Od czasu przejścia wielu użytkowników na pracę zdalną, aplikacje i narzędzia do komunikacji zyskują cały czas na popularności. Organizowany w ten sposób webinar to dla małej firmy oszczędność czasu (odchodzą bowiem koszty transportu i noclegu w innym mieście), a także szansa na pozyskanie klientów poza daną lokalizacją. Umożliwia to m.in. ClickMeeting – aplikacja do prowadzenia wirtualnych wykładów i spotkań.
Chcesz wiedzieć więcej o organizacji szkoleń w internecie? Zapoznaj się z badaniem home.pl „Dlaczego Polacy wybierają webinary?„.
Czym jest webinar?
Webinary to z definicji szkolenia zdalne, w których dominuje przekaz prezentera, a interakcje z uczestnikami są mocno ograniczone. Wydaje się, że taki pomysł na dzielenie się wiedzą jest mało atrakcyjny, ale to błędne założenie! Przede wszystkim są one źródłem łatwo przyswajalnej wiedzy, jest to również duża wygoda dla samego uczestnika – obejrzy on materiał na praktycznie dowolnym urządzeniu.
Zastosowane webinarów w swojej strategii marketingowej to dobry pomysł na dostarczenie wartości Twoich usług lub produktów dla nowych i obecnych klientów. Jakie przykładowe pomysły na webinar warto przemyśleć?
- specjalnie dostosowane kursy do aktualnych klientów,
- e-learning dla użytkowników zewnętrznych (wykłady, lekcje, warsztaty),
- demonstracja produktu w akcji dla potencjalnych klientów,
- automatyzacja szkoleń tzw. onboardingu nowego klienta (uruchamianie nagranych wcześniej szkoleń w wersji video),
- szkolenia pracowników.
Ale to nie wszystko, ponieważ webinary często wyglądają jak typowy wykład z jednym prowadzącym, panelem dyskusyjnym oraz sesją „Q&A”, w której odpowiadmy na pytania uczestników. Niezależnie od wybranego formatu, każdy webinar wymaga przygotowania merytorycznego prowadzącego oraz sposobu prowadzenia. Odpowiednie przygotowanie i materiały są kluczem do udanego szkolenia.
Jak przygotować webinar?
Skuteczność webinaru zależy od wielu czynników. Warto przyjrzeć się nim, aby opracować atrakcyjny materiał szkoleniowy. Pokonanie tych barier pozwoli Ci na przeprowadzenie wartościowego szkolenia lub prezentacji. Uczestnicy dzięki temu wyjdą z poczuciem dobrze spędzonego czasu. Na czym musisz się skupić organizując taki webinar?
Wybór grupy docelowej
Planując webinar i zapraszając na niego potencjalnych uczestników, zadaj sobie pytanie: dla kogo jest to szkolenie? Źle dobrany temat do grupy docelowej sprawi, że uczestnicy nie dowiedzą się niczego, będą znudzeni lub wyłączą webinar w trakcie jego trwania. Jak dobrać odpowiednią grupę? Przede wszystkim zadbaj o atrakcyjny temat i jasny, klarowny opis tego, co zaprezentujesz podczas webinaru (tzw. agenda).
Czy szkolenie musi być interaktywne?
Czasy suchego wykładania wiedzy już dawno minęły. Od kilku lat wiemy, że uczestnicy szkoleń oraz uczniowie potrzebują dodatkowych bodźców ułatwiających zapamiętywanie treści. Dlatego też podczas projektowania prostej prezentacji zastanów się, w których momentach warto zapytać swoich uczestników o zdanie i zaktywizować ich do działania.
Skorzystaj z takich narzędzi jak:
- ankiety
- chat
- zaczepki (np. „czego oczekujecie po webinarze?”)
- proste testy wiedzy
Mieszanie kilku różnych metod prowadzenia zajęć ułatwi Ci nawiązanie kontaktu z uczniami i zburzy wirtualną ścianę między prezenterem, a uczestnikami. Ci z kolei będą bardzo zaangażowani i docenią Twoje szkolenie.
Ile powinien trwać webinar?
Zbyt długi webinar będzie męczący dla uczestników, co przełoży się również na ilość przyswajanej informacji. Pamiętaj, że do takich wirtualnych szkoleń ludzie dołączają w przerwie między innymi obowiązkami, co ma fundamentalne znaczenie dla Ciebie, jako prowadzącego. Według przeprowadzonego przez nas badania Polacy chcą brać udział w webinarach między 8:00, a 12:00 oraz wieczorem – od 18:00 do 21:00.
Co to oznacza dla Ciebie? Musisz tak ograniczyć czas webinaru, aby był on treściwy i konkretny. Rano ludzie sprawdzają pocztę i wykonują podstawowe zadania w swojej pracy, a więc nie mają dużo czasu, aby wziąć udział w 3-godzinnym szkoleniu. Wieczorem nasza wydajność i możliwość koncentracji jest na takim poziomie, że nie jesteśmy w stanie utrzymać uwagi podczas dłuższych spotkań online.
