Błąd w wyświetlaniu certyfikatu SSL nie zawsze wynika z nieprawidłowej konfiguracji strony docelowej lub samego serwera. Bardzo często okazuje się, że na jednym urządzeniu adres z przedrostkiem HTTPS działa prawidłowo, a na innym niekoniecznie. Na szczęście problem ten jest łatwy i szybki do usunięcia.
SPIS TREŚCI
Błąd certyfikatu SSL – jaki jest powód?
Rodzaj wyświetlanego błędu w połączeniu z użyciem SSL zależy od zastosowanej przeglądarki. Docelowo jednak ten rodzaj błędu uniemożliwia poprawne wyświetlenie samej witryny i zablokuje dostęp z użyciem szyfrowanego połączenia HTTPS przed adresem domeny. Niektóre z nich wynikają z nieprawidłowości w konfiguracji hostingu tj. brak zainstalowanego certyfikatu. Zdarzają się również sytuacje, gdy po stronie serwera cała konfiguracja jest wykonana prawidłowo, a mimo tego błąd w oknie przeglądarki jest dalej widoczny i to na konkretnym urządzeniu.
Bez względu czy wina leży po stronie serwera czy przeglądarki pamiętaj, że posiadanie certyfikatu SSL na stronie WWW jest dzisiaj niezbędne. Jeżeli go jeszcze nie zamówiłeś – możesz to zrobić w home.pl, dzięki czemu zwiększysz wiarygodność swojej strony w oczach użytkowników.
Błąd w działaniu certyfikatu SSL może w konsekwencji doprowadzić do wyświetlania takich komunikatów jak:
NET:ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID
NET::ER_CERT_COMMON_NAME_INVALID
SSL Handshake Failed
ERR_SSL_OBSOLETE_VERSION
ERR_SLL_PROTOCOL_ERROR
Są to najczęściej pojawiające się treści przy błędnie działającym certyfikacie SSL w przeglądarce.
Jak usunąć błąd SSL w przeglądarce?
W pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy błąd rzeczywiście wynika z nieprawidłowości w działaniu przeglądarki. Możesz to zrobić np. w tym miejscu wpisując nazwę domeny. Narzędzie sprawdzi, czy na docelowym serwerze certyfikat SSL jest zainstalowany prawidłowo. Jeżeli pojawią się jakikolwiek błędy – warto skontaktować się z administratorem serwera, aby poprawił konfigurację. Jeżeli wszystkie testy wypadły pozytywnie i certyfikat działa – przejdź do poniższych kroków.
Wyczyszczenie pamięć cache oraz plików cookie
Pierwszą czynnością, jaką powinno się wykonać w takiej sytuacji jest wyczyszczenie pamięci podręcznej przeglądarki. Przeglądarka zapisuje i przechowuje dane dotyczące wizytowanych przez Ciebie stron internetowych. Być może część z tych danych jest już nieaktualna i wymaga ponownego załadowania.
Sprawdź, jak wyczyścić pamięć cache w najpopularniejszych przeglądarkach internetowych.
Ustawienia czasu w systemie
Certyfikaty SSL posiadają własne daty wystawienia i wygasania wraz z godziną. Niewykluczone, że pracujesz w innej strefie czasowej i godzina oraz data na Twoim komputerze nie jest zgodna z datą certyfikatu SSL. Aby to sprawdzić – przejdź w systemie do ustawień czasu i zweryfikuj, czy masz włączoną automatyczną synchronizację. Na przykład w Windows 10 wykonasz to wpisując w wyszukiwarce systemowej „Ustawienia”, a następnie klikniesz na zakładkę „Data i godzina”. Włącz opcję „Ustaw czas automatycznie” oraz „Ustaw strefę czasową automatycznie”.
Usuwanie danych o certyfikatach SSL w przeglądarce
Jednym z elementów zapisywanych w przeglądarce internetowej jest informacja o certyfikacie SSL dla danej strony. Narzędzie w ten sposób buduje bazę zaufanych adresów. Niewykluczone, że po aktualizacji certyfikatu SSL na serwerze ze stroną internetową przeglądarka nie widzi pełnej zgodności w zakresie daty wygaśnięcia. Pomocne będzie tutaj usunięcie informacji i załadowanie ich na nowo po ponownej wizycie na stronie WWW. W przypadku przeglądarki Google Chrome wystarczy przejść do jej ustawień, a następnie zakładki Bezpieczeństwo i Zarządzaj Certyfikatami. Po kliknięciu pojawi się okno z listą dostawców certyfikatów. Usuń te, których ważność wygasła.