Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Dropshipping, jak zacząć? Sprzedaż w sklepie internetowym bez magazynu i własnego produktu

Dropshipping, jak zacząć? Sprzedaż w sklepie internetowym bez magazynu i własnego produktu

Mówi się, że sklep internetowy w dropshippingu może mieć każdy, ale nie każdy poprowadzi go z sukcesem. Jeżeli chcesz ten sukces osiągnąć, przeczytaj nasz mini poradnik, w którym od A do Z przedstawiamy wszystkie ważne informacje dotyczące sprzedaży w modelu dropshipping.

Dropshipping. Co to jest?

Dropshipping to sposób na sprzedaż w internecie bez własnego magazynu i towaru. Jak to działa w praktyce? Ty jako sprzedawca oferujesz produkty i przyjmujesz zamówienia. Ich wysyłką, bezpośrednio do klientów, zajmuje się partnerska hurtownia, w której są przechowywane. Po Twojej stronie zostaje wybór oferowanego asortymentu i promocja tych produktów oraz Twojego własnego sklepu internetowego.  

Jak działa dropshipping? Schemat działania sklepu internetowego bez magazynu.
Schemat działania sprzedaży w modelu dropshippingu.

Jakie są zalety i wady dropshippingu?

Sprzedaż online bez własnego magazynu i bez konieczności zapanowania nad całą logistyką (czyli pakowaniem i dostawami) kusi jako łatwy sposób na start z własnym e-biznesem. Jednak prowadzenie sklepu dropshippingowego ma również kilka wad. Warto je poznać, by świadomie zdecydować się na tę metodę sprzedaży i czerpać z niej satysfakcję.  

Zalety dropshippingu  

  • Mniejsze ryzyko inwestycyjne. Nie inwestujesz w swój autorski produkt. 
  • Niższe koszty. Odpada utrzymanie magazynu. 
  • Wygoda. Nie zajmujesz się pakowaniem, inwentaryzacją, ani “zarządzaniem przestrzenią” (zwłaszcza, gdyby miał to być zawalony kartonami pokój w Twoim domu). 

Wady dropshippingu 

  • Konkurencja, która mocno wpływa na Twoją cenę 

Sklep internetowy w modelu dropshippingu to opcja niemal dla każdego sprzedawcy. I tutaj z zalety robi się wada  – konkurencja jest spora. I ta cała konkurencja otrzymuje w hurtowi te same ceny. Trudno w takiej sytuacji prowadzić elastyczną politykę cenową.  

Wskazówka: warto dobrze przeanalizować kwestie marży i przemyśleć strategię sprzedażową. Podsłuchaj na kanale home.pl o tym, jak sprzedawać produkty z niską marżą.

  • Zwroty 

Nie każda hurtownia przyjmie i obsłuży zwroty od Twoich klientów. A jako, że między Tobą i hurtownią model biznesowy to relacja B2B, to nie przysługuje Ci prawo do zwrotu czy odstąpienia od umowy. Klient jako os. fizyczna zwróci więc towar do Ciebie (dla niego to Ty jesteś sprzedawcą). Ty musisz wypłacić-oddać mu środki i próbować sprzedać produkt dalej.  

Wskazówka: kluczowy jest wybór hurtowni, która przyjmuje zwroty w imieniu sprzedawcy.  

  • Powielone opisy i zdjęcia produktów  

Każdy sprzedawca współpracujący z daną hurtownią otrzymuje te same materiały: nazwy, opisy i zdjęcia produktów. Nie są unikalne. Zdjęcia nie zawsze pochodzą z ciekawych sesji produktowych. Częściej są to po prostu fotki na białym tle. Takie powielone treści nie przyciągają i nie angażują klienta. Nie promują ich też algorytmy Google, które odpowiadają m.in. za to, by strona wyświetlała się wysoko na liście wyników wyszukiwania.  

Wskazówka: w zależności od liczby produktów, spróbuj dopisać coś od siebie przy każdym z nich lub, gdy jest ich naprawdę dużo, skup się na oryginalnych opisach kategorii.  

