Budowanie listy kontaktów na bazie newslettera jest bardzo ważnym elementem w rozwijaniu firmy w internecie, a także pewnym wyzwaniem. Email marketing kojarzy się dzisiaj użytkownikom z ogromną liczbą treści promocyjnych, które zalegają w folderze „Skrzynka Odbiorcza”. W najbliższych latach sytuacja ta może się jednak zmienić diametralnie ze względu na preferencje internautów. Jeżeli posiadasz stronę na WordPressie i masz pomysł na ciekawy, wartościowy newsletter – to doskonały moment na start.
Dlaczego newsletter jest bardzo ważny w strategii marketingowej firmy? Użytkownicy bardzo cenią sobie spersonalizowany dostęp do kluczowych informacji ze świata, które stają się dla nich inspiracją do działania. Newsletter odpowiada na tę potrzebę, ponieważ oferuje „pigułkę” z treścią, która jest łatwiejsza do sprawdzenia niż godziny spędzone nad przeszukiwaniem tzw. feedu w aplikacjach social media.
Co więcej, według raportu z serwisu Hubspot z 2021 roku aż 74% internautów z pokolenia Baby Boomers uznaje email za najbardziej prywatną formę komunikacji. Starannie wyselekcjonowane treści, dostarczane do swoich kontaktów z bazy mailingowej nie tylko budują wiarygodność marki w oczach czytelnika, ale również stawiają ją w roli eksperta dzielącego się wiedzą.
Przewiduje się, że do 2027 roku globalne nakłady finansowe na rozwój email marketingu zostaną podwojone – do niemal 18 miliardów dolarów.
Najczęściej popełniany przez właścicieli stron lub sklepów internetowych błąd polega na rozminięciu się z ideą newslettera. Wysyłka kodów rabatowych, informacji o promocjach lub nowej ofercie nie jest i nie powinna być wysyłana pod hasłem „newsletter”.
Dobry, skuteczny newsletter wyróżnia się tym, że… nie próbuje w ogóle sprzedawać. Przynajmniej nie w bezpośredni sposób. Ten kanał kontaktu z użytkownikiem powinien charakteryzować się:
- starannie dobraną, interesującą treścią – użytkownicy „kupują” Twój newsletter swoim adresem email i oczekują wysokiej jakości informacji tj. linki do artykułów, ciekawostki dostępne tylko dla zarejestrowanych klientów itp.
- przyjaznym, łatwo przyswajalnym językiem – unikaj złożonego, trudnego słownictwa. W email marketingu ważne jest uproszczenie komunikacji. Na czytanie maili nie mamy zbyt wiele czasu (warto posiłkować się m.in. raportem home.pl o użyciu skrzynek email).
- oszczędną, estetyczną formą – Twój newsletter powinien być spójny wizualnie z marką i jednocześnie czytelny. Najlepsze newslettery w sieci przybierają nawet formę tekstową, bez ozdobników.
Umiejętnie skonstruowane newslettery przybierają coraz częściej formę płatnej usługi. Internauci są skorzy regularnie płacić za dostęp do dobrych, sprawdzonych informacji ze świata w formie pojedynczej wiadomości email lądującej co tydzień w ich skrzynce odbiorczej.
Dzięki odpowiednim wtyczkom dodanie modułu newslettera w WordPressie nie jest szczególnie trudne i nie wymaga programistycznej wiedzy. Większość rozwiązań dostępnych na rynku jest intuicyjna, ponieważ polega wyłącznie na:
- zainstalowaniu i aktywacji wtyczki,
- skonfigurowaniu widgetu newslettera oraz funkcji email (tj. serwer pocztowy),
- dodaniu krótkiego kodu (tzw. shortcode) lub widgetu z formularzem w odpowiednim miejscu na stronie internetowej.
Jeżeli dopiero planujesz uruchomić stronę internetową na WordPressie wraz z newsletterem to pamiętaj o kilku kwestiach:
- Wraz z rozwojem newslettera Twoja strona internetowa będzie odwiedzana przez większą liczbę użytkowników. Dzielenie się interesującymi linkami przez użytkowników spowoduje, że odczujesz skokowe zainteresowanie treściami. Zadbaj o wydajny, stabilny hosting, który zapewni ciągłość działania. Przykładem takiej usługi jest WordPress Hosting SSD w home.pl
- Korzystając z WordPressa pamiętaj o regularnej aktualizacji wtyczek, a także dodatkowych zabezpieczeniach aplikacji. Sprawdź, jak możesz to zrobić w home.pl m.in. aktywując ochronę przed atakami na stronę WWW.
