Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Kampania Google Ads od podstaw – wyświetlanie, optymalizacja i słownik pojęć

Kampania Google Ads od podstaw – wyświetlanie, optymalizacja i słownik pojęć

Płatna reklama w wyszukiwarce Google pozwala przede wszystkim zająć Twojej stronie bardzo atrakcyjne miejsce – tuż pod paskiem wyszukiwania. Jednak narzędzia Google Ads dostarczają także inne możliwości do skutecznej promocji biznesu. Aby korzystać z kampanii Ads wystarczy aktywne konto w którejś z usług Google (np. poczta Gmail) oraz wiedza, jak używać dostępnych narzędzi. Oto zestaw najważniejszych informacji o Ads.

Gdzie wyświetlają się reklamy Google Ads?

Większość osób, które mają przynajmniej minimalne pojęcie o Google Ads potrafi wskazać jako miejsce wyświetlania się reklam płatne wyniki wyszukiwarki. Oznacza to, że Twoja reklama pojawi się ponad naturalnymi wynikami wyszukiwania. Dzięki temu istnieje większe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient kliknie właśnie w Twój link i trafi na Twoją stronę.

Rodzaje wyników w Google - Google Zakupy, Google Ads i wyniki organiczne

Sklepy internetowe mają także szansę na wyświetlenie produktów w Google Zakupy, w banerze widocznym w wyszukiwarce. To atrakcyjna wizualnie reklama, stanowiąca mini-podgląd z najważniejszymi informacjami: nazwą produktu i sklepu, ceną, zdjęciem oraz linkiem do sklepu.

Planując kampanię Google Ads można jednak skorzystać z większej puli rozwiązań, niż reklama tekstowa w wyszukiwarce. Co możemy wybrać? Zależy to od typu kampanii, na jaki się zdecydujemy:

  • Kampania w sieci wyszukiwania – reklamy wyświetlają się w wyszukiwarce tym użytkownikom, którzy poszukują informacji na temat danego zagadnienia. Na przykład jeśli prowadzisz szkółkę pływacką w Kielcach, Twoja reklama może wyświetlić się tym osobom, które wpiszą w wyszukiwarkę hasła: szkoła pływania Kielce, nauka pływania Kielce, instruktor pływania dla dzieci w Kielcach – itd.
  • Kampania w sieci reklamowej – pozwala na wyświetlanie reklam w serwisach i aplikacjach powiązanych z Google, takich jak Gmail, Youtube, a także na witrynach partnerskich (jest ich ponad 2 miliony, docierają do 90% użytkowników internetu na świecie),
  • Kampania w sieci wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową – połączenie obu powyższych rozwiązań,
  • Kampania produktowa – opiera się na wyświetlaniu reklam w formie porównywarki cen np. w Google Zakupy nad wynikami wyszukiwania w wyszukiwarce (jak na powyższym przykładzie) oraz na witrynach partnerskich (np. w formie przejrzystej wizualnie tabelki),
  • Kampania video – filmiki zamieszczane w serwisie YouTube: nad wynikami wyszukiwania (reklama TrueView Discovery), wyświetlające się jako reklama przed właściwym filmem lub w trakcie filmu, który chce obejrzeć użytkownik (tzw. reklama TrueView In-Stream), pojawiające się w witrynach partnerskich Google (reklama Out-Stream), reklamy-przerywniki – sześciosekundowe filmiki, których nie da się pominąć,
  • Promocja aplikacji – w tym przypadku nie trzeba planować kampanii ponieważ konfigurator Ads samodzielnie pobiera informacje do stworzenia reklamy tekstowej oraz określa kierowanie i stawki dla przygotowania skutecznej kampanii, wykorzystując informacje zawarte w Twojej witrynie.

Oczywiście różne typy kampanii można ze sobą łączyć, aby jak najskuteczniej reklamować produkt czy usługę. Zaletą kampanii Ads jest możliwość określenia trzech niezwykle istotnych czynników:

  1. Kontekst – tematyka, z jaką wiąże się reklamowana usługa/produkt np. zdrowy tryb życia, mechanika, kosmetologia itd.
  2. Lokalizacja – obszar, na jakim reklama ma być dostępna – może to być konkretne miasto albo jego część, region, kilka miast, cały kraj czy kilka państw.
  3. Typ odbiorcy – tzw. czynniki demograficzne, które można określić na poziomie kampanii, pozwalają targetować potencjalnych klientów, typ odbiorcy, do jakiego chcemy dotrzeć z przekazem reklamowym. Mogą to być np. studenci, rodziny, kobiety lub mężczyźni, osoby w określonym przedziale wiekowym itd.

Korzystając z odpowiednich kombinacji powyższych parametrów możemy uzyskać mocno spersonalizowany i zoptymalizowany przekaz reklamowy – a tego właśnie oczekuje współczesny konsument: reklamy, która odpowiada na jego oczekiwania.

