Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Ślubna strona internetowa – jak ją zrobić?

Ślubna strona internetowa – jak ją zrobić?

Zaręczyny za wami, a przed wami organizacja ślubu i wesela? To wspaniałe wydarzenie wiąże się nie tylko z wyborem miejsca, gdzie powiecie sobie „tak”, czy ulokowaniem gości przy konkretnym stole i wyborem kapeli grającej muzykę. To cały proces, w którym należy wykazać się pomysłowością oraz dobrą organizacją. I tu przyda się jedna rzecz, za pomocą której będziecie informować gości o swoich planach i zamiarach. Czy strona internetowa spełnia taką rolę?

Czy strona internetowa na ślub i wesele to dobry pomysł?

Organizując swój ślub wraz z weselem zależy Ci na pewno na tym, aby wszystko było dopięte na ostatni guzik. Ślubna strona internetowa jest właśnie takim guzikiem, ponieważ idealnie nadaje się do przekazania szczegółowych informacji na temat czekającego was święta. Nie musisz wykonywać dziesiątek telefonów do znajomych i rodziny, wystarczy po prostu adres strony, którą będziesz aktualizować o kolejne informacje na temat wydarzenia.

W ten sposób zaoszczędzisz bardzo dużo czasu – strona będzie przecież „żyć” do celebrowanego przez rodzinę dnia, a nawet dłużej, bo może być ciekawą, cyfrową pamiątką tego wyjątkowego wydarzenia.

Z tej perspektywy strona internetowa informująca o Twoim ślubie i weselu jest bardzo dobrym pomysłem, bo będzie kolportować najważniejsze informacje, które mogą zostać przegapione przez zaproszonych gości.

Co powinna zawierać ślubna strona internetowa?

Starannie wykonana strona informująca o ślubie i weselu powinna trzymać się kilku standardowych zasad. Do kluczowych elementów należą m.in.:

  • Podstawowe informacje na temat wydarzenia – data, lokalizacja, godzina.
  • Galeria zdjęć – pokażcie się razem na ciekawych, kolorowych i pozytywnych zdjęciach. Możesz np. za pomocą galerii zbudować całą historię waszej relacji, od zdjęcia selfie z pierwszej randki po sesję zaręczynową w plenerze.
  • Lista z prezentami lub rzeczami do zabrania na wesele – to wbrew pozorom ciekawe rozwiązanie, bo zmniejszasz tym samym szansę na otrzymanie nietrafionego upominku (np. 10 modeli żelazka) na początek nowej drogi życiowej. Jeśli Twoje wesele odbywa się w jakimś specyficznym miejscu i goście powinni być wyposażeni np. w dodatkowe obuwie to też warto o tym napisać na stronie.
  • Kalendarz i harmonogram – przy organizacji ślubu i wesela daty mają duże znaczenie. Rezerwacje miejsc dla gości w lokalu lub załatwienie noclegu wymagają również podania konkretnej liczby osób. Dlatego nie zapomnij, aby na stronie internetowej udostępnić informacje do kiedy trzeba potwierdzić obecność. Przydatny będzie także harmonogram całego wydarzenia – od ślubu, po oczepiny lub powrót do domów.
  • Dane kontaktowe – dodanie na stronę jakichkolwiek danych ułatwiających kontakt jest dobrym pomysłem ponieważ nie każdy musi posiadać aktualny numer Twojego telefonu. Pamiętaj, że ze względów bezpieczeństwa lepiej zastosować w takim miejscu formularz kontaktowy.

Informacyjny charakter strony będzie dla gości weselnych na pewno przydatny, ale to nie jedyne elementy, na których należy się zatrzymać. Niech wasza ślubna wizytówka internetowa będzie przykładem, jak bardzo zależy Wam, aby każdy przybyły na wydarzenie czuł się komfortowo. Dlatego warto rozważyć dodanie na stronę takich elementów jak:

  • mapa Google z zaznaczoną lokalizacją ślubu i wesela – dzięki temu goście szybko dodadzą lokalizację w aplikacji Google na telefonie i będą mogli uruchomić nawigację.
  • zdjęcia przedstawiające miejsca noclegowe gości – w ten sposób zapewnisz gościom pozytywne doświadczenie i wrażenie, że zadbasz o nich.
  • szkic z rozmieszczeniem stołów i miejsc na sali weselnej – daj gościom przedsmak tego, jak będzie wyglądać celebracja tego wydarzenia.
  • menu weselne – nie każde wesele musi zaczynać się od rosołu!

