Jako wizualna forma twórczości, fotografia to jedna z tych treści którymi warto chwalić się w sieci. Bez względu na rodzaj fotografii w jakim się specjalizujesz i ofertę, jaką chcesz przygotować dla potencjalnych klientów, świetnie przygotowana strona internetowa w WordPressie może okazać się najlepszym środkiem dotarcia do szerszej publiczności i zdobycia ciekawych zleceń.
Same zdjęcia to jednak nie wszystko, a publikacja przypadkowych fotografii na pustym blogu nie przyciągnie niczyjej uwagi. Zatem jak stworzyć stronę internetową w WordPressie, by przyciągała uwagę, generowała ruch z wyszukiwarek i ułatwiała codzienną pracę fotografa?
Jak wykorzystać potencjał bloga w WordPress na stronie fotograficznej?
Strona internetowa fotografa to na swój sposób wirtualne portfolio, bez którego trudno dotrzeć dziś do klienta i przedstawić swoją pracę w najbardziej efektywny i efektowny sposób. Ogromne znaczenie będą miały tu bez wątpienia kwestie wizualne, które już na wejściu przyciągną uwagę i zachęcą do zapoznania się z ofertą fotografa.
Oprócz najnowszych trendów w web designie i umiejętnym przedstawieniu zdjęć na stronie istnieje jednak wiele elementów, które muszą pojawić się na stronie, jeśli ta ma odnieść w sieci sukces. WordPress to doskonałe narzędzie pracy, które pozwala szybko eliminować błędy i przygotowywać profesjonalnie wyglądające strony nawet tym, którzy z projektowaniem stron internetowych mają niewiele wspólnego. Na co zwrócić szczególną uwagę?
Szybkość ładowania strony jest ważna
W przypadku strony fotograficznej, grafiki mogą utrudniać dynamiczne ładowanie się strony głównej i już na wejściu zniechęcać do przeglądania kolejnych podstron, cennika czy bloga poradnikowego. Warto zadbać więc o to, by nie przeładować strony ciężkimi zdjęciami i wybrać jedynie te, które najlepiej reprezentują Twoją działalność.
Odpowiednia struktura podstron
Twoim punktem skupienia będzie nie tylko strona główna, ale też podstrony pod np. fotografię biznesową, fotografię dziecięcą, czy fotografię noworodkową. To one poinformują klientów o dostępnych opcjach i zaprezentują przykładowe prace, a jednocześnie staną się doskonałym miejscem do pozycjonowania strony w wyszukiwarkach.
Optymalizacja SEO dla strony WWW fotografa
Pozycjonowanie w sieci pozwala dotrzeć do klientów i zdobyć organiczny ruch na stronie, jednak do zadania warto zabrać się z wyczuciem. WordPress oferuje cały szereg wtyczek (np. Yoast SEO) ułatwiających pracę nad SEO w każdym elemencie strony, przypominając także o elementach tak niezbędnych jak znaczniki ALT opisujące zdjęcia i pozycjonujące je w wyszukiwarce grafik Google.
Strona błędu – czy jest ona potrzebna?
Stosunkowo niewiele osób zdaje sobie sprawę, że strona błędu 404 to nie tylko strona komunikująca o niedziałającej stronie www. Wykorzystaj stronę błędu 404 na własną korzyść, przekierowując użytkownika do najważniejszych stron w domenie, stosując CTA, zapraszając do newslettera, czy pokazać swoje social media.
Obowiązujące przepisy, w tym także niesławne RODO wymagają od właścicieli stron umieszczania w widocznym miejscu informacji o polityce prywatności i plikach cookies. Treść polityki jest uzależniona od sposobu przetwarzania danych pozyskanych ze strony internetowej. W polityce prywatności należy wskazać:
- jak są zbierane i wykorzystywane dane,
- kto jest administratorem danych osobowych,
- w jaki sposób można skontaktować się z administratorem,
- jakie są uprawnienia użytkownika.
Oprócz polityki prywatności należy przygotować też pojawiający się zaraz po wejściu na stronę komunikat informujący o tym, że strona korzysta z plików cookies. Zgodnie z art. 173 Prawa Telekomunikacyjnego każda witryna korzystająca z plików cookies do zbierania informacji o użytkownikach powinna zamieścić stosowną informację.
