Sprzedajesz ubrania na Vinted lub OLX? A może prowadzisz lumpeks w swoim mieście? Wykorzystaj trend na recommerce i zacznij zarabiać w sieci. Dowiedz się, jak otworzyć własny sklep online z odzieżą używaną – z firmą lub bez.
Ubrania z drugiej ręki – już nie lumpeks a sklep vintage
Jeszcze kilkanaście lat temu kupowanie ubrań z drugiej ręki nie cieszyło się w Polsce szczególnym uznaniem. Na pytanie „Gdzie kupiłaś ten sweter” słychać było wypowiedziane cicho i z lekkim rumieńcem na twarzy „W lumpie”. Już same określenia jakie wymyślano dla sklepów z odzieżą używaną mówiły o ich mało prestiżowym statusie – lumpeksy, szmateksy, ciucholandy itp.
Wszystko się jednak zmieniło. Noszenie używanych ubrań przeszło totalny rebranding, do czego przyczyniły się m.in. rosnąca świadomość negatywnego wpływu przemysłu odzieżowego na środowisko naturalne, a także promowanie zrównoważonej mody przez influencerów i specjalistów z branży fashion. Zmiana myślenia z lumpeksu na vintage jest zasługą młodszych pokoleń kupujących – 84% z nich stanowią „Zetki” a 64% Millenialsi (LESS Group, 2022).
Osoby, które wybierają modę z drugiego obiegu ceni się za dbanie o środowisko, obrotność i oszczędność – bo potrafią znaleźć tanie ubrania uszyte z dobrych materiałów, które posłużą im na dłużej oraz odsprzedać te, których nie potrzebują lub nie są w ich rozmiarach. Taką odzież kupują najczęściej (75%) młode, wykształcone i dobrze zarabiające kobiety (Cyrek Digital, 2023).
Masz nosa do ubrań z drugiej ręki? Może Ci się to opłacić
Do 2028 roku globalny rynek odzieży używanej będzie wart 350 miliardów dolarów, a do 2025 roku ma stanowić 10% światowego rynku mody (Global Data, 2023).
Jeśli odsprzedajesz ubrania z szafy lub second handów to wiesz, że cieszą się sporym zainteresowaniem w sieci, gdzie poluje na nie aż 64% kupujących online (Gemius, 2023). Częściej szukają takiej odzieży w internecie niż w sklepach stacjonarnych. Tylko, jak ten biznes się tam znalazł?
Trend na modę używaną rozwijał się równocześnie z e-commerce, czyli handlem internetowym. Powstało wiele nowoczesnych platform, na których można dziś wygodnie kupować i sprzedawać ubrania z drugiej ręki. Sprzedawcy handlujący odzieżą używaną (biznesy, osoby prywatne, marki modowe) ruszyli więc na poszukiwanie klientów do sieci, co zapoczątkowało dynamiczny rozwój recommerce.
Recommerce (reverse commerce) to nic innego, jak handel wtórny posiadanymi wcześniej rzeczami. Mogą być nowe, używane, naprawione, odnowione, przetworzone na nowo, wypożyczane i nie tylko. Najczęściej wybieraną kategorią recommerce w Polsce jest Odzież, akcesoria i dodatki, którą wskazuje aż 70% kupujących w sieci (Gemius, 2023). 95% z nich nie zwraca zakupionych produktów (Cyrek Digital, 2023).
Gdzie sprzedawać używane ubrania?
To zależy.
Jeżeli okazjonalnie wyprzedajesz własną szafę, rób to na najpopularniejszych platformach typu marketplace – Vinted, OLX lub Allegro Lokalnie. Pamiętaj jednak, że w dobie mody z sieciówek i fast fashion znalezienie oryginalnych (często markowych), wykonanych z wysoko gatunkowego materiału i dobrze uszytych ubrań jest cenną umiejętnością. Jeżeli masz zatem talent do znajdowania perełek oraz:
- znasz się na modzie, markach i materiałach
- masz listę adresów do dobrych sklepów z odzieżą używaną, które regularnie odwiedzasz
- umiesz handlować tymi ubraniami, bo z sukcesem odsprzedajesz je na wymienionych wyżej platformach (robisz dobre zdjęcia, opisy, komunikujesz się z kupującymi)
to warto pomyśleć o własnym sklepie. Możesz to zrobić również zanim zdecydujesz się na założenie działalności gospodarczej. W 2024 roku Twój dochód bez firmy może wynieść 3181,50 zł (od stycznia do czerwca) i 3225 zł (od lipca). Limit nie może przekroczyć 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Własny lumpeks online warto również założyć, jeśli prowadzisz sklep stacjonarnie i masz zarejestrowaną działalność. W sieci łatwiej odnajdą Cię nie tylko klienci z miasta, w którym sprzedajesz, ale też miliony e-kupujących. Dodatkowo możesz uchronić swój biznes przed kryzysem. Inflacja i rosnące koszty utrzymania lokali wpływają na spadek dochodów. W 2022 roku w Polsce zamknęło się prawie 600 second handów, a w ciągu dekady ponad 5 tys. (Dun & Bradstreet).
Jak założyć sklep z odzieżą używaną?
Jeśli zależy Ci na szybkim rozpoczęciu sprzedaży online, wybierz gotowy sklep w abonamencie Sellastik by home.pl. To elastyczne rozwiązanie w dobrej cenie – nie tylko na start, ale i w kolejnym roku korzystania z usługi (podstawowy plan Sellastik Go kosztuje jedynie 184,50 zł za 1.rok).
W Sellastiku znajdziesz to, czego potrzebujesz do sprzedaży w sieci – bramkę szybkich płatności online (w tym Blik) czy wysyłki kurierskie i na Paczkomaty InPost, które łatwo aktywujesz w panelu administracyjnym. Możesz z nich korzystać także bez firmy.
W wygodnym kreatorze szybko stworzysz atrakcyjny sklep, dopasowany do ekranów różnych urządzeń – komputera, tabletu i smartfonu. Wystarczy, że wybierzesz szatę graficzną (w bazie znajduje się wiele projektów witryn dla sklepów odzieżowych, dostępnych w cenie usługi) i dopasujesz ją do swojej marki – zmieniając kolory, czcionkę i zdjęcia.
Po zalogowaniu się do swojego sklepu możesz łatwo zarządzać zamówieniami, komunikować się z klientami (również na żywo, dzięki integracji z Facebook Messenger) i sprawdzać statystyki sprzedaży.
Sprawdź, jak szybko i łatwo założysz piękny sklep, testując Sellastik przez 21 dni za darmo. W tym czasie możesz sprzedawać ubrania z drugiej ręki lub inne produkty.