MENU

Komentarze (0) E-biznes

Siła obrazów w e-commerce

Rynek handlu internetowego w Polsce rośnie w zawrotnym tempie. Szacuje się, że w 2020 roku co dziesiąte zakupy będą robione w sieci, a sklepów internetowych będzie do tego czasu ponad 30 tysięcy. Co zrobić, aby wyróżnić się z tłumu sprzedawców i zainteresować klientów swoją ofertą? Jeden ze sposobów to zadbać o warstwę wizualną e-sklepu, zwłaszcza w zakresie prezentacji sprzedawanych w nim przedmiotów.

Wpis został przygotowany we współpracy z firmą Fotolia – bankiem zdjęć oferującym dostęp do ponad 55 milionów obrazów, wektorów, ilustracji i klipów wideo.

Dlaczego obrazy mają znaczenie? Przeważającą większość informacji z naszego otoczenia odbieramy właśnie poprzez zmysł wzroku. Nasz mózg rejestruje i przyswaja treści obrazkowe w ułamku sekundy – zupełnie inaczej jest z tekstem, który – aby został zrozumiany – trzeba najpierw przeczytać. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiednich obrazów.

W końcu nie tylko jemy oczami, lecz także kupujemy oczami. Jeśli nasze zdjęcia będą atrakcyjne i profesjonalnie wykonane, jeśli będą wzbudzać ciekawość i przykuwać uwagę, to spełnią swoją funkcję marketingową – zachęcą do kliknięcia reklamy, pozostania na stronie czy wreszcie kupna produktu. Z drugiej strony – jeśli umieścimy w e-sklepie nieostre, źle doświetlone fotografie i amatorskie grafiki, to narażamy się na to, że odstraszą one potencjalnych klientów i zniechęcą do kolejnych odwiedzin.

Więcej o tym, dlaczego obrazy – nie tylko w branży e-commerce – są ważne, można przeczytać tutaj.

Pokaż swój produkt

Największe światowe i krajowe marki przeznaczają gigantyczne budżety na usługi e-commerce, korzystają więc z naprawdę zaawansowanych rozwiązań interaktywnych i graficznych, w tym tych dotyczących prezentacji produktów. Co jednak zrobić, gdy nie dysponujemy tak dużymi środkami i musimy radzić sobie sami? W odniesieniu do produktów sprzedażowych możemy – zamiast zlecać to na zewnątrz – samodzielnie wykonać sesję produktową (tzw. packsohts). Nie trzeba mieć do tego najlepszego aparatu ani drogiego sprzętu oświetleniowego.

Dobrze mieć namiot bezcieniowy, ale można sobie poradzić bez niego, wykorzystując w zamian duży arkusz papieru albo kolorowego brystolu. Można też wykorzystać światło słoneczne, wzmacniając je domowej roboty blendami, np. z folii aluminiowej. Ważne, by zadbać o porządek na planie i dokładnie wyczyścić fotografowany produkt – widoczne okruszki i odciski palców popsują zdjęcie.

Fotografie warto wykonywać aparatem zamontowanym na statywie – zwłaszcza w przypadku, gdy chcemy stworzyć sekwencję zdjęć pokazującą produkt z różnych stron. Fotografie robione z ręki mogą wyjść ruszone i do siebie niepodobne.

Zadbaj o dobre pierwsze wrażenie

Jeśli chcemy, by nasz e-sklep cieszył się popularnością, dobrej jakości zdjęcia produktów to niezbędny plan minimum. Kluczową rolę odgrywa jednak ogólna kreacja wizualna strony, w tym zastosowana ikonografia czy zdjęcia obrazujące kategorie produktów. To poprzez te elementy możemy pokazać coś więcej niż same przedmioty, które mamy w sprzedaży.

Projekt graficzny to nie tylko nośnik informacji o sklepie, lecz także emocji i wartości, które chcemy zakomunikować naszym klientom. Dlatego musimy zadbać o jego wysoką jakość. Pierwsze zetknięcie ze sklepem to niepowtarzalna okazja, by przypadkowego odwiedzającego uczynić naszym stałym klientem. Warto tej okazji nie zmarnować.

Skąd czerpać wartościowe obrazy?

W podstawowych kreacjach wizualnych możemy oczywiście bazować na zdjęciach dostępnych za darmo w internecie (należy pamiętać o tym, by były wyraźnie i odpowiednio oznaczone jako obrazy do wykorzystania komercyjnego), ale ich jakość często jest dyskusyjna. Wysiłek włożony w ustalenie, czy na pewno wolno nam wykorzystać dane zdjęcie lub plik graficzny, lepiej zastąpić przyjrzeniu się zasobom banków zdjęć, w których znajdziemy miliony profesjonalnych obrazów, grafik wektorowych czy nawet plików wideo. To propozycja przystępna cenowo (ceny zaczynają się już od kilkudziesięciu groszy), wygodna i – co ważne – niebudząca żadnych wątpliwości prawnych.

Jaka licencja?

Bank zdjęć Fotolia oferuje dwa rodzaje licencji: standardową i rozszerzoną. Obrazy z licencją standardową mogą być wykorzystane do wszelkich zastosowań ilustracyjnych w dowolnych mediach – na stronach internetowych, banerach, blogach, prezentacjach, reklamach itp. Licencja rozszerzona daje dodatkową możliwość drukowania obrazu więcej niż 500 000 razy oraz tworzenia produktów, których wartość zależy od obrazu.

Więcej o tym, jak znaleźć i zdobyć odpowiednie obrazy, można przeczytać tutaj.

 

Wykorzystane źródła

„Barometr e-commerce 2016” przygotowany przez Sociomantic Labs

„Destination: Poland. Blazing a trail for e-commerce logistics” przygotowany przez JLL i Prologis, Inc.