Już prawie co trzeci konsument w Europie (31% wg raportu PayPal) kupuje online od sprzedawcy spoza własnego kraju. Coraz więcej polskich biznesów dostrzega potencjał w sprzedaży zagranicznej. Jak rozpocząć sprzedaż internetową cross border? Co i gdzie sprzedaje się za granicą? Czy warto postawić na własny sklep internetowy czy sprzedawać przez popularne zagraniczne platformy? Odpowiedzi znajdziesz w tym materiale.
Cross border w e-commerce – co i gdzie sprzedawać za granicę?
Cross border — tak się nazywa w branży e-commerce sprzedaż towarów za granicę. Jeszcze do niedawna sprzedawcy zaczynali o tym myśleć dopiero, gdy lokalne rynki zbytu były przesycone. Dziś nowo powstające biznesy i e-sklepy otwierają się na zagranicznych klientów często już na starcie. A jest się na kogo otwierać.
Wg. Paypal już 86% polskich sprzedawców prowadzi sprzedaż międzynarodową online. Generuje ona jedną trzecią ich całkowitych przychodów
Gdzie (wg raportu IdoSell) polscy sprzedawcy internetowi zarabiali najwięcej na sprzedaży zagranicznej w 2022 roku?
- W Niemczech (304 mln zł), Czechach (131 mln zł) i Rumunii (67, 6 mln zł).
- Dalej we Francji (ponad 63 mln zł), Słowacji (ponad 62 mln zł), na Węgrzech (ponad 52 mln zł), we Włoszech (ponad 48 mln zł) i na Litwie (ponad 40 mln zł).
Co (wg raportu PayPal) motywuje klientów z i spoza Europy do zakupów transgranicznych?
- Cena (50%).
- Dostęp do produktów, których nie mogą znaleźć lokalnie (39%).
- Możliwość odkrywania nowych, ciekawych produktów (31%).
Co sprzedawać za granicę?
Sprzedaż towarów online za granicę przez globalne platformy sprzedażowe
Obecność na zagranicznych marketplace znacznie ułatwia wejście w sprzedaż cross border. Główni gracze, którzy liczą się europejskim i światowym rynku to:
- Amazon i eBay, dwa największe globalne, amerykańskie marketplace’y, giganci światowego e-handlu,
- eMAG, najpopularniejszy marketplace w regionie Europy Południowo-Wschodniej, szczególnie na Węgrzech, w Rumunii i Bułgarii,
- Etsy, największa amerykańska platforma skupiająca produkty z szerokiej kategorii hand made i vintage.
Platformy sprzedażowe jako niekwestionowani liderzy w e-commerce są naturalnym miejscem do rozpoczęcia sprzedażowej ekspansji międzynarodowej. Co nie znaczy, że idealnym. Ze względu choćby na prowizje, dużą konkurencję i przeróżne przepisy prawne.
Platform marketplace nie należy wynosić ponad własny sklep internetowy, bo ten możesz szybko dostosować do sprzedaży zagranicznej i zintegrować z zagranicznymi serwisami sprzedażowymi (za darmo w ramach gotowej usługi sklepu Shoper od home.pl).
Jak sprzedawać na Amazonie?
O Amazonie mówi się, że to największy globalny sklep internetowy. Założony przez jednego z najbogatszych ludzi świata Jeffa Bezosa, działał początkowo jako księgarnia. Dziś znajdziesz tam praktycznie wszystko, co dozwolone jest do sprzedaży w danym kraju.
Polscy sprzedawcy i firmy z sektora MŚP coraz chętniej sprzedają na Amazonie. Wg danych z platformy:
- W 2021 roku było ich 3,5 tys. To o 40% więcej niż w roku poprzednim. Sprzedali 25 mln produktów, o 10 mln więcej niż rok wcześniej.
- Wyeksportowali produkty o wartości 750 mln euro i zaliczyli wzrost o ponad 25% rok do roku (w tym 45 milionów euro to eksport poza Europę).
W 2021 roku, co minutę polskie MŚP sprzedawały średnio 50 produktów na Amazon (wg. danych z platformy).
Z jednego konta w Amazonie poprowadzisz sprzedaż w całej Europie i na świecie. Poprzez europejskie lokalne serwisy w: Niemczech, Holandii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpani, Włoszech. Globalną sprzedaż kierujesz do Ameryki Północnej, Japonii, Singapuru, Australii, Brazylii, Turcji i ZEA.
