Era social commerce trwa w najlepsze, a możliwości jakie udostępniają nam media społecznościowe są coraz większe. Instagram to jedna z najpopularniejszych platform tego typu na świecie. Spotykają się na niej różne pokolenia Internautów. Największą zaletą Instagrama jest jednak angażowanie grup skupionych wokół konkretnej tematyki. To z kolei powoduje, że coraz więcej użytkowników spogląda na ten serwis, jako źródło potencjalnych klientów. Czy można sprzedawać na Instagramie bez posiada sklepu internetowego? Tak, jest to możliwe i dowiesz się o tym z poniższego tekstu.
Dlaczego warto zacząć sprzedawać na Instagramie?
Jeżeli szukasz miejsca, w którym sprawdzisz swój pomysł na biznes lub chcesz poszerzyć swoje działania sprzedażowe – Instagram jest doskonałym wyborem. Obecność firm na Instagramie jest dzisiaj praktycznie niezbędne z kilku powodów. Po pierwsze – każde social media buduje zaufanie do marki, co z kolei pozytywnie wpływa na jej odbiór wśród użytkowników. Po drugie – liczby stojące za Instagramem robią wrażenie:
- W Polsce korzysta z niego prawie 9,2 mln osób, a to ok. 61% użytkowników social media (raport Hootsuite, styczeń 2021). Liczba użytkowników Instagrama cały czas rośnie.
- Większość z nas korzysta z social mediów za pomocą smartfonów. Raport E-comerce w Polsce (2021) wskazuje, że 76% Polaków kupuje za pomocą telefonu. Łatwo zaangażować do zakupu osobę, która w chwili relaksu, przegląda tablicę na Instagramie lub wchodzi w interakcję ze stories lub tzw. rolkami (Reels).
Jak sprzedawać na Instagramie bez posiadania sklepu internetowego?
Bez względu na to co posiadasz w swojej ofercie – za pomocą Instagrama możesz de facto sprzedać wszystko. Od rękodzieł, ubrań, mebli, czy akcesoriów, a na szkoleniach, treningach fitness oraz kursach obcego języka kończąc. Nie ma tutaj ograniczeń (poza oczywiście kwestiami prawnymi), bo Instagram jest wyłącznie „miejscem” do zaprezentowania siebie i jeśli zbudujesz wokół siebie aktywną społeczność – końcowy produkt może przybrać dowolną formę. Jeśli już posiadasz rozbudowany profil, to dobrym pomysłem będzie uruchomienie pierwszej sprzedaży.
Sprzedaż przez wiadomość prywatną (DM)
Wymiana informacji z klientem jest najbardziej znaną metodą składania zamówienia na Instagramie. W tym przypadku osoba zainteresowana Twoim produktem zgłasza się poprzez chat (DM) na Twoim profilu. Wadą takiego rozwiązania jest jednak czasochłonność i bezpieczeństwo.
Podawanie danych wrażliwych za pomocą DM może zniechęcić wielu potencjalnych klientów do realizacji zakupu. Również czas związany z dopytaniem o szczegóły (zwłaszcza, gdy sprzedajesz produkty niestandardowe) potrafi wydłużyć ścieżkę klienta.
Jak ułatwić klientowi w wiadomości prywatnej zakup produktu? Możesz skorzystać np. platformy 1koszyk, która polega na tworzeniu gotowego odnośnika do produktu, płatności i przesyłki kurierskiej. To, co zazwyczaj widzisz w swoim ulubionym sklepie internetowym jest tutaj maksymalnie upraszczane w formie jednego adresu. Co ważne – nie musisz posiadać sklepu internetowego! Wszystko wykonuje za Ciebie wspomniany link.
Zalety tego rozwiązania są ogromne. Wyobraź sobie sytuacje, w której klient wysyła do Ciebie w wiadomość, a Ty – zamiast wymieniać z nim wszystkie informacje – wysyłasz krótki link do produktu. Kiedy w niego kliknie zostaje przekierowany bezpośrednio do koszyka zakupowego, a tam finalizuje całość wybierając metodę płatności i rodzaj przesyłki. Gotowe informacje są wysyłane na Twój adres email, a pieniądze zasilają profil na platformie 1koszyk, które możesz od razu wypłacić na swoje konto bankowe.