  • Brak możliwości personalizacji  

Odręczny liścik z podziękowaniem za zakup, gratis, specjalne opakowanie czy ulotka z kodem na kolejne zakupy. To w modelu dropshippingu trudne w do zrealizowania. A często te dodatkowe, przyjemne odczucia związane z zakupem powodują, że klient wraca i zostaje z danym sklepem na dłużej.  

Wskazówka: sprawdź czy wybrana hurtownia udostępnia personalizację paczek według wytycznych klienta (np. dodaje ulotki, obklejenie paczki taśmą z logo). 

Jak założyć sklep internetowy w dropshippingu i ile to kosztuje? 

Najszybszym sposobem na uruchomienie w intrenecie sklepu dropshippingowego jest skorzystanie z platformy e-commerce w modelu SaaS. To bardzo popularne, sprawdzone, szybkie rozwiązanie. Jego największą zaletą jest to, że otrzymujesz praktycznie gotowy sklep internetowy – z wyglądem dopasowanym do branży, w której będziesz działać. Poza tym, nie martwisz się o żadne kwestie techniczne. Opłacasz abonament i Twój sklep działa.  

Przykładem usługi w formacie SaaS, jest sklep Shoper od home.pl.

Co jest potrzebne, aby sklep internetowy z dropshippingiem działał i był widoczny w sieci?

  • Domena. Koszt rejestracji adresu internetowego (czyli domeny) waha się od od kilku (w przypadku rozszerzenia .pl) do kilkudziesięciu złotych (np. gdy chcesz mieć adres w domenie .store) na rok. Po roku, jeśli chcesz kontynuować z sukcesem sprzedaż i prowadzić biznes, musisz pamiętać o jej odnowieniu.
  • Certyfikat SSL. Wraz z domeną warto zamówić certyfikat SSL, który potwierdzi klientom, że strona Twojego sklepu jest wiarygodna, chroniąc jednocześnie ich dane, które wysyłają przez formularz rejestracji lub zamówienia. SSL dla początkującego e-sklepu to koszt ok. 25 zł. Tak jak domenę, po roku trzeba go odnowić.
  • Regulamin dla sklepu internetowego. To wymóg prawny. Z uwagi na ważność i trudność tematu nie polecamy pisania go na własną rękę. W home.pl, w ramach dodatkowych usług dla e-commerce, możesz skorzystać z profesjonalnego regulaminu i opieki prawnej. Cena za rok to 367,77 zł.
  • Integracje z hurtowniami. To podstawa przy dropshippingu. Najwygodniejszym rozwiązaniem (zwłaszcza dla początkujących w e-biznesie) jest jedna aplikacja, dzięki której Twój sklep internetowy będzie połączony z wieloma hurtowniami pracującymi w modelu dropshippingu. W ramach sklepu Shoper od home.pl dostępna jest integracja z systemem Apilo, która zapewnia połączenie ze 104 takimi hurtowniami.

To warto mieć w e-sklepie decydując się na dropshipping: 

Integracje z marketplace np. Allegro. Sprzedaż na Allegro w modelu dropshipping jest na tyle warta uwagi, że poświęciliśmy temu trochę niżej osobny rozdział.

Na tym możesz zaoszczędzić w modelu dropshippingu: 

Kasa fiskalna. Przy sprzedaży towarów w dropshippingu możesz nie wystawiać paragonów, jeżeli spełniasz klika warunków. Pierwszy z nich – nie posiadasz punktu stacjonarnego, w którym klient odbierze towar, a opłaty za zamówienia dokonywane są poprzez pocztę lub bank (w tym szybkie przelewy). Ważne jest to, że dostępna jest płatność przy odbiorze – kartą, gdyż z prawnego punktu widzenia obsługuje ją firma kurierska.  

Ważne: istnieją produkty, przy sprzedaży których kasa fiskalna jest niezbędna. To m.in.: perfumy, aparaty i sprzęt fotograficzny, produkty, które zawierają metale szlachetne, czyli np. biżuteria.  

Dodatkowe koszty w dropshippingu:  

  • Prowizje. Zapłacisz je m.in. od sprzedaży na Allegro czy od transakcji dokonanych przez szybkie płatności. Sprawdź jak wybrać operatora płatności dla sklepu internetowego i zmniejszyć koszty pośrednie.
  • Wydatki na marketing i reklamę w internecie. 
  • Dodatkowe opłaty za kuriera, jeżeli zdecydujesz się na połączenie sklepu dropshippingowego z własnym kurierem (umożliwiasz wtedy swoim klientom płatności za pobraniem, gdy większość hurtowni nie daje takiej opcji). 