Spersonalizowany przekaz reklamowy

Ktoś mógłby jednak zadać pytanie – czym reklama Ads różni się od zwykłych reklam, np. irytujących bannerów na popularnych serwisach? Sedno tkwi w tym, że kampanie Google Ads są wyświetlane tym użytkownikom, którzy prawdopodobnie są zainteresowani reklamowanym produktem. Jak to możliwe?

Praktycznie każda strona WWW, jaką dzisiaj odwiedzamy wyświetla komunikat o tzw. ciasteczkach (Cookies), a te musimy zaakceptować, aby wyświetlić całą stronę. Cookies to nic innego jak informacje przekazywane między komputerem, przeglądarka i wyszukiwarką. Dzięki nim przeglądarka „pamięta” ustawienia, które zapisaliśmy np. w wyglądzie poczty, ale także „zna” nasze upodobania – wie, jakie kupiliśmy ostatnio książki, jakie filmy lubimy. Wyszukiwarka na podstawie naszych decyzji zakupowych, a także całego ruchu w sieci może ustalić nasze zainteresowania, miejsce zamieszkania czy przebywania, określić w przybliżeniu wiek, płeć czy wykształcenie – na podstawie analizy tych danych, które sami dostarczamy. Dzięki tym informacjom algorytmy wyszukiwarki mogą dopasować reklamy do hipotetycznych oczekiwań klienta. Reasumując – im więcej ciasteczek, tym więcej „przeanalizowanych” danych i większa szansa na mocno spersonalizowaną reklamę.

Jak przekłada się to na prowadzenie biznesu? Jako posiadacz strony internetowej lub sklepu możesz oznaczyć określone działania, które podejmują użytkownicy na Twojej witrynie, jako istotne. Może to być przejrzenie produktów z określonej kategorii czy dodanie produktów do koszyka albo wypełnienie formularza. Dzięki cookies w przeglądarce użytkownika zapisywana jest informacja, że wykonał on interesujące nas działania. W połączeniu z dobrze ustawioną kampanią Google Ads pozwoli to przygotować reklamę, która wyświetli się użytkownikowi, przypominając mu na przykład, że kilka dni temu przeglądał konkretne produkty na Twojej stronie. Dzięki tak spersonalizowanej reklamie wielu użytkowników podejmuje przerwane zakupy i finalizuje je w danym sklepie.

Reklamy w wyszukiwarce wyświetlają się w odpowiedzi na konkretne zapytania – jeśli użytkownik szuka butów do chodzenia po górach, otrzyma reklamę sklepu z wyposażeniem outdoorowym, a nie reklamę butów do kreacji wieczorowych. Pozwala to na osiągnięcie znacznie większej skuteczności niż reklama niekierowana.

Przykład reklamy w sieci reklamowej Google. Ads "przypomina" użytkownikowi, który wcześniej szukał informacji o kawie lub odwiedził stronę producenta, że interesowały go tego rodzaju produkty.

Przykład reklamy w sieci reklamowej Google – z serwisu onet.pl. Użytkownik przeglądarki wcześniej poszukiwał informacji o kawie lub odwiedził stronę producenta. Ads „przypomina” więc, że był zainteresowany tego rodzaju produktami.

Koszty prowadzenia reklamy w Google Ads – co musisz wiedzieć

Najważniejsze zasady kampanii Google Ads to:

  • Reklamy wyświetlają się użytkownikom, którzy są potencjalnie zainteresowani ofertą – są więc znacznie skuteczniejsze, niż nietrafiony przekaz reklamowy,
  • Sam ustalasz budżet, jaki chcesz przeznaczyć na kampanię,
  • Samodzielnie dobierasz narzędzia – miejsca wyświetlania się reklamy, czas trwania kampanii, częstość wyświetlania reklam, a nawet dni i godziny, w jakich kampania ma być aktywna,
  • Płacisz TYLKO za skuteczną reklamę.

Dla wielu osób najbardziej interesujący jest ten ostatni punkt – w Ads płacimy tylko za tę reklamę, która faktycznie wywołała jakąś akcję. Najczęściej pożądaną jest kliknięcie. Jeśli potencjalny klient zainteresował się wyświetloną reklamą i postanowił przez kliknięcie przejść na Twoją stronę – płacisz za to jedno kliknięcie. Jeśli reklama z jakichś powodów nie wzbudziła zainteresowania wśród odbiorców, nic cię to nie kosztuje. Warto jednak wówczas zweryfikować powód, dla którego reklama nie generuje żadnych kliknięć. Może jej treść jest niejasna?

Ale co się stanie, gdy reklama jest tak interesująca, że generuje bardzo dużą liczbę tzw. „klików”? W sytuacji, gdy przygotowany na poczet danej kampanii budżet zostanie wyczerpany (dosłownie „wyklikany”) reklama znika – użytkownicy nie mogą jej zobaczyć dopóki nie uzupełnisz środków na swoim koncie. Nie ma więc obaw, że wysoka klikalność reklamy wywinduje koszty ponad założony poziom.

