Wpisz poszukiwane słowo i wciśnij Enter.

Gemini AI w Google Workspace – jak działa sztuczna inteligencja w aplikacjach biznesowych?

Gemini AI w Google Workspace – jak działa sztuczna inteligencja w aplikacjach biznesowych?

Google, będący jednym z liderów innowacji technologicznych, wprowadził własne narzędzie AI, które ma rewolucjonizować sposób tworzenia i zarządzania m.in. dokumentami, arkuszami kalkulacyjnymi oraz prezentacjami. W artykule tym przyjrzymy się, jak Gemini AI w ramach Google Workspace wspiera użytkowników w codziennej pracy oraz automatyzacji niektórych zdań.

Gemini AI – w skrócie

W momencie, gdy sztuczna inteligencja co chwilę wyskakuje z lodówki (w telewizji, reklamie, a nawet aplikacji na smartfonie), warto usystematyzować swoją wiedzę na temat nowego produktu od Google.

Gemini AI to model językowy, który oferuje szersze możliwości od znanego na całym świecie ChatGPT. Potrafi on nie tylko generować tekst (co czyni właśnie ChatGPT), ale również interpretować i generować obrazy, a nawet kod. Jego ogromnym atutem jest integralność z narzędziami Google, z których korzystamy na co dzień. Oznacza to, że praktycznie na każdym kroku naszą pracę może wesprzeć AI (w bardziej lub mniej widoczny sposób).

Najłatwiej to sobie wyobrazić w postaci specjalnego chatbota połączonego z wyszukiwarką Google i aplikacjami do tworzenia grafiki. Gemini AI uczy się na ogromnej ilości danych, wykorzystując techniki głębokiego uczenia i stale się doskonali.

Kluczowym czynnikiem, który powoduje, że Gemini będzie bardzo atrakcyjnym narzędziem jest jego szerokie zastosowanie. Model ten potrafi przetwarzać różne rodzaje danych w danym momencie, a na koniec łączyć je w spójną całość.

Różnice między darmowym Gemini AI a Gemini Advanced

Sztuczna inteligencja od Google nie jest zamknięta dla wybranej grupy użytkowników. Firma systematycznie rozszerza dostępność oraz funkcjonalności. Nie mniej należy się liczyć z faktem, iż dostępne będą 2 wersje Gemini – publiczna, a także osobna, dostosowana do narzędzi biznesowych Google. Ta druga otrzymała nazwę “Advanced”.

Różnice między wersjami najlepiej zawęzić do 3 punktów:

  1. Dostępność: Darmowa wersja Gemini AI będzie dystrybuowana tak jak inne bezpłatne aplikacje od Google, a Gemini Advanced będzie (w zasadzie już jest) dodatkowo płatna.
  2. Możliwości: Należy liczyć się z tym, że darmowa wersja może oferować tylko podstawowe funkcje generowania tekstu, tłumaczenia i odpowiadania na pytania, a także limity na wykorzystanie tzw. tokenów do przetwarzania promptów. Pakiety Advanced będą z kolei zdolne do realizacji złożonych zapytań, z wyższym limitem poleceń. Będą też dostępne dla większej liczby języków.
  3. Szybkość działania: Polecenia wykonane przy użyciu Gemini Advanced będą traktowane priorytetowo, co oznacza szybsze przetwarzanie promptów, tekstów, zdjęć, kodu itd.

Pamiętajmy jednak, że wraz z rozwojem narzędzia te różnice będą się pogłębiać na korzyść komercyjnego Gemini Advanced.

Jakie pakiety Google Workspace mogą obsługiwać Gemini Advanced?

Gemini Advanced współpracuje z każdym pakietem usługi Google Workspace, a więc:

Pamiętaj jednak, że aby móc skorzystać z potencjału sztucznej inteligencji, musisz dokupić do w/w usług osobny pakiet: Gemini Business lub Gemini Enterprise.

Gemini Business jest skrojony pod potrzeby mikro i małej firmy, oferując podobny zestaw funkcjonalności jak Gemini Enterprise. Ten drugi z kolei będzie lepszym wyborem dla osób, które chcą intensywnie używać AI na dużą skalę.

Gemini po polsku czy angielsku? Na potrzeby artykułu wszystkie zdjęcia prezentują Gemini AI w języku angielskim, ponieważ jest on w pełni wspierany we wszystkich aplikacjach biurowych Google przy aktywnej funkcji wsparcia ze strony sztucznej inteligencji. W przyszłości Gemini Advanced będzie również w pełni rozumieć treści w języku polskim.

