Inne

Reklama firmy w Internecie – od czego zacząć?

Chociaż wiele osób – będących głównie odbiorcami treści w sieci – nie przepada za migającymi wszędzie reklamami, rynek reklamy internetowej notuje co roku wzrost nakładów oraz bardzo dynamiczny rozwój. Oczywiście reklama internetowa nie sprowadza się tylko do irytujących banerów, choć i te mają swoje zalety. Wszystko zależy od tego, czy potrafimy dobrać odpowiednie narzędzia oraz kanały komunikacji, by dotrzeć do naszej grupy odbiorców. Jak „zaprzyjaźnić się” z reklamą internetową i jak z niej korzystać, by przynosiła oczekiwane efekty? Co możemy zrobić samodzielnie?

Czego oczekujemy od reklamy?

Celowo nie używamy słowa „zyski”, tylko „efekty” – ponieważ wbrew pozorom nie zawsze jedynym czy nawet najważniejszym pożądanym skutkiem reklamy jest zwiększenie zysków firmy.

W przypadku reklamy w Internecie popularnym słowem jest „konwersja”, czyli określone działanie, jakie podjął odbiorca w odpowiedzi na skierowaną do niego kampanię reklamową. Konwersją – efektem reklamy – może być oczywiście wzrost sprzedaży w sklepie internetowym, ale także poprawa widoczność witryny w sieci, pozyskanie kontaktów do newslettera czy nawet skuteczne zachęcenie użytkownika do przejścia na konkretną stronę w witrynie.

Są także efekty nieco mniej mierzalne (czyli, takie, które nie przekładają się na konkretne liczby): wzrost rozpoznawalności marki, zwiększenie zasięgu oferty, budowanie relacji z klientami. Reklama internetowa pozwala docierać do klientów na wiele sposobów, zachęca ich do podjęcia różnych działań, a wreszcie zwiększa nasze możliwości na rynku. I to na wielu płaszczyznach, nie tylko w kontekście sprzedaży.

Wiedząc to, zupełnie inaczej możemy spojrzeć na reklamę w sieci – co więcej, możemy lepiej wykorzystać jej potencjał. Początkowo możemy także sami zadbać o dobry wizerunek firmy czy poprawę sprzedaży lub wzrost zainteresowania ofertą, korzystając z konkretnych narzędzi reklamy internetowej. Wiele opcji jest dostępnych bez problemu dla „zwykłych śmiertelników” i nie wiąże się z dużymi nakładami kosztów. Oczywiście jeśli potrzebna jest szeroko zakrojona kampania, w takim przypadku większy budżet oraz fachowy zespół pozwolą przeprowadzić ją lepiej, bez ryzyka strat czy medialnej porażki. Jednak na początku sporo możemy zrobić sami.

Strona internetowa podstawą budowania wizerunku

Zacznijmy od tego, że nie zawsze reklama musi przypominać krótki film czy jaskrawą grafikę z chwytliwym hasłem. Tak naprawdę reklama – także ta internetowa – rozpoczyna się już na etapie tworzenia wizerunku, budowania rozpoznawalności naszej marki. Na tej płaszczyźnie bardzo wiele zależy od nas. Warto zadbać przede wszystkim o to, aby firma lub produkt miały swoją stronę internetową, która będzie:

  • Atrakcyjna wizualnie – nie oszukujmy się, większość odbiorców kieruje się pierwszym wrażeniem: stary szablon, niedobrane fonty, bure lub zbyt jaskrawe kolory, byle jakie, rozmazane zdjęcia – takie drobiazgi mogą zaważyć na tym, czy pierwszy kontakt klienta z naszą ofertą zakończy się po kilku sekundach, czy przyniesie nam jakieś korzyści.
  • Łatwa w nawigacji – jeśli użytkownik po trafieniu na naszą stronę widzi przejrzystą strukturę i bez trudu może znaleźć niezbędne informacje, chętniej skorzysta z naszej oferty. Jeśli nie zdoła nawet dotrzeć do oferty – nie ma co się dziwić, że poszuka interesujących go informacji u konkurencji.

