Bezpieczeństwo w komunikacji firmowej oraz poza nią jest zagadnieniem, o które troszczy się wiele przedsiębiorstw. Nawet użytkownicy indywidualni coraz częściej interesują się tematyką cyberbezpieczeństwa i zwracają uwagę na to, jakie treści wysyłają do swoich znajomych i za pomocą jakich aplikacji to robią.
Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego warto w firmie korzystać z narzędzi biznesowych do komunikacji i dlaczego popularna aplikacja do kontaktowania się z rodziną to nienajlepszy wybór. Dowiesz się również, czym powinien wyróżniać się bezpieczny komunikator.
Dlaczego firma powinna korzystać z bezpiecznego komunikatora?
Czym są internetowe komunikatory i jak działają, każdy internauta doskonale wie. Wiele z nich funkcjonuje na różnych platformach w wersjach mobilnych lub stacjonarnych, jak również w postaci odrębnie instalowanych aplikacji na smartfonie lub komputerze. Aby wysłać wiadomość lub odbyć rozmowę online, oprócz dostępu do Internetu, wystarczy zazwyczaj uruchomić program jednym kliknięciem.
O tym, czy sposób naszej komunikacji jest bezpieczny, nie świadczą tylko parametry samej aplikacji. Zanim omówimy „wnętrze” idealnie bezpiecznego komunikatora, zastanówmy się, jak zwiększyć ochronę swoich danych w aplikacji.
Metoda logowania do komunikatora
Rozmawiając z innymi użytkownikami sami jesteśmy narażeni na wiele zagrożeń lub ataków sieciowych. Smartfony i komputery to najczęściej używane urządzenia do komunikacji w biznesie, dlatego też stają się celem cyberprzestępców na całym świecie. Aby bezpiecznie korzystać z oprogramowania, aplikacja powinna oferować dostęp do swoich zasobów dopiero po wpisaniu hasła, a jeszcze lepiej, jeśli wymagałaby uwierzytelnienia wieloskładnikowego.
Ta metoda logowania uniemożliwia uzyskanie dostępu do komunikatora przez osoby niepożądane. Weryfikacja dwuetapowa zawsze wymaga podania unikatowego kodu SMS lub jednorazowego numeru z dedykowanej aplikacji autoryzującej, np. Microsoft Authenticator.
Jest to o tyle ważne, że nawet skomplikowane hasło może zostać przechwycone w wyniku działania szkodliwego wirusa, o ile zostało zapisane w przeglądarce.
Aplikacje do ochrony urządzeń
Oprócz ochrony swoich danych logowania warto zwrócić uwagę na bezpieczeństwo użytkowania samego urządzenia. W mobilnej pracy korzystaj z antywirusa z ochroną przed wyłudzeniem danych oraz przed oprogramowaniem szpiegującym. Rozwiązań do ochrony jest na rynku dużo, dlatego przed wyborem oprogramowania zapoznaj się z porównaniem aplikacji antywirusowych na PC, Mac i Androida.
Jakie parametry musi mieć bezpieczny komunikator?
Zdrowe nawyki związane z funkcjonowaniem online są istotnym elementem w zabezpieczaniu swoich urządzeń i aplikacji. Aczkolwiek ważne są także funkcje i parametry konkretnych komunikatorów, dlatego zwróć uwagę, czy chronią one Twoje dane w należytym stopniu.
Szyfrowanie end-to-end i kod źródłowy
Co to jest szyfrowanie end-to-end (E2E)? To sposób wysyłki wiadomości, dzięki któremu jej treść widoczna jest jedynie na początku i na końcu „podróży” – na urządzeniu nadawcy i urządzeniu odbiorcy. To, co dzieje się w trakcie jej wysyłania, jest niedostępne dla podmiotów postronnych – nawet serwerów, obsługujących aplikację do komunikowania się. Szyfrowanie E2E od niedawna dostępne jest m. in. w Microsoft Teams. Ta metoda zabezpieczania jest niezbędna do zachowania bezpieczeństwa firmowej korespondencji w podstawowym stopniu.