Przyjmuje się, że wraz z przywitaniem oraz poprowadzeniem szkolenia webinar nie powinien trwać dłużej niż 45 minut, ale nie jest to sztywna wartość, której musisz się trzymać przy każdej okazji. Kluczowy jest cel oraz grupa odbiorców – jeżeli prezentujesz demo swojej usługi (produktu), lub Twoje szkolenie jest płatne, pozwól sobie na nieco dłuższy format.
Co przeszkadza uczestnikom w trakcie webinaru?
Niezależnie od Twojego przygotowania i materiałów zawartych w webinarze, uczestnicy potrafią wpaść w pułapkę rozpraszaczy – komunikatorów, SMSów, osób przebywających w tym samym pomieszczeniu odwracających uwagę. Zachęć swoich odbiorców do ograniczenia tego typu czynników, zwłaszcza na samym początku szkolenia. Wycieszenie telefonu lub odłożenie go na półkę sprawi, że wiedza płynąca z webinaru będzie łatwiej przyswajalna.
Czym charakteryzuje się dobry webinar?
Szkolenia i webinary nie są nowym rozwiązaniem, lecz ze względu na ich rosnącą popularność, warto wspomnieć o kilku wskazówkach, które z pewnością pomogą w prowadzeniu wydarzeń w internecie. Jako prowadzący, jesteś nie tylko przekaźnikiem wiedzy, ale również fundamentem całej idei szkoleń internetowych w Twojej firmie. O co więc musisz zadbać?
Brak ścian tekstu
Najczęściej popełniały błąd to dodanie do prezentacji tekstu, który sam czytasz w trakcie webinaru. Efekty takich pomysłów są najczęściej dwa i kończą się one znużeniem uczestników. Po pierwsze – tak przygotowany slajd z setką znaków powoduje, że treść zaczyna przytłaczać uczestnika. Po drugie – prezentacja w tej formie nie wzbudza u użytkowników zainteresowania. Nie ma w niej niczego zaskakującego i staje się ona przewidywalna.
Na ekranie powinny znajdować się tylko najważniejsze informacje np. podpunkty danego tematu. Wyjaśnij je opowiadając o nich, wspieraj się obrazami, wykresami lub krótkimi materiałami wideo.
Odpowiednia jakość obrazu
Wygląd prowadzącego w oku kamery jest równie ważny, co zawartość samego webinaru. Najlepiej, aby kamera była umiejscowiona na wysokości Twojej głowy. Jeśli korzystasz z kamerki w laptopie – nie bój się podłożyć pod niego kilku książek. Za wszelką cenę unikaj kadrów przypominających tzw. żabią perspektywę (a więc ujęć z dołu na Twoją twarz) – wygląda to mało profesjonalnie pod kątem edukowania użytkowników na szkoleniu.
Oświetlenie również gra dużą rolę. Prezenter musi być dobrze widoczny, ponieważ kojarzy się to z dostępnością i lepszą komunikacją. Jeżeli to możliwe – doświetlaj swoją twarz dodatkowym źródłem światła, lampą lub nawet smartfonem z włączoną latarką.
Łatwe narzędzie dla prowadzącego
Dobry webinar to sprawnie poprowadzony webinar. Do tego celu potrzebne jest jednak odpowiednie narzędzie. Na rynku dostępnych jest wiele aplikacji, które służą do przygotowywania prezentacji i udostępniania ekranu podczas streamów video (np. w social media). Jeżeli planujesz jeden webinar z małą liczbą uczestników – zacznij od wydarzenia na Facebooku i postu, w którym uruchomisz transmisję live. To samo możesz zrobić na Instagramie – pamiętaj jednak, że w tym serwisie transmisje live są realizowane w pionowym formacie.
Jeśli jednak planujesz prowadzić serię spotkań lub wykorzystywać tę formułę jako metodę szkolenia pracowników, warto zainwestować w profesjonalną aplikację do organizacji webinarów i wydarzeń online.
Jak za pomocą ClickMeeting robić webinary?
ClickMeeting to kompleksowa platforma do prowadzenia i zarządzania wydarzeniami online w różnej formie. Działa ona za pomocą aplikacji na smartfony, a także jako narzędzie w przeglądarce. Poza standardowymi funkcjami udostępniania ekranu i prezentacji platforma oferuje m.in. funkcję sesji pytań oraz odpowiedzi, wirtualną tablicę do rysowania oraz moduł ankiet. Jeżeli prowadzisz szkolenie dla większej liczby uczestników i chcesz ich podzielić na grupy – docenisz wbudowaną opcję tworzenia podpokojów.
Spotkania i wydarzenia w ClickMeeting są zintegrowane z serwisami social media (Facebook i Youtube), co pozwala na transmitowanie wydarzenia na zewnątrz np. na fanpage. To, co również doceniają użytkownicy aplikacji to dostęp do nagrań zakończonych webinarów.
Co ważne, w ClickMeeting dostępne są 2 rodzaje licencji. ClickMeeting Live to podstawowa wersja, która zawiera praktycznie wszystkie funkcje prowadzenia webinarów. ClickMeeting Automated z kolei rozszerza działanie licencji Live o opcję automatycznego zamieszczania nagrań webinaru na różnych platformach społecznościowych oraz daje większą przestrzeń na nagrania i personalne pliki na wirtualnym dysku w aplikacji.