Gastronomia to bardzo konkurencyjna gałąź gospodarki. Duża liczba firm, które zajmują się dostawą jedzenia lub przygotowaniem ich w restauracjach lub food truckach, musi się mierzyć z kilkoma wyzwaniami. Jednym z nich jest skuteczna promocja oferty swojego menu. To, w jaki sposób pokażesz ją, może zdecydować o sukcesie lub porażce całego przedsięwzięcia. Jak reklamować jedzenie i uniknąć błędów?
Czy reklamowanie jedzenia poprzez ulotki ma jeszcze sens?
Znasz to uczucie kiedy wracasz do domu po pracy i widzisz w skrzynce na listy stos ulotek zachęcających do zamówienia pizzy lub innego dania na wynos? Jeśli tak, to zastanów się ile razy korzystasz z takiej oferty i dzwonisz do pizzerii, aby poprosić o ulubiony placek?
Ulotki, mimo, że wciąż popularne, są przykładem reklamy „dla wszystkich”. A jak coś jest dla wszystkich, to znaczy, że jest kosztowne i trafia także do kogoś, kto w ogóle nie będzie zainteresowany produktem.
Same koszty ulotek do niskich nie należą, albowiem sam dwustronny projekt wyceniany jest często na 150-250 zł. Do tego należy doliczyć koszty druku. Jeśli chcesz rozdać 1000 ulotek w swojej okolicy (lub wrzucić je do skrzynek na listy), to musisz się liczyć z ceną na poziomie 200-400 złotych w zależności od drukarni.
W dużym skrócie – pierwszy wypust ulotek będzie oscylować w granicy nawet 600-700 złotych. A mowa tu o jednorazowym działaniu promocyjnym.
Jakie minusy posiada strategia reklamowa oparta na ulotkach?
- Bardzo trudno mierzy się sprzedaż za pomocą tego nośnika. Takie formaty nie mają żadnej, wartościowej informacji, która umożliwi Ci weryfikację, czy ten sposób jest opłacalny. Jeśli odbiorca ulotki nie podrze jej od razu, to wysoce prawdopodobne, że będzie trzymał ją w domu przez kilka dni, a następnie wrzuci do segregowanych papierów w śmietniku.
- Krótki czas życia – ulotki trzymamy na wierzchu zazwyczaj kilka dni, maksymalnie kilka tygodni. To sprawia, że później musisz zamówić w drukarni kolejny dodruk i ponosić dodatkowe koszty.
Czy to oznacza, że korzystanie z ulotek wychodzi z mody? Niekoniecznie!
Warto jednak przeanalizować, kiedy taka ulotka jest zasadna i sprawi, że głodna osoba przeistoczy się w klienta. Być może warto zmienić strategię i dodawać ulotki tylko do gotowych zamówień w dostawie, wraz z kodem rabatowym na następne zamówienie? A jeśli bierzesz udział w jarmarkach lub targach żywieniowych – zastanów się nad specjalną ulotkę właśnie na takie wydarzenie.
Internet otworzył dla gastronomii wiele nowych drzwi i zaoferował właścicielom pubów, restauracji lub barów całą paletę możliwości na promocję. Nic jednak nie dzieje się bez pracy, dlatego przed uruchomieniem jakiejkolwiek reklamy zadbaj o kilka podstawowych rzeczy. W końcu chcesz, aby Twoje jedzenie było znane w całej okolicy.
Estetyczne zdjęcia dań to podstawa
Nie ma co ukrywać, że dzisiaj „jemy oczami”. Tzw. gastrotreści na Instagramie królują od lat, czy to w formie zdjęć, czy bardziej interaktywnych materiałów tj. rolki i relacje. Warto przy tym dodać, że nie musisz posiadać specjalistycznego sprzętu do tworzenia atrakcyjnych zdjęć. Wystarczy smartfon i opcjonalny statyw (ewentualnie gimbal).
Do wykonania sesji Twojego menu przygotuj mały plan zdjęciowy – wyczyść blat, ustaw deskę, nóż i zadbaj o dobre oświetlenie. Nie musisz wynajmować do tego specjalnego pomieszczenia. Działaj spontanicznie, ale też w odpowiednich warunkach. Staraj się pokazać swoje potrawy w naturalnym środowisku.
Popularni influencerzy promujący swoje przepisy ukazują cały proces przygotowania posiłków w domowym zaciszu, często w formie 1-2 ujęć na stół oraz patelnię (lub garnek). Zdjęcia są niezbędne, jeśli chcesz przykuć uwagę swoją ofertą.
CZEGO NIE ROBIĆ – nie kupuj za żadne skarby gotowych zdjęć posiłków z tzw. banków zdjęć (stocka). Są one nienaturalne i nie pokażą, jak faktycznie wygląda Twoja potrawa. Staraj się publikować w internecie treści naturalne, nawet niedoskonałe, ale własne. Wtedy budujesz swoją wiarygodność.
Zadbaj o filmy z przygotowywania posiłków
Jedzenie bez filmowania? To dzisiaj praktycznie niemożliwe. Klienci chcą widzieć, jak wygląda Twoja potrawa od podstaw. Ponownie, użyj do tego celu smartfona, zwłaszcza jego głównego obiektywu, który oferuje lepszą jakość nagrań.
Podczas tworzenia klipów weź pod uwagę to, że użytkownicy chcą przede wszystkim widzieć głównego bohatera, czyli jedzenie. Zadbaj także o odpowiednią dynamikę – rób ujęcia z bliska, stosuj różne najazdy kamery, bądź też kreatywny i zastanów się, jak zmieścić sedno Twojej pracy w maksymalnie 15-20 sekundach. Daj poczuć widowni, że uczestniczy w całej przygodzie przygotowywania dania.
