Kiedy sprzedajesz produkty online absolutnie konieczne jest zaprezentowanie ich za pomocą profesjonalnie wyglądających, precyzyjnych zdjęć. Dobrze zrobiony zestaw materiałów wizualnych nie tylko odpowie użytkownikowi na pytanie „jak to wygląda?”, ale także wzbudzi zaufanie i zwiększy prawdopodobieństwo zakupu. Chociaż opisy świetnie nadają się do wyjaśniania tajników produktu i pozyskiwania klientów, 90% informacji, które pozyskujemy w sieci, to informacje wizualne. Co więcej, 93% konsumentów uważa wygląd za najważniejszy przy podejmowaniu decyzji.
Jaki aparat wybrać do robienia zdjęć produktowych?
Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz chwalić się dużym, eleganckim aparatem, aby robić świetne zdjęcia produktów! Większość współczesnych smartfonów ma wbudowaną optykę, która oferuje jakość zdjęć na więcej niż zadowalającym poziomie. Smartfon jest doskonałym narzędziem do pracy, ponieważ możesz go nosić ze sobą w każdej sytuacji, a dzięki pełnej synchronizacji zdjęć z aplikacjami Google lub OneDrive – materiały od razu wylądują w bezpiecznym miejscu.
Bardzo ważne jest to, aby przy robieniu zdjęć smartfonem nie używać filtrów upiększających. Większość producentów dodaje do swoich aplikacji taką opcję, ale w przypadku zdjęć produktowych unikaj jej. Ewentualne niedoskonałości poprawisz w programie graficznym, co w przypadku zdjęć z dodanym domyślnie filtrem jest sporym utrudnieniem.
Jaka nazwa pliku jest najlepsza dla zdjęcia na stronie WWW?
Nazwa pliku to coś, nad czym warto przysiąść ponieważ daje to większą szansę na odnalezienie Twoich produktów w wynikach wyszukiwania. Jest mało prawdopodobne, ludzie szukali rzeczy, które nazywają się „zdjecie123456”, a to właśnie takie frazy pojawiają się najczęściej w nazwach plików! Używaj zwięzłej, jasnej terminologii, aby pomóc algorytmom Google w odnalezieniu Twojej strony WWW i optymalizacji pod kątem słów związanych z Twoją branżą. Dla przykładu zdjęcie prezentujące konkretny model butów powinno nazywać się nazwa-modelu-rocznik.jpg, gdzie przed rozszerzeniem pliku umieścisz po myślnikach słowa powiązane z tym modelem wraz z rokiem wydania.
Jak dobrać światło do zdjęć produktowych?
Unikaj fluorescencyjnego oświetlenia padającego z góry – nikt nie wygląda pod nim dobrze i dotyczy to również przedmiotów! Naturalne światło jest zwykle bezpiecznym rozwiązaniem, więc staraj się je wybierać, gdy tylko jest to możliwe. Światło diametralnie się zmienia w ciągu dnia, więc wybierz porę, w której światło najbardziej Ci odpowiada i staraj się zawsze robić zdjęcia seryjne w jak najkrótszym czasie.
Jeżeli korzystasz z oświetlenia studyjnego – zadbaj o odpowiednią lampę i jednokolorowe tło, które wyeksponuje kontur Twojego produktu. Unikaj zdjęć wykonywanych z chaotycznym ułożeniem przedmiotów w tle, ponieważ będą odwracać uwagę użytkownika. Wyjątkiem są zdjęcia prezentujące np. meble kuchenne lub inne złożone rzeczy, które wymagają przedstawienia w jakimś kontekście. Tak samo postępuj przy zdjęciach pokazujących zastosowanie produktu – staraj się, aby drugi plan i otoczenie nie odciągało uwagi.
Ile zdjęć dodać do jednego produktu?
Tak, jak musisz upewnić się, że pisemne opisy pomagają klientom naprawdę zorientować się w twoich produktach, należy również dołączyć wystarczającą liczbę odpowiednich zdjęć, aby ludzie mogli je poczuć. Zapewne zauważyłeś, że większość sklepów internetowych zawiera zdjęcia produktów z różnych ujęć. Dzieje się tak nie bez powodu – większość klientów chce upewnić się, że wybrany produkt dobrze prezentuje się w prawdziwej przestrzeni. Dotyczy to również odmian produktów: jeśli masz produkt w wielu kolorach lub rozmiarach, to pokazuj je wszystkie!
Rozmiar produktu na zdjęciu
Specyfikacja techniczna produktów to ważny element wpływający na decyzję o zakupie. Jeśli Twoi klienci nie mają pod ręką taśmy mierniczej, potrzebują bardziej namacalnego doświadczenia i wiedzy, jak duży jest obiekt, którym się interesują. Możesz im pomóc za pomocą zdjęć podając punkt odniesienia: jeśli twój produkt może być trzymany w dłoni, pomyśl o dołączeniu takiego zdjęcia. Jeśli jest przeznaczony do noszenia, zaprezentuj go na innej osobie; jeśli jest to coś, co umieścisz w domu lub ogrodzie, dołącz zdjęcie przedmiotu w tym miejscu. Pomoże to Twoim klientom w podjęciu świadomej decyzji i pomoże Ci uniknąć reklamacji, gdy nadejdzie produkt o innym rozmiarze niż oczekiwany.
Jak zrobić zdjęcia studyjne w domu?
Nie każdy dysponuje wystarczającymi środkami, aby wynająć profesjonalne studio fotograficzne. Ale do podstawowej sesji nie potrzebujesz – przynajmniej na samym początku działalności – zaawansowanego sprzętu, który kosztuje kilka lub kilkanaście tysięcy złotych. Możesz stworzyć eleganckie, jednolite tło dla swoich produktów przyklejając duży arkusz białego papieru między ścianą a powierzchnią, na której znajdują się produkty. Tak, aby uformować krzywą i przestrzeń dla fotografowanych przedmiotów. Tworzy to naprawdę profesjonalny wygląd i usuwa irytujące niechciane ślady lub cienie w tle.
Do odpowiedniego doświetlenia wykorzystaj dostępne w domu lampy i przede wszystkim – unikaj fotografowania pod światło (czyli ułożenia optyki aparatu lub smartfonu w kierunku okna z padającym światłem).
Jeśli będziesz pamiętać o tych wskazówkach i przyzwyczaisz się do ich przestrzegania, będziesz na dobrej drodze do stworzenia sklepu internetowego, który będzie oferował atrakcyjne zdjęcia. Niewielki wysiłek i konsekwencja pomogą Ci przejść długą drogę i sprawią, że produkty będą się świetnie sprzedawały.
Co zrobić, jeśli masz już zdjęcia, ale nie masz strony internetowej? Stwórz ją samodzielnie np. w oparciu o prosty w obsłudze Kreator. Nie musisz znać się na programowaniu, nie musisz zlecać pracy informatykom i zewnętrznym freelancerom. W tego typu narzędziu własną stronę z galerią zdjęć uruchomisz nawet w kilkadziesiąt minut.