Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Jak przebić się na rynku w rok? 12 kroków dla początkującego przedsiębiorcy

Jak przebić się na rynku w rok? 12 kroków dla początkującego przedsiębiorcy

Każdy, kto kiedykolwiek próbował przygody z własnym biznesem wie jak trudny jest to kawałek chleba. Wiadomo, że aby raczkujące przedsiębiorstwo zamieniło się w generującą zyski, satysfakcjonującą działalność potrzeba dużych nakładów pracy i zaangażowania. W ferworze codziennych zmagań często zapominamy jednak o tym, jak ważną rolę odgrywa… samo ich planowanie.

Bądź jak kameleon, dostosuj się

Ta historia ma najczęściej podobny początek: rejestrujemy firmę i zaczynamy od działalności na małą skalę. Mamy konkretne produkty lub usługi (zazwyczaj lokalne), niedużą grupę pierwszych klientów, zaczynają się zlecenia, wpływy, biznes się „kręci”. Część przedsiębiorców na tym etapie poprzestaje, wielu jednak – zgodnie z zasadą, że apetyt rośnie w miarę jedzenia – marzy o skalowaniu i rozwoju firmy. Choć statystyki nie są łaskawe, bo według danych serwisu Thrive Global, średnio aż połowa firm zamyka się po 5 latach działalności, Polaków to najwyraźniej nie zniechęca. Tylko w 2021 roku do rejestru CEIDG wpłynęło prawie 295 tys. wniosków w sprawie założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 12% więcej niż w 2020 r.

Bez wątpienia jednym z najważniejszych warunków utrzymania się i dalszego rozwoju jest umiejętność dostosowania. Nie ma tu znaczenia czy zdecydowaliśmy się prowadzić warzywniak, własny salon fryzjerski czy agencję marketingową. Poszerzanie asortymentu i pakietu usług, zaskakiwanie nowościami i promocjami czy aktywne działania w internecie są dziś obowiązkowym elementem prowadzenia biznesu.

Brzmi przytłaczająco? Nie musi takie być, jeśli tylko podejdziesz do tematu metodycznie i z planem.

Jak rozwinąć swój biznes w rok?

Czy 12 miesięcy to wystarczający czas, aby wywindować swój mały biznes na wyższy poziom? Wszystko zależy od tego, jak aktywnie podejdziesz do tematu i czy – jako początkujący przedsiębiorca – zadbasz nie tylko o obsługę bieżących zamówień, ale również jak szeroko spojrzysz na swoją branżę. Im więcej znajdziesz możliwości, aby coś zmienić lub ulepszyć w swoich działaniach, tym większa szansa, że po roku Twoja firma będzie miała bardziej stabilne fundamenty. A może nawet zacznie dyktować warunki w swojej niszy?

1. Namierz i poznaj konkurencję

Konkurencja nie musi Ci zagrażać. Ucz się od niej, a wnioski wykorzystaj przy budowie swojej marki. Poznaj dokładnie swoją branżę i czerp z doświadczeń innych, ale najpierw odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • Jak działają Twoi konkurenci?
  • Gdzie się promują i w jaki sposób?
  • Czym możesz się wyróżnić, aby klienci chcieli korzystać właśnie z Twoich usług?

#DOBRA RADA
Polub konkurencyjne i tematyczne profile w social mediach, regularnie odwiedzaj strony internetowe, zapisz się do newsletterów. Warto też sprawdzić, kto wyświetla się na pierwszych miejscach w Google na popularne w Twojej branży (lub miejscowości) zapytania. Jeżeli konkurencja nie posiada własnej strony WWW to masz w rękawie przynajmniej jednego asa. Sprawdź, jak pokazać swój biznes w sieci.

2. Zasięgnij opinii przychylnych osób i nie bój się krytyki

Pomysł na biznes nie zawsze jest trafiony. Niewłaściwe decyzje lub nierealne oczekiwania lepiej widać z dystansu, dlatego poproś zaprzyjaźnione osoby o ocenę Twojej działalności. Szczera rozmowa o planach na biznes da Ci inną perspektywę. Przeprowadź ją niezależnie od tego, czy Twoja firma już funkcjonuje, czy dopiero wprowadzasz ją na rynek.

