E-biznes

Jak dostawa wpływa na sukces sklepu internetowego?

Zakupy w Internecie są coraz popularniejsze. Rosnąca liczba sklepów online w naszym kraju powoduje, że do wyróżnienia się na tle konkurencji nie wystarczy już tylko niska cena produktu. Coraz większe znaczenie mają takie rzeczy jak płatności, polityka zwrotów czy cena i forma dostawy. Zobacz, jak poprzez oferowane sposoby doręczenia możesz zyskać przewagę konkurencyjną nad innymi sklepami i dlaczego na początku działalności pomoże Ci w tym broker kurierski.

Dlaczego musisz mieć w ofercie więcej niż jedną formę dostawy i więcej niż jednego przewoźnika?

Uruchamiając sklep nie możesz ograniczać się wyłącznie do jednej formy dostawy lub usług jednej firmy spedycyjnej. Pierwsza sytuacja skutkuje tym, że można bardzo szybko stracić klienta, któremu dana opcja nie odpowiada. W Polsce wciąż najpopularniejszą formą dostawy jest doręczenie kurierem (według raportu Gemius preferuje ją 75% klientów), ale z paczkomatów korzysta już 48% kupujących. Rozwiązania typu click&collect są coraz popularniejsze, nie tylko ze względu na wygodę, ale przede wszystkim na niskie ceny takich usług. Polacy natomiast lubią tanią dostawę i to właśnie niski koszt doręczenia motywuje ich najbardziej do częstszych zakupów online.

Jakie formy dostawy przekonują klientów do zakupów? – źródło: raport Gemius 2018

Druga sytuacja, w której ograniczamy się tylko do jednej firmy, jest niebezpieczna w momencie pojawiania się kłopotów z terminowością dostaw. Jest to ważne w okresach wzmożonego ruchu zakupowego i tak zwanych szczytów paczkowych, którymi są chociażby święta. Jeśli jedna firma jest obciążona, to można skorzystać z usług innej, aby utrzymać płynność w dostawach i nie narażać się na niezadowolenie klientów.

Pamiętaj też, że klienci są różni i na ich wybór może wpłynąć wiele czynników tj. czas, koszt, sposób dostawy, miejsce zamieszkania, tryb pracy, możliwości finansowe, dotychczasowe doświadczenia zakupowe i osobiste przyzwyczajenia. Zatem szeroki wybór opcji dostawy to podstawa. Badanie Gemius pokazuje, że wiele dostępnych sposobów dostarczenia zamówienia jest czynnikiem motywacyjnych do zakupu aż 58% Polaków.

Niestety wciąż 41% małych i średnich sklepów oferuje tylko jedną formę dostawy kurierem. W przypadku dużych sklepów robi to tylko 12%. Te różnice wynikają z tego, że duże firmy mogą pozwolić sobie na umowy z kilkoma przewoźnikami bo mają wystarczająco wysoki wolumen przesyłek, aby utrzymać niskie ceny. Mają też specjalistów, którzy wdrożą kolejne opcje dostawy. Małe i średnie sklepy nie mają tylu możliwości, ale mogą skorzystać z usług brokerów kurierskich.

Dlaczego warto skorzystać z oferty brokera usług kurierskich?

Na samym początku działalności trudno jest oszacować liczbę wysyłanych paczek. Dlatego najlepszym i najprostszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług brokera (m.in. dostępnego w home.pl w postaci Furgonetka.pl), który oferuje korzystniejsze warunki cenowe dla małego wolumenu i pozwala sprawdzić jakość usług różnych dostawców. Sprzedawca ma pełną kontrolę nad wydatkami i nie musi wiązać się umową z jedną firmą.

Dodatkowo sklep może korzystać z wielu firm kurierskich jednocześnie oraz z szeregu dostępnych tam usług – od przesyłek miejskich, po krajowe i międzynarodowe, a także z różnych form dostawy np. dostawa do drzwi czy dostawa do punktów. Dodatkowo broker kurierski udostępnia moduły, które pozwalają na łatwą i szybką integrację z platformami sklepowymi czy aukcyjnymi oraz posiada szereg narzędzi automatyzujących obsługę zamówień w sklepie internetowym.

Przesyłki kurierskie – na co zwrócić uwagę?

Na początku określ swoją grupę docelową i sprawdź, gdzie mieszkają Twoi klienci. Każda firma ma inaczej zorganizowaną infrastrukturę w różnych rejonach Polski, pomiędzy krajami czy kontynentami. Dlatego jeśli Twoi klienci mieszkają w małych miastach lub na wsi – szukaj przewoźnika, który udostępnia najwięcej opcji dostawy właśnie konkretnym rejonie. Jeśli sprzedajesz produkty za granicę, weź pod uwagę firmy, które oferują przesyłki międzynarodowe i pamiętaj, że wiąże się to z podpisaniem oddzielnych umów na świadczenie takich usług.

Przeanalizuj też swoją ofertę. Wielkość oraz waga nadawanych produktów będzie mieć istotny wpływ na cenę końcową przesyłki. Znaczenie ma też rodzaj produktu. Przewoźnicy mają szereg obostrzeń mówiących jakiego rodzaju towarów wysyłka jest zabroniona. Są to nie tylko materiały niebezpieczne typu broń, ale np. biżuteria, zegarki, rośliny czy nasiona.

Nie zapominaj też o udostępnieniu popularnych w Polsce płatności za pobraniem. Według badania Koszyk Roku 2018 wciąż aż 20% klientów kupując online wybiera płatność gotówką przy odbiorze. Dane Kantar TNS pokazują, że ten współczynnik jest jeszcze wyższy i wynosi aż 48%. Dodatkowo aż ⅓ Polaków kupujących online twierdzi, że udostępnienie opcji płatności przy odbiorze wpływa na wiarygodność sklepu.

Jak zapewnić klientom satysfakcję z szybkiej dostawy produktów? Przede wszystkim testuj różne firmy kurierskie oraz formy dostawy, monitoruj je i sprawdzaj ich jakość. Najłatwiej dokonać tego za pomocą brokera usług kurierskich ponieważ jest to najtańsze i najszybsze rozwiązanie niewymagające podpisywania szeregu umów z dostawcami.