Marketing & SEO

Google Analytics od podstaw – Twoja strona WWW bez tajemnic!

Gdyby każdy przedsiębiorca lub właściciel sklepu wiedział dokładnie czego szukają jego klienci, prowadzenie biznesu pewnie byłoby łatwiejsze. Gdybyśmy dokładnie znali naszych odbiorców – kim są, czym się interesują, czego oczekują od naszej oferty – można by znacznie lepiej dopasować produkt do ich potrzeb. Z Google Analytics jest to osiągalne.

Czym właściwie jest Google Analytics

Analytics to usługa udostępniona użytkownikom przez Google. Jest darmowa do momentu, gdy witrynę odwiedza miesięcznie więcej niż 5 milionów użytkowników. Aby móc korzystać z GA wystarczy posiadać konto w usługach Google oraz zaimplementować w swojej witrynie fragment kodu, który umożliwia narzędziom Google pobieranie i analizę danych. Jak tego dokonać? Zajrzyj tutaj.

Główną funkcją GA jest zbieranie i analiza danych, dzięki czemu użytkownik może poznać dokładne informacje na temat tego, jak kształtuje się ruch na jego witrynie i czy ten ruch przekłada się na odpowiednią ilość konwersji – rejestracji, sprzedaży, wypełnień formularzy, dodanych koszyków itd.

Dlaczego te informacje są w ogóle istotne? Dzięki GA dowiesz się chociażby, czy prowadzone działania marketingowe przynoszą efekt – jeśli mimo intensywnej kampanii SEO ruch pochodzący z wyników wyszukiwarki nie rośnie, możesz zweryfikować, co jest tego przyczyną. Jeśli widzisz, że większość klientów odwiedza witrynę np. wieczorem, wówczas lepiej dopasujesz czas wyświetlania reklam AdWords do aktywności swoich odbiorców. Przykłady można by mnożyć w nieskończoność.W skrócie – Analytics w dużym stopniu ułatwia planowanie działań marketingowych, co przekłada się na optymalizację kosztów np. sprzedaży usługi.

Przyjrzyjmy się więc możliwościom, jakie zapewnia korzystanie z Google Analytics twojej witrynie.

Informacje o użytkownikach

Czasy, kiedy lokalny sprzedawca doskonale znał swoich klientów bezpowrotnie mijają. Konsumenci poszukują takiego kontaktu z dostawcami usług i produktów, które mają spory wpływ na ich życie i pozwoli im otrzymać jak najlepiej dopasowaną ofertę. Bez znajomości osób, które odwiedzają Twoją witrynę, nie jesteś w stanie stworzyć obrazu oczekiwań potencjalnego klienta, a co dopiero dopasować się do realnych potrzeb swoich odbiorców.

Google Analytics wśród zbieranych informacji dostarcza liczne dane o użytkownikach odwiedzających witrynę. Są to dane pozyskane w sposób zupełnie legalny, ponieważ każdy użytkownik poruszając się po Internecie pozostawia po sobie mnóstwo pozornie nieistotnych śladów. To powoduje, że w wyniku kilkuset działań Google jest w stanie przydzielić użytkownika sieci do konkretnej kategorii demograficznej, geograficznej i behawioralnej.

W ten sposób analiza ruchu poprzez Google Analytics doprowadzi Cie do wielu fascynujących wniosków, które nie były Ci wcześniej znane:

  • Jaki jest stosunek użytkowników nowych do tych, którzy powracają na witrynę po raz kolejny?
  • Z jakich źródeł użytkownicy trafili na witrynę – z wyników wyszukiwarki, z innych stron, a może z Facebooka?
  • Skąd pochodzą ich adresy IP? Czy dominują w tym mieszkańcy konkretnego województwa?
  • Czy z Twojej witryny korzystają użytkownicy urządzeń mobilnych, czy raczej stacjonarnych?
  • Jakie zachowania towarzyszą wizytom w witrynie? Ile czasu użytkownicy spędzają np. na stronie z danym produktem?

Ostatni punkt dotyczy śledzenia ścieżki, jaką podejmują użytkownicy jest bardzo ważny z perspektywy sprzedaży. Być może zależy ci na sprzedaży konkretnego produktu, a w statystykach Google Analytics widać wyraźnie, że jego podstrona jest rzadko odwiedzana. Ta wiedza pozwoli ci podjąć działania naprawcze – być może szwankuje nawigacja w witrynie, a może problem leży w niedostatecznej promocji produktu. Po podjęciu jakichkolwiek działań możesz monitorować w dalszym ciągu sytuację w GA i sprawdzić, czy problem został rozwiązany.