Aby sprawdzić, czy korzystamy z bezpiecznego komunikatora, można posłużyć się informacjami o udostępnieniu otwartego kodu źródłowego. Dzięki niemu eksperci technologiczni są w stanie zweryfikować, czy dana aplikacja faktycznie jest bezpieczna. Z kodu źródłowego wyciąga się informacje dotyczące np. tego, jak dokładnie komunikator jest zbudowany i jakie informacje wysyła.
Pamiętaj – szyfrowanie end-to-end jest niezmiernie ważne, ale nie jest jedynym kryterium w kontekście wyboru danej aplikacji. Mimo, iż popularne komunikatory tj. Messenger oferują taką funkcję (wymaga ona dodatkowej aktywacji dla danej konwersacji), to zbierają one w między czasie szereg innych danych np. lokalizację, zainstalowaną wersję aplikacji, typ urządzenia, rodzaj systemu oraz różne dane telemetryczne.
Komunikator z kopią zapasową wiadomości
Wykonywanie kopii zapasowych (backupu), to jeden ze sposobów ochrony danych przed utraceniem. Wiele komunikatorów posiada taką funkcję. Dzięki niej mamy pewność, że nawet w przypadku włamania na konto lub nieumyślnego skasowania korespondencji, przywrócimy wiadomości kilkoma kliknięciami.
Blokady aplikacji i jej funkcji
Bezpieczny komunikator powinien posiadać funkcje obsługi zdalnej np. wylogowanie się z urządzeń lub zablokowanie dostępu na danym urządzeniu. W ten sposób ograniczymy dostęp do cennych zasobów, gdy nasze urządzenie dostanie się w niepowołane ręce.
Prywatność w bezpiecznym komunikatorze
Mówiąc o bezpieczeństwie, niejednokrotnie mamy na myśli zachowanie prywatności w świecie online. Chcemy chronić swój numer telefonu, e-maile, adres zamieszkania itp. Pomimo tego, że często podajemy takie informacje przy rejestracji konta w danej aplikacji, bezpieczny komunikator nie wykorzysta ich np. do handlu danymi.
Który komunikator jest bezpieczny?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, ponieważ dużo zależy od skali użycia komunikatora i celów, jakie sobie postawimy. Dla przykładu Signal jest współcześnie uważamy za bardzo bezpieczną aplikację, jednakże ograniczone opcje uniemożliwiają zastosowanie jej w pracy zespołowej przy większej liczbie użytkowników.
Popularne komunikatory biznesowe posiadają wyżej wymienione funkcje szyfrowania end-to-end, dzięki czemu warto się nimi zainteresować – chronią dane firmowe na wiele sposób oferując m.in. logowanie wieloskładnikowe. Możemy tu wymienić chociażby Zoom Meeting oraz Microsoft Teams, który kupisz w home.pl.
Microsoft Teams Essentials jest ciekawym i rekomendowanym oprogramowaniem, ponieważ od niedawna Microsoft oferuje go jako odrębne rozwiązanie, bez konieczności zamawiania licencji Microsoft 365 (dawniej Office 365). Charakteryzuje się również obsługą spotkań liczących nawet 300 osób, a także dodatkową przestrzenią na pliki (10 GB na użytkownika).
Wsparcie techniczne dla biznesowego Microsoft Teams Essentials
Oficjalne wsparcie techniczne dla licencji Microsoft 365, kupionych w home.pl, świadczone jest przez specjalną infolinię. Pracownicy home.pl, specjalizujący się w administrowaniu środowiskiem Microsoft 365, służą Tobie pomocą w dni powszednie w godzinach 8-20.
Jeśli masz pytania dotyczące oferty lub potrzebujesz pomocy technicznej, skontaktuj się z nami pod numerem 91 432 55 72.
Odpowiemy również na Twoją wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza kontaktowego.