Co zrobić, żeby rozpocząć międzynarodową sprzedaż na Amazonie?
Zarejestrować konto i wybrać plan sprzedaży — indywidulany lub profesjonalny. Żeby sprzedawać na Amazonie musisz mieć działalność gospodarczą.
Opłaty netto za sprzedaż na Amazonie w 2023 roku:
- Opłata za każdy sprzedany produkt 4 zł lub opłata abonamentowa 165,91 zł.
- Prowizja od sprzedaży. W zależności od kategorii wynosi od 7% do 15%.
- Opłata za realizację zamówienia. Jest zależna od tego, czy sam wysyłasz zmówienie czy korzystasz z logistyki Amazona.
- Opłata administracyjna za zwrot. Stanowi mniejszą z dwóch wartości: 20 zł lub 20% prowizji od sprzedaży danego produktu.
Co sprzedawać na Amazonie?
Według raportu Amazon, pięć najpopularniejszych kategorii produktów w przypadku polskich sprzedawców, to: Dom i ogród, Uroda, Renowacja domu, Odzież, Obuwie i Akcesoria, Sport.
Wskazówka: Warto zwrócić uwagę szczególnie na sprzedaż do Niemiec. Od kiedy Amazon ma w Polsce swoje centrum logistyczne, wysyłka zamówień z naszego kraju do Niemiec jest tańsza niż niemieckie przesyłki lokalne. Produkty, które cieszą się ogromną popularnością w Niemczech to dekoracje i ozdoby do domu oraz, w kategorii moda, damskie bluzki.
Dodatkowe opcje dla sprzedawców na Amazon
Bardzo rozwinięta usługa Fulfillment by Amazon (FBA). Dzięki niej każdy sprzedawca skorzysta z rozwiązań logistycznych: przechowywać towar w magazynach Amazona i korzystać z pełnej obsługi zamówienia, czyli skompletowania, zapakowania, wysyłki i obsługi ew. zwrotu.
Program FBA Małe i Lekkie (dostępny od niedawna dla polskich sprzedawców), pozwala zmniejszyć koszty przy sprzedaży małych, lekkich i szybkorotujących towarów w cenie do 55 zł. Może okazać się przydatny na starcie i przy sprawdzaniu chłonności zagranicznych rynków.
Amazon świadczy też usługi nie związane z handlem, jak Amazon Prime (głównie streaming filmów i seriali), a jego subskrybenci mają dodatkowe bonusy na platformie sklepowej Amazon — w tym darmową dostawę niezależnie od kwoty zamówienia.
Jak sprzedawać na eBay?
Platforma eBay przypomina rodzime Allegro. Sprzedawca (także jako osoba fizyczna) może wystawić produkt na aukcji lub zaoferować go w ustalonej cenie, w opcji Kup teraz.
Marketplace obsługuje 190 rynków międzynarodowych. Jak podaje platforma, połowa ogólnej sprzedaży (52%) to transakcje międzynarodowe. Wśród sprzedawców z Polski 80% transakcji jest do krajów Unii.
Co zrobić, żeby rozpocząć międzynarodową sprzedaż na eBay?
Założyć konto w serwisie i na PayPal oraz wybrać opcję sprzedaży — podstawową lub zaawansowaną.
- Sprzedaż podstawowa: wystawiasz swoje produkty na eBay.pl i oferujesz wysyłkę za granicę.
- Sprzedaż zaawansowana: wystawiasz swoje produkty bezpośrednio w zagranicznych serwisach eBay.
Poprzez lokalne zagraniczne serwisy sprzedajesz bezpośrednio w: Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii, USA, Kanadzie, Australii.
Poprzez ogólny serwis ebay.com skierujesz sprzedaż do 200 krajów, które nie mają lokalnych serwisów.
Opłaty netto za sprzedaż na eBay w 2023 rok:
- Prowizję od sprzedaży
W większości kategorii 11% od łącznej kwoty sprzedaży oraz 1,35 zł za każde zamówienie.
- Opłatę za wystawienie oferty (opłata pobierana jest niezależnie czy produkt się sprzeda)
1,50 zł za opcję Kup teraz i 2,20 zł za aukcje z licytacją.
