Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Nowe zasady wysyłki wiadomości na konta Gmail. Sprawdź, czy spełniasz wymagania

Nowe zasady wysyłki wiadomości na konta Gmail. Sprawdź, czy spełniasz wymagania

Ta informacja może wprowadzić niemałe zamieszanie na firmowych skrzynkach pocztowych. Już 1 lutego w życie wejdzie nowy standard wysyłki wiadomości email na darmowe konta Google w domenie gmail.com oraz googlemail.com. Potentat technologiczny walczy w ten sposób ze spamem oraz phishingiem, który stosują cyberprzestępcy w sieci. Sprawdź, na czym polegają wspomniane zmiany i jak uniknąć blokady wysyłki wiadomości na konta pocztowe.

Na czym polega nowy standard Google w dostarczaniu poczty email na konta Gmail?

Walka z niechcianymi wiadomości na kontach email trwa od wielu lat. Nowa decyzja Google nie powinna być jednak zaskoczeniem, aczkolwiek jest na swój sposób drastyczna i ambitna. Na czym polegają te zmiany?

W skrócie, dużym nadawcom wiadomości email stawiane są dodatkowe wymagania, których spełnienie jest kluczowe dla uniknięcia trudności z dostarczaniem wiadomości, np. ich kwalifikacji przez systemy Google jako spam. Mowa tutaj o sytuacji, gdy wysyłka pochodzi z konkretnego serwera pocztowego, a adresatem są konta email Google, korzystające z domeny gmail.com oraz googlemail.com.

Google określa „dużego nadawcę” jako adres, który wysyła dziennie na konta Gmail przynajmniej 5000 wiadomości, aczkolwiek należy liczyć się z tym, że z biegiem czasu te restrykcje będą jeszcze większe.

Czy 5000 wiadomości to dużo? W pewnych sytuacjach tak, a w innych niekoniecznie. Wszystko bowiem zależy od kontekstu. Do takich nadawców można zakwalifikować m.in.:

  • serwisy oferujące darmowe konta pocztowe,
  • pojedyncze skrzynki wysyłające np. maile automatyczne w sklepach internetowych,
  • adresy używane do wysyłki newsletterów i ofert promocyjnych.

Google zwraca jednocześnie uwagę, że nadawcy powinni spełnić kilka podstawowych wymagań w zakresie wysyłki. I tutaj leży prawdopodobnie największy problem, ponieważ część z nich może nie być realna do wykonania przez przedsiębiorstwa korzystające z konkretnych usług email.

Aby spełnić nowe wytyczne Google, nadawcy wiadomości powinni upewnić się, że:

  1. Korzystają z kont pocztowych we własnej domenie internetowej, która ma skonfigurowane rekordy SPF, DKIM i DMARC.
  2. Adres wysyłający pocztę jest taki sam jak adres w polu „Od:” w wiadomości email.
  3. Adres wysyłający wiadomości posiada niski wskaźnik spamu poniżej 0,30% dla wszystkich wysyłanych wiadomości.
  4. Maile o charakterze ofertowym/marketingowym powinny zawierać wyraźnie umieszczony przycisk lub link do anulowania subskrypcji jednym kliknięciem.
  5. Korespondencja email jest wysyłana poprzesz szyfrowany protokół TLS, najlepiej w wersji 1.2 oraz 1.3

Zwłaszcza punkty 1 i 3 mogą wzbudzić u wielu użytkowników niepewność w sytuacji, gdy korzystają z serwerów pocztowych zewnętrznych dostawców lub bezpłatnych kont pocztowych. Takie usługi mogą bowiem nie spełniać tych wymogów, co może skutkować w przyszłości blokadą masowej korespondencji.

Jak sprawdzić, czy moje konto email spełnia nowe wymagania Google?

