Strona internetowa firmy to miejsce, gdzie użytkownicy podejmują ostateczną decyzję o wyborze produktu lub usługi. Ale zanim dojdzie do tego etapu spędzają godziny na poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Robią to wszędzie – w social media pytając się w grupach, oglądając materiały na Youtube, a nader wszystko szukając odpowiednich artykułów w Google. I właśnie tutaj do akcji wkracza broń, którą może mieć każda firma na świecie – blog.
Czy blogi w obecnym momencie mają mocną pozycję w internecie? Według danych zebranych przez serwis EarthWeb na 2 miliardy stron internetowych przypada więcej niż 600 milionów blogów. Każdego dnia pojawia się ponad 7 milionów unikalnych wpisów.
W porównaniu do ruchu w mediach społecznościowych nie jest to wartość robiąca wrażenie (zwłaszcza, gdy zestawimy je z globalną liczbą publikacji postów na Instagramie), aczkolwiek siła blogów tkwi w czymś innym – autentyczności, zaangażowaniu autora oraz trwałości w czasie. Relacje i filmy z Facebooka robią się „stare” na drugi dzień, a teksty na blogach mogą być aktualne nawet latami.
Czy firma powinna posiadać bloga?
Na początek interesująca ciekawostka, którą ujawnił serwis Hubspot w raporcie „Not Another State of Marketing Report” z 2021 roku – wśród 1500 specjalistów od marketingu z całego świata ponad połowa wskazała, że blog pełni ważną dla nich funkcję w strategii docierania do klientów poprzez treść. Blog przegrał w tej materii tylko z filmami:
Pytanie zadane w nagłówku być może wciąż tkwi w Twojej głowie i spowodowało, że trafiłeś/trafiłaś właśnie tutaj. A więc, czy firma powinna prowadzić bloga? Każdy medal ma dwie strony:
- Są przedsiębiorstwa, które z powodzeniem działają na rynku bez posiadania własnego bloga. Są również marki (wśród nich także takie, z których korzystasz na co dzień), które opierają na treściach z bloga dużą część swojej sprzedaży. Wszystko zależy bowiem od branży i specyfiki usługi lub produktu. Trudno bowiem inwestować w blog, jeżeli sprzedajesz jeden produkt, do tego taki z kategorii pierwszej potrzeby.
- Z drugiej strony ciężko znaleźć markę, u której taka „inwestycja” w jakikolwiek sposób negatywnie wpłynęła na biznes. Dobrze zaplanowana strategia i ambitne podejście do realizacji na pewno przyniesie w perspektywie owoce w postaci leadów, sprzedaży, zapytań o ofertę pochodzących z bloga.
My wyjdziemy z założenia, że blog to dobry pomysł, aby zdobyć zaufanie klienta na innym etapie decyzyjnym niż wizyta na stronie głównej i dodanie czegoś do koszyka.
Dlaczego?
- Blogi są integralną częścią nowoczesnego content marketingu, a więc zbioru działań, które mają na celu opracowanie przydatnej dla użytkowników treści. Nie myl tego z tworzeniem strony internetowej. Content marketing zahacza o wiele obszarów, a jego efektem są np. artykuły specjalistyczne, treści na zamówienie, instrukcje filmowe, materiały w social media, ebooki, podcasty i wiele innych.
- Prowadząc blog firmowy trafiasz do użytkowników, którzy zmagają się z jakimś wyzwaniem, ale nie mają oni wiedzy jak sobie z tym poradzić. Czy będzie to instrukcja jak naprawić wybrany model lampy lub poradnik ułatwiający wybór odpowiedniego oczyszczacza powietrza do mieszkania – nie będzie to karta produktu w sklepie internetowym tylko artykuł, na który trafił użytkownik szukając informacji w Google.
- Im szybciej użytkownik trafi na Twoją treść, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że trafi na treść od Twojej konkurencji. Zdobędziesz jego uwagę, a być może nawet i serce, co poskutkuje natychmiastowym zamówieniem produktu za pośrednictwem Twojej strony internetowej.