- Opłatę za transakcję zagraniczną
1,6% w Europie (poza strefą euro, Szwecją i Wielką Brytanią), w USA i Kanadzie , 1,2% w Wielkiej Brytanii , 3,3% w pozostałych krajach.
- Opłatę za przeliczenie waluty sprzedawcy w wysokości 3%
W przypadku kategorii Motoryzacja opłaty sa inne.
Sposobem na obniżenie kosztów sprzedaży są miesięczne subskrypcje pakietów sklepowych. Dzięki nim można bezpłatnie wystawiać oferty w serwisach zagranicznych, płacić mniej za wystawianie oferty sprzedaży, korzystać z bonusów i spersonalizować wygląd swojego sklepu na platformie.
Opłaty subskrypcyjne za sklep na eBay wynoszą: 89 zł za Mały sklep, 179 zł za Duży Sklep, 669 zł za Megasklep .
Co sprzedawać na eBay?
Tutaj z pomocą przychodzi sama platforma. Udostępnia wyszukiwarkę, dzięki której sprawdzisz, co i za ile sprzedaje się na eBay.
Polscy sprzedawcy na eBay najczęściej eksportują: części motoryzacyjne, odzież, obuwie i dodatki, produkty z kategorii dom i ogród, zdrowie i uroda, sport i turystyka.
Amazon czy eBay – gdzie sprzedawać?
Na różnych grupach i forach zrzeszających sprzedawców spotkasz komentarze, że o ile Amazon bardzo restrykcyjnie podchodzi do wszelkich procedur i charakteryzuje się zdecydowanie prokliencką postawą, o tyle eBay “przymyka oko” na ewentualne drobne zaniedbania ze strony sprzedawców.
Niezależnie, czy zdecydujesz się na jedną platformę czy na obie (np. w ramach testów lub do segmentacji klientów), znacząco ułatwisz sobie sprzedaż na zagranicznych stronach typu marketplace, poprzez narzędzia do prowadzenia sprzedaży wielokanałowej, takie jak np. Apilo.
Apilo pozwala na szybką obsługę zamówień m.in. z Amazon, eBay, Etsy (a także z Allegro czy OLX) z poziomu jednego panelu administracyjnego. W przypadku sprzedaży zagranicznej ogromnym plusem jest to, że możesz ustawić różne ceny na każdej platformie, dostosowując je do wysokość opłat. W Apilo wystawisz faktury w różnych walutach, po angielsku i niemiecku, a system zsynchronizuje stany magazynowe ze wszystkich Twoich kanałów sprzedaży, także z Twojego sklepu internetowego.
Jak sprzedawać na Etsy?
Najpierw załóż konto i przejdź proces weryfikacji jako sprzedawca przy pomocy karty kredytowej lub PayPal. Żeby sprzedawać na Etsy nie trzeba mieć działalności gospodarczej.
Opłaty netto za sprzedaż na Etsy w 2023 roku
- Opłata za wystawienie oferty (opłata pobierana jest niezależnie czy produkt się sprzeda) 0,88 zł.
- Prowizja od sprzedaży 6,5%.
- Opłata za przelew płatności 4% łącznej ceny sprzedaży + 0,30 euro.
- Opcjonalne opłaty za usługi reklamowe 15%.
Ważne dla sprzedawców: walutą, w której wypłacane są środki z Etsy w Polsce jest euro. A więc w zależności od rodzaju konta, bank może pobrać opłaty za wymianę walut.
Co się sprzedaje na Etsy?
Platforma cyklicznie publikuje informacje o najnowszych trendach, które zawierają porównania sprzedaży z różnych sezonów.
Co 2 sekundy na Etsy sprzedają się przedmioty związane ze ślubem i dekoracje na ściany. Co sekundę asortyment związany z prezentami, szczególnie spersonalizowanymi. Co pół sekundy antyki i przedmioty vintage.
Sprzedaż online za granicę przez własny sklep internetowy
Zanim rozpoczniesz sprzedaż internetową cross border sprawdź czy Twoje produkty będą cieszyły się zainteresowaniem wśród konsumentów na zagranicznym rynku, który chcesz zdobyć. W internecie dostępne są różne raporty (w razie potrzeby przetłumaczy je Google Translator). Sprawdź także jaką pozycję na rynku ma konkurencja.
