą ośmieszać profil. Jednak lekki humor czy dowcipne działania w zakresie real time marketingu mogą zaowocować większym zainteresowaniem marką.
- Polecamy: Jak reklamować się na Facebooku?
Jeśli chodzi o real time marketing, marką, od której można się wiele nauczyć, jest IKEA. szwedzki producent słynie z zabawnych reklam dopasowanych do aktualnych doniesień medialnych i nawiązujących do oferty sklepów.
Media społecznościowe to doskonałe miejsce na budowanie relacji z klientami. Współcześni konsumenci chętniej zadają pytania, oczekują spersonalizowanego przekazu i oferty dopasowanej do ich potrzeb. Nawet jeśli dany produkt w sklepie jest dobrze opisany, klient może być zainteresowany opinią pracownika – stworzenie przestrzeni do kontaktu jest kluczowe dla budowania wizerunku firmy otwartej na potrzeby konsumentów.
Dbając o atrakcyjność przekazu, o profesjonalizm obsługi, o ciekawą i przejrzystą stronę internetową masz podstawy do tego, by zająć się innymi formami reklamy, które wiążą się z konkretnymi działaniami obliczonymi na określony efekt. Jak możesz aktywnie promować swój biznes w internecie?
5 sposobów na zwiększenie widoczności firmy w internecie
Jeśli twoja firma ma już stronę, dbasz o komunikację z klientami i wizerunek w sieci – zadbaj także o to, by klienci mogli się o Tobie dowiedzieć. Reklama internetowa oferuje wiele narzędzi do aktywnego pozyskiwania zainteresowania. Oto jedne z najistotniejszych:
- SEO – działania, które wpływają na poprawę pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarce,
- Kampania Google Ads – płatna reklama w wyszukiwarce i w sieci reklamowej Google (w serwisach współpracujących z Google), w tym reklama displayowa – np. bannery,
- Content marketing – tzw. marketing treści, czyli publikacje (tekstowe, graficzne, video) zawierające wiele informacji oraz skłaniające do zbudowania trwałej relacji z klientem,
- Influencer marketing – współpraca z osobami, które kształtują trendy w danej grupie odbiorców: z blogerami, youtuberami, instagramerami itd.,
- Marketing szeptany – wzbudzanie w kanałach komunikacji rozmów o danej marce, skłaniających do generowania pozytywnych opinii i rekomendacji.
Jak skutecznie wykorzystać te narzędzia? Przede wszystkim dopasowuj je do profilu swoich odbiorców i specyfiki działalności firmy. Pamiętaj o nieustannej analizie, w jaki sposób klienci trafiają do twojej firmy – czy znaleźli informacje o marce właśnie poprzez wyszukiwarkę, czy może na branżowym forum internetowym albo w serwisie poświęconym danemu rodzajowi usług.
W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google – wg badań gs.statcounter.com przeprowadzonych w maju 2018 roku, korzysta z niej aż 76% użytkowników internetu w Polsce. Na reklamie w wyszukiwarce – zarówno na pozycjonowaniu, jak i na Google Ads – skorzystać może wiele firm z branży B2C. Tutaj dobrymi efektami cieszą się także różne rekomendacje – influencer marketing czy content marketing.
W przypadku B2B skuteczniejszym rozwiązaniem mogą okazać się inne formy marketingu – szeroko rozumiany amplyfying, w tym szeptanka, ale także content marketing – bo to w serwisach i portalach specjalistycznych łatwiej spotkać przedsiębiorcę potencjalnie zainteresowanego usługami jak jego firmy.
Do jakiego momentu możesz reklamować firmę samodzielnie?
Wspomniane wcześniej odpowiednie przygotowanie strony internetowej (przejrzysta struktura, łatwa nawigacja, atrakcyjne treści) mają kluczowe znaczenie w reklamie związanej z wyszukiwarką – w SEO czy kampaniach Google Ads. Dbanie o dobry wizerunek z kolei sprawdzi się w przypadku działań PR-owych, w strategii content marketingu czy różnego rodzaju odmianach marketingu opartego na rekomendacjach.
Łącząc te wszystkie elementy możesz tylko zyskać. W przypadku reklamy internetowej obecność marki w różnych miejscach (dobre pozycje w wyszukiwarce, wzmianki na forach, portalach itp.) wzmacniają wzajemnie swoje oddziaływanie.
Jeśli natomiast samodzielnie prowadzone działania przestają Ci wystarczać i potrzebujesz zorganizować większą kampanię, zwróć się po pomoc do specjalistów. Wiele firm, zamiast budować własny dział marketingu, stawia na outsourcing, zlecając opracowanie i wdrożenie strategii marketingowej zewnętrznym firmom.
To rozwiązanie jest dość wygodne, ponieważ korzystasz wówczas z doświadczenia zespołu specjalistów, którzy na codzień pracują z zaawansowanymi narzędziami. Kliknij poniższy przycisk i wypełnij formularz kontaktowy, aby porozmawiać o reklamie internetowej i pozycjonowaniu stron.