Kampanie Ads – słownik pojęć

Pojęcia, które warto znać w związku z planowaniem kosztów kampanii Google Ads to przede wszystkim:

CPC – cost per click, czyli koszt za kliknięcie: wspomniana powyżej główna zasada rozliczania kosztów kampanii. CPC ustala się indywidualnie dla danej reklamy za jedno kliknięcie. Jego wysokość zależy od wyniku jakości (czyli od trafności, aktualności i precyzji  reklamy), od konkurencji oraz maksymalnych stawek, jakie możesz zagwarantować. Konfigurator kampanii zasugeruje pewien poziom stawki, który powinien zapewnić skuteczność Twojej reklamie.

Rzeczywisty CPC – realny, najniższy koszt jaki jest potrzebny, aby Twoja reklama została wyświetlona przed innymi. To faktyczna kwota, jaką ponosisz za kliknięcie.

Maksymalny CPC – najwyższy koszt za kliknięcie, jaki przyjmujesz za dopuszczalny dla Twojej kampanii.

Średni CPC – uśredniony koszt za kliknięcie.

Ulepszony CPC (eCPC) – opcja pozwalająca algorytmowi dopasować koszt kliknięcia np. przez zwiększenie jego wartości o kilkadziesiąt procent, o ile przyniesie to korzyść w postaci kliknięcia. Działa to również w drugą stronę – może obniżyć wartość, jeśli kliknięcie nie będzie korzystne.

Przygotowanie kampanii Google Ads

Przygotowanie kampanii Google Ads wymaga przynajmniej podstawowej znajomości narzędzi i pojęć, o których wspomniano wyżej. Jeżeli chciałbyś skorzystać z pomocy specjalistów, skontaktuj się z nami pod adresem https://home.pl/reklama-internetowa/ . Pomożemy Ci w starcie z promocją oferty w ramach kanału Google Ads!

Warto także przeprowadzać testy reklam – przygotowując kilka wersji dowiesz się, która sprawuje się lepiej. Testy mogą obejmować przeróżne kwestie np. wyświetlanie reklam o danej porze dnia, czy zmiana hasła podnosi skuteczność reklamy, a może zastosowanie różnych stawek za kliknięcie wpływa na efekty kampanii?

Stawki za kliknięcie oraz właściwa optymalizacja kampanii to najważniejsze czynniki, które wpływają na jej skuteczność – wiele firm z podobnych branży przygotowuje reklamy w Ads, ale liczba miejsc na ich wyświetlenie jest ograniczona (tak jak liczba wyników organicznych na najkorzystniejszej, pierwszej stronie Google). Niekoniecznie jednak wyższa stawka oznacza pewniejsze miejsce – ogromne znaczenie odgrywają trafność i jakość oraz umiejętne zastosowanie narzędzi, które oferuje konfigurator Ads.

Skuteczna kampania – co wpływa na sukces reklamy Ads?

Aby planowana kampania reklamowa odniosła zamierzony skutek – czyli przyniosła pożądane konwersje – musimy zadbać zarówno o prawidłową optymalizację samej kampanii, jak i o dostosowanie strony, którą w ten sposób promujemy (tak, potencjał SEO docelowej witryny ma tu spore znaczenie!). Hasło „optymalizacja” w marketingu internetowym nie bez powodu pojawia się tak często. Jeśli chcemy reklamować się w sieci z wykorzystaniem wyszukiwarek takich jak Google, musimy dostosować się do zasad, które określa wyszukiwarka. Co możemy zrobić? Zadania podzielimy na 2 obszary – optymalizację strony WWW oraz samej kampanii.

Optymalizacja strony

  • Poprawne teksty SEO
  • Brak błędów technicznych w witrynie
  • Przejrzysta nawigacja – przyjazny interfejs
  • W sklepach internetowych: prawidłowy opis produktów, zawierający najważniejsze informacje
  • Optymalizacja grafiki (rozmiar zdjęć, opisanie ich atrybutem „alt text”, dobranie odpowiednich środków graficznych)

Optymalizacja kampanii

  • Wybór słów kluczowych i przygotowanie tekstów reklamowych
  • Prowadzenie testów
  • Modyfikacja stawek, monitorowanie budżetu
  • Wykorzystanie dostępnych narzędzi, takich jak rozszerzenia reklam – ułatwienie odbiorcy dotarcia do ważnych informacji
  • Uatrakcyjnienie przekazu – zastosowanie emoji itp.

Rozszerzenia reklamy kierują do konkretnych miejsc na stronie i pozwalają użytkownikowi na precyzyjny wybór interesujących go elementów oferty reklamowej. Hasła „Daj się znaleźć online” czy „Sprawdź i pozyskaj więcej klientów” to tzw. call to action – wezwanie do działania, aktywizujące użytkownika. W tak krótkim tekście reklamy można zmieścić naprawdę wiele.

Dobrze zoptymalizowana witryna internetowa pomaga w uzyskaniu lepszych wyników w kampanii. Jednocześnie kampania pracuje sama na siebie – odpowiednio dobrane słowa kluczowe oraz stosowanie narzędzi, które w danej kampanii mogą przynieść lepsze efekty, pozwalają na osiąganie coraz lepszych wyników.