Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Kopia zapasowa danych w firmie nie tylko pod Windows – jaką aplikację wybrać?

Kopia zapasowa danych w firmie nie tylko pod Windows – jaką aplikację wybrać?

Tworzenie kopii zapasowych (tzw. backup) powinno być stałym elementem polityki bezpieczeństwa w każdej firmie bez względu na liczbę zatrudnionych pracowników oraz charakter branży. Ochrona danych np. faktury, dokumenty lub baza klientów nie może jednak wymagać od małego przedsiębiorcy znajomości nowoczesnych technologii. Proces backupu powinien działać automatycznie oraz za pomocą narzędzi, które działają nieinwazyjnie. W jakie aplikacje do backupu warto zainwestować i zapewnić tym samym maksymalne bezpieczeństwo firmy w sieci?

Kopia zapasowa na wielu urządzeniach

Mimo, że większość użytkowników w Polsce i na świecie korzysta w biurze z systemu Windows – używanie aplikacji i usług chmurowych do backupowania danych wyłącznie z jednego systemu jest bardzo dużym ograniczeniem. Twoja firma korzysta bowiem nie tylko z komputera lub laptopa z systemem firmy Microsoft. Na zasoby sprzętowe składają się m.in smartfony, a nawet hosting oparty najczęściej na Linuxie.

Acronis Backup - kopia zapasowa w chmurze
Zarządzanie kopią zapasową na wielu urządzeniach za pomocą jednego panelu w Acronis Backup.

Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy w kilkuosobowej firmie pracują osoby korzystające również z innych systemów operacyjnych na urządzeniach mobilnych np. iPhone oraz alternatywnie dla laptopów z Windows – Macbookach. Jak wtedy pogodzić politykę bezpieczeństwa ochrony danych z różnorodnością urządzeń? Odpowiedź jest jedna – wybrać kompleksowe, sprawdzone rozwiązanie, za pomocą którego utworzysz kopie zapasowe bez względu na posiadany system operacyjny.

Aplikacje do tworzenia kopii – jakie mogą posiadać ograniczenia?

Aplikacje do wykonywania backupu różnią się od siebie nie tylko ceną, ale również funkcjonalnościami i parametrami. Kluczowe jest wybranie takiej usługi, która nie będzie ograniczała Cię:

  • technologią – aplikacja musi robić backup z różnych systemów operacyjnych np. Windows i Linux
  • dostępnością na urządzenia mobilne – kopia danych przechowywanych na komputerach PC i smartfonach jest tak samo ważna, warto takie dane chronić,
  • długością przechowywania kopii zapasowej w chmurze – bardzo często producenci aplikacji zastrzegają sobie prawo do usunięcia danych starszych niż kilkadziesiąt dni. Wyobraź sobie jednak sytuację, w której potrzebujesz w grudniu odzyskać dokument, który został zapisany w kopii marcowej, a ty usunąłeś go w maju.

Jedną z kluczowych cech usług do backupu jest również elastyczność – możliwości tworzenia kopii zapasowych powinny rosnąć wraz z rozwojem Twojego przedsiębiorstwa i liczbą zatrudnianych pracowników oraz zakupionych urządzeń do pracy. Dlatego ważne jest, aby w razie potrzeby zwiększyć dostępną przestrzeń na kopie zapasowe bez konieczności zmiany usługi oraz przenoszenia kilkuset gigabajtów danych.

Co powinna oferować skuteczna usługa do tworzenia kopii zapasowej?

Już od wielu lat eksperci wskazują, że najlepsza kopia zapasowa to taka, którą przechowujesz w 3 sztukach, na 2 różnych urządzeniach, z czego 1 znajduje się poza siedzibą firmy np. w chmurze. W tej sytuacji niemal każda usługa backupowa będzie doskonale wpisywać się w ten standard. Wyżej wykazaliśmy jednak, że cześć takich aplikacji lub usług może mieć ograniczenia, które niekoniecznie sprzyjają zabezpieczaniu interesów Twojego biznesu. Czym charakteryzuje się dobra usługa kopii zapasowej?