Przykład komunikatu cookies:
Najważniejsze elementy fotograficznej strony internetowej w WordPress
Strona internetowa fotografa jest dziś nie tylko wirtualną wizytówką, ale często głównym miejscem prowadzenia biznesu, dlatego też umieszczenie na niej jak największej liczby ciekawych elementów to tylko szansa na zwiększenie ruchu na stronie i przyciągnięcie potencjalnych klientów. Wszystko powinno być tu oczywiście rozplanowane z umiarem. Co warto umieścić na stronie?
Realizacje – opisz swoją pracę
Klienci muszą wiedzieć, jak pracujesz, co oferujesz i jak wyglądają Twoje sesje zdjęciowe. Nie zapomnij umieścić w nagłówku podstrony „o mnie” przybliżającej nieco Twoją osobę i ścieżkę kariery, oraz sekcji „realizacje”, w której umieścisz przykładowe sesje wykonywane dla swoich klientów i dzięki której możliwe będzie pozycjonowanie na wiele, także lokalnych fraz kluczowych.
Bardzo ciekawym dodatkiem do strony fotograficznej może być ukazanie listy nagród fotograficznych, które posłużą jako dodatkowe źródło referencji i potwierdzą wysoką jakość proponowanych usług.
FAQ – najważniejsze informacje w zasięgu ręki
Klienci powinni wiedzieć, jak przygotować się do sesji, czego spodziewać się po samym fotografie czy znać odpowiedź na to dlaczego zdjęcie sukni ślubnej zawieszonej na drzwiach garderoby panny młodej nie zawsze będzie najlepszym pomysłem w kontekście całego reportażu. Nie bój się na bieżąco uzupełniać sekcję FAQ, opierając odpowiedzi o własne doświadczenie i pytania, jakie klienci faktycznie zadają podczas sesji.
Na odrębnej podstronie menu warto umieścić też cennik usług, tak by nawet klienci, u których konieczna będzie indywidualna wycena sesji mogli oszacować budżet, jakim muszą dysponować.
CTA (call to action) – prosta droga do zyskania klientów
CTA (Call-to-action) – czyli wezwanie do działania, to sposób bezpośredniego angażowania klientów, zachęcania ich do interakcji i często jeden z najważniejszych celów funkcjonowania strony internetowej. Przycisk przekierowujący do strony kontaktowej lub zachęcający do zamówienia sesji zdjęciowej umieść na stronie głównej, w widocznym miejscu, tak by klient mógł kliknąć w niego bez przewijania w dół czy poszukiwania czegokolwiek na stronie.
Media społecznościowe – bądź aktywny
Kompleksowa obecność w sieci to najlepszy sposób na zdobycie zainteresowania, szczególnie w fotografii nastawionej przede wszystkim na efekty wizualne. Wtyczka pokazująca najnowsze zdjęcia z Instagrama, integracja ocen Twoich usług z opiniami zamieszczonymi na oficjalnym Facebooku Twojej firmy czy nawet odnośniki do najważniejszych mediów społecznościowych, w których działasz to dziś niemalże konieczność.
Blog – nie tylko zdjęcia, ale i poradniki dla klientów
Sekcja poradnikowa to doskonałe miejsce do pozycjonowania Twojej strony, a jednocześnie szansa na bliższe przedstawienie swojej działalności i wyjaśnienie najważniejszych pytań klientów w wydaniu nieco szerszym niż w sekcji FAQ. Wpisy typu „Jak przygotować się do sesji” czy „5 zasad dobrej sesji ślubnej” będą tu zdecydowanie na plus.
Tworząc stronę internetową dla swojego biznesu fotograficznego nie musisz oczywiście umieszczać wszystkich wymienionych wyżej elementów. Wybierz te, które odpowiadają Ci najbardziej i z biegiem czasu dodawaj kolejne, poprawiając widoczność i sprawność swojej strony. Pozwól, by rozwijała się razem z Twoją karierą i stanowiła realną wizytówkę usług, które oferujesz.