Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Świąteczna kampania marketingowa w sklepie internetowym – 5 kroków do sukcesu

Świąteczna kampania marketingowa w sklepie internetowym – 5 kroków do sukcesu

Jak co roku nadejście listopada oznacza początek przedświątecznego, najgorętszego okresu sprzedaży w sklepach internetowych. Statystyki nie kłamią: w listopadzie i grudniu zyski są 30% wyższe niż w pozostałych miesiącach (dane RJMetrics). Sprzedaż w tym okresie rośnie, a według analiz Visy w tym roku ten wzrost wyniesie aż 17%. Jak wykorzystać czas świątecznych szaleństw zakupowych do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym? Przeczytaj nasze porady i wprowadź w życie działania marketingowe, które skutecznie przyciągną klientów do Twojego sklepu.

Kiedy uruchomić reklamę z ofertą świąteczną?

Świąteczne zakupy wielu konsumentów zaczyna już w listopadzie, więc rozpoczęcie świątecznej kampanii dopiero w ostatnim miesiącu roku to spory błąd, który może Cię dużo kosztować. Nie przegap też dwóch ważnych okazji: zapożyczonych z USA i wciąż zyskujących na popularności w Polsce dni atrakcyjnych obniżek Black Friday i Cyber Monday, które w tym roku przypadają odpowiednio 23 i 26 listopada. Dla konsumentów to idealna okazja, by skorzystać z promocji i zacząć kompletować świąteczne prezenty dla najbliższych, a dla firm – by wykorzystać gorączkę zakupów i zwiększyć zyski. W Czarny Piątek liczba transakcji wzrasta o 35% w porównaniu ze zwykłym piątkiem, natomiast Cyber Monday to tradycyjnie dzień obniżek w sklepach internetowych.

Jak przygotować świąteczną kampanię reklamową?

Jeśli chcesz przekonać klientów do dokonania świątecznych zakupów właśnie u ciebie, to zapoznaj się z poniższymi poradami przygotowanymi specjalnie na tę okazję. Twoim sprzymierzeńcem będzie platforma Marketing Automation, dzięki której kompleksowo zaplanujesz i zautomatyzujesz działania marketingowe nie tylko w okresie świątecznym. Wszechstronne narzędzie do automatyzacji marketingu, takie jak platforma SALESmanago, sprawi, że zaoszczędzisz czas, co szczególnie istotne w tak intensywnym okresie, kiedy musisz poświęcić więcej uwagi obsłudze klienta oraz przetworzyć większą liczbę zamówień i nie w głowie Ci wysyłanie mailingów. Dzięki Marketing Automation wdrożysz szeroko zakrojoną, wielokanałową i spersonalizowaną strategię marketingową, obliczoną zarówno na dotarcie do dotychczasowych klientów sklepu, jak i pozyskanie nowych.

Przejdźmy do rzeczy – oto 5 kroków, które pomogą ci skutecznie zaplanować świąteczną kampanię reklamową:

Rozplanuj i zautomatyzuj

Choć automatyzacja brzmi jak coś, co ostatecznie zdejmie z Twoich barków wszelkie obowiązki, ta wizja ma niewiele wspólnego z rzeczywistością. Marketing Automation oczywiście oszczędza czas i automatyzuje wiele żmudnych i monotonnych zadań, ale wcześniej trzeba poświęcić sporo czasu na przemyślenie strategii, zaplanowanie działań i ich wdrożenie. Nie licz na to, że wszystko zrobi się samo bez Twojej interwencji.

Co warto w takim razie przygotować w ramach kampanii świątecznej?

  • Workflow i reguły automatyzacji. To właśnie dzięki tym funkcjonalnościom zautomatyzujesz kampanie marketingowe w oparciu np. o zachowanie użytkowników na stronie. W ten sposób możesz wdrożyć rozwiązania wysyłające do klientów maile z rekomendacjami bazującymi na ich historii wizyt lub wiadomości przypominające o produktach porzuconych w koszyku. Możliwości jest wiele – to jakie scenariusze zautomatyzujesz, zależy od Twoich potrzeb i inwencji.
  • Posty w social media. Black Friday i przedświąteczne tygodnie to wzmożony okres walki o uwagę klienta również w mediach społecznościowych, więc nie obejdzie się bez inwestycji w reklamę w tym kanale. Jednak systemy reklamowe w social media umożliwiają tak dokładne targetowanie użytkowników, że wszelkie nakłady poniesione na promocję są zdecydowanie warte świeczki. Dzięki integracji SALESmanago z Facebook Ads dotrzesz dokładnie do tych grup odbiorców, które Cię interesują. Wykorzystasz tę możliwość choćby publikując reklamę z kodem rabatowym obejmującym produkty danej marki i targetując ją do klientów, którzy w przeszłości byli zainteresowani artykułami właśnie z tej firmy.
  • Live Chat i bot. Podczas Black Friday i przez cały grudzień spodziewaj się wzmożonego napływu zapytań klientów – o produkty w ofercie, o warunki dostawy, o stan zamówienia, o możliwości wymiany, itd. Nie dopuść do sytuacji, w której Twoi pracownicy nie wyrabiają się z obsługiwaniem bieżącej korespondencji, w wyniku czego czas oczekiwania na odpowiedź wydłuża się. Idealnym wyjściem z tej sytuacji jest zaimplementowanie na stronie Live Chata i zintegrowanie go z Sales Botem bazującym na scenariuszach rozmów. Dzięki uwzględnieniu w scenariuszach najczęściej zadawanych pytań, a także modułowi zautomatyzowanych rekomendacji produktowych, bot poradzi sobie z odpowiedziami na wiele często poruszanych kwestii.

