Rynek e-commerce nieustannie się rozwija – z tego powodu prowadzenie sklepu internetowego to świetny pomysł na biznes. Jednak z racji tej popularności, branża ta staje się jednocześnie coraz bardziej konkurencyjna. Z tego powodu przyciągnięcie do swojej witryny ruchu, a więc i klientów, jest dużym wyzwaniem.
Optymalizacja witryny – jak o nią zadbać?
Okazuje się, że stanowi to problem dla wielu zespołów marketingowych. Przygotowany przez HubSpot State of Inbound 2018 wykazał, że generowanie ruchu i leadów to największe wyzwanie dla większości firm:
Zanim w ogóle zastosujesz metody sprowadzające liczny ruch na stronę, upewnij się, że witryna, na którą owych odwiedzających ściągasz, będzie im przyjazna. Dlaczego jest to tak ważne
Jak sprawdzić prędkość ładowania strony lub sklepu internetowego?
Google przeprowadziło analizę, według której nawet małe opóźnienia w szybkości ładowania się strony potrafią znacznie obniżyć konwersję:
Niestety, nawet jeżeli zarówno Twoja oferta, jak i content (treść) będą stały na wysokim poziomie, powolne ładowanie się witryny zmarnuje potencjalne szanse na sprzedaż.
Najlepszym narzędziem do sprawdzenia prędkości ładowania się strony lub sklepu internetowego jest Google Speed Insights. Jest to oprogramowanie, które da nam najbardziej wymierną ocenę tego, jak algorytmy Google postrzegają naszą witrynę
Responsywna strona internetowa
Podobnie jak ważne jest dbanie o szybkość ładowania się strony, tak samo konieczne jest dostosowywanie witryny pod urządzenia mobilne. Jedna z analiz przeprowadzonych przez Adobe wykazała, że na urządzeniach mobilnych w okresach świątecznych wyprzedaży (listopad-grudzień) w sklepach internetowych ma miejsce 49% wizyt, które następnie przekładają się na 40% dochodów. Jak zatem widać, jest to procent, którego nie można bagatelizować:
Jak dobrać słowa kluczowe dla sklepu internetowego?
Aby klienci trafiali do Twojego sklepu, musi on wyświetlać się na takie frazy, których używają. Najlepiej zatem, aby były to frazy wpisywane przez osoby, które już są gotowe na zakup lub po prostu by miały w sobie nazwy produktów. Jak znaleźć takie frazy?
Sugestie Google
Najprostszym sposobem na wyszukanie zapytań zakupowych jest skorzystanie z sugestii Google:
W ten sposób otrzymasz pewne ogólne wyobrażenie dotyczące najpopularniejszych fraz produktowych, jednak nie na wiele to się zda.
Optymalizacja zdjęć i grafik w sklepie internetowym
W zakres optymalizacji SEO wchodzi wiele zadań – wspomniane pozycjonowanie się pod odpowiednie słowa kluczowe, dbanie o szybkość ładowania się strony, bezpieczeństwo itd. Jednak jednym z elementów, który łatwo przeoczyć, jest optymalizowanie zdjęć. Dlaczego jest to tak ważne?
Analiza agencji SEO Clarity wykazała, że graficzne wyniki wyszukiwania mają coraz większe znaczenie:
Powyższy wykres przedstawia ilość słów kluczowych w sytuacji, gdy wyniki z Google Images pokazywały się w TOP 3. Ich udział w ostatnim czasie zwiększył się z 24% do 34%.
Jak zatem widać, obrazy stanowią taki ułamek wyników wyszukiwania, którego nie można ignorować. W sytuacji, gdy pokazują się one ponad wszystkimi innymi wynikami, a do tego atrakcyjnie prezentują produkt, na pewno bardzo zachęcają do odwiedzenia strony sklepu.
Jak przeprowadzić optymalizację zdjęć?
- Używaj wysokiej jakości zdjęć produktowych najlepiej wykonanych samodzielnie, a nie tych ewentualnie dostarczonych przez producenta.
- Kompresuj rozmiar obrazów, by ładowały się szybciej – do pewnego progu owa kompresja nie wpłynie nawet widocznie na ich jakość.
- Zanim wrzucisz zdjęcia produktowe do swojego sklepu, już wcześniej nadaj im odpowiednie nazwy, które zawierają w sobie słowa kluczowe.
- W podobny sposób pod frazy kluczowe zoptymalizuj także tekst alternatywny (alt-text). W tym celu warto skorzystać z modułu Obrazki znajdującego się w sekcji SEMSTORM Słowa kluczowe. System podaje frazy kluczowe dla nazw obrazków oraz dla tekstów alternatywnych na podstawie tego, jakie zapytania są wpisywane w Google Images, Pinterest itp.
Wysoka jakość opisów produktów
Zazwyczaj wszystkie produkty mają pewien podstawowy opis dostarczony od producenta – w końcu to on najlepiej zna jego właściwości. Opis taki jest oczywiście lepszy niż jego brak, jednak często nie wystarczy, aby wyróżnić się w Google.
Zalecaną opcją jest dlatego samodzielne tworzenie czy też zamówienie unikalnych opisów produktów. Oczywiście przygotowanie ich będzie wymagać czasu i pieniędzy, jednak na pewno się to opłaci. Dostosowane pod słowa kluczowe opisy nie tylko lepiej wpłyną na SEO, ale dzięki zastosowaniu sprzedażowego języka korzyści poprawią konwersję stron produktowych. By zoptymalizować je pod właśnie takie frazy wykorzystaj omówiony wcześniej moduł e-commerce w SEMSTORM Słowa kluczowe. Wyszukuje on frazy kluczowe, które już mają w sobie intencję zakupu, dlatego umieszczenie ich w opisach na pewno przyniesie korzyści.
Generuj ruch dzięki prowadzeniu bloga
Korzystamy z Google, aby znaleźć odpowiedzi na nasze pytania. Nabycie odpowiedniego produktu nieraz wymaga zdobycia konkretnej wiedzy, która pomoże podjąć decyzję zakupową. Dlaczego warto sprawić, by potencjalni klienci odpowiedzi na te pytania mogli znaleźć właśnie na blogu Twojego sklepu.
To, jakie pytania zadają sobie klienci, będzie oczywiście zależeć od branży. Zastanów się dlatego:
- Co lubią robić moi klienci?
- Co motywuje ich do oddawania się pewnym zajęciom (i kupowania produktów z tym związanych)?
- Co może ich powstrzymywać od oddawania się owym zajęciom?
Po wpisaniu słów kluczowych narzędzie przedstawia frazy z nimi powiązane, jednak ujęte w postaci pytań. Dodatkowo otrzymujesz standardowo dostarczane przez narzędzie informacje odnośnie do popularności owych fraz czy ich sezonowości.
Podsumowanie
Zwiększenie ruchu w sklepie internetowym to wymagające zadanie, jednak dzięki zastosowaniu się do omówionych tutaj porad na pewno dostrzeżesz lepsze rezultaty. Nie musisz od razu robić wszystkiego. Wprowadź w życie na początku kilka wskazówek, a później przejdź do kolejnych – efekty z czasem się pojawią.