- Blog firmowy pasuje do każdej branży. Może prowadzić go weterynarz, hydraulik, nauczyciel języków obcych, a nawet stolarz. Nie ma w tym zakresie ograniczeń, bo liczy się treść i odpowiedź na pytania użytkowników.
- Posiadanie bloga to większa szansa, że Twoja firma będzie wyżej w wynikach wyszukiwania Google. Dobrze rozwinięty blog sprawia, że oferta będzie widoczna u użytkowników, którzy trafili na treść bez wpisywania frazy powiązanej z nazwą konkretnego produktu (np. „najlepsze telewizory do 2000 złotych”).
Gdyby było inaczej, nie byłoby Cię na naszej stronie, czyli blogu home.pl 🙂
Co jest potrzebne do założenia bloga firmowego?
Uruchomienie bloga firmowego nie jest dzisiaj na szczęście skomplikowane i jeśli posiadasz już stronę internetową utworzoną np. na WordPressie, to dodanie bloga do menu nie będzie wymagać od Ciebie poświęcenia kolejnych godzin. Sam wybór WordPressa ułatwia i przyśpiesza proces, aczkolwiek nie jest to jedyna metoda na blogowanie. Rekomendujemy go jednak ze względu na łatwość edycji i tworzenia treści. O czym warto jeszcze pamiętać?
Miejsce na stronę (hosting)
Każda strona internetowa potrzebuje przestrzeni na pliki. A taką możliwość daje hosting internetowy (serwer). Posiadając usługę hostingu opublikujesz w sieci firmową wizytówkę, sklep, czy też wspomnianego bloga. Jeżeli Twój informatyk (lub Ty) skorzystał przy tworzeniu strony z WordPressa, warto wybrać usługę hostingową, która jest dostosowana jak najlepiej do tego oprogramowania.
Serwery pod WordPress oferują często wyższe parametry techniczne, a to przydaje się w momentach, gdy strona lub blog przeżywają oblężenie. Warto przemyśleć wybór hostingu pod tym kątem.
W dowolnym momencie możesz zapoznać się z pakietami hostingowymi dla WordPressa.
Adres internetowy (domena)
To jeden z najważniejszych elementów całej układanki. Domena internetowa to fundament całej marki, nazwa wyświetlająca nie tylko stronę WWW, ale także kojarzona z pocztą elektroniczną, a nawet firmą (nie idąc daleko – home.pl to jednocześnie domena i nazwa firmy). Jeżeli posiadasz już domenę dla swojej strony to Twój blog również będzie pod nią widoczny, ale doprowadzi do niego inny adres URL np. nazwafirmy.pl/blog.
Pamiętaj również, że same rozszerzenie domeny dla bloga może być inne niż .pl. Wśród najczęściej wybieranych adresów do tego celu znajdują się m.in. .eu, .com czy .online.
Nie masz jeszcze domeny? Nic straconego. Zajrzyj do naszej wyszukiwarki, która w kilka sekund sprawdzi, czy Twoja wymarzona nazwa domeny jest zajęta lub dostępna.
Narzędzie do budowy strony i bloga
Masz hosting (przestrzeń) na pliki oraz adres internetowy dla swojej strony. Przyda się jeszcze odpowiednie narzędzie, aby takiego bloga uruchomić. W tej kwestii pojawią się dla Ciebie 2 możliwe wybory, przed którymi najczęściej stoją właśnie firmy:
- Uruchomienie bloga za pomocą tego samego oprogramowania, na jakim uruchomiono stronę firmową – jeżeli korzystasz np. z WordPressa to cały proces polegać będzie na dodaniu kolejnej podstrony oraz wybraniu dla niej szablonu do blogowania oraz modułu do wyświetlania wpisów (o dodawaniu podstrony z blogiem na WordPressie przeczytasz niżej). Zdecydowana większość motywów do WordPressa taką funkcję jak najbardziej zapewnia.
- Jeżeli Twoja firma korzysta z niestandardowego rozwiązania, lub nie opiera swojej strony na oprogramowaniu typu CMS (ang. system zarządzania treścią), a np. została napisana w języku HTML – uruchomienie bloga będzie trudniejszym krokiem. Nie będzie to jednak niemożliwe.
