Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Domena .pro tylko dla profesjonalistów? Zobacz, kiedy warto ją wybrać i poznaj jej zalety

Domena .pro tylko dla profesjonalistów? Zobacz, kiedy warto ją wybrać i poznaj jej zalety

W Polsce najpopularniejszym rozszerzeniem wśród domen internetowych jest .pl. Nie jest to w żaden sposób zaskakujące, bo każda firma z kapitałem polskim, zakładająca stronę WWW, chce być kojarzona pod łatwym do zapamiętania adresem. Nie zawsze jednak poszukiwana domena jest dostępna. W takich sytuacjach warto posiłkować się alternatywami tj. inne końcówki. Jednym z nich jest .pro, która w Polsce nie jest popularna. Dlaczego jest to zaleta?

Domena .pro – krótka historia tego adresu

Jeśli dopiero niedawno adres .pro pojawił się w kręgu Twoich zainteresowań to musisz wiedzieć, że nie jest to nowa domena. Jej początki sięgają 2004 roku, choć była ona dostępna w mocno ograniczonym zakresie.

Została ona wówczas udostępniona do rejestracji tylko wybranym zawodom w Kanadzie, Niemczech, Wielkiej Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych: księgowym, inżynierom, prawnikom oraz specjalistom ze służby zdrowia. Celem było sprawienie, aby strony internetowe oraz adresy email tych profesji charakteryzowały się rozszerzeniem, wskazującym na profesjonalizm oraz rolę w społeczeństwie.

W 2008 roku warunki rejestracji domeny zostały zmienione w taki sposób, aby mogli ją rejestrować użytkownicy o tej samej profesji w innych krajach. Konieczne było jednak przekazanie do rejestru domen odpowiedniej licencji (np. prawnika, lekarza itd.) jako dowodu.

W listopadzie 2015 roku domena .pro została „zwolniona” z tych restrykcji i udostępniona dla każdego użytkownika, który chciałby taki adres zarejestrować.

Możesz ją zarejestrować w home.pl dzięki szybkiej wyszukiwarce wolnych nazw.

Czy warto wybrać domenę .pro?

Domena .pro stanowi bardzo interesującą alternatywę dla osób prywatnych i firm, które chcą być widoczne w internecie. Po uwolnieniu jej do publicznej rejestracji liczba rejestrowanych adresów osiągnęła poziom ponad 985 tysięcy sztuk – mowa tu o styczniu 2024 roku (dane za domainnamestat.com). Dla porównania, najpopularniejsza domena internetowa z kategorii nTLD (tzw. nowych domen globalnych) czyli .xyz posiada ponad 3,7 mln adresów.

Oznacza to, że potencjał samej domeny .pro nie został wyczerpany, a znalezienie własnego, ciekawego adresu z tą końcówką jest wciąż możliwe.

Warto także wiedzieć, że z technicznego punktu widzenia końcówka .pro działa na podobnych zasadach jak .pl, czy .eu. To po prosto inny ciąg znaków, dla którego łatwiej znaleźć wolny adres.

Jeśli Twoim głównym (aczkolwiek także opcjonalnym) celem jest korzystanie z domeny w firmowym mailu, to adres .pro jest godny zaufania. Wg danych z bazy firmy Spamhaus, zajmującej się zwalczaniem szkodliwych treści w korespondencjach elektronicznych, domena .pro charakteryzuje się niskim wskaźnikiem tzw. złej reputacji. Wynosi on tylko 0.08.

Dla porównania domena .pl może pochwalić się oceną 0.11, a inna popularna domena nTLD .top aż 0.77. Wybierając ostatni adres możesz natrafić na sytuację, gdy Twoje maile nie będą docierać do adresatów ze względu na blokadę całej domeny.

Dla kogo jest domena z rozszerzeniem .pro? Kto powinien zainteresować się tym adresem?

Historia rozwoju tej domeny mówi, że to adres idealnie pasujący do zawodów, które charakteryzują się ważną rolą społeczną np. prawnicy, lekarze. Ograniczanie się jednak do takiej kategoryzacji sprawia, że znalezienie adresu dla swojej firmy może być trudne i czasochłonne. Dlatego jeśli widzisz, że wybrana domena jest zajęta, ale rozszerzenie .pro dla takiej samej frazy jest wolne – nie wahaj się, tylko dokonaj rejestracji.

Dzisiaj domena internetowa .pro jest wybierana przez wiele firm działających w różnorodnych branżach. Najczęściej można je spotkać w:

  • Kancelariach adwokackich
  • Agencjach lub u specjalistów od konsultingu biznesowego
  • Freelancerów i designerów graficznych oraz osób pracujących przy modzie
  • Spółkach prawa handlowego i firmach z obszaru marketingu cyfrowego
  • Sklepach internetowych, oferujących produkty dla profesjonalistów (np. budownictwo, remonty)
  • Jednoosobowych działalnościach gospodarczych z konkretną specjalizacją tj. coaching, informatyka, programowanie, a nawet nauka gry na instrumencie.

Nie bez znaczenia są tutaj 2 kluczowe statystyki.

Po pierwsze – domena .pro jest wybierana przez klientów, którzy sprowadzają na swoje strony duży ruch. Podkreśla to poniższy diagram z serwisu W3techs. W porównaniu do innych domen globalnych jest najmniej popularnym adresem, aczkolwiek posiada najwyższy wskaźnik ruchu internetowego.

Diagram przedstawiający liczbę domen globalnych i ruch na strony internetowe.
Diagram przedstawiający popularność domen globalnych w korelacji do średniego ruchu na strony internetowe pod konkretnymi rozszerzeniami domen. Źródło – W3techs.com

Po drugie – rejestracje domen .pro są cały czas w tendencji wznoszącej. Po 2021 roku zainteresowanie tym adresem jest cały czas wysokie, liczba rejestracji idzie w górę.

Statystyka rejestracji domen .pro na świecie od 2014 do 2023 roku.
Statystyka rejestracji domen .pro na świecie od 2014 do 2023 roku. Źródło – domainnamestat.com

Zalety domeny .pro o których musisz wiedzieć

Każda domena internetowa jest istotnym fundamentem budowania widoczności marki lub firmy w internecie. Nie inaczej jest z .pro. Ale sam fakt, że nie jest ona popularnym rozszerzeniem, daje Ci ogromną przewagę na starcie – to może być pierwszy wyróżnik Twojej oferty, jeśli tylko pojawisz się w Google. Interesujący, niecodzienny adres na polskim rynku może być ważnym argumentem do kliknięcia w nazwę strony w Google.

Dobra reputacja adresu w firmach blokujących spam na poczcie sprawia, że Twoje wiadomości email będą miały wyższą skuteczność dotarcia.

Pomimo kilkunastu lat na karku domena .pro wciąż kojarzy się z czymś profesjonalnym, wiarygodnym i godnym zaufania. Jeśli więc wykonujesz konkurencyjny zawód, to taki adres wzbudzi dodatkowe zainteresowanie.

Przeczytaj również: