Pomysł na rozpoczęcie działalności gospodarczej pojawia się zazwyczaj w momencie, gdy – po latach zebranego doświadczenia – chcemy przejść na „swoje” lub dopiero wejść na rynek pracy z gotowym rozwiązaniem oraz planem. Coraz więcej osób szuka jednak inspiracji do działania i bada, która branża ma potencjał wzrostu. W tym artykule przeczytasz o przykładach pomysłów na własny biznes w formie home office, który rozpoczniesz w 2024 roku.
Jak przetestować pomysł na biznes w 2024 roku?
Planując założenie firmy zrób odpowiednie rozeznanie w rynku. Minimalnym kosztem sprawdzisz, czy branża w której chcesz działać jest wystarczająco atrakcyjna, a klienci oczekują takich usług lub produktów jak Twoje. Jak w ogóle podejść do kwestii analizy i możliwości? Skorzystaj z dostępnych, publicznych źródeł danych:
- załóż konta w aplikacjach social media i sprawdzaj treści, które są zbieżne z Twoją branżą – hashtagi, materiały wideo, zdjęcia, posty. Badaj zaangażowanie użytkowników. Pamiętaj, że nawet trudne w promowaniu produkty możesz opakować w atrakcyjną treść. Przeprowadź analizę profili konkurencyjnych firm, zwłaszcza tych, które posiadają większą bazę obserwatorów. Wyciągnij z nich jak najwięcej informacji i wniosków.
- badaj treści w wyszukiwarce Google – jak dużo jest materiałów odpowiadających na pytania użytkowników powiązane z Twoją branżą? Jeżeli kilka/kilkanaście milionów to znak, że Twój pomysł na biznes ma potencjał i jest potrzebny, ale z drugiej strony wiąże się z dużą konkurencyjnością.
- bierz udział w dyskusjach w grupach na Facebooku – padają tam bardzo często pytania, które otwierają drogę do otwarcia biznesu pod konkretną niszę.
Co zrobić w sytuacji, gdy masz już produkt lub jego prototyp, ale nie wiesz, czy przyjmie się on na rynku? Warto sprawdzić reakcję klientów na mniejszej grupie docelowej – znajomych, sąsiadów, rodzinie, a może przy wsparciu klientów na lokalnych targach lub na prywatnym profilu w social media.
Zbieraj feedback, zarówno pozytywny, jak i negatywny – dzięki niemu uchronisz się od często popełnianych błędów na początku działalności w sieci. Zapoznaj się również z informacją, jak pozyskać środki na pierwszy krok w biznesie.
Jak założyć działalność gospodarczą w 2024 roku?
Pomysł na własną firmę to również obowiązki związane z zakładaniem działalności. Dzisiaj nowi przedsiębiorcy mają do dyspozycji kilka metod na uruchomienie firmy. Są nimi m.in.:
- bankowość elektroniczna
- obecność w urzędzie
- poświadczenie notarialne listem poleconym
- wniosek elektroniczny z podpisem kwalifikowanym
O zaletach każdej z tych metod przeczytasz w naszym artykule o uruchamianiu firmy krok po kroku. Pamiętaj, że już po założeniu działalności musisz dopełnić kilku dodatkowych formalności tj. ustalić status płatnika VAT oraz zapewnić ubezpieczenie z ZUS.
O wszystkich wymaganych dokumentach po rejestracji działalności przeczytasz w poradniku dla nowych firm.
Pomysły na własny biznes prowadzony z domu
W poniższym zestawieniu ujęliśmy przykłady działalności, które w zdecydowanej większości możesz wykonywać zdalnie, w pełni korzystając z trybu home office.
Trener personalny i instruktor jogi
Zajęcia grupowe, związane z aktywnością fizyczną przeniosły się z sal do domów. Klienci coraz chętniej korzystają z możliwości, jakie stwarzają urządzenia inteligetne tj. telewizory z wbudowanymi aplikacjami do wideokonferencji. Dzięki temu treningi siłowe oraz jogę poprowadzisz w pełni zdalnie instruując swoich klientów podczas transmisji live. Pamiętaj, że tego typu działalność wymaga posiadania od Ciebie odpowiednich uprawnień (licencji).
Co jest potrzebne: odpowiednie uprawnienia, strona internetowa na hostingu, domena, moduł sprzedażowy/prosty sklep internetowy z kursami, konta social media, komunikator do prowadzenia live dla klientów
Dlaczego warto: w dobie pracy zdalnej coraz więcej osób szuka usług fitness lub gotowych zestawów treningowych do poprawienia kondycji.
Organizator gotowych kursów online
Jeżeli specjalizujesz się już w jakiejś dziedzinie i chcesz dzielić się wiedzą – zbuduj swój biznes w oparciu o gotowe kursy online, które sprzedasz za pomocą strony internetowej. Mogą to być np. kursy gastronomiczne, szkolenia personalne, coaching, wiedza o marketingu lub programowaniu i wiele innych. Co ważne – takie kursy mogą być sprzedawane w formie materiałów wideo, jak i linków do indywidualnych transmisji lub wideorozmów.