Jak zacząć sprzedawać w internecie bez wysokich kosztów na starcie? Sprawdź w akcji narzędzie Sellastik – prostą i intuicyjną w obsłudze usługę do uruchomienia sklepu online.
Jak przygotować swój sklep do zagranicznej sprzedaży online?
- Kwestie prawne
Upewnij się, że Twoje produkty nie podlegają u nas ograniczeniom eksportowym oraz, że możesz sprzedawać je w wybranym zagranicznym kraj. Zarejestruj się jako podatnik VAT-UE (jeżeli chcesz sprzedawać poza Unię musisz spełnić inne, odpowiednie formalności podatkowe).
Na stronie sklepu dodaj indywidualny regulamin zgodny z przepisami, zarówno Unii, jak i przepisami szczegółowymi w danym kraju (zapoznaj się z usługą Rzetelny Regulamin).
- Domena sklepu z krajowym rozszerzeniem (np. .hu dla Węgier, .cz dla Czech)
- Wersje językowe sklepu
Zadbaj, by Twój sklep miał wersje językowe dostosowane do danego kraju (nie tylko “ogólnoświatowy” angielski). I chodzi tu zarówno o opisy produktów, komunikaty na stronie i slogany reklamowe, jak i zasady zakupów, regulamin czy tzw. ciasteczka.
Dogadamycie.pl sprawdziło, że prawie 3 na 4 klientów (74%) woli kupować w swoim ojczystym języku, a prawie połowa (42%) nigdy nie kupiła produktu, który nie był nim opisany. Jako klient home.pl możesz skorzystać z usług tłumaczenia sklepu internetowego.
- Obsługa zagranicznych walut i międzynarodowe płatności
Ceny w Twoim sklepie online powinny być widoczne w walucie kraju, w którym będziesz sprzedawać. Opłata powinna być możliwa bez potrzeby przeliczania walut poprzez narzędzia do płatności międzynarodowych (np. PayU czy PayPal).
- Międzynarodowa szybka dostawa i wygodne zwroty
Czas doręczenia przesyłki powinien być jak najkrótszy. W zależności od docelowego rynku wybierz lokalną lub międzynarodową firmę kurierską. Dzięki integracji z narzędziami takimi jak Apilo nadasz paczki automatycznie do wielu krajów Unii i Wielkiej Brytanii, a także szybko obsłużysz przesyłki z lokalnymi kurierami spoza systemu.
W kwestii zwrotów, warto zagranicznym klientom dać opcję kuriera bądź wysyłki na wskazany adres w ich kraju.
Jak zwiększyć sprzedaż za granicę w swoim sklepie internetowym?
Decydując się na sprzedaż online za granicą, musisz wziąć pod uwagę specyfikę danego kraju, zwyczaje i przyzwyczajenie klientów. Nawet szata graficzna sklepu, sposób prezentacji produktów na zdjęciach mogą mieć niebagatelne znaczenie dla przyciągnięcia ich uwagi, wzbudzenia zaufania i Twojej sprzedaży.
- Rozważ rejestrację VAT na zagranicznym rynku. Nie zawsze jest to obowiązkowe (poza Wielką Brytanią), ale bywa, że stawka za zagraniczny VAT jest niższa niż za polski. Dzięki temu możesz zaproponować niższą, konkurencyjną cenę nie tracąc na zysku.
- Wysyłaj bezpośrednio z kraju, w którym są Twoi klienci współpracując z firmami oferującymi fulfillment (kompleksowy outsourcing logistyki).
Cross border w sklepie internetowym – czy warto?
Cross border w e-commerce, czyli sprzedaż za granicę, otwiera drogę do szybszego rozwoju biznesu. Coraz więcej ludzi kupuje w sieci i jest to trend ogólnoświatowy. W 2022 roku już 75% internautów w Europie kupowało online.
Wykorzystując potencjał sklepu Shoper od home.pl szybko wystartujesz z własnym, profesjonalnie działającym biznesem na zagranicznych rynkach.
To jeszcze może Cię zainteresować, jeżeli chcesz wiedzieć więcej o metodach skutecznej sprzedaży w sieci:
Dropshipping, jak zacząć? Sprzedaż w sklepie internetowym bez magazynu i własnego produktu