Webinary

Odpowiadamy na pytania z webinaru – Jak być na pierwszym miejscu w Google. 5 sprawdzonych sposobów na pozycjonowanie stron i sklepów internetowych

Dziękujemy za Twój udział w webinarze Akademii home.pl
Poniżej podpowiadamy na wszystkie zadane przez Państwa pytania.

SPIS TREŚCI

Gdzie wpisywać słowa kluczowe na sklepie w home.pl? W konfiguracji strony czy przy każdym z produktów z osobna?

Na słowa kluczowe znajduje się odpowiednie miejsce w panelu administratora. Dodatkowo
słowa kluczowe warto zamieścić w meta title i meta description konkretnych podstron,
oczywiście w formie unikatowych opisów.

Jak powinno się zapisywać frazy kluczowe na YT? z myślnikiem?

Na YouTube frazy kluczowe wpisuje się w przeznaczonym do tego miejscu. W przypadku
frazy dwuczłonowej słowa rozdziela się spacją, a każdą kolejną frazę oddziela enterem bądź
przecinkiem.

Czy są słowa kluczowe które mogą “zaszkodzić”. Powiązane np. z tematem alkoholu, papierosów, leków, itp.?

Jeśli strona dotyczy konkretnego z wymienionych aspektów, nie widzę powodu, aby się na
nie pozycjonować. Większą uwagę należy zwrócić na aspekty naturalnego umieszczania ich
w treści, a także unikania wprowadzania słów kluczowych niezwiązanych z tematyką tylko ze względu na fakt ich popularności.

Dlaczego czasami dobrze wy pozycjonowany wpis na blogu z 1 strony spada na 2-3, mimo że konkurencja nie napisała nic nowszego/lepiej dopasowanego?

Niestety trudno ocenić realny powód bez konkretnego przykładu. Google nieustannie
monitoruje intencje użytkowników w zakresie wyszukiwania konkretnych informacji,
wybierania konkretnych wyników pojawiających się w Google. Z tego też powodu, warto
aktualizować zamieszczane informacje, ulepszać je. Innym powodem może być kwestia np.mocniejszego podlinkowania wpisu konkurencji, które wywindowało wpis do TOP1.

Tytuł strony – krócej lepiej czy dłużej ? Czy frazowo ? Tzn. co jest najlepsze: 1. Sklep rowerowy 2. Sklep z rowerami marki A, B, C,… 3. Najtańsze rowery w Polsce

Tytuł strony powinien mieć około 57-60 znaków ze spacjami. Powinny być w nim zawarte
istotne dla strony frazy kluczowe, które możliwie jak najdokładniej opisują treść danej
podstrony. Z podanych przykładu wybrałabym rozwiązanie nr 2.

Czy przyjazne adresy URL mogą zawierać polskie znaki? np. “/ładowarki”?

Nie jest to rekomendowane, polskie znaki mogą wówczas zostać zamienione przez
przeglądarkę na znaki jak np. %, co sprawi, iż link nie będzie przyjazny.

Czy polecacie Państwo jakieś gotowe systemy CMS, które są zoptymalizowane pod kątem pozycjonowania stron?

Wszystko zależne jest od przeznaczenia danej strony, tj. czy będzie to sklep, czy strona
wizytówkowa. Dodatkowo istotna jest kwestia rozmiaru samej witryny, mianowicie bardziej
rozbudowane treści wymagać będą nieco mocniejszego „silnika”. Konkretne CMS w mniejszym/większym stopniu umożliwiają optymalizację względem pozycjonowania stron,
warto więc rozważyć również kwestię ich intuicyjności i obeznania w ich obsłudze. Należy pamiętać, iż niektóre rozwiązania na konkretnych CMS mogą wymagać ingerencji deweloperów.

Czy w przypadku duplikacji treści Google rozróżnia stronę, na której treści pojawiły się jako autorskie od strony, na której znalazły się treści “ściągnięte”? Czy jest możliwość, że strona na której treści zostały wprowadzone jako autorskie zostanie ukarana za to, że ktoś skopiuje jej treść i wprowadzi na innej stronie?

Tak, Google rozróżnia oryginał i duplikat na podstawie szeregu wytycznych i dba, aby w SERP-ach nie wyświetlały się takie same treści.
I ponownie tak, może dojść do „ukarania” pierwotnej strony – w celu uchronienia się przed podobną sytuacją Google uruchomiło narzędzie, dzięki któremu możemy zgłosić kradzież: https://support.google.com/legal/answer/3110420?hl=pl&rd=2.

