Sklepy internetowe

OpenSource czy SaaS – Które oprogramowanie wybrać dla sklepu internetowego?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Każdy, kto chce założyć własny sklep internetowy potrzebuje profesjonalnej platformy przeznaczonej do prowadzenia handlu elektronicznego. Dynamika rozwoju rynku eCommerce nie pozostaje bez wpływu na rosnącą liczbę proponowanych sprzedawcom w tym zakresie rozwiązań. Już na samym początku swojej przygody z e-biznesem muszą oni odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań, w tym m.in.: jaki model platformy wybrać, który spośród dostępnych najlepiej sprosta ich indywidualnym oczekiwaniom i wymaganiom konkretnej branży oraz jakie w związku z podjętymi decyzjami poniosą koszty. W tym kontekście wybór silnika, na którym będzie działał sklep internetowy wcale nie jest taki prosty. Na co warto zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji?

Rynek eCommerce w Polsce z każdym rokiem rośnie i stawia przed sprzedawcami nie tylko spore wyzwania, lecz także nowe możliwości. Obecnie jego wartość jest szacowana na 36-40 mld zł. Drogą do sukcesu nie są jednak wyłącznie niskie ceny. Sprzedawca musi zagwarantować swoim klientom bezpieczeństwo, prosty i przyjazny serwis oraz doskonałą obsługę. Bez nich nawet najlepsza oferta nie wyróżni sklepu internetowego na tle i tak już sporej konkurencji. Czy w tej układance wybór oprogramowania sklepu internetowego ma znaczenie? To w zasadzie fundament, który prędzej czy później wpłynie na kondycję Twojego e-biznesu.

SaaS i OpenSource – podstawowe różnice

Dostawcy oprogramowania dla sklepów internetowych oferują różne modele rozwiązań. Z jednej strony sprzedawcy mają do dyspozycji proste i gotowe skrypty udostępniane na zasadzie dzierżawy – tzw. model SaaS (np. eSklep w home.pl). Z drugiej natomiast dostępne są bezpłatne platformy bazujące na otwartym kodzie źródłowym (np. PrestaShop). W przypadku pierwszego rozwiązania, wszystkie obowiązki związane z aktualizacją, serwisem i rozwojem danego oprogramowania należą do firmy, która dostarcza nam dany skrypt. Drugie, oparte na modelu OpenSource, wymusza z kolei na właścicielu sklepu samodzielne przeprowadzanie aktualizacji i serwisu. W przeciwieństwie do modelu SaaS daje ono jednak zdecydowanie większe możliwości w zakresie rozbudowywania sklepu o nowe funkcjonalności, moduły lub wtyczki, nad rozwojem których pracuje międzynarodowa społeczność zrzeszona wokół  oprogramowania. Nie wszystkie rozszerzenia działają jednak zgodnie z założeniami. Model OpenSource jest także bardziej narażony na ataki hakerów.

Przetestuj Prestahosting i zyskaj na rok usługę o wartości 1230 zł

SaaS czy OpenSource – co wybrać?

Nie ma prostej i jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Każdy z przywołanych modeli ma swoje wady i zalety. Sklepy działające na silniku SaaS są raczej polecane małym, rozpoczynającym dopiero przygodę z e-handlem sklepom. Model OpenSource powinni rozważyć natomiast Ci, którzy posiadają już doświadczenie w branży eCommerce i chcą wprowadzić dodatkowe funkcjonalności podnoszące jakość działania i tempo rozwoju ich sklepu internetowego. Nie zawsze jednak musi tak być. Coraz częściej zdarza się, że z oprogramowania SaaS korzystają również duże sklepy, które cenią wsparcie dedykowanych specjalistów.

SAAS JEST DLA CIEBIE, JEŻELI:

  • jesteś początkującym sprzedawcą,
  • szukasz prostego i intuicyjnego narzędzia,
  • chcesz szybko wystartować ze swoim sklepem internetowym,
  • nie masz czasu na skomplikowaną konfigurację,
  • zadowalają Cię podstawowe funkcjonalności,
  • masz ograniczony budżet,
  • nie jesteś programistą i nie potrafisz kodować.

OPENSOURCE JEST DLA CIEBIE, JEŻELI:

  • jesteś doświadczonym sprzedawcą,
  • szukasz bardziej zaawansowanego narzędzia,
  • możesz poświęcić więcej czasu na konfigurację sklepu,
  • chcesz wdrożyć nowe funkcjonalności, których nie oferuje SaaS,
  • masz czas na zaawansowaną konfigurację,
  • możesz przeznaczyć dodatkowy budżet na rozbudowę swojego sklepu,
  • znasz podstawy kodowania lub masz do dyspozycji programistów.

Zalety i wady SaaS oraz OpenSource w sklepie internetowym

Nie ma rozwiązań idealnych. W zależności od potrzeb oraz możliwości każda z dostępnych opcji może być mniej lub bardziej korzystna. Poniżej przedstawiamy zestawienie SaaS versus OpenSource, które ułatwi Ci wybór oprogramowania dla Twojego sklepu internetowego.