Oczywiście nie bez znaczenia jest, do kogo kierujemy treści na stronie. Inaczej zaprojektujemy stronę dedykowaną grafikom czy webdeveloperom, inaczej witrynę skierowaną do osób niezwiązanych z technologicznymi nowinkami. Dobór technik, a nawet języka, powinien być uzależniony od tego, kto jest naszym odbiorcą. Strona musi być więc przystępna, a dystrybucja treści powinna cechować się dobrymi proporcjami. Z jednej strony podajemy odbiorcy najistotniejsze informacje, z drugiej zachęcamy go, by po szczegóły sięgał głębiej, np. na kolejnej podstronie. Trzeba przy tym pamiętać, że „ściana tekstu” nie robi dobrego wrażenia – chętniej czytamy zróżnicowane, urozmaicone, żywe teksty.

A co poza stroną internetową? Jak budować swój wizerunek tak, by dotrzeć do osób, które nie słyszały o naszej firmie? Tu wkraczamy w sferę public relations – wraz z pojawieniem się internetu PR mocno się zmienił, dlatego w przypadku działań online mówi się wręcz o e-PR. Dbając o dobry wizerunek swojej firmy można współpracować z mediami lub innymi opiniotwórczymi środowiskami z internecie – będą to m.in. blogi, fora, profile w social mediach. Możemy sami tworzyć materiały informacyjne na temat naszej działalności i wykorzystywać je na dwa sposoby:

  1. Postarać się o publikację materiałów na temat naszej firmy poprzez nawiązanie kontaktów z redakcjami branżowych serwisów internetowych lub blogów itp.
  2. Zamieścić na swojej stronie internetowej materiały do pobrania, zawierające informacje o działalności, a także materiały graficzne: logo, logotypy, księgę znaku itp.

Pierwszy sposób pozwoli wzbudzić zainteresowanie wśród tych, którzy interesują się daną branżą i regularnie czytają popularne serwisy czy gazety – w specjalistycznych artykułach mogą wówczas znaleźć wzmiankę o naszej działalności. Drugi sposób to z kolei szansa na dostarczenie dobrej jakości informacji osobom, które szukają wiadomości na temat naszej firmy czy usług. W mediach popularne jest powoływanie się na opinię eksperta – przygotowując tego rodzaju materiały i zamieszczając je na stronie internetowej, umożliwiamy redakcjom portali czy gazet pozyskanie profesjonalnych informacji „z pierwszej ręki”. To także sygnał, że jesteśmy gotowi nawiązać współpracę ekspercką.

Komunikacja z klientami – to również reklama

Obecność w sieci jest kluczowa, by móc prowadzić skuteczną kampanię reklamową w internecie. Jeśli posiadamy już stronę internetową, warto zastanowić się, czy nasi odbiorcy korzystają z social mediów – jeśli tak, to z jakich. Zależnie od specyfiki naszej oferty możemy szukać kontaktu z potencjalnymi klientami na Facebooku, Twitterze, Instagramie, ale także w innych mediach społecznościowych. Pamiętajmy, aby przekaz był spójny z wizerunkiem firmy – rubaszne żarty czy memy niezwiązane z działalnością mogą ośmieszać profil, ale lekki humor czy dowcipne działania w zakresie real time marketingu mogą przysporzyć nam większego zainteresowania.

Jeśli chodzi o real time marketing, marką, od której można się wiele nauczyć, jest IKEA. szwedzki producent słynie z zabawnych reklam dopasowanych do aktualnych doniesień medialnych i nawiązujących do oferty sklepów.

Korzystając z medialnego szumu po sprzedaży za astronomiczną kwotę słynnego obrazu Leonarda da Vinci, IKEA reklamowała swoje ramki w intrygującej kampanii, nawiązującej do sprzedanego dzieła. (źródło: IKEA)

Media społecznościowe to doskonałe miejsce na budowanie relacji z klientami – współcześni konsumenci chętniej zadają pytania, oczekują spersonalizowanego przekazu i oferty dopasowanej do ich potrzeb. Nawet jeśli dany produkt w sklepie jest dobrze opisany, klient może być zainteresowany opinią pracownika – stworzenie przestrzeni do kontaktu jest kluczowe dla budowania wizerunku firmy otwartej na potrzeby konsumentów.

Dbając o atrakcyjność przekazu, o profesjonalizm obsługi, o ciekawą i przejrzystą stronę internetową mamy podstawy do tego, by zająć się innymi formami reklamy, które wiążą się z konkretnymi działaniami obliczonymi na określony efekt. Jak możemy aktywnie promować swój biznes w internecie?