Jak sprawdza się WordPress pod kątem pozycjonowania stron? Jakie wtyczki do WP polecacie?

Przede wszystkim warto sprawdzać wskaźniki prędkości, Core Web Vitals. Warto w tym celu korzystać z narzędzi Google, choćby Google Search Console czy Page Speed Insight w odniesieniu do każdego CMS. W zakresie WordPressa jedną z najpopularniejszych wtyczek względem SEO jest Yoast SEO. Dodatkowo warto weryfikować unikalność treści.

WordPress jest intuicyjnym i bogatym w dostępne wtyczki narzędziem, na którym z powodzeniem można postawić stronę do dalszego pozycjonowania.

Jak możemy wpłynąć na wskaźniki LCP, FID, CLS?

LCP – ograniczanie czasu ładowania największych elementów obecnych na stronie.
Rozwiązaniem może być optymalizacja ich rozmiaru i wielkości, a także używanie techniki
lazy-load. Istotna jest również optymalizacja renderowania treści tzn. HTML, CSS i Java
Script. W tym przypadku rekomendowane będzie posiadanie strony na wydajnym hostingu,
który nie generuje dodatkowych opóźnień.

FID – sugeruję eliminację niewykorzystanych zasobów Java Script, CSS, HTML, a także
opóźnienie ładowania zewnętrznych skryptów np. YouTube. Przydatne będzie również
odłożenie elementów ładowania do czasu wykonania konkretnej akcji przez użytkownika.

CLS – w tym przypadku należy zadbać, aby wykorzystany lazy-load nie wpływał negatywnie
w sekcji „above the fold” tzn. u góry witryny, co mogłoby powodować ewentualne
przesunięcia. Dodatkowo warto unikać zbędnych pop-upów, reklam o zmiennej wielkości.

Zdecydowanie warto użyć elementów iframe oraz atrybutów width i height względem
używanych elementów treści, aby uniknąć zmiany ich rozmiarów.

Jakie są bezpłatne narzędzia do sprawdzania jakości linków zewnętrznych?

Najbardziej korzystne narzędzia względem sprawdzania jakości linków zewnętrznych są
płatne. Warto jednak testować je w darmowych bądź dostępnych za znikomą opłatą trialach,
aby zweryfikować ich użyteczność pod osobiste preferencje.

Czy są jakieś narzędzia programistyczne, które pomagają pozycjonować strony?

Proces pozycjonowania jest trwały i nieustający. W związku ze zmieniającymi się
algorytmami Google, intencjami użytkowników, a także zmianami wykonywanymi przez
konkurencję rekomendujemy indywidualne podejmowanie działań na stronie, a także obserwowanie wyników zastosowanych rozwiązań, aby je ulepszać.

Warto natomiast korzystać z narzędzi pozwalających na monitorowanie osiąganych pozycji, narzędzi ułatwiających planowanie i tworzenie contentu, a także narzędzi mierzących prędkość.

Ile znaków powinien zawierać artykuł przyjazny dla pozycjonowania w Google?

Na wstępie warto zauważyć, że Google docenia rozbudowane treści, które kompleksowo odpowiadają na potencjalne pytania użytkownika czy na konkretny temat np. montażu
fotowoltaiki, czy też opisują konkretną kategorię produktową i sam produkt.
Niestety bez wskazanej tematyki i konkurencji trudno określić optymalną długość tekstu. Warto pamiętać jednak, iż Google pozytywnie ocenia również aktualizowanie treści i ich sukcesywne
rozbudowywanie.

Spotkałam się z podejściem, kiedy na blogu Tytuł artykułu nie powinien być H1, tylko H2 – wtedy jako H1 miałby być tytuł strony (np. blog nazwa firmy). Co w takim razie w przypadku bloga stosować? Trzymać się zaleceń – tytuł artykułu = H1?

Jest to zależne od używanych słów kluczowych, które chcemy pozycjonować. Przykładowo,
jeśli tematy wpisów blogowych nie zawierają fraz kluczowych, a zależy nam na
wypozycjonowaniu brandu, wprowadzenie H1 na brand + blog będzie jak najbardziej zasadne.
Jednak w sytuacji, kiedy zależy nam na frazach kluczowych zawieranych w tytułach wpisów,
warto zostawić je jako H1.