Tak wyposażona strona ślubna na pewno wyczerpie temat tego ważnego w waszym życiu wydarzenia.

Czy „darmowa strona” wystarczy?

Ślub i wesele to z pewnością bardzo duży koszt dla każdej pary i nie jest dziwnym, że na każdym kroku staramy się takie koszty optymalizować. Czy jednym z nich może być strona internetowa? Jak najbardziej, ale czy powinniśmy dążyć usilnie do celu, jakim jest „strona ślubna za darmo”? Jeżeli ma to być nasza internetowa wizytówka, pamiątka, a przede wszystkim rzetelny nośnik informacji dla gości, rozważ wszelkie za i przeciw w kontekście ceny, a raczej darmowości.

  1. Oferty darmowych stron na ślub i wesele posiadają bardzo dużo ograniczeń nie tylko technologicznych, ale także regulaminowych. Przede wszystkim większość z nich polega wyłącznie na uruchomieniu prostego kreatora, zawierającego zaledwie kilka szablonów i funkcji w interfejsie. Kiedy zechcesz aktywować dodatkową opcję, wówczas może okazać się, że musisz wykupić płatny pakiet.
  2. Dodatkowo na takich usługach bardzo często uruchamiane są reklamy, więc wyobraź sobie sytuację, gdy na tak zbudowaną stronę wchodzi osoba z rodziny i widzi nie tylko reklamę, ale tez reklamę niedopasowaną do zainteresowań, potrzeb lub wieku.

Usługi z darmowymi stronami na ślub mają również inne obostrzenia lub parametry, o których warto pamiętać decydując się na taki wybór:

  • zazwyczaj możesz mieć tylko jedną stronę tego typu, nie będziesz więc w stanie pracować nad kilkoma wersjami serwisu.
  • edycja takiej strony jest bardzo ograniczona np. nie umożliwia ona dodawania filmików z Youtube.
  • operator nie gwarantuje żadnego SLA (dostępności strony), więc usługa może być wyłączona nawet na kilka dni z powodu prac administracyjnych lub awarii i nie możesz ubiegać się o reklamację.
  • nie posiadasz dużego wpływu na adres, pod którym będzie widoczna strona – zazwyczaj taka usługa oferuje adres w schemacie wasze-imiona.przykladowa-strona.pl. Będzie to adres mniej intuicyjny i przede wszystkim źle będzie prezentować się np. na zaproszeniach.
  • nie masz pełnej kontroli nad wgrywanymi zdjęciami – w wyniku regulaminu takie działanie może wiązać się z przekazaniem praw autorskich na rzecz firmy zewnętrznej, tym samym materiały mogą być wykorzystane do celów marketingowych.
  • nie dostajesz korzyści w postaci specjalnej poczty email pod ciekawym adresem, dzięki której lepiej zorganizujesz swój ślub i wesele.

W dużym skrócie – posiadając usługę z oferta darmowej strony musisz liczyć się z tym, że zbudowanie jej jest możliwe, ale w wyjątkowo wąskim zakresie i bez fajerwerków, których oczekują goście.

Jak stworzyć stronę ślubną samodzielnie i tanio?

Dzisiaj na szczęście zbudowanie własnej strony internetowej nie musi być już dużym wyzwaniem. Co więcej, w przypadku stron o tematyce ślubnej nie musisz dbać o rozwój serwisu, czy pozycjonowanie (czyli pozycję w Google), albowiem to strona o charakterze informacyjnym, skierowanym do wąskiego grona odbiorców – rodziny, znajomych, przyjaciół i przede wszystkim gości. Odpada Ci więc typowa, żmudna praca webdevelopera.

O ile związek małżeński jest projektem długoterminowym, taka strona ślubna to projekt krótkoterminowy – będzie służył przez kilka lub kilkanaście miesięcy. A kto wie, może przywiążesz się do tej pamiątki na tyle, że strona zostanie z Tobą na lata?

Z tego też względu warto wyposażyć się w narzędzia, które ułatwią Ci pracę nad budową strony internetowej, a także zapewnią większą swobodę działania. W końcu chcesz, żeby była ona – podobnie jak ślub – unikalna, estetyczna i godna zapamiętania.

Jakie usługi lub aplikacje będą tu niezbędne?