Aby zaoszczędzisz swój czas, rekomendujemy wybrać WordPressa do prowadzenia bloga firmowego. Dzięki temu Twoje pierwsze artykuły pojawią się szybciej, a Ty lepiej poznasz możliwości związane z blogowaniem.
Wolny czas
Jak dużo pracujesz? Ile czasu jesteś w stanie przeznaczyć na tworzenie treści wspierającej Twój biznes? Czy w ogóle umiesz pisać tak, aby zewnętrzny użytkownik Cię zrozumiał?
Tego typu pytania bardzo często powodują u właścicieli małych firm gorączkę i rezygnację z prowadzenia bloga. Wynika to z pewnego rodzaju skojarzeń, że blogowanie = pisanie o czymś dzień w dzień. A jest to błąd, który oddala Cię od pozyskania klientów właśnie za pomocą treści.
Blogowanie nie polega na codziennym dodawaniu nowych wpisów, a dodawaniu treści wtedy, kiedy uznasz, że rozwiążesz nim problem użytkownika. Nie ma jednoznacznej recepty na sukces, ale nie musisz od razu pisać 20 artykułów. Zaplanuj swoje działania i określ jak dużo czasu na to powięcisz. Bez problemu znajdziesz na świecie blogi, których popularność jest ogromna, a dostarczają 1-2 posty miesięcznie.
Blog firmowy na WordPressie – jak zacząć?
Wybrałeś już WordPressa do firmowego bloga? Twoja strona internetowa już korzysta z WordPressa i chcesz dodać zakładkę bloga? Cała magia zamyka się w kilku prostych krokach.
Pamiętaj, że wygląd artykułów na blogu jest określony w ustawieniach danego motywu. Dlatego też poniższy przykład jest tylko poglądowy i Twoje wpisy mogą (a nawet będą) wyglądać inaczej.
1. Zaloguj się do panelu zarządzania WordPressem i przejdź do zakładki Strony. Kliknij „Dodaj nową”
2. Po dodaniu nowej strony przejdź do jej edycji. Dodaj w nagłówku nazwę dla tej strony np. Blog.
3. W polu „Wciśnij / aby wybrać blok” skorzystaj ze znaku + i poszukaj bloku o nazwie „Ostatnie wpisy”. Dodaj go do strony.
4. Na środku mogą pojawić się wówczas wpisy, które zostały już wcześniej opublikowane. Kliknij po prawej stronie w obszar edycji bloku i skonfiguruj jego wygląd. Dodasz tam m.in. fragment treści wpisu, wielkość głównego zdjęcia, czy wyświetlaną datę.
5. Sprawdź wygląd sekcji z wpisami na blogu. Możesz użyć do tego opcji „Podgląd” w górnej części panelu.
6. Podstrona z blogiem jest gotowa? Wybierz opcję „Publikuj” a następnie dodaj ją do swojego menu na stronie internetowej. Przejdź do zakładki Wygląd – menu i przeciągnij nową podstronę o nazwie „Blog” do głównego menu.
Podążając takimi krokami powinieneś/powinnaś otrzymać następujący rezultat – na stronie głównej pojawi się w menu podstrona Blog, która wyświetlać będzie ostatnie wpisy:
Nie było to takie trudne, prawda? 🙂
Powyższa instrukcja korzysta z domyślnego edytora treści w WordPressie, jakim jest Gutenberg. Może się zdarzyć, że Twoja strona oparta na WordPress używa wtyczki do edycji witryny metodą „Przeciągnij i upuść” (tak działa m.in. Elementor). W takim przypadku przy punkcie 2 pojawi się opcja edycji strony za pomocą innego edytora.
Jakie treści publikować na blogu firmowym?
Dużo firm decydujących się na uruchomienie bloga uważa, że głównym tematem postów powinna być… ona sama. Informacje o urodzinach, opisy wydarzeń lub konferencji czy notatki o nowościach w ofercie to oczywiście miłe informacje, ale czy zapewnią Ci ruch oraz zapytania od klientów?