Przykład podsumowania statystyk dotyczących użytkowników odwiedzających witrynę średniej wielkości sklepu internetowego. Już na pierwszy rzut oka widać, co warto poprawić – średni czas trwania sesji to niecałe dwie minuty, nie jest to więc czas długi: w trakcie takiej sesji użytkownik raczej nie zdąży zdecydować się na kupno produktu. Współczynnik odrzuceń wskazuje, że aż 56% użytkowników rezygnuje z przeglądania strony po pierwszym kontakcie z witryną – zdecydowanie warto popracować nad poprawą tego parametru. Widzimy także, z jakich miejscowości najczęściej pochodzą użytkownicy witryny, co pozwala myśleć o reklamie pod kątem konkretnych lokalizacji.

W zakładce ODBIORCY możemy sprawdzić także dane demograficzne. To ogólna statystyka – wchodząc w dalsze opcje dowiesz się, jak rozkładają się poszczególne zachowania użytkowników dla danych grup wiekowych czy płci, a nawet poznasz kręgi zainteresowań swoich potencjalnych odbiorców.

Istotna dla analizy skuteczności działań marketingowych oraz badania swoich odbiorców jest zakładka POZYSKIWANIEw tej części zebrane są dane dotyczące tego, z jakich miejsc użytkownicy trafili na twoją witrynę. To istotne informacje szczególnie przy planowaniu kampanii reklamowych. Analizując, skąd pochodzi ruch na twojej witrynie, dowiesz się, czy warto skupić się na reklamie w wyszukiwarce, jeśli ruch jest generowany głównie z naturalnych wyników lub AdWordsów, ale zyskasz także wskazówki, jakie sfery pozyskiwania ruchu możesz dopiero zagospodarować.

Jakie kanały pozyskiwania ruchu analizuje GA?

  • Paid Search – wejścia pochodzące z płatnych reklam, np. AdWords
  • Organic Search – wejścia pochodzące z naturalnych wyników z wyszukiwarki
  • Referral – ruch pochodzący z kliknięcia w link do twojej witryny zamieszczony na innej stronie
  • Display – wejścia pochodzące z reklam displayowych
  • Social – ruch pochodzący z social mediów
  • Direct – wejścia wykonane przez bezpośrednie wybranie adresu twojej witryny w przeglądarce

 

W powyższym przykładzie widać, że aż ¾ użytkowników trafiło na witrynę za pośrednictwem płatnych wyników wyszukiwania, czyli reklamy Google AdWords. Z kolei z naturalnych wyników wyszukiwarki pochodzi niecałe 8% odwiedzin w witrynie. Wysoka skuteczność kampanii AdWords w wyszukiwarce z pewnością cieszy, być może warto jednak podjąć kroki zmierzające do poprawy wyników dla chociaż jednego z pozostałych kanałów? Jednym z takich kroków jest np. pozycjonowanie. Pamiętaj jednak, że proces ten wymaga dokładnej analizy i opracowania strategii, ponieważ pozycjonowanie sklepu wygląda zupełnie inaczej niż pozycjonowanie prostej strony firmowej z ofertą i formularzem kontaktowym.

Ciekawą opcją jest możliwość sprawdzenia pochodzenia ruchu z innych witryn – wybierając zakładkę POZYSKIWANIE -> Cały ruch -> Witryny odsyłające, możemy sprawdzić, z jakich witryn najczęściej generowany jest ruch. Warto wiedzieć, czy do całego wygenerowanego ruchu mają jakiś wkład np. posty zamieszczane na Facebooku, reklama w Ceneo.pl a może dobrej jakości publikacja zamówiona  w branżowym portalu w ramach content marketingu?

Analizując dane o ruchu pochodzącym z wyszukiwarki możesz nawet sprawdzić, jakie słowa kluczowe przyczyniły się do wygenerowania zainteresowania twoją witryną. Warto uzupełnić strategię SEO czy strategię kampanii AdWords o taką wiedzę.

Analiza zawartości witryny

Wśród wspomnianych danych, jakich dostarcza GA, pojawiła się możliwość analizy zachowania użytkowników w witrynie. To informacje, które mogą kryć odpowiedź, dlaczego mimo prowadzonych kampanii i aktualizowania oferty nie rośnie sprzedaż albo w jaki sposób wysoki ruch przekłada się na wzrost konwersji.