5 sposobów na lepszą widoczność firmy w Internecie

Jeśli twoja firma ma już stronę, dbasz o komunikację z klientami i swój wizerunek w sieci – trzeba zadbać także o to, by klienci mogli się o Tobie dowiedzieć. Reklama internetowa oferuje wiele narzędzi do aktywnego pozyskiwania zainteresowania. Przyjrzyjmy się najistotniejszym:

  • SEO – pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce,
  • Kampanie AdWords – płatna reklama w wyszukiwarce oraz w sieci reklamowej Google (w serwisach współpracujących z Google), w tym reklama displayowa – np. bannery,
  • Content marketing – tzw. marketing treści, czyli publikacje (tekstowe, graficzne, video) zawierające wiele informacji oraz skłaniające do zbudowania trwałej relacji z klientem,
  • Influencer marketing – współpraca z osobami, które kształtują trendy w danej grupie odbiorców: z blogerami, youtuberami, instagramerami itd.,
  • Marketing szeptany – wzbudzanie w kanałach komunikacji rozmów o danej marce, skłaniających do generowania pozytywnych opinii i rekomendacji.

Przykład reklamy tekstowej AdWords w wyszukiwarce.

 

Jak skutecznie wykorzystać te narzędzia? Przede wszystkim dopasowując je do profilu odbiorców oraz specyfiki działalności firmy. Pamiętaj o nieustannej analizie, w jaki sposób klienci trafiają do naszej firmy – czy znaleźli informacje o marce właśnie poprzez wyszukiwarkę, czy może na branżowym forum internetowym albo w serwisie poświęconym danemu rodzajowi usług.

W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google – wg badań gs.statcounter.com przeprowadzonych w maju 2018 roku, korzysta z niej aż 76% użytkowników internetu w Polsce! Na reklamie w wyszukiwarce – zarówno na pozycjonowaniu, jak i na AdWords – skorzystać może wiele firm z branży B2C. Tutaj dobrymi efektami cieszą się także różne rekomendacje – influencer marketing czy content marketing. W przypadku B2B skuteczniejszym rozwiązaniem mogą okazać się inne formy marketingu – szeroko rozumiany amplyfying, w tym szeptanka, ale także content marketing – bo to w serwisach i portalach specjalistycznych łatwiej spotkać przedsiębiorcę potencjalnie zainteresowanego usługami jak jego firmy.

Przykłady reklam w serwisie onet.pl – 1. Artykuł sponsorowany – przykład zastosowania content marketingu; 2. Reklama displayowa w formie graficznej; 3. e-PR – po kliknięciu przechodzimy do artykułu przygotowanego na podstawie materiałów prasowych.

Do jakiego momentu możemy „reklamować się” sami?

Wiele możemy zrobić samodzielnie – przede wszystkim dbając o dobrą jakość. Wspomniane wcześniej odpowiednie przygotowanie strony internetowej (przejrzysta struktura, łatwa nawigacja, atrakcyjne treści) mają kluczowe znaczenie w reklamie związanej z wyszukiwarką – w SEO czy kampaniach AdWords. Dbanie o dobry wizerunek z kolei sprawdzi się w przypadku działań PR-owych, w strategii content marketingu czy różnego rodzaju odmianach marketingu opartego na rekomendacjach. Łącząc te wszystkie elementy możemy tylko zyskać, ponieważ w przypadku reklamy internetowej obecność marki w różnych miejscach – dobre pozycje w wyszukiwarce, wzmianki na forach, portalach itp. – wzmacniają wzajemnie swoje oddziaływanie.

Jeśli natomiast samodzielnie prowadzone działania przestają wystarczać i potrzebne jest podjęcie szerzej zakrojonej kampanii, warto zwrócić się o pomoc do specjalistów – wiele firm zamiast budować własny dział marketingu (co wiąże się ze sporymi kosztami), stawia na outsourcing, zlecając opracowanie i wdrożenie strategii marketingowej zewnętrznym firmom. To rozwiązanie znacznie korzystniejsze, niż zatrudnienie przysłowiowego studenta czy firmy deklarującej fantastyczne efekty w ciągu tygodnia – korzystamy wówczas nie tylko z doświadczenia zespołu specjalistów, ale także z zaplecza oraz narzędzi, które w odpowiednich rękach mogą przynieść znacznie trwalsze efekty.