3. Stwórz plan działania i wyznacz sobie cele

Wiesz, w jakim miejscu chcesz być za rok? Rozbij sobie ten cel na mniejsze, realne kroki i zaplanuj, jak dzięki nim do niego dotrzesz. Im bardziej precyzyjnie opisany cel, tym łatwiej będzie dobrać odpowiednie działania i weryfikować po drodze czy udaje Ci się do niego dotrzeć. Takim celem może być na przykład:

  • Wzięcie udziału w przyszłorocznych targach, które odbywają się w Twoim mieście.
  • Pozyskanie 100 klientów.
  • Założenie strony internetowej z ofertą Twojej firmy.
  • Przeniesienie sklepu stacjonarnego do internetu (rozpoczęcie sprzedaży w sieci).

Taki kalendarz będzie dla Ciebie mapą przy rozwijaniu biznesu i ułatwi wprowadzanie zmian w oparciu o harmonogram.

#DOBRA RADA
Pandemia koronawirusa udowodniła, że kreślenie planów na wiele lat do przodu mija się z celem. Dlatego podchodź do planowania elastycznie i bądź gotowa/gotowy na szybkie, konkretne zmiany w swoim biznesie.

4. Bądź w internecie, Twoi klienci już tam są

Jeśli nie ma cię w sieci, nie masz szans dotrzeć do znacznej grupy klientów. Jak wynika z danych GUS, ponad 92% gospodarstw w Polsce ma dostęp do internetu. Wśród gospodarstw domowych z dziećmi ten wskaźnik wynosi 99.7%! (Raport „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r.”). Masz więc niemal stuprocentową pewność, że Twoi klienci są w internecie i tam szukają informacji, także na temat produktów i usług z Twojej branży. Profil w social mediach to dobry pomysł, jeśli masz czas i pomysł na to, jak aktywnie go prowadzić, ale strona internetowa to absolutna konieczność:

  • Twoja firma będzie wyświetlać się w Google.
  • Zaprezentujesz swoją ofertę dokładnie tak, jak chcesz.
  • Klienci będą mogli się w ten sposób z Tobą skontaktować (np. umówić wizytę).

Jeśli chcesz mieć swoją stronę, ale nie wiesz od czego zacząć – skorzystaj z narzędzi dla początkujących przedsiębiorców.

Statystyka GUS - ile polskich firm ma stronę internetową

5. Rozmawiaj ze swoimi Klientami – mów i słuchaj

Firma musi być blisko klientów. Komunikacja z odbiorcami powinna być systematyczna i wielokanałowa. Próbuj różnych metod – social media nie ograniczają się tylko do Facebooka i Instagrama – może znajdziesz swoich klientów na Twitterze lub LinkedIn? Z kolei za pomocą strony internetowej możesz budować bazę klientów – np. zachęcając ich do zapisania się do Twojego newslettera.

#DOBRA RADA
Nie opieraj swojej działalności o jeden kanał dotarcia do klientów. Social media są platformami, na których obowiązuje konkretny regulamin oraz zasady. Pokazanie swojego biznesu na Instagramie, Facebooku czy TikToku staje się normą i jest przydatne, ale to własna strona internetowa daje niezależność i zwiększa widoczność w wyszukiwarce Google. Zapoznaj się z narzędziami dla nowych firm, które Ci to ułatwią.

6. Znasz się na tym, co robisz? Niech inni się o tym dowiedzą

Być może wiesz wszystko o swojej branży, produktach które sprzedajesz, jesteś mistrzem w swoim fachu. Pytanie, czy ktoś oprócz Twojego najbliższego otoczenia o tym wie? Daj się poznać swoim klientom też od tej strony – fachowego doradcy, osoby która wie o czym mówi i kocha to, co robi. I tu znowu wchodzi do gry internet. Twórz materiały, które zaciekawią Twoich klientów, a Ciebie i Twoją firmę ukażą jako pasjonatów:

  • Filmy prezentujące sposoby korzystania z produktów albo efekty pracy
  • Teksty na firmowego bloga – poradniki, odpowiedzi na częste pytania
  • Zdjęcia realizacji
Ilu użytkowników polskich szuka informacji w internecie?

