Na strukturę sklepu internetowego składa się szereg elementów, które zapewniają z jednej strony prawidłowe jego funkcjonowanie, z drugiej strony zaś mają umożliwiają odbiorcom przyjemną obsługę i zakupy. Obok takich aspektów jak nowoczesny wygląd, intuicyjna nawigacja lub atrakcyjne zdjęcia produktów, w sklepie internetowym ważną rolę pełni tekst. Najczęściej występuje jako treść wprowadzająca, opisująca działalność sklepu bądź wartości marki. Teksty pojawiają się w postaci regulaminów, warunków dostawy i płatności, a także w formie opisów kategorii i produktów. Jak dzięki tym ostatnim zwiększyć szansę na sprzedaż? Zapoznaj się z poniższymi pomysłami.
Czy opisy produktów i kategorii są w ogóle potrzebne w sklepie internetowym?
Teksty na stronach sklepu internetowego odgrywają istotną rolę w procesie pozycjonowania witryny oraz w obszarze UX, czyli doświadczenia użytkowników. Ignorowanie ich jest błędem w strategii promowania marki w Internecie, ponieważ oznacza rezygnację z dodatkowego narzędzia wspierającego budowanie widoczności w sieci.
Opisy produktów oraz kategorii w sklepie online pomagają odbiorcom w identyfikacji towaru lub usługi z jaką mają do czynienia, a także określają czy stanowią one odpowiednie dla nich rozwiązanie. Z drugiej strony dobrze zoptymalizowane, wysokiej jakości teksty w sklepie internetowym stanowią jeden z istotnych czynników w procesie pozycjonowania strony internetowej, głównie za sprawą algorytmów Google.
Czym są algorytmy Google?
Algorytmy Google to zaawansowane programy działające w obszarze usług Google tj. Wyszukiwarka. Mają za zadanie ocenić stronę internetowej na podstawie różnych czynników, a jednym z nich są teksty znajdujące się w witrynie. Na bazie tych czynników algorytmy ustalają ranking stron wyświetlanych w naturalnych wynikach wyszukiwania. Od tego jak algorytmy ocenią treśc strony, zależy pozycja danej witryny w Google. Jeśli chcesz sprawdzić, jak może na tym tle wypaść Twoja strona internetowa, skorzystaj z darmowego audytu SEO i sprawdź jakość witryny:
Już po 90 sekundach przekonasz się, jaki jest potencjał treści Twojego sklepu internetowego i sprawdzisz, co warto zrobić, aby jeszcze go podnieść.
Czym różnią się opisy produktów od opisów kategorii w sklepie internetowym?
Podstawową różnicą między wspominanymi formami opisów jest przeznaczenie. Opis kategorii umieszcza się na stronie w sklepie internetowym, gdzie znajduje się zbiór produktów bądź usług o podobnych zastosowaniach. Przykład – w sklepie z odzieżą może to być zakładka wyłącznie z bluzami lub spodniami, zaś w sklepie ze sprzętem RTV AGD zakładka z pełną ofertę telewizorów. Mając to na uwadze opisy kategorii powinny:
- mieć charakter ogólny, pozwalający wstępnie zapoznać się odbiorcy z rodzajem towaru, który znajdzie w danym miejscu;
- być uniwersalne, tak aby wprowadzenie kolejnych towarów do danej sekcji nie zmuszało do napisania nowego tekstu.
Opis produktu wprowadza się na stronę produktu np. konkretnej bluzy czy danego modelu telewizora. Użytkownik dociera do niej ze strony kategorii. Stanowi więc miejsce, gdzie odbiorca chce znaleźć dokładniejsze informacje na temat konkretnego przedmiotu bądź usługi. Dlatego właśnie tekst na stronie produktu powinien:
- być szczegółowy, pozwalając odbiorcy ocenić czy jest to wybór odpowiedni dla niego;
- zawierać informacje pomagające w podjęciu decyzji o zakupie (np. w przypadku bluzy – cena, skład materiału, dostępne rozmiary i kolory, proponowane stylizacje, itp.).
Jak tworzyć dobre opisy w sklepie internetowym?
Przygotowanie skutecznych opisów kategorii oraz produktów, które przyciągną użytkowników do sklepu internetowego warto zaplanować. Daje to ogromną przewagę na etapie pisania tekstów, ponieważ oszczędza Twój czas (wiedząc jak działa, pracujesz sprawniej) oraz ułatwi Ci opracowanie tekstu pod konkretny efekt. Aby go osiągnąć warto zastosować się do najważniejszych wskazówek od ekspertów, które zebraliśmy w jednym miejscu.
Nie kopiuj tekstów
Tworząc opisy produktów lub kategorii nie należy przyklejać treści już istniejących i wprowadzać ich na stronę własnego sklepu. To działanie w pierwszej kolejności naruszające prawa autorskie, co może prowadzić do poważnych konsekwencji. Ponadto skopiowane teksty nie przyciągną użytkowników do sklepu internetowego, ponieważ algorytmy Google z dużym prawdopodobieństwem wykryją do kogo należy oryginalna treść i nie będą rekomendowały wyświetlania Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Dlaczego? Nie leży w interesie wyszukiwarki podpowiadanie odbiorcom takich samych treści.