Gemini AI w Google Docs – jak z niego korzystać?

Popularne Dokumenty to pierwsza aplikacja, w której można na własne oczy przekonać się jak sztuczna inteligencja potrafi wesprzeć codzienną pracę. Możliwości jej zastosowania zależą od naszej wyobraźni i potrzeb.

WARTO PAMIĘTAĆ – na obecnym etapie Gemini może za pierwszym razem nie rozumieć lub nie przetworzyć niektórych poleceń. Wynika to rzecz jasna z młodego wieku narzędzia. O potencjalnych wyzwaniach, na jakie trafiliśmy, dowiesz się w dalszej części artykułu.

Moim pierwszym zadaniem było przygotowanie tekstu na bloga turystycznego, który powstanie w oparciu o notatki. W tym przypadku posłużyłem się Gemini Advanced i za pomocą polecenia poprosiłem AI o wytypowanie 20 najciekawszych miejsc do zwiedzenia podczas 14-dniowej wycieczki samochodowej po Europie.

Jednocześnie poprosiłem, aby oszacował koszty podróży biorąc pod uwagę średnią cenę paliwa. Wymogiem planu wycieczki było uwzględnienie przynajmniej 7 krajów na trasie.

W tym przypadku Gemini odmówiło mi chęci obliczenia kosztów, ponieważ nie mogło pobrać z wyszukiwania Google bieżących danych o cenach paliwa w Europie. Z pozostałą częścią zadania poradził sobie bez problemu, tworząc prosty scenariusz wycieczki na 14 dni.

Dzięki intuicyjnej opcji eksportu tej notatki, szybko przeniosłem się do edytora Dokumenty, aby wykorzystać kolejne funkcje AI.

Skoro mamy już roboczy plan podróży autem po Europie, to wypadałoby opracować na jego podstawie krótki, aczkolwiek przydatny artykuł na bloga. Poprosiłem więc wbudowane w aplikację Dokumenty funkcję Gemini o stworzenie szkicu artykułu, ale z uwzględnieniem odpowiednich nagłówków H1, H2 oraz H3.

W kilkanaście sekund otrzymałem praktyczny tekst, który wymagał jeszcze kilku poprawek. Na przykład z niezrozumiałych dla mnie powodów Gemini pominęło nagłówek H2.

Co ciekawe, zaznaczając wybrany tekst można poprosić Gemini o ponowne przepisanie treści, ale w innym stylu – skróconym, rozbudowanym, bardziej formalnym lub “każualowym”. Dla bardziej wymagających są dostępne także opcje wypunktowania treści, co przy tzw. “ścianach” tekstu ulepszy wygląd artykułu.

Czy to koniec możliwości Gemini AI w Google Docs? Tak raczej wygląda początek z absolutnymi podstawami. Tylko od nas zależy, co zrobimy z dokumentem dalej. Inspiracji jest ogrom, że tylko wspomnę o:

  • Wykonaniu w kilkadziesiąt sekund propozycji 50 postów na stronę na Facebooku o tematyce turystycznej
  • Stworzenie tekstu do ebooka
  • Przeformatowanie artykułu na treść do newslettera
  • Wykorzystaniu AI do zbudowania tekstu do reklam promujących stronę
  • Stworzeniu scenariusza do nagrania rolek na Instagramie lub TikToku…
  • I wiele innych!

Jak używać Gemini AI w Google Sheets?

Arkusze kalkulacyjne i ich obsługa może być zmorą niejednego specjalisty od marketingu, analityka finansowego lub przedsiębiorcy podsumowującego finansowy miesiąc. Poznanie odpowiednich formułek jest kluczem do sukcesu, ale od lat wiadomo, że nie są one intuicyjne.

Z pomocą przychodzi jednak Gemini AI dostępne w Google Sheets (Arkusze), ponieważ ułatwia to odnalezienie odpowiednich formułek do przetworzenia danych na podstawie naszych logicznych pytań. Jest to niezmiernie ważne, aby nawet w tak sztywnych ramach jak Arkusze, używać naturalnego języka przy użyciu okna z czatem Gemini AI.

Aby zacząć pracę, trzeba posiadać na wstępie jakiekolwiek informacje w tabeli – mogą to być dane tekstowe lub liczbowe.