Jak się przygotować na sprzedaż w dropshippingu?  

Zapadła decyzja, że chcesz otworzyć sklep internetowy i korzystać z modelu dropshippingu, ale wciąż nie wiesz co sprzedawać?

Podpowiadamy, gdzie szukać informacji o tym, co się sprzedaje w internecie:  

  • Coroczne raporty Gemius. To kopalnia informacji (tu znajdziesz raport z 2022 roku). Dowiesz się z nich, co Polacy najczęściej kupują w sieci, w jaki sposób najchętniej dokonują zakupów i co jest ważne przy wyborze sklepu.
  • Allegro. To najpopularniejszy marketplace w Polsce, który warto wnikliwie przenalizować. Pamiętaj jednak, że jeżeli coś słabo sprzedaje się na Allegro nie musi oznaczać, że słabo sprzedaje się w ogóle. Samo Allegro oferuje sprzedawcom narzędzie do sprawdzania różnych statystyk.
  • Google Trends. To darmowe narzędzie okazuje się bardzo pomocne jeżeli zastanawiasz się nie tylko co sprzedawać, ale też kiedy sprzedawać i szukasz pomysłów na biznes. Pokazuje m.in. trendy w ujęciu czasowym i geograficznym. Dzięki niemu sprawdzisz, jak wygląda popularność konkretnych produktów w wybranym mieście czy regionie i użyjesz tych informacji np. przy sprzedaży sezonowej. Poprzez Trendy Google szybciej ocenisz, jakie pomysły na sprzedaż są na chwilę obecną najmniej dochodowe lub przestają być modne.
Wykres w Google Trends
Wykres w Google Trends, który wyświetla zainteresowanie frazą „prezent na święta”.

Na pewno łatwiej będzie Ci sprzedawać produkty, o których trochę już wiesz lub są związane z Twoim hobby, pasją, wykształceniem czy zawodem. Jeżeli to rzeczy popularne, weź pod uwagę prawdopodobieństwo dużej konkurencji i przemyśl, jak wyróżnisz się na jej tle. Być może jesteś w stanie wykorzystać swoją wiedzę i wejść ze sprzedażą w niszę rynkową? Początki z pewnością ułatwi Ci duże zaangażowanie i serce do danego produktu. 

Wybór hurtowni w dropshipping – na co zwrócić uwagę?

Jeżeli wiesz już, co będziesz sprzedawać, to kolejnym krokiem powinien być wybór hurtowni, z którą rozpoczniesz współpracę. Pamiętaj, że klient nie ma świadomości, że to nie Ty wysyłasz zamówione przez niego produkty. Nie wie, jak „od środka” wygląda cały proces i obsługa zamówień. Dlatego wszelkie uwagi skieruje bezpośrednio do Ciebie. Miej tego świadomość.  

Zanim się zdecydujesz się na konkretną hurtownię, sprawdź kilka istotnych kwestii. Mogą zaważyć na powodzeniu Twojego biznesu.

  • Zwroty i reklamacje. Dowiedz się, czy hurtownia dopuszcza zwrot towaru. Jeżeli tak, to w jaki sposób je obsługuje i rozlicza. Przeanalizuj też szczegółowe warunki na jakich hurtownia przyjmuje reklamacje. 
  • Sposób wysyłki i dostawy. Sprawdź, jakie opcje dostawy oferuje wybrana hurtownia. Np. czy są w niej paczkomaty (wybiera je, aż 83% e-konsumentów) i czy możliwa jest personalizacja paczek według Twoich wytycznych, jeżeli planujesz w przyszłości takie działania. 
  • Sposób płatności za towar. Dowiedz się, czy hurtowania oferuje wysyłkę towaru za pobraniem (płatność kartą przy składaniu zamówienia preferuje 43% e-kupujących) 
  • Aktualizacje stanów magazynowych. Zweryfikuj, jak często aktualizowany jest udostępniany przez hurtownię plik (najczęściej w wersji CSV lub XML) z listą dostępnych produktów. To ważne szczególnie w okresie zintensyfikowanej sprzedaży. Pozwoli uniknąć sytuacji, gdy w momencie zamawiania towaru w Twoim sklepie nie będzie on już faktycznie dostępny w hurtowni.  
  • Czas realizacji zamówień. Ustal z wybraną hurtownią maksymalny czas na wysłanie paczki do klienta i umieść taką informację w swoim sklepie. 