- Wysyłając newsletter do swoich subskrybentów pamiętaj o użyciu osobnego, stworzonego dla tego typu działań adresu np. newsletter@domenamojejfirmy.pl. Unikniesz w ten sposób niepotrzebnego chaosu na swojej głównej, firmowej skrzynce email. Każda wtyczka do newslettera umożliwia konfigurację takiego adresu.
- Przy wybraniu wtyczki do newslettera w WordPress sprawdź, czy jest ona nie tylko intuicyjna, ale również kompleksowa pod kątem obsługi bazy mailingowej do newslettera – ograniczysz w ten sposób liczbę zainstalowanych wtyczek w swoim WordPressie.
Wtyczki do budowania newsletterów dzielimy na darmowe i płatne, przy czym warto pamiętać, że nawet bezpłatne wersje mogą wymagać dodatkowej rejestracji konta w zewnętrznym serwisie. Jest to konieczne w celu połączenia wtyczki z serwerami dostawcy usługi za pomocą tzw. klucza API.
Co oferują wtyczki do newsletterów w wersji darmowej?
- proste kreatory do tworzenia formularzy i emaili do wysyłki dla subskrybentów,
- brak opcji white-label – wszystkie maile będą zawierały informacje o stosowanym oprogramowaniu,
- mocno limitowaną liczbę wysyłanych maili oraz (co jest ważniejsze) rozmiar bazy zapisanych adresów,
- ograniczone dane analityczne tj. statystyki, lejki marketingowe, dane sprzedażowe etc.
- ograniczenie lub brak opcji segmentacji bazy (dzielenia adresów pod kątem konkretnych działań i cech użytkowników).
Co posiadają wtyczki do newsletterów w wersji płatnej:
- bardziej zaawansowane edytory do tworzenia formularzy i wiadomości email
- funkcję usuwania znaków wodnych lub znaczników z informacją o zastosowanej technologii
- większy limit dla wysyłanych maili (miesięcznie) oraz liczby adresów w bazie
- dodatkowe integracje z innymi aplikacjami marketingowymi dla stron WWW oraz social media
- automatyzację email np. w formie wysyłki wybranej wiadomości email po spełnieniu konkretnych warunków przez użytkownika.
Na pewno dobrym krokiem na początku przygody z budowaniem własnego newsletteru jest sprawdzenie bezpłatnych wersji wtyczek. Dzięki temu zapoznasz się z zasadą działania oprogramowania i wybierzesz te, które jest dla Ciebie najbardziej intuicyjne.
W naszym zestawieniu polecanych wtyczek do tworzenia newsletterów dodaliśmy informacje o obecności darmowej wersji, wymogu rejestracji do aktywacji wtyczki oraz najniższej cenie dla wersji płatnej. Dzięki temu
Mailchimp
Mailchimp jest jedną z najpopularniejszych wtyczek (oraz rozwiązań do email marketingu w ogóle) dla WordPressa pod kątem tworzenia newsletterów. Jest często pierwszym wyborem dla początkujących użytkowników, którzy chcą zapoznać się z podstawami działania. Zaletą Mailchimp są z pewnością atrakcyjne na starcie limity wysyłek – do 10 tysięcy maili miesięcznie.
Czy posiada darmową wersję: tak
Czy wymaga dodatkowej rejestracji: tak
Cena wersji komercyjnej: od 11 dolarów/miesiąc
MailPoet
MailPoet to kolejny plugin do WordPressa, który umożliwia budowę bazy pod email marketing, w tym newslettery. W porównaniu do MailChimpa posiada bardziej intuicyjny edytor formularzy, ale z drugiej strony posiada niższy limit wysyłek email w bezpłatnym planie (maksymalnie 5 tysięcy wiadomości miesięcznie).
Czy posiada darmową wersję: tak
Czy wymaga dodatkowej rejestracji: tak
Cena wersji komercyjnej: od 8 Euro/miesiąc
Newsletter
Najprostsza do zapamiętania nazwa dla wtyczki z newsletterem? Z pewnością tak. Ale za intuicyjną nazwą idzie tutaj również całkiem rozsądna liczba opcji i inny sposób rozliczania usługi. Wtyczka Newsletter integruje się bowiem w pełni z Twoim hostingiem i wysyła tyle wiadomości email, na ile pozwoli Tobie dostawca usługi. Z tego też względu upewnij się, jaki masz dzienny limit wysyłki na danym koncie hostingowym. Możesz również skorzystać z alternatywnego rozwiązania – powiązania wtyczki z usługami zewnętrznymi (np. niżej opisana SendinBlue). Rozszerzona wersja wtyczki jest dostępna w osobnym pakiecie z ponad 20 dodatkowymi funkcjami.
