Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak mieć więcej miejsca na Dysku Google? Poznaj zmiany w dzieleniu przestrzeni Google Workspace

Jak mieć więcej miejsca na Dysku Google? Poznaj zmiany w dzieleniu przestrzeni Google Workspace

Chmura Google staje się coraz bardziej elastyczna. Niektórzy użytkownicy licencji biznesowych już mogą obserwować pewne zmiany w dysponowaniu miejscem na Dysku Google. Na czym polega nowa forma dzielenia przestrzeni Google Workspace i jak wykorzystać ją do zwiększenia liczby gigabajtów na własne pliki?

Nowe pojęcie „pamięci zbiorczej” w chmurze Google

Google Workspace od maja wprowadza istotne zmiany w funkcjonowaniu firmowej chmury. Jeśli używasz konta Google do prywatnych lub biznesowych celów, zapewne dobrze znasz system przydziału przestrzeni do konkretnego konta (dla osobistego konta Google jest to 15 GB, a dla przykładowo licencji Business Starter – 30 GB na użytkownika).

Co się zmienia? W wiadomości na blogu Google czytamy:

Pamięć zbiorcza powoduje proste i elastyczne zarządzanie pamięcią masową, ponieważ przestrzeń ta jest współdzielona przez całą organizację. Takie rozwiązanie eliminuje konieczność dzielenia chmury między poszczególnych użytkowników.

Zapoznaj się z poniższym przykładem:

Google Workspace Business Starter posiada 30 GB przestrzeni na pliki dla jednego użytkownika. Jeśli w organizacji jest 10 osób z licencją Business Starter, każda z nich ma do dyspozycji po 30 GB na własny użytek.

Elastyczna pamięć masowa zsumuje tę przestrzeń i w ten sposób organizacja otrzyma 300 GB w ramach dysków współdzielonych.

Jeśli użytkownicy nie korzystają w pełni z przydzielonego miejsca, administrator może je zmniejszyć do kilku symbolicznych gigabajtów (np. tylko na potrzeby używania Gmaila) i dodać je do wspólnej przestrzeni. Dzięki temu osoby z większą potrzebą na przestrzeń, skorzystają z niej w ramach pamięci zbiorczej.

Czytaj więcej o tym, jak działają dyski współdzielone Google.

Kontrola wykorzystania przestrzeni Google

Gdy Google mówi o „elastyczności” tego rozwiązania, to faktycznie można tego oczekiwać. Administratorzy otrzymują dodatkowe narzędzia w konsoli administracyjnej do monitorowania wykorzystania przestrzeni w firmie. Dzięki temu w swobodny sposób mogą dodawać lub odejmować gigabajty z przestrzeni zbiorczej lub indywidualnej.

Nowość – elastyczna przestrzeń zbiorcza Google dla organizacji.
Administratorzy mogą łatwo kontrolować zużycie przestrzeni przez całą organizację.

Co w sytuacji, gdy któremuś użytkownikowi zabraknie miejsca na dane w ramach osobistego dysku? Wówczas płynnie (automatycznie) zaczerpnie dodatkową przestrzeń z puli wolnych gigabajtów, dostępnych w pamięci masowej organizacji.

Jak mieć więcej miejsca na Dysku Google? Elastyczna przestrzeń zbiorcza.
Im więcej licencji Google Workspace używasz w organizacji, tym więcej przestrzeni zbiorczej otrzymasz.

Wspólna chmura Google w praktyce

Google w swoim wpisie informuje, że obecni posiadacze licencji Business Starter będą stopniowo otrzymywać przestrzeń zbiorczą. Nowi klienci zarejestrują licencje Google Workspace już z wprowadzonymi modyfikacjami.

Jakie korzyści właściwie daje używanie wspólnej przestrzeni?

  • Proste i szybkie przeglądanie. Korzystając ze wspólnej chmury, spędzasz mniej czasu na wysyłanie próśb o dostęp do pliku i na samym ich wyszukiwaniu.
  • Pliki pozostają na zawsze. Zawartość dysków współdzielonych nie ginie – nawet po odejściu z pracy osoby, która była autorem danego pliku.
  • Łatwiejsza współpraca. Każdy użytkownik dysku może przeglądać i współpracować z innymi w czasie rzeczywistym.
  • Dostęp z dowolnego miejsca. Niezależnie od lokalizacji i używanego urządzenia, zawsze uzyskasz dostęp do potrzebnych danych.

💡 Czytaj więcej