Unboxing, prezentacja produktu
Jakakolwiek treść przedstawiająca długo wyczekiwany produkt w branży jest zawsze mile widziana. Krótki, ale jednocześnie merytoryczny wpis wraz ze zdjęciami lub filmem z Youtube (dodatek multimedialny wzmacnia wiarygodność tekstu!) zostanie lepiej przyjęty przez użytkownika szukającego odpowiedzi na pytania „Jak wygląda x”, „Prezentacja x”, „Co zawiera x” (gdzie x to nazwa produktu) itp.
Pomyśl o swoich produktach i po prostu pokaż je od środka – jak wyglądają, jakie posiadają funkcje lub jaką rolę spełniają w życiu użytkownika.
Odpowiedzi na pytania
Twoi przyszli klienci mogą mieć różne wątpliwości dotyczące usługi lub produktu. Możesz je rozwiać właśnie poprzez dodatkowy tekst zawierający odpowiedzi na najpopularniejsze pytania. Wpisy w formacie Q&A są dobrym pomysłem, gdy chcesz potraktować temat kompleksowo, a nie chcesz z kolei psuć opisów na kartach produktów w sklepie internetowym zbyt dużą liczbą znaków.
Dzielenie się wiedzą (poradniki)
Wszelkiego rodzaju inspiracje, poradniki, artykuły nawiązujące do bieżących trendów są zawsze poszukiwane przez użytkowników sieci. Jeżeli przykładowo zajmujesz się sprzedażą mebli na wymiar to warto do swojej strategii przemycić treść nawiązującą do aranżacji mieszkania (wraz z podziałem na metraż lub porę roku).
Prowadzisz szkółkę gastronomiczną? Pomyśl o „5 szybkich pomysłów na śniadanie” lub „10 ciastach, które zrobisz w 15 minut” – pokaż się ze swoją wiedzą i doradzaj, a użytkownicy w ramach podziękowania kupią kurs kulinarny online lub… kolejnego ebooka z masą oryginalnych przepisów.
Rankingi, polecenia, recenzje
Nie miej złudzeń. Internauci zawsze przy wyborze danego produktu lub usługi poszukują zestawień, które odpowiedzą na ich pytanie – co najbardziej opłaca się kupić? Czy decydującym czynnikiem okaże się cena lub obecność danej funkcjonalności, to zależy już od preferencji odbiory. Nie mniej wszelkie zestawienia „naj”, „top” oraz pochodne cieszą się niesłabnącą popularnością.
Użytkownicy nie zawsze posiadają odpowiednią wiedzę i posiłkują się rankingami lub opiniami ekspertów. Dlatego też zaplanuj na swoim blogu treści, które będą pewnego rodzaju recenzją , opinią lub po prostu listą polecającą.
Co o publikacji treści mówią eksperci? W badaniu przeprowadzonym w 2021 roku przez serwis Website Planet zapytano ponad 1100 blogerów o to, który rodzaj wpisów najczęściej przekłada się na ich zarobki. Wskazywali oni najczęściej na listy polecające (rankingi), poradniki oraz studium przypadku (case studies).
Najczęściej popełniane błędy na blogach firmowych
Czemu jedne blogi firmowe odnoszą sukces, a drugie nie? Wszystko jak zwykle zależy od jakości treści. I nie chodzi tu tylko o warstwę merytoryczną. Błędy popełniane w tekstach kładą się niestety cieniem na postrzeganiu Twojego biznesu przez użytkownika. Jakich gaf warto się wystrzegać?
Literówki, błędy językowe
Najczęściej spotykany błąd, który sprawia, że internauta wręcz ucieka ze strony, to ten związany z językiem. Nie musisz być pisarzem, aby pisać sprawnie i bezbłędnie. Tak zwana „lekkość pióra” będzie Twoim atutem, a jeszcze lepiej, gdy wiesz na czym polega stawianie przecinka i kropki. Sprawnie napisany wpis na bloga będzie świadczył o Twoim profesjonalizmie.