Co jest potrzebne: strona internetowa, udokumentowane osiągnięcia/wykształcenie w danej dziedzinie, aplikacje do wideokonferencji
Dlaczego warto: branża webinarów i eventów online stale rośnie, dzięki aplikacjom do wideokonferencji możesz prowadzić kursy dla klientów z całego świata, także w języku obcym.
Zdalna pomoc techniczna
Znasz bardzo dobrze różne systemy operacyjne i lubisz pomagać użytkownikom w sieci? Zostań wsparciem technicznym na odległość. Firmy coraz częściej korzystają z outsourcingu usług IT i jest to dobry moment, aby wejść do branży.
Co jest potrzebne: hosting dla strony www i poczty email, aplikacje do pracy zdalnej, TeamViewer lub AnyDesk
Dlaczego warto: Nie każda firma posiada gotowego do pomocy informatyka i szuka specjalistów w sieci.
Doradca finansowy i inwestycyjny
W czasach, gdzie ludzie mają dostęp do wielu narzędzi inwestycyjnych wybór najbardziej opłacalnego nie jest taki łatwy. Na domiar tego w sieci pojawia się coraz więcej nowoczesnych form pozyskiwania kapitału tj. kryptowaluty oraz technologia NFT. Dobry doradca inwestycyjny obserwuje rynek i stara się informować swoich klientów o nowościach.
Co jest potrzebne: strona internetowa z rezerwacjami online, udokumentowane specjalizacje i wykształcenie, testimoniale/polecenia, blog z poradami
Dlaczego warto: coraz więcej Polaków chce ulokować swoje oszczędności w skuteczne inwestycje.
Twórca treści – copywriter
Każdy dzisiaj może napisać tekst na stronę internetową lub banery reklamowe. Nie każdy jednak robi to dobrze. Doświadczeni copywriterzy potrafią dostosować komunikację do trendów, grup docelowych, a także potrzeb związanych z formatem – treści strony firmowej, wpisu na blogu, artykułów sponsorowanych, a nawet napisów na filmie umieszczonym na Youtube. Ogrom pracy, jaki jest potrzebny przy konstruowaniu treści wymaga od firm utworzenia zespołów marketingowych, a gdy nie jest to możliwe – wynajęcia copywritera w oparciu o zlecenia lub usługę B2B.
Co jest potrzebne: lekkie pióro, otwartość na różne branże, gotowe próbki tekstów, strona internetowa z portfolio
Dlaczego warto: mikro i małe firmy posiadają bardzo małe zespoły marketingowe i zlecają copywriting zewnętrznym autorom.
Grafik/freelancer
Lubisz rysować na tablecie, dobrze odnajdujesz się w obsłudze programów graficznych, a może specjalizujesz się w fotografii mobile pod kątem social media? Pokaż się w sieci jako twórca i realizuj projekty graficzne dla firm z całego świata.
Co jest potrzebne: portfolio z galerią zdjęć, hosting na stronę internetową, wirtualny dysk do przechowywania plików, program graficzny do edycji zdjęć
Dlaczego warto: coraz więcej firm chce posiadać profesjonalne grafiki swoich produktów i usług.
Uwielbiasz social media, prowadzisz aktywnie konta w kilku aplikacjach i wiesz, jak robić zasięgi oraz aktywować fanów? Użyj tych zdolności w biznesie. Każdy serwis społecznościowy rządzi się swoimi prawami, co powoduje, że firmy coraz częściej poszukują specjalistów od konkretnej aplikacji. Kreatywny, otwarty tiktoker tworzy inną treść niż instagramer. Jeszcze innych zdolności potrzebujesz przy prowadzeniu strony na Facebooku.
Co jest potrzebne: pasja i kreatywność, bezpieczny smartfon z antywirusem, własne kanały social media, strona WWW z portfolio, profesjonalny adres email do kontaktu
Dlaczego warto: Facebook, TikTok i Instagram to najpopularniejsze aplikacje social media w polskich firmach. Nie każdy jednak ma czas na prowadzenie strony i zleca to zadanie zewnętrznym specjalistom.
Sprzedawca rękodzieła i produktów DiY
Handel rękodziełami jest najczęściej postrzegany jako sprzedaż lokalna, na zamówienie, w minimalnej ilości. Nic bardziej mylnego. Rynek DiY działa już globalnie i coraz większa liczba zamówień pochodzi od klientów zagranicznych, szukających nietuzinkowych gadżetów. Nie zawsze musi to być produkt związany z modą. DiY to także design wnętrz i ogrodu, malarstwo, akcesoria kuchenne i wiele innych.
Co jest potrzebne: pasja i umiejętności tworzenia unikalnych rzeczy, prosty sklep z zamówieniami, konto na Instagramie, Pintereście lub TikToku.