Wskazówka: jeżeli chcesz sprawdzić jak w praktyce wygląda obsługa i towar z danej hurtowni – zamów produkt jako klient in cognito. Sprawdzisz w jaki sposób realizuje wysyłkę towaru i zweryfikujesz jego jakość.  

Jak wyróżnić swój sklep sprzedając w dropshippingu? 

Sprzedaż w dropshippingu “ściąga” ze sprzedawcy odpowiedzialność za logistykę wysyłki. Jednak o to, jak wyróżnić własny dropshippingowy sklep internetowy, przyciągnąć i utrzymać klientów musi zadbać on sam. 

Na co zwrócić szczególną uwagę, by rozkręcić sprzedaż w dropshippingu w swoim sklepie internetowym? 

  • Pozycjonowanie, czyli optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarki Google (SEO)

Przy okazji cieni związanych z prowadzenie sklepu dropshippingowego, pisaliśmy jak ważne są dobrej jakości zdjęcia i niepowielane opisy produktów. Wpływają na to, jaką pozycję w wynikach wyszukiwania Google zajmie Twój sklep internetowy, a tym samym, jaka jest szansa, by zobaczył go klient. Szczegółowe opisy produktów zmniejszają też odsetek zwrotów. W zależności od liczby towarów, które oferujesz, możesz po kolei, systematycznie zmieniać treści, które otrzymujesz od hurtowni. Zacznij od produktów, na które prognozujesz większy popyt lub, które chcesz wypromować.  

  • Działania marketingowe  

Bądź na bieżąco z gorącymi okresami w handlu. To m.in. Black Friday, sezonowe wyprzedaże, czas różnych świąt, ale również długie weekendy, początki roku szkolnego oraz mniej popularne, często humorystyczne święta, które mogą być ważne dla Twoich klientów np. dzień wędkarza. 

Zaplanuj swój budżet reklamowy i dowiedz się więcej o różnych formach reklamy internetowej (to m.in. Allegro Ads, Google Ads, reklama na Facebooku). W zależności od kwoty, jaką masz na takie działania, prowadzenie kampanii zleć specjalistom.  

  • Komunikaty na stronie internetowej Twojego sklepu  

Gotowe platformy sprzedażowe są zaprojektowane tak, by byłe miłe dla oka, intuicyjne w obsłudze i spełniały wymagania Google. Dopasują się także do ekranów na różnych urządzeniach. Ty jako właściciel sklepu internetowego i osoba, która zna produkty, zaplanuj komunikację do Twoich docelowych klientów np. kładąc nacisk na sposób produkcji (tylko made in Poland, tylko hand made) czy darmową dostawę. Postaw na jasne, wyróżniające się informacje.  

  • Dodatkowe korzyści dla klientów  

W zależności od tego, co sprzedajesz, postaw na różne poradniki i wskazówki, które mogą zainteresować potencjalnych klientów (np. stylizacje, aranżacje, sposoby zastosowania, porównanie produktów). Przemyśl zniżki np. za polecenie znajomym czy zapisanie się do newslettera.  

Próbując wyróżnić swój sklep internetowy na tle konkurenci (która w dropshippingu jest spora) nie pomijaj jej samej. Śledź poczynania konkurentów, inspiruj się innymi, dołącz do grup sprzedażowych na Facebooku. 

Dropshipping na Allegro  

Jeżeli decydujesz się na dropshippingowy sklep internetowy to wielce prawdopodobne, że “wejdziesz” też na Allegro. Ten najpopularniejszy marketplace w Polsce (aż 85% kupujących przez internet wskazuje na Allegro przy spontanicznej znajomości platform handlowych) daje wiele możliwości, szczególnie początkującym sprzedawcom.  

Dlaczego warto sprzedawać na Allegro w modelu dropshipping? 