Czy posiada darmową wersję: tak
Czy wymaga dodatkowej rejestracji: nie
Cena wersji komercyjnej: 69 Euro (płatność jednorazowa – 1 rok wsparcia)
SendinBlue
W SendinBlue każdy specjalista od marketingu znajdzie opcje do prowadzenia efektywnych kampanii email, również związanych z newsletterami. Pomimo obecności wersji darmowej warto zapoznać się z podstawowym planem komercyjnym, w którym znajdziesz nielimitowaną liczbę wysyłanych maili dziennie (jednak do maksymalnie 20 tysięcy miesięcznie). Oprócz tego znajdziesz w nim narzędzia do testowania A/B, bogate statystyki i opcje segmentowania bazy kontaktów.
Czy posiada darmową wersję: tak
Czy wymaga dodatkowej rejestracji: tak
Cena wersji komercyjnej: od 25 dolarów/miesiąc
Mailerlite
Jeżeli Mailchimp wydaje Ci się zbyt mało intuicyjny, to ciekawą alternatywą będzie dla Ciebie Mailerlite. W wersji darmowej oferuje łatwy w obsłudze kreator wiadomości email, a nawet podstawową automatyzację. Jedną z wad jest z pewnością niski limit dla bazy kontaktów – do maksymalnie 1000 adresów.
Czy posiada darmową wersję: tak
Czy wymaga dodatkowej rejestracji: tak
Cena wersji komercyjnej: od 9 dolarów/miesiąc
MooSend
MooSend nie jest może tak popularny jak Mailerlite lub Mailchimp, ale stanowi dla nich mocną konkurencję. Przede wszystkim oferuje on bardzo intuicyjny interfejs, który pomaga użytkownikom w przejściu krok po kroku przez cały proces tworzenia bazy kontaktów oraz wysyłki wiadomości email z użyciem gotowych, estetycznych szablonów. Ważne – nie posiada on darmowej wtyczki, więc jako zarejestrowany użytkownik możesz testować wersję komercyjną tylko przez 30 dni.
Czy posiada darmową wersję: nie (istnieje tylko 30-dniowy trial)
Czy wymaga dodatkowej rejestracji: tak
Cena wersji komercyjnej: od 9 dolarów/miesiąc
Mailjet
Mailjet jest podobnym oprogramowaniem do powyższych propozycji, dzięki którym Twój serwis wzbogaci się do profesjonalny email marketing z opcją tworzenia newsletterów. Posiada jednak nieco odmienny model rozliczeń. W bezpłatnej wersji oferuje limit do 200 wiadomości wysłanych dziennie, ale za to nie posiada limitu liczby adresów email w bazie! Jest to z pewnością atrakcyjne rozwiązanie np. dla poczatkujących blogerów. Pamiętaj jednak, że bardziej rozbudowane funkcje tj. statystyki oraz segmentacje baz są dostępne w planie płatnym.
Czy posiada darmową wersję: tak
Czy wymaga dodatkowej rejestracji: tak
Cena wersji komercyjnej: od 14 euro/miesiąc
Wysyłka mailingu z własnego hostingu – o czym warto pamiętać?
W przypadku małych baz do wysyłki newslettera nie musisz się martwić o przekroczenie limitów oferowanych przez dostawcę usług hostingowych. Sytuacja wygląda trochę inaczej w sytuacji, gdy Twoja baza kontaktów liczy kilkadziesiąt tysięcy adresów email. Dobrym pomysłem jest wówczas przemyślenie takich rozwiązań, jak:
- inwestycja w zewnętrzną platformę do wysyłki mailingu, która rozlicza się z użytkownikiem w formacie „pay-per-use” – koszt prowadzenia email marketingu będzie bardziej przewidywalny, ale z drugiej strony może wzrosnąć z uwagi na kurs euro/dolara.
- skorzystanie z hostingu zarządzanego tzw. Managed Hosting, w którym znajdziesz wysokie parametry wydajności oraz skorzystasz z dedykowanego adresu IP. Dzięki temu unikniesz przekroczenia parametrów oferowanych przez dostawcę w przypadku zwykłego hostingu.