Dlaczego warto: globalny rynek handmande i DiY rośnie z roku na rok. W 2023 roku wg szacunków jego wartość przekroczy ponad 980 miliardów dolarów.
Prowadzenie księgowości
Niezliczone ilości dokumentów firmowych (papierowych i cyfrowych), umów, faktur lub rachunków potrafią skutecznie utrudnić życie każdemu przedsiębiorcy. Dlatego warto im pomóc prowadząc zdalnie biuro księgowe/rachunkowe. Oczywiście, aby robić to skutecznie potrzebna jest odpowiednia wiedza, a nader wszystko – jej nieustanna aktualizacja. Z uwagi na ciągłe zmiany podatkowe w Polsce niezbędne jest nie tylko wykształcenie związane z ekonomią lub księgowością, ale także udział cykliczny w kursach oraz pozyskiwanie wiedzy o zmianach podatkowych z różnych źródeł.
Co jest potrzebne: udokumentowana specjalizacja i wykształcenie, strona internetowa do kontaktu, blog do dzielenia się wiedzą, aplikacje do rozliczania faktur.
Dlaczego warto: małe firmy nie mają wystarczającego czasu do rozliczania dokumentów księgowych i posiłkują się zewnętrznymi biurami księgowymi.
Twórca treści audio i video
XXI wiek to okres, gdy treści audio i video zdominowały internet oraz serwisy social media. Nie bez powodu firmy coraz chętniej korzystają z usług zewnętrznych twórców oraz agencji reklamowych – outsourcing usług kreatywnych jest o wiele bardziej opłacalny i przede wszystkim pozwala na szybszą realizację. Dobrze by było, gdybyś specjalizował się w konkretnym obszarze treści np. jako producent podcastów, materiałów na Instagrama, treści typowo reklamowych, a także klipów na Tik Toku. Każdy serwis rządzi się swoimi prawami i warto poznać tajniki algorytmów dla każdego z nich.
Co jest potrzebne: sprzęt, programy do edycji video i audio, portfolio z przykładem gotowych prac, pojemny wirtualny dysk do przechowywania danych oraz projektów, własna domena internetowa
Dlaczego warto: ilość treści audio i video w internecie będzie stale rosnąć, a firmy będą tego potrzebować, aby dotrzeć do nowych odbiorców.
Korepetytor i nauczyciel online
Pomoc merytoryczna dla uczniów jest zawsze poszukiwana przez rodziców, którzy chcą pomóc swoich pociechom nie tylko w nadrobieniu zaległości, ale także w lepszym przygotowaniu się do kluczowych egzaminów. Prowadzenie lekcji online lub korepetycji dzięki aplikacjom do wideokonferencji i wspólnej pracy nie jest już dzisiaj czymś niezwykłym. Coraz więcej nauczycieli korzysta z tej formy edukacji, ponieważ ułatwia to im dotarcie do większej liczby chętnych.
Co jest potrzebne: aplikacje do pracy zdalnej, prosta strona internetowa, domena internetowa, profesjonalna poczta email do kontaktu.
Dlaczego warto: z korepetycji oraz dodatkowych lekcji w Polce korzysta już niemal co trzeci uczeń, a rodzicie będą poszukiwać najbardziej wygodnych form nauczania prywatnego.
Wirtualna sekretarka i asystentka
Jesteś mistrzem lub mistrzynią w organizacji pracy? Nie przytłacza Cię widok kilkuset maili każdego poranka i wiesz, jak rozdzielać zadania lub kontaktować się z kontrahentami w efektywny sposób? Uruchom wirtualny sekretariat i pomagaj przedsiębiorcom z całej Polski w uporządkowaniu dokumentów, kalendarzy oraz korespondencji.
Co jest potrzebne: strona internetowa, poczta email, aplikacje do pracy zdalnej
Dlaczego warto: mało nasycony rynek, duże potrzeby firm w związku z coraz większą liczbą dokumentów i obowiązków.
Jakie są niezbędne narzędzia do prowadzenia biznesu w internecie?
Jeżeli wiesz już, w jakim kierunku chcesz podążać i kto będzie odbiorcą Twoich produktów lub usług – czas na wybór narzędzi, które Ci to umożliwią. Współczesny biznes w internecie działa na kilku filarach:
- własnych zasobach, dzięki którym promujesz swoją markę tzn. hosting internetowy, własna domena oraz strona WWW (korzystająca z obu elementów),
- usługach zabezpieczających Twój biznes przed nieprzewidywanymi sytuacjami oraz awariami sprzętu np. antywirus oraz aplikacje do tworzenia kopii zapasowych,
- narzędziach do typowej pracy zdalnej bez względu na porę dnia i miejsce. Są nimi np. Microsoft 365 lub Google Workspace.
Chcesz poznać więcej biznesowych aplikacji, które pomogą Twojej firmie w codziennej pracy? Zajrzyj na home.pl lub skontaktuj się z nami – odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy Ci na starcie działalności.