Być w internecie, to znaczy być tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci. Bez względu na to, czy prowadzisz restaurację, bar, a może jeździsz food truckiem, zadbaj o swoją obecność w sieci. Najlepiej za pomocą sprawdzonych narzędzi.
W pierwszej kolejności pomyśl o stronie WWW (możesz ją zbudować samodzielnie korzystając np. z kreatora stron internetowych) pod własną, unikalną domeną. Taki adres będzie dla Ciebie podstawą do promowania się w social media lub wyszukiwarce Google. Dlaczego? Ponieważ już dzisiaj 3/4 Polaków dokonuje zakupów w internecie, z czego 19% korzysta z ofert publikowanych w social mediach (dane z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2023”).
Budując swoją widoczność w Google (dzięki stronie WWW) oraz na Facebooku lub Instagramie, zwiększasz szansę na dotarcie do klientów, aktualnych i nowych.
Co powinna mieć nowoczesna strona internetowa restauracji?
- Proste, estetyczne, menu wraz z cennikiem
- Formularz do zamawiania posiłków lub kontaktu z firmą
- Galerię zdjęć z przygotowywanymi potrawami
Reklama w internecie – gdzie się promować?
Mając stronę internetową oraz konta w social media możesz zwiększyć rozpoznawalność Twojej gastronomicznej oferty poprzez reklamę internetową. Dlaczego warto w nią zainwestować? Powody są 3:
- bezpłatne treści mają ograniczane zasięgi, przez co musisz produkować jej coraz więcej, aby zbudować zainteresowanie firmą.
- dzięki reklamie dotrzesz do faktycznie zainteresowanych użytkowników. Wyobraź sobie metodę promocji, która jest w pełni przejrzysta jeśli chodzi o osiągane efekty – to przeciwieństwo ulotek.
- robi to już prawdopodobnie Twoja konkurencja.
Reklama lokalna w Google – idealna dla głodnych klientów
Reklama w Google to pierwszy krok, który warto wykonać w kontekście płatnej promocji Twojej restauracji. Nie musisz przy tym szukać w portfelu budżetu reklamowego, sięgającego tysięcy złotych. Bardzo często na dobry początek warto przetestować pomysł na reklamę Google Ads, której koszt miesięczny nie przekracza kilkuset złotych.
Zanim jednak gorączkowo zaczniesz sięgać do portfela i szukać środków na sfinansowanie takiej kampanii, zapoznaj się z kluczowymi zaletami takiej reklamy:
- Reklama Google Ads, dzięki odpowiedniej konfiguracji, wyświetla się na dane hasło (lub frazy) wpisywane w wyszukiwarce. A więc odpowiada ona na intencję użytkownika. Twoja reklama może więc wyświetlać się na słowa „Dobry kebap Szczecin” lub „Tanie dania dla wegetarian Gdańsk” itd.
- Reklamy Google Ads wyświetlają się także u osób, które spełniają warunek związany z lokalizacją – możesz uskutecznić promocję zawężając kampanię do użytkowników mieszkających na terenie miasta lub dzielnicy.
- Rozliczenie reklam w Google odbywa się na przejrzystych warunkach, w postaci kosztów kliknięcia w reklamę. To sprawia, że wiesz doskonale czy kampania na Ciebie zarabia.
Wskazówka – pamiętaj, że nie musisz się znać na tworzeniu i prowadzeniu kampanii reklamowych w Google. Możesz taką czynność zlecić specjalistom.
Reklama Meta Ads – pomysły na większą rozpoznawalność
Z Facebooka korzysta ponad 20 milionów Polaków. Szkoda byłoby zmarnować taką okazję i rezygnować z tej platformy, jako metody dotarcia do zainteresowanych Twoją ofertą klientów. Reklamy na Facebooku znane są aktualnie jako Meta Ads – dzieje się tak dlatego, że mogą wyświetlać się również w innym serwisie należącym do Marka Zuckerberga – Instagramie – a także w komunikatorze Messenger.
Reklamy Meta Ads umożliwiają bardziej kreatywne podejście do komunikowania o swojej ofercie. Możesz to zrobić za pomocą grafik, jak i filmów. Meta oferuje budowę kampanii reklamowej za pomocą różnych formatów, więc masz tutaj większą swobodę w pokazaniu swojego biznesu.
Nie bez znaczenia jest fakt, że Meta posiada bardzo ciekawe narzędzia reklamowe, które pozwalają na precyzyjny wybór grupy odbiorców Twojej reklamy. Możesz m.in. zawęzić wyświetlanie reklam do mieszkańców miasta, a nawet konkretnej dzielnicy, włącznie z ulicą lub obszarem o promieniu 1 km! Oznacza to, że regularnie kierować będziesz ofertę restauracji do osób z okolicy, komunikując im dodatkowe korzyści (np. szybką dostawę do domu).
Co się dzieje, gdy zainteresowany użytkownik kliknie w reklamę?
Najczęściej stosowanym pomysłem jest przekierowanie go na stronę WWW, na której dostępny jest formularz zamówienia. Zdarzają się również kampanie, gdy po kliknięciu w reklamę użytkownik może zadać pytanie w wiadomości prywatnej na Messengerze. Warto zbadać obie metody i przekonać się, która z nich będzie dla Ciebie najlepsza.
Chcesz wiedzieć więcej o reklamie w Meta Ads? Zapoznaj się z naszym przewodnikiem o reklamie na Facebooku i Instagramie.