Linki sprzedażowe w BIO na profilu
Jak jeszcze możesz sprzedawać na Instagramie? Platforma umożliwia Ci dodanie linka w biogramie, tzw. link BIO. Możesz przekierować za jego pomocą klienta na swoją stronę/blog, gdzie opisujesz produkt lub to, czym się zajmujesz. Warto pamiętać, że link w BIO (pomijając stories) to jedyny klikalny link na Twoim profilu, dlatego też kierując do niego swoich klientów ułatwisz im odnalezienie najważniejszych informacji.
Dobrym sposobem jest połączenie odnośnika umieszczanego w BIO z linkiem w postaci platformy 1koszyk. Jest to dobre rozwiązanie, jeżeli sprzedajesz 1 produkt i robisz to sezonowo. Od niedawna Instagram oferuje również umieszczanie linków w postaci naklejek w relacjach – pamiętaj jednak, że sam mechanizm relacji wyświetla treść tylko przez 24 godziny.
Co warto sprzedawać przez link w BIO?
- ebooki
- treści cyfrowe (np. muzykę)
- bilety na koncert
- warsztaty online
- kursy stacjonarne
Reklama na Instagramie
Podobna sytuacja ma miejsce, jeśli zdecydujesz się na reklamę na Instagramie. Być może masz dużą ilość jednego produktu na magazynie i planujesz wyprzedaż lub chcesz w krótkim czasie dotrzeć do większej grupy potencjalnych klientów. Utwórz promocję i dodaj do niej link, który przekieruje osoby klikające w reklamę – do finalizacji zakupu. Bez długiego szukania konkretnej oferty – prosto do koszyka.
Instagram Stories
Dodanie relacji na swoim profilu na Instagramie angażuje często bardziej niż posty, a firmy bardzo często używają tego formatu do pokazania swojej pracy od kulis. Prezentacja całego procesu powstawania produktu to bardzo dobry pomysł również na jego sprzedaż. Co więcej, stories umożliwiają zadawanie pytań (np. jaki kolejny produkt tworzyć lub dać w promocji), co jest bardzo ważne w budowie relacji z klientami.
Jak sprzedawać na Instagramie za pomocą Instastories? Najskuteczniej kierować klientów do konkretnego produktu. W przypadku rękodzieła, ebooka, czy usługi – link do finalizacji zakupu będzie najbardziej skuteczny. Masz dwie możliwości skierowanie swoich obserwatorów do linku:
- zachęcaj do zakupu produktu, poprzez klikanie w link BIO, w którym umieścisz przekierowanie do produktu/strony/bloga
- dodaj aktywny link (dostępny w opcjach naklejki/stickers) w Instastories
Transmisje live ze sprzedażą
Co czwarty Polak kupuje dziś podczas relacji na żywo. Live comerce jest obecnie dynamicznie rozwijającym się kanałem sprzedaży, zwłaszcza na Facebooku. Ale sam Instagram nie pozostaje w tyle, ponieważ posiada proste i intuicyjne narzędzie do przeprowadzenia live’a w aplikacji. Co więcej, ze względu na politykę serwisu, nie jest możliwe przeprowadzenie transmisji na żywo z użyciem zewnętrznych aplikacji np. wspierających popularnych streamerów w sprzedaży.
Jak w związku z tym poradzić sobie z zamówieniami odbieranymi przez Instagrama? Masz do wyboru 3 możliwości – standardową obsługę wiadomości prywatnych i odpowiadanie na nie, dodanie podczas transmisji live linku do koszyka z produktem (np. poprzez platformę 1koszyk) lub dodanie po live relacji na instastories z naklejką przekierowującą użytkownika na stronę internetową.
Sprzedaż na Instagramie poprzez link – dlaczego warto?
Nieważne jak wiele różnych produktów sprzedajesz – do każdego możesz wygenerować prosty link z gotowymi opcjami e-płatności i przesyłkami kurierskimi lub Paczkomatami. To w dużym stopniu upraszcza cały proces sprzedażowy na Instagramie, ponieważ nie wymaga posiadania sklepu internetowego, a ponadto zamyka zakupy w jednym, klikniętym linku. Po stronie klienta zostanie wybór metody płatności i wysyłki. To oszczędność czasu dla Ciebie i niego.
Chcesz wiedzieć więcej o linkach sprzedażowych na Instagramie? Zapoznaj się z ofertą darmowego konta 1koszyk w home.pl.