  • Automatyzmy w tworzeniu kopii – pracownicy nie powinni skupiać uwagi na tym, czy aplikacja do tworzenia kopii działań poprawnie lub czy jest zainstalowana. Aplikacja powinna po prostu funkcjonować w tle i wykonywać backup wybranych plików lub folderów,
  • Wsparcie dla różnych urządzeń – jako przedsiębiorca nie możesz martwić się, czy zabezpieczasz odpowiednio wszystkie dane – po prostu musisz to robić w oparciu o odpowiednią usługę, dzięki której wykonasz automatyczny backup bez względu na to czy przechowujesz ważne dane na smartfonie z Androidem, a może w wybranym folderze na komputerze z systemem Windows,
  • Wysoka dostępność kopii zapasowych – dobra usługa do tworzenia kopii zapasowej plików powinna udostępniać kopie zapasowe danych nawet do kilku miesięcy wstecz. Backup w chmurze to miejsce, które nie powinno podlegać czasowym ograniczeniom przechowywania kopii zapasowych – to Ty decydujesz, kiedy kopia pliku będzie dla Ciebie zbędna i gotowa do usunięcia,
  • Wygoda w konfiguracji – jeden panel, przejrzyste opcje administracyjne w połączeniu z elastycznością w konfiguracji backupu dla wielu urządzeń, bezpieczeństwo… Kopie zapasowe są niezmiernie ważne dla każdej firmy, a ich administrowanie musi być jak najbardziej intuicyjne oraz łatwe w obsłudze.

Backup w chmurze dla firm – co wybrać?

Wprowadzenie zasad tworzenia kopii zapasowych w firmie powinno być pierwszym krokiem w celu zwiększenia bezpieczeństwa przechowywanych danych na dyskach twardych. Z technicznego punktu widzenia chmura jest tutaj najlepszym, najbardziej zaawansowanym i jednocześnie dopasowanym do każdego portfela rozwiązaniem, nie wymagającym zakupu dodatkowych dysków zewnętrznych. Wszystko zależy więc od Twoich bieżących potrzeb – ile przestrzeni zajmują Twoje dokumenty firmowe, z ilu urządzeń orz systemów operacyjnych korzystasz? Na te pytania warto sobie odpowiedzieć już teraz.

Które z rozwiązań polecamy w przypadku backupu dla firm?

Acronis Backup – kompleksowe rozwiązanie do tworzenia kopii zapasowych z komputerów PC z Windows/MacOS, smartfonów z Android/iOS oraz serwerów. Usługa oferuje nielimitowaną liczbę obsługiwanych urządzeń jednocześnie w ramach konkretnej przestrzeni, od 100 GB (idealne dla mikro i małych firm) do nawet 6 TB (dla średnich i dużych przedsiębiorstw). Wszystkie dane są przesyłane w wersji szyfrowanej i przechowywane w nowoczesnym centrum danych na terenie Unii Europejskiej.

Acronis Mobile Backup – Przechowujesz kluczowe dane na smartfonie z Androidem lub iOS? Zabezpiecz go poprzez dedykowaną usługę kopii zapasowych dla urządzeń mobilnych. Zapisuj kontakty, wiadomości, pliki, foldery, multimedia i odtwarzaj je na wypadek utraty urządzenia lub jego awarii w kilka minut. W ten sposób przechowasz nawet 100 GB danych, a dzięki prostemu interfejsowi ustawisz harmonogram tworzenia kopii również dla dodatkowych smartfonów w Twojej firmie.

Dropsuite Email Backup – to skuteczny sposób, aby w kluczowym momencie odzyskać wybrane wiadomości ze swojej skrzynki email, nawet sprzed roku! Dlaczego dodatkowy backup dla poczty jest tak ważny? Ponieważ nawet największe firmy w branży IT nie oferują tak dużej dostępności kopii zapasowych. Wybierając Dropsuite Email Backup masz pewność, że dysponujesz pełną kopią zapasową wybranej skrzynki działającej na protokole IMAP, w tym popularne rozwiązania typu Exchange i Gmail.