Zaktywizuj dotychczasowych klientów

Święta to idealny moment, by przypomnieć o Twojej firmie klientom, którzy kiedyś dokonali zakupu i słuch o nich zaginął. Jeśli posiadasz ich adres mailowy i zgody na otrzymywanie treści marketingowych, to wszelkie możliwości zaktywizowania klientów stoją przed Tobą otworem. Wykorzystaj informacje na temat ich poprzednich zakupów i wizyt, by spersonalizować komunikację i odwołać się do ich preferencji i zainteresowań. Nie wahaj się wyznać, że tęsknisz za klientem i zaoferować zniżkę w zamian za powrót w Twoje objęcia! Musisz wykazać się oryginalnością i humorem, by po dłuższym czasie znów zwrócić uwagę klienta i zainteresować go swoją ofertą. Jeśli nie reaguje on na wiadomości mailowe, wykorzystaj inne kanały, takie jak social media, SMS-y lub powiadomienia web push – w walce o klienta wszelkie środki dozwolone!

Odzyskaj porzucone koszyki

Szczególnie w czasie Black Friday i Cyber Monday klienci zewsząd są bombardowani kuszącymi komunikatami o promocjach, obniżkach, kodach rabatowych. W takim zalewie informacji mogą łatwo zapomnieć o ofercie, która ich zainteresowała, nawet jeśli dodali wybrane produkty do koszyka i byli już o krok od dokonania transakcji. Dzięki banalnej automatyzacji, którą skonfigurujesz kilkoma kliknięciami, za pośrednictwem e-maila lub SMS-a przypomnisz użytkownikowi, że interesujące go produkty wciąż na niego czekają. Nie zapomnij o linkach, dzięki którym klient łatwo powróci do porzuconych przez siebie produktów. Jeśli jesteś wyjątkowo hojny, możesz do takiej wiadomości dodać kod rabatowy, który dodatkowo zachęci użytkownika do dokończenia transakcji. Nie zaszkodzi także wprowadzić dreszczyku emocji, ostrzegając klienta, że promocja niedługo się zakończy lub że produkt może się wkrótce wyprzedać.

Analizuj i optymalizuj

Nieco wcześniejsze uruchomienie kampanii nie będzie falstartem, lecz sprytnym rozwiązaniem, które pozwoli na zebranie pierwszych statystyk, przeanalizowanie ich i wprowadzanie na tej podstawie ulepszeń, zanim gorący okres zakupów na dobre się rozkręci. W ten sposób w kluczowym dla sprzedaży momencie będziesz pewien, że Twoje kampanie są na najwyższym poziomie, a ich skuteczność jest niezawodna. Monitoruj wyniki postów w social media, konwersje, otwieralność i klikalność maili, by dowiedzieć się, na jakiego rodzaju treści reaguje Twoja grupa docelowa i zoptymalizuj prowadzone przez siebie działania na podstawie wyciągniętych wniosków. Przeprowadzaj testy A/B, by testować różne wersje wiadomości (np. różniące się tytułem lub nadawcą – na Twoich odbiorców lepiej działa nadawca płci męskiej, czy żeńskiej?), banerów, formularzy czy landing page’y i wyłonić te ustawienia, które osiągały najlepsze rezultaty.

Pomóż klientom w wyborze

Wszyscy dobrze wiemy, że czasami wybór odpowiedniego prezentu to droga przez mękę, zwłaszcza gdy mamy ograniczony czas. Klienci będą wdzięczni, gdy przyjdziesz im z pomocą i przygotujesz rozwiązania, które pomogą im w wyborze. Przydatne będą rekomendacje produktowe na stronie, pokazujące podobne produkty do obecnie oglądanego lub produkty, które inni użytkownicy kupili razem z nim. To ratunek dla tych użytkowników, którzy na przykład szukają ciekawej gry komputerowej dla brata, ale nie mają na ten temat pojęcia – wystarczy, że sprawdzą rekomendacje dobrane do jego ulubionej gry, i pomysł na prezent gotowy! Dobrym rozwiązaniem będą także “ściągi” z propozycjami prezentów, czyli tzw. lista życzeń. Przygotuj posty na bloga, materiały do pobrania lub podstrony z inspiracjami prezentowymi: dla niej, dla niego, dla babci, dla dziadka, dla nastolatki, dla fana sportu – możliwości jest wiele! Podając klientom na tacy pomysł na prezent, wybrany spośród Twojej oferty, oszczędzisz im wiele czasu i nerwów.

Mamy nadzieję, że powyższa garść porad pomoże ci wykorzystać sprzedażowy potencjał nadchodzących tygodni, ale będzie także źródłem marketingowych inspiracji w dalszej perspektywie. Powodzenia!

Autorem artykułu jest Julia Paduszyńska, Content Manager w SALESmanago