  • Zyskujesz dodatkowy kanał sprzedaży z dostępem do ogromnej grupy klientów.
  • Możesz szybciej trafić do swojej grupy docelowej.
  • Jako całkowicie nowy gracz na rynku korzystasz z wiarygodności tej platformy. 

Wskazówka: Pamiętaj, że jako nowy sprzedawca nie będziesz mieć historii sprzedaży ani zbyt wielu opinii. Musisz dać sobie czas na zdobycie klientów. Jak? Poświęć chwilę na stworzenie wyczerpujących opisów produktów i chwytliwych tytułów dla Twoich aukcji. 

Aby zapanować nad wszystkimi działaniami przy konfiguracji sprzedaży w sklepie i na Allegro skorzystaj z aplikacji Apilo. Dzięki temu obsługa wielu ofert (m.in. dodawanie, aktualizacja cen) i realizacja zamówień będzie szybka, prosta i zsynchronizowana z Twoim sklepem Shoper od home.pl

Dodatkowo, korzystając z tej systemowej integracji z Allegro, możesz skupić się na rozwoju własnego biznesu. Czas, który musiałbyś poświęcić na indywidulaną obsługę zamówień przeznaczysz np. na marketing czy prowadzenie konta w social mediach, ewentualnie sprawdzanie trendów i monitorowanie rynku. 

Jak sprzedawać na Allegro w dropshippingu i nie popełnić błędów? 

Tak jak wszystko, dropshipping na Allegro ma też swoje słabsze strony. Ale znajdą się i na nie rozwiązania. 

  • Allegro Smart a dropshipping  

Zakupy w ramach wysyłki Allegro Smart! są niezwykle popularną opcją na platformie. Trudno, zwłaszcza na początku, bez tego zdobyć klientów. Niestety, nie każda hurtownia obsługuje ten format wysyłki. Sprawdź więc, czy dana hurtownia wspiera Smarta (hurtownie często, odpłatnie, przyjmują etykiety od sprzedawców, którzy sami generują je w ramach Smarta). 

  • Zamówienia łączone z kilku hurtowni 

Jeżeli zdecydujesz się na współpracę z więcej niż jedną hurtownią (a taki model biznesowy częstym podejściem) może dojść do sytuacji, gdy klient zdecyduje się na zakup kilku produktów pochodzących właśnie z różnych hurtowni. Popularnym sposobem na radzenie sobie z tym problemem jest posiadanie kilku kont na Allegro w myśl zasady jedno konto = jedna hurtownia.

Apilo w jednym panelu administracyjnym oferuje obsługę wielu kont, a samo Allegro pozwala na taką sprzedaż towarów.

Pomimo tych mankamentów, dropshipping na Allegro to bardzo popularny i prosty sposób na rozpoczęcia sprzedaży w internecie. Jeżeli naprawdę przyszłościowo myślisz o własnym biznesie w sieci, równolegle rozwijaj swój sklep internetowy.

Na platformie sklepowej Shoper od home.pl, dzięki licznym integracjom będzie to szybsze, wygodniejsze i bardziej efektywne.

Dropshipping, a fulfillment

Te dwa modele sprzedaży bywają mylone, gdyż obie są powiązane z pojęciem sprzedaży bez magazynu. Czym się praktycznie różni dropshipping i fulfillment?

W modelu dropshippingu nie masz fizycznie ani magazynu, ani towaru. Sprzedajesz produkty, które wysyłane są bezpośrednio z hurtowni.  

Decydując się na fulfillment dla swojego sklepu internetowego, wynajmujesz powierzchnię magazynową wraz z obsługą logistyczną. Koszty wynajmu są proporcjonalne do sprzedaży. O ile fulfillment pozwala kontrolować pracę w magazynie i wpływać pośrednio na jakość usługi, o tyle wymusza na sprzedawcy planowanie zaopatrzenia z hurtowni i dbanie o odpowiednią rotację towarów. 

To jeszcze może Cię zainteresować, jeżeli chcesz wiedzieć więcej o metodach skutecznej sprzedaży w sieci:

Największe i najpopularniejsze platformy marketplace w Polsce 

Zapytaliśmy sztuczną inteligencję ChatGPT, jak sprzedawać w internecie w 2023 roku. Czego się dowiedzieliśmy?