#DOBRA RADA
Dobre treści pozwalają też skutecznie pozycjonować stronę w wyszukiwarkach. Zapoznaj się m.in. z naszymi wskazówkami jak uruchomić firmowego bloga.

7. Angażuj swoich klientów

Marzeniem każdej marki są klienci, którzy się z nią utożsamiają. Otwórz się na ludzi, angażuj ich, zachęcaj do dyskusji i dzielenia się swoimi potrzebami. Zadawaj pytania, zaskakuj, jeśli się na to zgadzają – chwal się nimi. Możesz zorganizować konkurs lub ciekawe wydarzenie, dzięki którym odbiorcy zapamiętają Twoją firmę jako otwartą i przyjazną.

Pamiętaj, aby przy komunikacji z klientami używać adresu email z nazwą swojej firmy np. kontakt@nazwamojejfirmy.pl. Jak założyć taką skrzynkę możesz dowiedzieć się klikając tutaj:

8. Bierz udział w konferencjach i szkoleniach

W każdym większym mieście organizowane są targi branżowe oraz kursy i szkolenia stacjonarne. Takie wydarzenia to świetna okazja do nawiązania wartościowych kontaktów i zdobycia nowych klientów. Pamiętaj, że każde spotkanie branżowe to też możliwość poszerzania swojej wiedzy i czerpania z doświadczeń innych. Uczestnictwo w szkoleniach zagwarantuje Ci dostęp do konsultacji z ekspertami i bycie na bieżąco.

#DOBRA RADA
Nie zapominaj także internetowych webinarach. Są one bardzo często źródłem ciekawej wiedzy nie tylko od ekspertów, ale także od innych uczestników szkolenia – ich pytania będą dla drogowskazem do dalszego działania.

9. Rozwijaj swoje kluczowe usługi

Każda firma powinna posiadać najbardziej rozpoznawalny produkt lub usługę. Ustal, po co najczęściej wracają Twoi klienci i rozwijaj ofertę, która jest najczęściej wybierana na stronie internetowej lub w sklepie online. Uczyń z niego/niej znak rozpoznawczy poprzez odpowiednią komunikację (na stronie internetowej, w social mediach).

10. Poszerzaj asortyment

Większość marek, które utrzymały się na rynku przez wiele lat, stale poszerza swoją ofertę. Nawet najbardziej lojalny klient znudzi się, jeśli niczym go nie zaskoczysz. Nie musisz przeprowadzać rewolucji: czasem wystarczy limitowana oferta albo wprowadzenie jednego dodatkowego produktu lub usługi.

#DOBRA RADA
Nie wprowadzaj nowych usług bez weryfikacji, czego naprawdę chcą klienci. Jeśli wprowadzisz do oferty produkt, który nie jest im potrzebny, poniesiesz niepotrzebne koszty.

11. Dbaj o referencje

Nie bez przyczyny mówi się, że zadowolony klient zachęci do skorzystania z Twoich usług 3 kolejnych, a niezadowolony zniechęci nawet 10. Poczta pantoflowa to najstarszy i niezawodny sposób pozyskiwania informacji o produktach czy usługach. Polecenia działają, bo najbardziej ufamy ludziom podobnym do nas: znajomym, rodzinie, innym klientom. Nie bój się prosić o pozytywne opinie, a jeśli masz taką możliwość – pochwal się nimi np. na swojej stronie internetowej. Utrzymuj relacje z partnerami i podwykonawcami, nie zapominaj także o wystawianiu referencji innym.

12. Zabezpiecz się

Chroń to, co zbudowałeś. Oprócz rozwoju warto podejmować działania, które zabezpieczają markę i pamiętać o podejmowaniu racjonalnych działań. Zakup ubezpieczenia, zatrudnianie specjalistów odpowiedzialnych za ochronę prawną czy brak nadmiernego kredytowania zaprocentuje spokojnym rozwojem marki.