Dzięki prostym poleceniom Gemini podpowie nam, jakie zapytanie będzie właściwe do uzyskania konkretnych informacji. Zacznijmy od najprostszego zsumowania np. kosztów podróży i zakwaterowania w danym mieście:

Polecenie w czacie Gemini AI, wbudowanym w Arkuszach Google razem z odpowiedzią w postaci gotowej formuły.
Przykładowe polecenie w Gemini AI z odpowiedzią w postaci gotowej formuły do zastosowania w Google Sheets.

Możemy tu również szybko policzyć, ile miast przekracza nasz dopuszczalny budżet:

Formuła w arkuszu Google Sheets wykonana za pomocą Gemini AI.
Inna, prosta formuła uzyskana po wykonaniu promptu w Gemini AI

Pamiętajmy również, że prompty nie zawsze muszą zawierać zakresy komórek (choć można je naturalnie podawać dla większej precyzji). Możemy w takich zestawieniach używać nazw własnych jako naturalnych zwrotów, użytych w kolumnach. Dla przykładu poprosiłem Gemini AI o obliczenie średniego kosztu podróży przy 4 wybranych miastach, uzyskałem tym samym gotową formułę:

Niezwykle interesującą funkcją jest system podpowiedzi AI w kontekście wszystkich danych z naszej tabeli. Sztuczna inteligencja nie miała problemu z interpretacją treści. Dzięki temu możemy szybciej uzyskać odpowiednie efekty stosując sugerowane prompty. Ich złożoność oczywiście zależy od tego co znajduje się w tabeli.

Korzystanie z Gemini AI w Google Slides – jak to wygląda?

Planowanie i tworzenie prezentacji potrafią zająć wiele godzin, a nawet dni. Ale z Gemini AI można ten czas skrócić. Jak?

Wystarczy wykorzystać prostą, aczkolwiek niezwykle przydatną funkcję generowania prezentacji odwołując się do innego dokumentu na naszym koncie Google Workspace. Służy do tego znak @ przy tworzeniu promptu na czacie Gemini AI.

Na przykład zaplanowany wcześniej szkic na bloga o atrakcjach turystycznych będzie podstawą do tworzenia slajdów podsumowujących wycieczkę:

W odpowiedzi uzyskałem praktycznie zestaw proponowanych slajdów, gotowych do wygenerowania za pomocą AI:

A tak wygląda przykładowy slajd z wybranym miastem, które zostało umieszczone w artykule na blogu:

Gemini AI w Google Slides to jednak nie tylko maszyna służąca do odtwarzania treści z dokumentów, ale też gotowy generator obrazów, które dodamy do prezentacji. W kilka sekund sztuczna inteligencja na moją prośbę przygotowała realistyczne zdjęcia Alp Szwajcarskich, idealne do dodania na slajd o pominiętych, ciekawych krajach w Europie.

Wygenerowane zdjęcia Alp przez Gemini AI w prezentacjach Google.
Propozycje zdjęć wygenerowanych za pomocą odpowiedniego polecenia w Prezentacjach Google.

Wskazówka – jak w każdym czacie do wysyłania promptów do AI, warto również tutaj precyzyjnie opisywać swoje potrzeby w kontekście generowania obrazów.

Gemini AI w Google Workspace – dla kogo?

Powyższe przykłady to tylko czubek góry lodowej wszystkich potencjalnych zastosowań AI w biznesie. Tworzenie szkiców całych artykułów, prosta analiza tabel w arkuszu bez konieczności nauki złożonych formuł, oszczędność wielu godzin pracy przy budowaniu prezentacji – to rzeczy, które trudno pominąć przy odpowiadaniu na pytanie “Jak sztuczna inteligencja pomaga w pracy?”.

Już dzisiaj zresztą widać postępujący trend związany z użyciem AI, włączając w to Gemini od Google, przez takie podmioty jak:

Agencje reklamowe – one potrzebują narzędzi nie tylko do usystematyzowania pracy w zespole, ale też do poprawienia jakości swoich dzieł, które powstają przy współpracy z klientem.

Firmy finansowe – szybka weryfikacja danych jest dzisiaj niezbędna do zachowania konkurencyjności.

Sklepy zajmujące się e-handlem – praktycznie cała branża ecommerce może wykorzystać AI do wielu celów np. hurtowego tworzenia opisów produktów, usług, analizy sprzedaży itd.

Freelancerzy – osoby pracujące na B2B, robiące zlecenia w postaci tworzenia grafik, kodu lub copywritingu mogą użyć AI do szybszej realizacji powierzonych im zadań.

Gdzie kupić Gemini do Google Workspace? Wszystkie narzędzia biznesowe i dodatki znajdziesz w ofercie home.pl.