  1. Na początek wyposaż się w domenę internetową, czyli adres dla strony. Dużo osób uważa, że domena z końcówką .pl w zupełności wystarczy. W końcu pokazanie strony pod adresem slubradkaigosi.pl brzmi dobrze? Ale to nie koniec, bo typów domen jest o wiele więcej np. .wedding (idealna pod ślub i wesele), .site (uniwersalna, dobra alternatywa) lub .eu (jeśli masz gości z zagranicy).
  2. Aby strona była widoczna, musisz ją gdzieś umieścić. Tym czymś jest własny hosting internetowy. Z uwagi na niekomercyjny charakter projektu możesz obniżyć koszty wybierając najtańszy pakiet np. w home.pl.
  3. Oprogramowanie do tworzenia stron – tutaj niezawodny jest WordPress, który jest najpopularniejszym rozwiązaniem do budowania własnej strony WWW na świecie. I co najważniejsze – jest dostępny za darmo, a jego instalacja jest łatwa dzięki m.in. przyjaznemu autoinstalatorowi WordPressa na hostingu w home.pl (opcja instalacji dostępna jest na każdym hostingu, jaki znajdziesz w home.pl)
  4. Certyfikat SSL – to rzecz, która jest dzisiaj niezbędna na stronach WWW, ponieważ to znana wszystkim ikona kłódki przy adresie w przeglądarce. Dzięki temu połączenie ze stroną jest bezpieczne. Bez certyfikatu Twoja witryna wyświetli błąd o niezaufanym połączeniu.

Całkowity koszt rejestracji takich usług nie powinien przekroczyć 100 złotych, a mowa tu o rocznym abonamencie, który z pewnością pokryje okres przygotowań do ślubu, a nawet więcej. A jak wygląda budowanie takiej strony na WordPressie?

Budowa strony strony internetowej za pomocą WordPressa

Jak zacząć tworzenie strony ślubnej za pomocą oprogramowania WordPress? Cały proces wymaga kilku kroków. Poniższa lista oparta jest na schemacie, w którym korzystamy z jednego, konkretnego motywu i dodatkowej wtyczki do edytowania strony internetowej.

  1. Upewnij się, że posiadasz hosting, własną domenę i certyfikat SSL. Możesz te usługi zamówić m.in. w home.pl
  2. Zainstaluj WordPressa na swoim hostingu – w home.pl zrobisz to poprzez Panel Klienta i wygodny autoinstalator, możesz również skorzystać z domyślnej opcji instalacji przez producenta oprogramowania (poprzez wgranie odpowiednich plików na hosting).
  3. Po instalacji WordPressa zaloguj się do jego panelu (dane logowania powinieneś otrzymać na skrzynkę email)
  4. Przejdź do zakładki Wtyczki – Dodaj wtyczkę i zainstaluj dodatek o nazwie Spectra – to wtyczka, która rozwija edytor stron w WordPressie o kilka przydatnych opcji tj. katalog gotowych szablonów. Aktywuj ją od razu po instalacji.
  5. Przejdź do zakładki Wygląd – Motywy i wybierz „Dodaj nowy motyw”. Odszukaj w katalogu dodatków motyw Astra, zainstaluj go i tak samo jak wtyczkę Spectra – aktywuj
  6. Przejdź do menu Strony, dodaj nową stronę
  7. Nazwij swoją stronę (np. „Nasz ślub”), a następnie kliknij przycisk „Template Kits” na samej górze i poszukaj w katalogu szablonu strony, który będzie dla Ciebie odpowiednie. Możesz również wpisać w wyszukiwarce szablonów „Wedding”, wówczas wyświetlisz szablony pod strony ślubne.
  8. Wybierz opcję importu danej strony (przycisk „Import”)
  9. W edytorze strony pojawi się cały szablon, który możesz swobodnie edytować np. zmienić opisy i zdjęcia

Po wykonaniu tych kroków musisz po prostu dostosować wygląd strony do swoich potrzeb – każdy element w szablonie może być zmodyfikowany. Zwracaj szczególną uwagę na menu po prawej stronie, gdzie wyświetlisz szczegóły edycji wybranego bloku.