Nieczytelna struktura tekstu
Chcesz przekazać jak najlepiej wiedzę za pomocą bloga? Zrób wszystko, co w Twojej mocy, aby tekst był czytelny i łatwy w konsumpcji. Unikaj zwłaszcza długich „ścian tekstu”, w których użytkownicy się po prostu pogubią. Dziel swój artykuł na akapity, małe sekcje, dodaj nagłówki (tak jak to zrobiliśmy tutaj). Konkretyzując – nie pozostawiaj czytelnika bez drogowskazu, bo… wybierze inną drogę (czyt. konkurencję).
Za dużo treści, za mało marketingu
Może to się wydać dziwne, ale specjaliści od marketingu ceniący działkę content marketingu tak mocno zanurzają się w budowę treści, że zapominają… o marketingu właśnie! O co w tym wszystkim chodzi?
Wyobraź sobie następującą sytuację: tworzysz poradnik, któremu poświęcasz kilkanaście godzin ciężkiej pracy. Zawiera on wiele cennych wskazówek dla Twoich odbiorców, wzbogacasz go o piękne zdjęcia, opisy, własne wykresy itd. Wszystko opracowane wedle najlepszych praktyk SEO, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Efekt? Duża liczba wyświetleń i wizyt bez przełożenia na Twój biznes. Dosłownie – zero kontaktów ze strony klientów z Twoją firmą. Brak zapytań email, wiadomości na Messengerze lub DM’ów na Instagramie. Co się stało?
Dobry wpis na blogu powinien nie tylko być treściwy, ale także zawierać cząstkę marketingu, czyli promocji Twojej firmy na wypadek, gdyby użytkownik był już o krok od podjęcia tej kluczowej decyzji. Brak jakiegokolwiek linku do właściwej strony, przycisku, numeru telefonu, czy formularza kontaktowego powoduje, że odbiorca wie co chce zrobić, ale nie wie jak ma się skontaktować i wybiera inną ofertę w sieci.
Jak to powinno działać? Poniżej umieściliśmy przycisk, który kieruje do naszej strony internetowej, na której zamówisz tani hosting:
Zadbaj o to, aby i w Twoim przypadku taki element (nawet w formie linku w tekście) też się pojawił. Jeżeli tylko to możliwe, ułatwiaj za pomocą treści na blogu firmowym kontakt z Twoją firmą.
Brak aktualizacji bloga
Jeżeli prowadzisz bloga firmowego, pamiętaj o jego aktualizacji. Dodawaj regularnie wpisy, ale także modyfikuj już te istniejące, jeżeli coś zmieniło się w obszarze Twoich usług lub produktów. Staraj się dostarczać czytelnikom jak najlepszej jakości treści, dostosowane do współczesnych realiów.
Jednym z kluczowych pytań, jakie zadaje sobie właściciel firmy przed uruchomieniem bloga firmowego to te, dotyczące jego wpływu na sprzedaż. Dzieje się tak nie bez powodu, a często ma to swoje źródło w odkrywaniu potencjału mediów społecznościowych. Jeżeli przedsiębiorca widzi, że np. transmisje typu live-commerce na Instagramie i Facebooku windują jego sprzedaż, to automatycznie pojawia się wątpliwość „czy blog jest mi rzeczywiście do czegoś potrzebny?”.
Warto jednak przy tym pamiętać, że blog i social media działają na użytkowników zupełnie inaczej, a typ klienta tam spotykany bywa na zupełnie innym poziomie zainteresowania produktem lub usługą.
- Live sprzedażowy w social media, a nawet zwykły post kierowany jest do osób, które są skore wydać pieniądze tu i teraz. Mają rozeznanie wśród produktów lub produkty te są popularne i najczęściej należą do kategorii pierwszej potrzeby.
- Blog trafia do użytkowników szukających dodatkowych informacji lub chcących rozwiać swoje wątpliwości poprzez wyszukiwarkę Google. Pełni swoją rolę przez dłuższy czas (miesiące, a nawet i lata) i nie jest jednorazowym wydarzeniem, jak posty w social media.
Obie metody są prosprzedażowe, aczkolwiek spełniają swoje zadanie w różnym zakresie. Media społecznościowe robią to pulsacyjnie, od czasu do czasu. Blog z kolei będzie owocować dla Ciebie przez dłuższy czas. Dlatego warto je stosować naprzemiennie i dbać o treść w obu miejscach.