Jeżeli jesteś sprzedawcą w internecie lub prowadzisz firmę w oparciu o masową korespondencję email, wykonaj poniższe 4 kroki jak najszybciej:

  1. Upewnij się, że Twoja domena posiada rekordy SPF, DKIM i DMARC – możesz to zrobić np. w serwisie MXToolbox. Po wpisaniu domeny poszukaj raportów na temat wspomnianych rekordów.
  2. Sprawdź ustawienia aplikacji i programów, które wysyłają pocztę email (również takich, które działają w obrębie strony np. wtyczki do newsletterów lub maile automatyczne) – wszystko, co służy do wysyłki poczty email w domenie musi być poprawnie skonfigurowane pod kątem adresu nadawcy i pola „Od:”. Nie możesz tutaj ukrywać prawdziwego maila, ponieważ Google uzna to za próbę podszycia.
  3. Zapoznaj się z narzędziem Google Postmaster Tools i wskaźnikiem spamu – jeśli już wcześniej skonfigurowano dostęp to znajdziesz tam aktualne statystyki wysyłki spamu Twojej domeny. Jeżeli jeszcze nie masz dostępu do narzędzia – zacznij od dodania swojej domeny i jej weryfikacji.
  4. Przejrzyj swoje maile z reklamą pod kątem linków do wypisywania się listy mailingowej – zobacz, czy spełniają one wytyczne Google do wysyłki wiadomości na konta Gmail.

Warto również porozmawiać na ten temat z zewnętrznymi dostawcami usług marketingowych, z których korzystasz tj. administratorzy serwerów pocztowych do mailingu.

Jak uniknąć blokady wysyłki poczty email na konta Gmail?

Nowe, drastyczne zmiany w polityce dostarczania wiadomości email na konta Google wymagają podjęcia działań u nadawców. Dotknie to zwłaszcza tych, którzy korzystają z wszelakich mechanizmów do automatyzacji marketingu i obsługi sprzedaży. Z tym wyzwaniem mogą się również zetknąć mniejsi przedsiębiorcy, którzy korzystali z bezpłatnych kont email do wysyłki korespondencji. Jakie kroki warto wykonać, ani uniknąć blokady w Google?

Zainwestuj we własną domenę internetową

To jest dobry moment, aby zacząć wymieniać korespondencję email z użyciem własnej domeny internetowej. Unikalny adres umożliwia bowiem konfigurację wyżej wspomnianych rekordów DKIM, DMARC i SPF. Nie używaj również do wysyłki poczty tzw. domen technicznych, które są udostępniane za darmo przez operatorów hostingu. Pełny dostęp do konfiguracji rekordów zapewnia tylko zarejestrowana i aktywna własna domena.

Jeżeli używasz poczty Gmail, wybierz biznesową wersję Google Workspace

Co w sytuacji, gdy główne konto email do wysyłki poczty to skrzynka Gmail? Tutaj również warto przygotować się na przyszłe restrykcje. I choć darmowy email od Google limituje wysyłkę do 500 wiadomości dziennie, tak w zastosowaniach komercyjnych warto przejść na biznesową wersję w postaci Google Workspace.

W Google Workspace zyskujesz nie tylko większą przestrzeń na dane, ale również opcję dodania do skrzynki email własnej domeny. Nie musisz więc rezygnować z ulubionych aplikacji i rozwiązań. Przeczytaj, dlaczego firmy nie powinny korzystać z darmowego Gmaila.

Zmień wygląd treści reklamowych w mailach

Celem każdego marketera jest dotarcie do jak największej liczby odbiorców, którzy kupią dany produkt lub usługę. Wyzwaniem jest jednak to, aby taka treść reklamowa była dostosowana do współczesnych wymagań prawnych. Musi więc ona zawierać wyraźną opcję służącą wypisywaniu się z listy za pomocą kliknięcia. Nie może to być polecenie tekstowe (np. „Odpisz ANULUJ”), ani inne zastępcze rozwiązanie. Aktywny link do usunięcia adresu z bazy mailingowej lub przycisk to najlepsze wyjście, które zwiększy dostarczalność treści na konta Google.

Weryfikuj parametr SPAM dla swojej domeny

Pamiętaj, że konta Gmail są użytkowane w różnorodny sposób i to, że Twoje wiadomości email spełniają powyższe wytyczne – nie musi to oznaczać, że trafiają wyłącznie do folderu „Skrzynka odbiorcza”. Ludzie mogą bowiem oznaczać treści jako SPAM ręcznie i tym samym zwiększą ten wskaźnik dla Twojej domeny. A tego lepiej uniknąć. Dlatego po każdej wysyłce mailingu sprawdź, jak wygląda parametr spamu w narzędziach Postmaster Tools, aby wyciągnąć wnioski na temat jakości Twoich maili.

Posiadasz pocztę we własnej domenie w home.pl? Skorzystaj z naszych wskazówek dotyczących konfiguracji SPF, DKIM, DMARC oraz zaleceń przy masowej wysyłce wiadomości na konta Gmail.