Stosuj w tekstach słowa kluczowe
Potencjalny klient powinien w prosty sposób odnaleźć interesujący go przedmiot po wpisaniu związanego z nim zapytania do wyszukiwarki. Właśnie dlatego przygotowując teksty opisujące produkt bądź kategorię należy zamieszczać w nich odpowiednie słowa kluczowe, związane z ofertą na danej podstronie. Miej na uwadze, że użytkownicy coraz częściej stosują język naturalny podczas poszukiwań i wprowadzają do wyszukiwarki coraz dłuższe zapytania. Oznacza to, że przygotowując opis należy stosować precyzyjne określenia, stanowiące frazy typu long tail np. beżowa bluza hoodie The North Face.
Przygotuj czytelne i logiczne metaopisy i tytuły dla podstron
To odpowiednio meta-description oraz title, które są spotykane często w narzędziach do tworzenia stron internetowych. Są to z reguły pierwsze elementy, z którymi styka się odbiorca podczas poszukiwania w Internecie interesujących go produktów bądź usług. To krótkie formy tekstowe, wyświetlane na stronach z wynikami wyszukiwania. To właśnie one mają sprawić, że użytkownik zdecyduje się na kliknąć na stronę w wynikach wyszukiwania i wyświetlić jej. Opisy i tytuły w sklepie internetowym powinny:
- wskazywać na zakres produktów w danym sklepie internetowym;
- zawierać najważniejszą informację o ofercie, którą chcesz przekazać odbiorcy;
- zachęcać użytkownika do przejścia do sklepu online;
- zawierać odpowiednią liczbę znaków, aby w całości wyświetlały się w Google (dla metaopisów to 155-160 znaków, dla tytułu strony 50-60 znaków)
Posiadasz już stronę? Sprawdź swoje meta-description i title korzystając z darmowego audytu SEO. Przekonaj się, czy są skuteczne pod kątem pozycjonowania i jak można je poprawić.
Zadbaj o przyjazny adres URL
Nie tylko adres sklepu powinien być dobrze przemyślany. Ważne są także adresy poszczególnych podstron, również tych z kategoriami oraz poszczególnymi produktami. Użytkownik, który trafi na taką podstronę w sklepie internetowym powinien po nazwie adresu URL zorientować się w jakim miejscu w sklepie online się znajduje, tzn. czy jest na dziale tylko z bluzami, czy może w ogólnej sekcji z odzieżą męską. Aby adres URL był przyjazny dla użytkownika, powinien:
- składać się ze słów (liczby nic nie powiedzą odbiorcy),
- zawierać zwięzłą i czytelną strukturę (jeśli jest to konieczne do rozdzielenia słów, użyj znaków specjalnych, np. www.domenasklep.pl/bluza/bluza_damska_bezowa
Uwzględnij korzyści dla odbiorcy
Odbiorca zapoznając się opisem produktu bądź kategorii oczekuje przede wszystkim informacji, które pozwolą mu podjąć decyzję. Dlatego teksty umieszczane w sklepie internetowym muszą mu w tym pomagać. Treści na kategorię powinny zapewnić użytkownika, że znalazł się we właściwym miejscu w sklepie online, zaś opisy produktów należy tworzyć tak, aby klient mógł poznać cechy przedmiotu. Użytkownik chętnie pozna wszystkie korzyści, jakie niesie ze sobą skorzystanie z tej konkretnej oferty.
Warto podkreślić, że produkt powstaje na bazie ekologicznych materiałów, co wiąże się z ochroną środowiska naturalnego. Innym przykładem jest opis telewizora, który posiada zaawansowane opcje do kalibracji dźwięku.
Wskaż zastosowania produktu
Czy podczas zapoznawania się produktem w sklepie internetowym rozważasz, czy będzie on dla Ciebie przydatny? Z pewnością tak, bo nikt nie chce wydawać pieniędzy na coś, co nie przyniesie żadnych korzyści. Jeśli opis przedmiotu ma przyciągać do sklepu internetowego, to musi wskazywać na możliwe zastosowania.
Nie zawsze muszą być to odniesienia dosłowne. Każdy bowiem wie, że bluzę można nosić w chłodniejsze dni, ale warto wskazać, że zgodnie z najnowszymi trendami będzie pasowała do spodni z wysokim stanem albo idealnie nada się do uprawienia sportu na świeżym powietrzu wiosną.
Zachęć do działania
Przygotowując opis produktu bądź kategorii pomóż użytkownikowi podjąć kolejne kroki. Działanie takie określane jest mianem CTA (ang. Call To Action) i ma na celu skierowanie klienta ku aktywności. Może być to zachęta do zakupu, ale też obejrzenie portfolio, zapisanie się do newslettera albo pozostawienie danych kontaktowych. CTA nie musi przyjmować postaci dużego, widocznego przycisku z napisem „Kliknij TU”. Niekiedy skuteczniejsza jest subtelna zachęta, dobrze umotywowana i opisana w kilku zdaniach.
Dlaczego opisy produktów i kategorii w sklepie internetowym są ważne?
Sklepy internetowe różnią się od stacjonarnych tym, że potencjalny klient nie ma styczności fizycznej z produktem. Nie może go powąchać, dotknąć, przymierzyć lub przetestować. Opisy produktów oraz kategorii w sklepie internetowym odgrywają więc istotną rolę w procesie zapoznania użytkownika z ofertą.
Ponadto wpływają one korzystnie na pozycjonowanie strony internetowej, a także stanowią przyjazny dla odbiorcy materiał, zawierający użyteczne wskazówki, zachęcające do zakupu. Właśnie dlatego nie warto rezygnować z wprowadzania opisów na podstrony kategorii i produktów w sklepie online. Dużo korzystniejsze będzie stworzenie tekstów własnych, przemyślanych i użytecznych.