Pamiętaj jednak o samej kolejności kroków. Skup się najpierw na imporcie szablonu za pomocą wtyczki:

Szablon strony ślubnej we wtyczce Spectra w WordPress
Szablon strony ślubnej we wtyczce Spectra w WordPress

Docelowo edycja strony w gotowym oknie będzie wyglądała mniej więcej tak, jak na obrazku poniżej – czyli zaznaczając dany element (w tym przypadku element ze zdjęciem) możesz wpłynąć na zawartość (opcje po prawej):

Ślubna strona internetowa w WordPressie z opcją edycji bloków

Co zrobić, gdy taka strona jest już gotowa i chcesz ją opublikować? Po prostu kliknij „Opublikuj”, dzięki czemu witryna pojawi się na liście opublikowanych podstron. Po tej czynności:

  1. Podłącz zarejestrowaną, własną domenę do posiadanego hostingu. Jak to zrobić w kilku krokach, dowiesz się np. z naszej dokumentacji (proces ten może być różny w zależności od wybranego operatora).
  2. Zrealizuj zamówienie na certyfikat SSL dla posiadanej domeny. Certyfikat SSL znajdziesz na liście w panelu klienta (zobacz, jak to wygląda w home.pl) – musisz w tym kroku wskazać, dla jakiego adresu taki SSL ma działać.
  3. Po wykonaniu obu czynności upewnij się, że domena internetowa jest przekierowania na katalog, w którym umieszczono pliki strony. Przekierowanie wykonasz w konfiguracji domeny. Domyślnie ścieżka posiada schemat /autoinstalator/wordpress (może się jednak różnić, szczegóły znajdziesz w mailu po instalacji WordPressa)
  4. Zaloguj się do panelu WordPressa, przejdź do jego ustawień URL oraz adresu strony i wpisz w tych polach adres w schemacie https://nazwawłasnejdomeny.pl – zobacz jak to wygląda w naszym poradniku.

Zapisz zmiany i zaloguj się ponownie do panelu za pomocą domeny internetowej. Twoja strona ślubna powinna się wyświetlać w przeglądarce już pod bardziej przyjaznym, atrakcyjnym adresem.

Do czego jeszcze wykorzystać hosting przy ślubie?

Wydawać by się mogło, że wykonana samodzielnie ślubna strona internetowa to wszystko, co będzie ci potrzebne. Własny hosting to jednak coś więcej niż miejsce na stronę – to centrum dowodzeniami Twoimi multimediami i pocztą email. Jak taka usługa pomaga w organizacji ślubu?

Skrzynka email na specjalną okazję

Posiadasz darmową pocztę na prywatne potrzeby, ale chcesz mieć na niej porządek na czas organizacji ślubu i wesela? Skorzystaj z opcji jaką daje Ci hosting, załóż osobną skrzynkę email z domeną internetową pod znaku @. Taka skrzynka może mieć również większą przestrzeń na dane niż bezpłatne rozwiązanie, a więc możesz swobodnie wymieniać się na niej załącznikami bez ryzyka szybkiego „zapchania” konta.

Tymczasowa skrzynka na potrzeby ślubne lub weselne to większy porządek na Twoim głównym koncie email, z którego korzystasz na co dzień.

Przestrzeń na materiały multimedialne

Udostępnianie zdjęć i filmów gościom weselnym już po całym wydarzeniu to naturalny krok na jaki decyduje się każda para młoda. Ludzie korzystają najczęściej z dostępnych pod ręką narzędzi do zarządzania plikami tj. social media czy wirtualne dyski z funkcją galerii (tj. Google Drive).

Czy wiesz, że korzystanie z nich wiąże się z faktem, iż jakość zdjęć będzie niższa, a sama przestrzeń na dane będzie mocno ograniczona (sam Google limituje ją do 15 GB współdzieloną między plikami z Dysku Google, zdjęciami z aplikacji Zdjęcia oraz danymi z telefonu)?

Przykład – wysyłając zdjęcia Messengerem musisz liczyć się z tym, że zostaną automatycznie zoptymalizowane i zmniejszone, aby nie przekraczały 100-200 KB.

Jeżeli chcesz, aby goście mogli pobrać materiały w najwyższej jakości i rozdzielczości, skorzystaj z przestrzeni jaką oferuje hosting. Wystarczy, że prześlesz dane do osobnego katalogu na serwerze (np. w archiwum), a sami goście otrzymają wyłącznie link do pliku (lub plików).

Dzięki temu osoby chcące wydrukować zdjęcia jako pamiątkę lub album na pewno docenią ich bezstratną jakość.