Zalety rozwiązania SaaS:

– sklep gotowy do działania w kilka chwil od rejestracji,

– prosta konfiguracja, która nie zajmuje dużo czasu,

– gotowy zestaw wbudowanych integracji i funkcjonalności,

– kompleksowe wsparcie ze strony dostawcy aplikacji,

– kopia bezpieczeństwa sklepu tworzona przez dostawcę,

– automatyczne aktualizacje dostarczane przez cały opłacony okres abonamentowy,

– brak konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy technicznej do prowadzenia sklepu,

– niski koszt uruchomienia sklepu w pierwszym roku,

– wysokie bezpieczeństwo aplikacji (sklep rozwijany przez jednego autora/firmę, brak dostępu do kodu z zewnątrz).

Wady rozwiązania SaaS:

– uzależnienie od dostawcy platformy utrudnia przeniesienie sklepu,

– rozwój (nowe funkcjonalności) uzależnione od dostawcy,

– możliwość utraty danych w przypadku zamknięcia usługi przez dostawcę,

– ograniczone możliwości rozbudowy sklepu (brak ingerencji w kod),

– zamknięta lista integracji i funkcjonalności,

– wydłużony czas oczekiwania na aktualizacje.


Zalety rozwiązania OpenSource:

– brak opłaty za oprogramowanie,

– częste aktualizacje dostarczane przez autorów,

– wsparcie świadczone na wielu grupach i forach w internecie,

– dużo gotowych materiałów i wsparcia ze strony społeczności tworzącej aplikację,

– bezpłatne tłumaczenia na wiele języków,

– nieograniczone możliwości rozbudowy dzięki tysiącom wtyczek i modułów, – dostęp do kodu pozwala modyfikować sklep we własnym zakresie,

– setki gotowych szablonów graficznych dostępnych dla różnych branż,

– niezależność od dostawcy – jeśli serwer jest mało wydajny, przenosimy się ze sklepem na nową usługę.

Wady rozwiązania OpenSource:

– konieczność posiadania hostingu do uruchomienia sklepu,

– aktualizacja oprogramowania nie jest równoległa z aktualizacją dodatkowych modułów, które instalujemy/kupujemy,

– moduły i szablony są dodatkowo płatne (w tym także płatne wsparcie i ich aktualizacje),

– brak jednego miejsca w sieci, w którym uzyskamy kompleksową pomoc dotyczącą obsługi i aplikacji,

– zabezpieczenie sklepu, w tym także kopie bezpieczeństwa, wykonujemy samodzielnie.

SaaS i OpenSource – koszty utrzymania platform

Jednym z kluczowych pytań, które pojawia się w głowie po podjęciu decyzji o założeniu sklepu internetowego jest koszt postawienia platformy. Inaczej do tematu podchodzą osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z branżą eCommerce, a inaczej Ci, którzy mają już doświadczenie w tym zakresie. Do pierwszej grupy należą najczęściej początkujący przedsiębiorcy, nie posiadający jeszcze zaplecza kadrowego i dodatkowego budżetu. Istotnym elementem jest dla nich czas, ponieważ z reguły działają samodzielnie lub przy niewielkim wsparciu zewnętrznych specjalistów (programistów czy grafików).

Debiutanci szukają raczej prostych i niedrogich – przynajmniej na początku – rozwiązań. Im śmiało można polecić model SaaS. Druga grupa z kolei, to zaprawieni w bojach sprzedawcy, którzy znają już rynek eCommerce i dostępne na nim rozwiązania. Oni stawiają raczej na bardziej zaawansowane funkcjonalności i nie boją się inwestować w rozwój swojego sklepu internetowego. To właśnie dla nich przeznaczony jest model OpenSource.

Jakie koszty należy wziąć pod uwagę przy wyborze tych konkretnych modeli? W ich porównaniu pomoże nam przyjęcie standardowej formy konfiguracji. Załóżmy zatem, że nasz sklep posiada:

  • uruchomione płatności (PayU),
  • obsługę przesyłek kurierskich DHL i DPD z automatyzacją wysyłki,
  • integracje z CENEO oraz Google Merchant,
  • integrację z programem iFirma pozwalającym na generowanie faktur VAT .

Koszty uruchomienia platform porównamy analizując oprogramowania eSklep home.pl (SaaS) oraz PrestaShop (OpenSource).

PrestaShop 1.7

W celu skonfigurowania sklepu według powyższych wytycznych będziemy potrzebowali następujących modułów:

  •  płatności PayU (integracja darmowa),
  • dostawy (koszty dostawy według ceny zamówienia są domyślne, dlatego potrzebujemy tylko modułów DPD  i DHL, integracja z nimi jest darmowa)
  • integracje z CENEO i Google Merchant (Ceneo – 177 zł netto, Google Merchant – 516zł netto; łączny koszt: 693 zł netto),
  • integracja z system fakturującym iFirma (integracja darmowa)

Łącznie: 693 zł netto + koszt hostingu = 1093 zł netto

Co powinien posiadać hosting do obsługi PrestaShop?

