Zapamiętanie wszystkich danych logowania i zadbanie, by hasła były wystarczająco bezpieczne staje się nie lada wyzwaniem w czasach, gdy posiadamy kilka kont email oraz profili w social media. Duża część użytkowników korzysta z funkcji zapamiętywania haseł w przeglądarkach, by zaoszczędzić czas i zwiększyć wygodę pracy. Rzadko jednak zastanawiamy się, czy zapisane hasła są bezpieczne. Czy menadżer haseł w firmie jest dzisiaj niezbędny?
Jak zabezpieczyć swoje konta internetowe?
Z roku na rok dane stają się coraz bardziej wartościowe, a ich dostępność staje się coraz ważniejszym aspektem naszej pracy i życia prywatnego. Niestety, bardzo często użytkownicy lekceważą kwestię bezpieczeństwa i nadają identyczne hasła do wielu kont pocztowych lub serwisów internetowych. Utrata kontroli nad zabezpieczeniami (np. wyciek hasła lub złamanie go przez osoby trzecie) może skończyć się utratą tożsamości w sieci, a w pewnych przypadkach nawet utratą dostępu do konta bankowego.
Jednym z najprostszych zabezpieczeń jest używanie silnych, unikatowych haseł. Zapamiętanie długiego, skomplikowanego ciągu znaków może być trudne, wręcz niemożliwe. Ze względu na wygodę wiele osób korzysta z opcji zapamiętywania haseł w przeglądarkach, co przyśpiesza i ułatwia proces logowania do konta.
Czy hasła zapisane w przeglądarce są bezpieczne?
Przechowywanie haseł w przeglądarce jest bardzo wygodne – po wejściu na stronę automatycznie uzupełniają się w odpowiednich polach lub automatycznie logują nas do konta. Za taką wygodę płacimy jednak bezpieczeństwem. Zależnie od systemu operacyjnego komputera i przeglądarki, hasła przechowywane w pamięci przeglądarki można podejrzeć, odszyfrować lub pobrać z dysku.
Przykładowo – jeśli osoba ma dostęp do naszego komputera i chce dowiedzieć się jakie mamy hasło, wystarczy, że użyje opcji automatycznego uzupełnienia hasła. Następnie, korzystając z opcji Zbadaj element, może zmienić kod w taki sposób, aby odsłonić rzeczywiste znaki znajdujące się za kropkami czy gwiazdkami cenzurującymi jego treść.
Strony internetowe także oferują opcje wyświetlenia hasła, aby użytkownik mógł sprawdzić, czy hasło zostało poprawnie wprowadzone. Warto unikać sytuacji, kiedy ekran z danymi logowania mogą ujrzeć osoby postronne np. w pociągu, na dworcu lub na lotnisku.
Jeśli nieautoryzowany użytkownik chce zobaczyć wszystkie hasła zapisane w przeglądarkach na bazie Chrome lub w Safari na MacOS – musi znać hasło lub PIN do komputera (o ile został takowy nadany). Oczywiście bardzo zdeterminowanej osoby to nie powstrzyma, ponieważ są sposoby na zresetowanie hasła samego komputera. Wymaga to więcej pracy i zaawansowanej znajomości systemu Windows oraz oprogramowania, jednakże jest to w dalszym ciągu możliwe.
Jak zapisywane są hasła w przeglądarkach?
Przykładem bardzo słabych zabezpieczeń jest przeglądarka Firefox, która w domyślnej konfiguracji nie ma żadnych funkcji ochrony przed wyświetlaniem zapisanych haseł. Wystarczy wejść w menu, wybrać opcję Dane logowania i hasła, a następnie wyświetlić hasło ikoną oka. W ustawieniach przeglądarki można co prawda ustawić dodatkowe hasło główne (niezależne od hasła systemowego), aczkolwiek korzysta z niej bardzo mała liczba użytkowników.
W przypadku użytkowania przeglądarek w systemie Linux sytuacja wygląda podobnie – aby uzyskać dostęp do zapisanych haseł nie jest wymagane poznanie hasła głównego. Oznacza to, że każda osoba z dostępem do komputera może wyświetlić zapisane hasła.
Aby znacznie poprawić bezpieczeństwo haseł, zachowując przy tym wygodę ich zapisywania, zalecamy skorzystanie z menadżera haseł. Działa on jak sejf – zabezpiecza Twoje hasła i dane do różnych kont internetowych i wymaga od Ciebie zapamiętania tylko jednego bezpiecznego hasła. Dlaczego menadżer haseł jest lepszym rozwiązaniem?
Czym jest menadżer haseł i czy warto z niego korzystać?