Jaki jest koszt optymalizacji strony w kierunku nowego algorytmu?

Niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależne jest od CMS
obsługującego daną stronę, zaimplementowanych na nim rozwiązań, a co za tym idzie
konkretnych czynności, które należałoby wykonać, aby odpowiednio zoptymalizować witrynę
pod nadchodzące zmiany. Różne CMS mają różne ograniczenia. Na przykład niektóre sklepy nie posiadają FTP, co może stanowić utrudnienie w niektórych kwestiach.

Jak indeksować zdobyte backlinki do strony w 2021?

Jeśli chodzi o linki zdobyte na zewnętrznych domenach to niestety nie mamy wpływu na ich
zaindeksowanie przez Google. W przypadku linków na zapleczach wewnętrznych można zastosować linkowanie wewnętrzne bądź indeksację w Google Search Console.

Jakie znaczenie dla pozycjonowania strony ma wiek domeny?

Wiek domeny ma znaczenie, natomiast nie jest ono znaczne. Zgodnie z opinią specjalistów
Google, różnica pomiędzy stroną, która ma 6 miesięcy a kilka lat jest znikoma.

Czy jakieś technologie wykorzystywane przy tworzeniu stron (HTML, PHP, ASP, itp.) są bardziej preferowane w SEO?

Google z pewnością ma pewne trudności w zakresie odczytywania np. Java Script. Jednak
posiłkując się tym przykładem, aby uatrakcyjnić wygląd strony, a także poprawić jej
użyteczność dla użytkownika, niekiedy takie rozwiązania jak najbardziej są wskazane.

Podczas wprowadzania konkretnych elementów na stronę warto zwracać uwagę na ich
obciążanie strony, a także m.in. wskaźniki prędkości i Core Web Vitals, aby wybrać
optymalne rozwiązanie.

Czy taki stary wskaźnik jak PageRank strony i wiek domeny ma jeszcze znaczenie przy pozycjonowaniu?

Page Rank i wiek domeny mają znaczenie, natomiast nie jest ono przeważająco znaczące.
Zgodnie z opinią specjalistów Google, różnica pomiędzy stroną, która ma 6 miesięcy a kilka
lat jest znikoma.

Czy opisy produktów, które tworzę sama, przy duplikowaniu podobnych produktów też lepiej jest zmieniać?

Zdecydowanie jest to rekomendowane. Wszystkie treści na stronie powinny być absolutnie
unikalne. Przykładowo, jeśli posiadamy 2 podobne produkty, które różnią się np. tylko
kolorem, ich opis również należy zmodyfikować, aby uniknąć duplikacji.

Czy tworząc stronę językową należy tłumaczyć adresy URL? Co ze znakami językowymi, np. arabski, francuski?

Nie jest to rekomendowane, polskie znaki mogą wówczas zostać zamienione przez
przeglądarkę na znaki jak np. %, co sprawi, iż link nie będzie przyjazny.
Przykładowo, w przypadku np. WordPressa, wspomniane znaki są automatycznie zmieniane na angielskie.
Warto również pamiętać, iż przeglądarki mogą nie odczytać poprawnie nieanglojęzycznych
znaków. Dodatkowo istotna jest również kwestia wygody użytkownika – angielskie znaki są
zdecydowanie przyjaźniejsze dla użytkowników.

Czy nazwa strony/domeny mają wpływ na pozycjonowanie strony? Czy rodzaj domeny np: .pl czy .eu ma wpływ na pozycjonowanie strony?

Oba te elementy mają wpływ na pozycjonowanie, lecz nie jest on znaczący i przeważający. Wobec tego nie ma też jednoznacznej sugestii jakie nazwy/domeny wybierać.
To co najistotniejsze przy adresie naszej strony, to fakt aby była prosta, krótka i niepowtarzalna.

Czy ważne jest umieszczenie tytułu i tekstu zastępczego za obrazy w sklepie?

Tak, taka praktyka jest rekomendowana. Warto pamiętać również o tekstach alternatywnych
dla zdjęć, które również są widoczne dla Google i wpływają na pozycjonowanie.

Zapraszamy do udziału w kolejnych webinarach home.pl

home.pl wspiera rozwój firm w Internecie

home.pl jest największym w Polsce dostawcą usług internetowych dla klientów biznesowych i indywidualnych. Jako członek globalnej grupy United Internet firma jest liderem branży również w Europie.

#wspieramyrozwójfirm