  •  system plików bazujący na dyskach SSD,
  • PHP w wersji minimum 5.6, najlepiej 7 w górę,
  • baza danych MySQL w wersji 5.6 lub wyższej,

Hosting posiadający takie parametry można zakupić w kwocie od 400 zł do 700 zł netto w skali roku (widełki są zależne od dostępnej na serwerze przestrzeni dyskowej). home.pl w swoim portfolio produktowym posiada stabilny i wydajny Prestahosting. Sprawdź szczegóły>>

eSklep

W celu skonfigurowania sklepu według powyższych wytycznych będziemy potrzebowali następujących wtyczek:

  •  płatności PayU (dostępne w pakiecie),
  • dostawy (w eSklepie dzięki integracji z brokerem Furgonetka.pl otrzymujesz dostęp do aż 10 firm kurierskich. Indywidualny zakup dodatkowych aplikacji DPD i DHL to rocznie koszt 480 zł netto),
  • integracje z CENEO i Google Merchant (dostępne w pakiecie),
  • integracja z system fakturującym (dostępne w pakiecie + koszt samej usługi).

Łącznie: 480 zł netto za cały rok + 1200 zł netto za cały rok (eSklep Profesjonalny) = 1680 zł netto za roczną subskrypcję (w koszty wliczona jest już opłata za usługę hostingową dla eSklepu, ponieważ SaaS ma ją w pakiecie).

PAMIĘTAJ – home.pl w pierwszym roku subskrypcji oferuje eSklep w modelu SaaS w niskiej cenie, dając szansę debiutującym sprzedawcom na rozwinięcie skrzydeł w branży eCommerce bez dużych kosztów. Poznaj szczegóły>>

Powyższe wyliczenia pokazują, że koszty utrzymania platform działających w oparciu o różne modele są dość zbliżone. Należy jednak pamiętać, że w przypadku oprogramowania z otwartym kodem źródłowym konfiguracja zajmuje dużo więcej czasu i często wymaga pomocy programisty. Zaletą oprogramowania OpenSource jest na pewno bogaty katalog rozszerzeń, który obejmuje ponad 3000 modułów zwiększających funkcjonalność sklepu internetowego. Większość z nich jest jednak dodatkowo płatna.

Model OpenSource wymusza dodatkowo na sprzedawcy zainwestowanie w hosting. Daje jednak dużo większe możliwości konfiguracji sklepu, oferując niemal każde rozwiązanie – od mechanizmów promocji, przez narzędzia wspierające SEO, integracje z dostawcami i płatnościami elektronicznymi, po kompatybilność z zewnętrznymi systemami. Trzeba jednak pamiętać, że koszty utrzymania sklepu internetowego w formacie SaaS skalują się automatycznie. Oznacza to, że rozwój platformy działającej na oprogramowaniu OpenSource wymusza na sprzedawcy wdrażanie dodatkowo płatnych rozwiązań np. zmianę hostingu na mocniejszy, gdy dotychczasowa konfiguracja nie wystarcza do obsługi coraz większego ruchu na stronie internetowej. Wówczas pojawia się także wyzwanie związane z przeniesieniem zasobów na serwery VPS, a nawet serwer dedykowany.

OpenSource czy SaaS – co lepsze?

Tak naprawdę wybór zależy od tego, w jaki sposób chcesz rozwijać swój sklep internetowy i od Twojego doświadczenia w branży eCommerce. Wybór oprogramowania powinien być pochodną Twoich indywidualnych oczekiwań i preferencji, wielkości projektu, który realizujesz i wielkości budżetu do dyspozycji. Najważniejsze, by wybrana platforma zapewniała obsługę rosnącego ruchu klientów oraz zagwarantowała bezawaryjne działanie sklepu internetowego w momencie jego dużego obciążenia.

SaaS OpenSource
Zalety:
– sklep gotowy do działania w kilka chwil od
rejestracji,
– prosta konfiguracja, która nie zajmuje dużo
czasu,
– gotowy zestaw wbudowanych integracji i
funkcjonalności,
– kompleksowe wsparcie ze strony dostawcy
aplikacji,
– kopia bezpieczeństwa sklepu tworzona przez
dostawcę,
– automatyczne aktualizacje dostarczane przez
cały opłacony okres abonamentowy,
– brak konieczności posiadania specjalistycznej
wiedzy technicznej do prowadzenia sklepu,
– niski koszt uruchomienia sklepu w pierwszym
roku,
– wysokie bezpieczeństwo aplikacji (sklep
rozwijany przez jednego autora/firmę, brak
dostępu do kodu z zewnątrz).
Zalety: – brak opłaty za oprogramowanie, – częste aktualizacje dostarczane przez autorów, – wsparcie świadczone na wielu grupach i forach w internecie, – dużo gotowych materiałów i wsparcia ze strony społeczności tworzącej aplikację, – bezpłatne tłumaczenia na wiele języków, – nieograniczone możliwości rozbudowy dzięki tysiącom wtyczek i modułów, – dostęp do kodu pozwala modyfikować sklep we własnym zakresie, – setki gotowych szablonów graficznych dostępnych dla różnych branż, – niezależność od dostawcy – jeśli serwer jest mało wydajny, przenosimy się ze sklepem na nową usługę.