Głównym celem menadżera haseł jest zapewnienie bezpiecznej przestrzeni do przechowywania danych logowania oraz ułatwienie wprowadzania ich na stronach bez narażenia na wyciek lub wykradzenie. Menadżery haseł występują w wielu formach np. jako aplikacja na komputer, wtyczka do przeglądarki lub dodatek do oprogramowania antywirusowego. Biorąc pod uwagę, że logujemy się najczęściej do portali internetowych, wtyczka w przeglądarce internetowej bywa jedną z częściej wybieranych opcji.
Jednym z najbardziej popularnych menadżerów haseł jest LastPass. Jego największą zaletą jest nacisk na trzy aspekty pracy, które są kluczowe nie tylko w prywatnym zastosowaniu, ale także w biznesie online: bezpieczeństwo, wygoda oraz oszczędność czasu.
Jak działa menadżer haseł LastPass?
Głównym zadaniem menadżera haseł jest bezpieczne przechowywanie danych w jednym miejscu. LastPass w swoich założeniach działa jak „skarbiec” (Vault), w którym umieścisz swoje najważniejsze hasła oraz dane do automatycznego wypełniania np. adresy, karty płatnicze i wiele innych. LastPass posiada także generator bezpiecznych haseł z jednoczesnym zapisaniem ich w przestrzeni Vault – możesz więc zapomnieć o każdorazowym zapisywaniu ich na karteczce lub w notatniku (nawet tymczasowo).
Jak korzystać z menadżera haseł LastPass?
LastPass dostępny jest jako wtyczka do przeglądarki, która instaluje się kilkoma kliknięciami. Drugim wariantem jest aplikacja na systemy Windows, macOS, Android oraz iOS. Mając wszystkie dane pod ręką już nigdy nie będziesz się zastanawiać, jakie hasło pasuje do danego konta. Szybka instalacja oznacza też, że możesz pracować na wielu urządzeniach jednocześnie, a Twoje hasła będą synchronizowane pomiędzy nimi (w przeciwieństwie do haseł zapisywanych w pamięci przeglądarki na jednym urządzeniu).
Jakie dane pomaga zapisać menadżer haseł?
Na zgadywanie lub zmianę hasła potrafimy zmarnować sporo czasu. Hasła to jednak tylko jeden z elementów, który przechowasz w skrytce LastPass. Zabezpieczysz w ten sposób m.in. adresy do zakupów online, numery kart płatniczych, hasła do sieci Wi-Fi oraz numery dokumentó tj. paszport czy ID do kart członkowskich w różnych serwisach.
Jak zapisać hasło w LastPass?
Twórcom menadżera haseł LastPass zależy, by ich narzędzie było proste i intuicyjne w użytkowaniu oraz nie wymagało długiej konfiguracji, by móc z niego korzystać. Cały proces jest więc uproszczony do absolutnego minimum (tak, aby spełniało wszystkie standardy bezpieczeństwa).
- Wejdź na stronę lastpass.com/download i pobierz aplikację LastPass lub zainstaluj rozszerzenie w swojej przeglądarce. Rozszerzenia istnieją dla wszystkich najpopularniejszych przeglądarek internetowych.
- Stwórz konto lub aktywuj biznesową licencję korzystając z maila aktywującego, którego otrzymasz po zakupie LastPass. Master Password, czyli główne hasło, które ustawisz powinno być silne i trudne do złamania czy zgadnięcia. Będzie ono zabezpieczało wszystkie Twoje dane. Czerwona ikona LastPass oznacza, że jesteś zalogowany.
- Rozpocznij pracę z LastPass: zarządzaj swoimi hasłami i zabezpieczeniami konta. Klikając na ikonę LastPass otrzymasz dostęp do najczęściej używanych funkcji oraz do panelu zarządzania danymi Vault.
Biznesowa wersja menadżera haseł Last Pass – dlaczego warto?
Z LastPass można korzystać bez opłat np. do użytku prywatnego. W przypadku firm powstały biznesowe licencje LastPass, które rozszerzają funkcje menadżera haseł, oferując dodatkowe zabezpieczenia. Są to m.in.:
- uwierzytelnianie wieloskładnikowe,
- uwierzytelnianie biometryczne,
- współdzielone foldery haseł,
- monitoring sieci dark web w poszukiwaniu adresów/loginów, które zostały złamane,
- raportowanie o bezpieczeństwie.
W wyższych licencjach LastPass możesz także zarządzać polityką korzystania z LastPass w firmie oraz zintegrować menadżer haseł dla firm z kontami użytkowników Microsoft 365.