Zakładka ZACHOWANIE pozwala analizować, co robią na stronie użytkownicy – na jakich podstronach zatrzymują się na dłużej, które budzą ich największe zainteresowanie. Możesz także śledzić całą ścieżkę, jaką przechodzi użytkownik, by odkryć, jakie powiązania między podstronami, podkategoriami czy stronami produktowymi są dla użytkowników najbardziej typowe.

Tutaj sprawdzimy także, jakie strony służą budowaniu zaangażowania – gdzie użytkownicy spędzają najwięcej czasu – a które generują wyższy współczynnik odrzuceń. Warto przyjrzeć się tym zależnościom – podstrona, która z jakichś powodów zachęca użytkownika do wyjścia z witryny powinna zostać dokładnie przeanalizowana i zmodyfikowana.

W opcjach dotyczących szybkości witryny znajdziesz także dane dotyczące czasu ładowania strony czy poszczególnych podstron – z pewnością wiesz, jak istotne dla oceny wiarygodności strony jest jej szybkie ładowanie się. To ważny parametr także dla użytkowników – jeśli strona wolno się ładuje, rośnie współczynnik odrzuceń, bo w dobie internetu nie lubimy na nic czekać. Warto wiedzieć, czy konkretna podstrona nie sprawia problemów, czy szybkość ładowania zależy od przeglądarki czy rodzaju urządzenia, z jakich korzysta użytkownik. Te dane pozwolą ci lepiej dostosować stronę pod względem technicznym.

Mierzenie konwersji

Konwersje to różne przyjęte cele – może to być sprzedaż, ale także odwiedzenie strony kontaktowej, dodanie produktu do koszyka, odwiedzenie konkretnej podstrony. Warto określić interesujące nas konwersje, tak by Google Analytics również brało te dane pod uwagę.

W zakładce KONWERSJE sprawdzisz nie tylko, czy dane cele zostały osiągnięte, ale także znajdziesz informacje na temat tego, jakie zachowanie użytkownika w witrynie poprzedziło realizację celu. Jeśli jedną z konwersji jest przejście przez użytkownika do strony „Kontakt”, warto wiedzieć, z jakiej innej podstrony tam trafia – załóżmy, że dla twojej witryny najczęściej jest to podstrona „O nas”. Możesz wówczas w sekcji „O nas” dodać atrakcyjny baner, call to action czy podjąć inne działanie, które zachęci użytkowników do przejścia do strony „Kontakt”, dzięki czemu uzyskasz więcej konwersji.

Dane w czasie rzeczywistym

Omówione dane można analizować w konkretnym okresie – wystarczy wybrać odpowiednią opcję w kalendarzu u góry strony. Google Analytics umożliwia jednak także monitorowanie witryny w czasie rzeczywistym: w ten sposób możesz sprawdzić, ile osób w danym momencie przegląda stronę, czy korzystają z urządzeń mobilnych, czy nie, na jakich podstronach koncentruje się ruch oraz skąd pochodzą użytkownicy.

Podsumowując – dzięki Google Analytics przeanalizujesz:

  • Skąd generowany jest ruch na stronie – pozwoli ci to lepiej kształtować działania zmierzające do poprawy widoczności w sieci,
  • Kim są twoi odbiorcy – dzięki temu lepiej dopasujesz ofertę do swoich potencjalnych klientów,
  • Jak zachowują się w witrynie użytkownicy – dzięki temu dowiesz się, jakie elementy witryny warto usprawnić, by osiągać zamierzone efekty.

Czy z tymi informacjami prowadzenie biznesu stanie się łatwiejsze? Z pewnością umożliwią ci one lepsze poznanie profilu twoich klientów, ułatwią dopasowanie kanałów komunikacji do źródeł pozyskiwania ruchu, pozwolą także lepiej kształtować prowadzone działania marketingowe. Dzięki temu nie będziesz poruszać się „po omacku”, ale zyskasz możliwość planowania swoich działań i optymalizacji budżetu w oparciu o konkretne, mierzalne dane.

===

Jeżeli szukasz profesjonalnej obsługi kampanii reklamowych w Internecie i chcesz uzyskać bezpłatną wycenę planowanych działań związanych z Google Adwords, Face Ads lub pozycjonowaniem, skontaktuj się z nami przez formularz pod adresem https://home.pl/reklama-internetowa