Każdy fotograf posiada portfolio, którym chce się pochwalić. Najlepszym sposobem, aby to osiągnąć i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów jest właściwa prezentacja zdjęć na stronie internetowej. Dzięki niej (a zwłaszcza dedykowanej zakładce z przykładami sesji) można ukazać pełną ofertę oraz więź jaką potrafi nawiązać fotograf z bohaterami swoich zdjęć. Samo dodanie fotografii może jednak być nie wystarczające. Jak stworzyć stronę internetową dla fotografa i co powinna ona zawierać, aby przekonała klientów do skorzystania z usług fotograficznych?
Jak stworzyć portfolio na stronę internetową fotografa?
Tworząc stronę dla jednego z naszych klientów z branży fotograficznej skupiliśmy się na istotnym aspekcie jakim jest marka właściciela firmy. Poprzez dobrze zaprojektowaną stronę chcieliśmy ukazać jego warsztat oraz profesjonalizm. W tym celu zastosowaliśmy minimalistyczną formę z ograniczoną paletą kolorów. Dzięki temu strona jest funkcjonalna i przejrzysta, a jej elementy nie przysłaniają głównych bohaterów serwisu, czyli zdjęć.
Bogate portfolio to jednak nie wszystko. Uszeregowanie go oraz stworzenie funkcjonalnej struktury, pozwoli na swobodną nawigację po stronie. Podczas planowania wizualnego rozkładu kierowaliśmy się ścieżką, którą będzie poruszał się przyszły użytkownik. Najważniejsze elementy zostały ulokowane wyżej, w bardziej widocznym miejscu.
Każde ze zdjęć z portfolio zostało pogrupowane według odpowiedniego dla branży kryterium – typu odbytej sesji. W ten sposób płynnie przeszliśmy do kolejnego kroku, czyli stworzenia kategorii, dzięki którym docelowo powstała grupa usług oferowanych przez fotografa.
Czy rozmiar zdjęć na stronie internetowej ma znaczenie?
Branża fotograficzna jest bardzo ważna w kontekście jakości zdjęć. Zbyt duże pliki spowolnią ładowanie strony internetowej. Z kolei małe zdjęcia nie ukażą w pełni umiejętności fotografa i będą niskiej jakości. Przy projektowaniu strony z portfolio należy jednak zadbać o optymalizację rozmiaru zdjęć, tak aby skrócić czas ładowania do minimum. Możesz to zrobić na kilka sposobów:
- zmniejszając liczbę zdjęć,
- optymalizując rozmiar zdjęć do momentu, kiedy zachowany zostanie balans między zajętością i jakością,
- korzystając z wtyczek typu cache, które kompresują stronę internetową
Badania dowodzą, że użytkownicy opuszczają stronę jeśli ta ładuje się dłużej niż 5 sekund, dlatego warto dążyć do jak najlepszego wyniku. Pamięta również, aby każde ze zdjęć miało opisany parametr alt – w ten sposób Twoja galeria zyska szansę na pojawienie się w zakładce Grafika w Google.
Jak wyróżnić się w branży fotograficznej? Wybierz do portfolio nie tylko najlepsze zdjęcia, ale również takie, które posiadają jakąś narrację i opowiadają historię np. od sesji narzeczeństwa w plenerze przez ślub, chrzest dziecka, a na jubileuszu rodzinnym kończąc. W naszym przypadku zastosowaliśmy moduł slidera (suwaka), w którym opublikowaliśmy przykłady realizacji sesji.
Czy fotograf potrzebuje bloga?
Pozycję profesjonalnego fotografa podkreśliliśmy poprzez wyodrębnioną sekcję blogową, ponieważ nie tylko zdjęcia, ale i poradniki mogą podkreślić jego profesjonalizm. Opisy wykonanych sesji oraz zalecenia dotyczące przygotowania klienta przybliżają sposób pracy i poszerzają perspektywę użytkownika. Blog to również element, który wpływa na pozycjonowanie strony – nawet jeżeli nie masz dużej ilości czasu to każdy artykuł będzie działać na Twoją korzyść.
Optymalizacja SEO dla strony WWW fotografa pod kątem bloga pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy jeszcze nie są zdecydowani na wybór usługi lub konkretnej firmy. Przedstawienie i opisanie aspektów fotografii zwiększa zaufanie i szanse na kontakt użytkownika poprzez formularz. Nie każdy bowiem wie od razu czego chce, a odpowiadanie za pomocą bloga na przykładowe pytania przyśpiesza decyzję.
Formularz kontaktowy – o czym warto wiedzieć?
Inną, niezwykle ważną częścią serwisu jest podstrona służąca skontaktowaniu się klienta z fotografem. Funkcjonalnym sposobem jest dodanie na niej formularza. W przypadku branży fotograficznej nie musi to być jednak tylko moduł do wpisywania adresu email oraz imienia.
Przy budowie strony dla naszego klienta rozbudowaliśmy go o specjalne pola, które służą ustaleniu oczekiwań klienta. Na przykład miejsce czy też data uroczystości pozwolą przygotować wstępną wizję sesji według fotografa oraz ustalić harmonogram pracy. Oprócz nich dostępne są również tradycyjne informacje tj. numer telefonu oraz e-mail. Dzięki temu osoba zainteresowana skorzystaniem z usług w szybki sposób wyśle zapytanie np. w sytuacji, gdy nie jest pewna terminu sesji lub chce skonsultować swój pomysł.
Sekcja Klienta
Jedną z ciekawszych sekcji, jakie fotograf może zawrzeć na stronie jest tzw. sekcja klienta. Jest to miejsce, w którym dany klient zobaczy pierwsze efekty prac w najlepszej rozdzielczości. Dostęp do tej podstrony jest możliwy tylko po wpisaniu odpowiedniego hasła. po wcześniejszym wpisaniu hasła. Jego treść znają jedynie Klienci. Pozwala to na szybszy dostęp do zdjęć w najlepszej rozdzielczości.
Dlaczego fotograf potrzebuje strony WWW?
Branża fotograficzna jest bardzo konkurencyjna. To, jak zaprezentujemy naszą ofertę i doświadczenie (które pełni ważną rolę przy wyborze fotografa) za pomocą strony internetowej ma duże znaczenie. To właśnie strona powinna być doskonałym zobrazowaniem umiejętności utrwalania chwil za pomocą aparatu.
Przy pracy nad projektem witryny dla naszego klienta utwierdziliśmy się w przekonaniu, że ukazanie dorobku za pomocą portfolio jest dla zawodu fotografa najważniejszym aspektem budującym profesjonalny wizerunek. Nie bez znaczenia są również treści wspierające decyzję klienta tj. wpisy poradnikowe czy relacje z sesji plenerowych, które odpowiadają na podstawowe pytania potencjalnych klientów.
Tworzenie stron internetowych dla branży fotograficznej nie jest nam obce. Jeżeli nie masz swojej wizytówki w sieci, a chcesz wyróżnić się na tle konkurencji estetycznym, nowoczesnym i przyciągającym uwagę serwisem, skontaktuj się z naszymi specjalistami: